Tutkimuslupa, Tsemppi-kuntoutuksen vaikuttavuus ja kustannusvaikuttavuus

HEL 2022-004073
Ärendet har nyare handläggningar
§ 107
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Tutkimuslupa tutkimukseen "Tsemppi-kuntoutuksen vaikuttavuus ja kustannusvaikuttavuus"

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** ja tutkimusryhmän tutkimuslupahakemukselle " Tsemppi-kuntoutuksen vaikuttavuus ja kustannusvaikuttavuus" (tutkimushanke). Yhteyshenkilö on projektiasiantuntija ********** ja osastonhoitaja ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2025 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Sosiaali- ja terveystoimiala osallistuu tutkimuksen kustannuksiin hankkimalla kyselyyn vastanneille kiitokseksi kahvipaketin sekä kustantamalla haastatteluaineiston litteroinnin. Kustannuksista on sovittu idän palvelualueen johtajan kanssa. Tutkimuksesta ei tule koitua muita suoria kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain (1050/2018) sekä muiden lakien ja asetusten tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali- ja terveystoimen intrasivuilla.

Tutkimusryhmää voi vastaisuudessa tarvittaessa täydentää työntekijöillä ehdolla, että salassapitositoumukset toimitetaan sosiaali- ja terveystoimen kirjaamoon (diaarinumero HEL 2022-004073 mainittava).

Päätöksen perustelut

Tutkimus toteutetaan Helsingin kaupungin ja Helsingin yliopiston sosiaali- ja terveystutkimuksen ja -johtamisen maisteriohjelman sekä sosiaalitieteiden maisteriohjelman yhteistyönä.

Tutkimuksen tavoitteena on arvioida Tsemppi-kuntoutuksen vaikuttavuutta, kustannusvaikuttavuutta ja soveltuvuutta palvelujärjestelmään. Tutkimuksen interventioryhmänä ovat Tsemppi-kuntoutusta saavat ikääntyneet ja vertailuryhmän muodostavat kuntoutuksen kriteerit täyttävät, mutta tavallisia palveluja saavat ikääntyneet. Lisäksi osaa kuntoutujista haastatellaan ennen kuntoutuksen aloitusta ja sen jälkeen, jotta saadaan tarkemmin selville kuntoutujien tavoitteita ja heidän kokemuksiaan. Kuntoutukseen liittyviä työntekijöitä haastatellaan yhden kerran. Tavoitteena on selvittää heidän kokemuksiaan kuntoutuksen onnistumisesta.

Rekrytointi tapahtuu yhteyshenkilön kanssa sovitulla tavalla ja perustuu henkilökohtaiseen suostumukseen. Tsemppi-kuntoutuksen työntekijä jakaa kuntoutujalle kirjallisen tiedotteen ja kertoo lyhyesti tutkimuksesta kuntoukseen liittyvän alkuhaastattelun yhteydessä.

Tutkimusaineisto sisältää kyselyaineiston, haastatteluaineiston sekä kuntoutuksen kehittämisen liittyvän kirjallisen materiaalin. Kyselylomakkeella tietoja kerätään tutkittavilta sähköisellä tai paperisella kyselylomakkeella, johon osallistuja vastaa itsenäisesti tai halutessaan henkilökunnan avustuksella. Kuntoutujien ja työntekijöiden kokemuksista kerätään aineisto yksilöhaastatteluilla ja haastattelut tallennetaan sekä litteroidaan. Kuntoutuksen kehittämiseen liittyvä aineisto sisältää esimerkiksi kuntoutuksen markkinointimateriaalia sekä kuvaukset kuntoutusjakson sisällöstä.

Aineisto analysoidaan soveltuvin sisällönanalyysin sekä tilastollisin menetelmin. Kustannusvaikuttavuutta arvioitaessa lasketaan kustannusvaikuttavuussuhde ja esitetään kustannusvaikuttavuustaso ja hyväksyttävyyskäyrä. Kustannustiedot perustuvat kansallisiin yksikkökustannuksiin.

Tutkimuksen tulokset julkaistaan opiskelijoiden opinnäytetöissä ja artikkeleina tieteellisissä julkaisuissa. Opinnäytteenä tehdään neljä maisterintutkielmaa ja yksi kandidaatintutkielma kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto hävitetään 5 vuotta tutkimuksen päättymisen jälkeen tutkimuksen vastuuhenkilön toimesta.

Tutkimuksella on HUS:n tutkimuseettisen toimikunnan lausunto. Tutkimusta ovat puoltaneet Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluista idän palvelualueen johtaja sekä psykiatria- ja päihdepalveluista ensilinjan palvelujen päällikkö. Tutkimukselle on nimetty molemmista palvelukokonaisuuksista yhteyshenkilö.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja (useampaa palvelukokonaisuutta koskevat tutkimukset).

Detta beslut publicerades 28.06.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Mari Riila, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 46595

mari.riila@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Bilagor

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
6. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
7. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.