Rakennuksen käyttökielto, Soutustadion, Merikannontie 6, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2022-004589
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 118 §

Soutustadionin katsomorakennuksen määrääminen käyttökieltoon, Merikannontie 4

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti kieltää Helsingin kaupungin omistaman, kiinteistöllä 91-14-9903-102 osoitteessa Merikannontie 4, sijaitsevan Soutustadionin katsomorakennuksen (pysyvä rakennustunnus 3063) käyttämisen, kunnes rakennus on erikseen haettavan rakennusluvan nojalla korjattu ja rakennusluvasta on pidetty loppukatselmus.

Johtuen rakennuksen turvallisuuteen liittyvistä puutteista, käyttökielto astuu voimaan heti. Päätöstä on muutoksenhausta huolimatta noudatettava, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

Ympäristö- ja lupajaoston hyväksymän rakennusvalvontataksan 12 §:n mukainen valvontamaksu tästä päätöksestä on 1230 euroa.

Hakemus

Helsingin kaupungin Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan liikuntapalvelut on 23.3.2022 rakennusvalvontapalveluihin toimittamallaan hakemuksella pyytänyt rakennusvalvontaviranomaista asettamaan Soutustadionin katsomorakennuksen viralliseen maankäyttö- ja rakennuslain mukaiseen käyttökieltoon sen lisäksi, että liikuntapalvelut on myös oma-aloitteisesti laittanut rakennuksen käyttökieltoon. Katsomorakennus sijaitsee osoitteessa Merikannontie 4, 00260 Helsinki.

Hakemuksessa todetaan, että liikuntapalvelut teetti Soutustadionin betonirakenteiden kuntotutkimuksen Ramboll Oy:llä 30.11.2021. Kuntotutkimuksen mukaan kiinteistön rakenteet ovat niin heikossa kunnossa, että Ramboll ehdotti Soutustadionin asettamista käyttökieltoon. Liikuntapalvelut asetti välittömästi katsomorakenteet käyttökieltoon ja ilmoitti vuokralaisilleen välittömästi käyttökiellosta. Liikuntapalvelut on tilannut Ramboll oy:ltä rakennuksen korjaussuunnitelman.

Hakemuksessaan liikuntapalvelut pyytää rakennusvalvontaa asettamaan Soutustadionin katsomorakennuksen käyttökieltoon, koska raporttien mukaan tutkitut rakenteet ovat niin huonossa kunnossa alkuperäisen katsomon osalta, että rakennuksen käyttöä (rakenteiden kuormittamista) tulee välttää siihen asti, kunnes raportissa mainitut toimenpiteet ovat tehty tai kantaville betonirakenteille on tehty kantavuustarkastelu rakennesuunnittelijan toimesta.

Rakennuksen kunnosta esitetty selvitys

Soutustadionin betonirakenteista on teetetty 30.11.2021 Rambollilla kuntotutkimus, joka on hakemuksen liitteenä.

Katsomon alapuoliset rakenteet

Kuntotutkimuksen mukaan katsomorakenteet ovat tyydyttävässä kunnossa. Vanhan katsomo-osan betonilaatasta otettu lieriönäyte on ohuehieanalyysin perusteella halkeillutta, rapautunutta ja syvälle karbonatisoitunutta ja näytteessä on pinnansuuntaisia halkeamia. Alkuperäisen katsomon alapuolisissa kantavissa pilareissa ja palkeissa rapautuminen on heikentänyt rakenteiden vetolujuutta merkittävästi. Rakennuksen alkuperäisen osan katsomon käyttöä tulee rajoittaa ennen kantaville betonirakenteille tehtävää kantavuustarkastelua. --

Katsomorakenteiden mitatuista raudoitteista suurin osa sijaitsee keskimääräisen karbonatisoitumisen alueella (78 %), jolloin betonin kemiallinen suojavaikutus on osin hävinnyt ja teräskorroosion riski on korkea. Katsomorakenteiden laastipinnoitteet eivät todennäköisesti ole veden imeytymistä estäviä ja katsomorakenteiden vedenpoisto on puutteellinen kaivojen ja ulosheittäjien tukkeuduttua, jolloin varsinkin katsomorakenteiden alareunat ovat voimakkaan kosteusrasituksen alaisia. Tämä kiihdyttää terästen korroosiota, heikentäen betonirakenteiden kantavuutta ja lisäten korroosiovaurioita. Alkuperäisen katsomon teräspilareiden alapäässä olevat korroosiovauriot voivat heikentää teräspilareiden kantavuutta korroosion edetessä.

Ruiskubetonointi

Tutkimuksessa mainitaan muun ohella, että julkisivut ja kantavat seinärakenteet ovat pääosin tyydyttävässä kunnossa. Ohuthieanalyysien perusteella kantavien betonirakenteiden päällä oleva ruiskubetonointi on tyydyttävässä kunnossa ja alkuperäinen taustabetoni välttävässä kunnossa. Näytteissä havaittiin kohtalaista rapautumista etenkin alkuperäisessä betonissa. Alkuperäinen betoni ja ruiskubetoni eivät ole lisähuokostettuja ja betonin vetolujuudet ovat kaikissa näytteissä matalalla tasolla, joten julkisivujen ja kantavien seinärakenteiden pakkasrapautumisen riskiä voidaan pitää kohtalaisena. Alkuperäisen osan julkisivuista, pilareista ja kantavista seinärakenteista otettujen näytteiden vetolujuudet olivat hyvin alhaisia. --Betonin vetolujuutta heikentää alkuperäisessä osassa tapahtunut betonin rapautuminen. Betonipeitepaksuudet ovat keskimäärin hyvällä tasolla, mutta betonin karbonatisoituminen on edennyt niin pitkälle, että huomattavan suuri osa raudoitteista sijaitsee karbonatisoituneessa betonissa. Teräskorroosion riski on korkea. --

Tutkimuksen mukaan alkuperäisen katsomo-osan katsomon yläreunassa olevien teräsbetonipilareiden pystysuuntaiset halkeamat ovat aiheutuneet alkuperäisen osan betonin huonosta laadusta. Pilareiden kuormittuessa jännitykset ovat ylittäneet alkuperäisen betonin vetolujuuden ja irrottaneet ruiskubetonin kiinnityksestä alkuperäiseen betonirakenteeseen. Ruiskubetonoinnin irrotessa alkuperäisestä betonirakenteesta, se ei enää suojaa alkuperäistä betonirakennetta. Ruiskubetonoiduissa ja rapatuissa julkisivuissa oli havaittavissa paikoitellen ruiskubetonoinnin puutteellisesta jälkihoidosta ja pinnan nopeasta kuivumisesta aiheutunutta verkkomaista halkeilua. Ruiskubetonoinnissa olevat halkeamat altistavat alkuperäisen betonirakenteen voimakkaammin kosteudelle ja ilman hiilidioksidille, jotka edistävät alkuperäisen betonirakenteen vaurioitumista. Alkuperäisen katsomo-osan sisäänkäyntikatosten muuratuissa seinissä havaitut vaakasuuntaiset halkeamat ovat aiheutuneet lattian painumisesta. Laajennusosan koillispäädyn seinärakenteessa olevan vaakasuuntaisen halkeaman kohdalla on mahdollisesti työsauma ja ko. saumaan muodostuneeseen halkeamaan on valunut vettä, joka on jäätyessään halkaissut seinärakenteen.

Tutkimuksen mukaan tutkitut rakenteet ovat niin huonossa kunnossa alkuperäisen katsomon osalta, että rakennuksen käyttöä (rakenteiden kuormittamista) tulee välttää siihen asti, kunnes esitetyt toimenpiteet on tehty tai kantaville betonirakenteille on tehty kantavuustarkastelu rakennesuunnittelijan toimesta.

Perustelut

Maankäyttö- ja rakennuslain 166 §:n mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. 2 momentin mukaan kaavassa suojelluksi määrätyn tai rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain nojalla suojellun rakennuksen käytössä ja kunnossapitämisessä on lisäksi otettava huomioon rakennussuojelun tarkoitus. 3 momentin mukaan jos rakennuksen kunnossapitovelvollisuus laiminlyödään, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen korjattavaksi tai sen ympäristön siistittäväksi. Jos rakennuksesta on ilmeistä vaaraa turvallisuudelle, tulee rakennus määrätä purettavaksi tai kieltää sen käyttäminen.

Helsingin olympialaisia varten rakennettu Soutustadionin katsomorakennus sijaitsee kiinteistöllä 91-14-9903-102 osoitteessa Merikannontie 4. Katsomorakennuksen omistaa Helsingin kaupunki, ja rakennusta hallinnoi Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan liikuntapalvelut. Alueella on voimassa asemakaava nro 10704, joka on tullut voimaan vuonna 1999. Asemakaavassa katsomorakennus on merkitty tunnuksella sr-1: rakennustaiteellisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus. Rakennusta ei saa purkaa eikä siinä saa tehdä sellaisia korjaus- tai muutostöitä, jotka tärvelevät rakennuksen, sen julkisivujen, vesikaton tai sisätilojen rakennustaiteellista tai kulttuurihistoriallista arvoa tai tyyliä. Mikäli rakennuksessa on aikaisemmin suoritettu tällaisia toimenpiteitä, on rakennus korjaus- tai muutostöiden yhteydessä pyrittävä korjaamaan rakennuksen tyyliin hyvin soveltuvalla tavalla.

Esitetyn kuntotutkimuksen mukaan rakennuksen rakenteissa on vaurioita. Tutkimuksessa todetaan, että rakennuksen käyttämistä (rakenteiden kuormittamista) tulee välttää siihen asti, kunnes esitetyt toimenpiteet on tehty tai kantaville betonirakenteille on tehty kantavuustarkastelu rakennesuunnittelijan toimesta. Liikuntapalvelut on päätynyt siihen, että kantavuustarkastelua ei ole tarpeen tehdä, vaan rakennus on määrättävä käyttökieltoon ennen korjaustoimenpiteiden suorittamista.

Esitetyn selvityksen perusteella rakennus ei ole turvallisuutensa osalta MRL 166 §:n edellyttämässä kunnossa. Rakennuksesta on ilmeistä vaaraa turvallisuudelle rakenteiden kantavuuteen ja lujuuteen liittyvien puutteiden vuoksi. Erityisesti vaaraa turvallisuudelle aiheuttaa betonirakenteiden ruiskubetonoinnin irtoaminen alustasta ja putoaminen sekä alkuperäisten katsomorakenteiden alapohjarakenteiden kunto. Alapohjarakenteiden kantavuus on tutkimuksen perusteella siinä kunnossa, että rakennusta ei tällä hetkellä voi turvallisesti käyttää siihen tarkoitukseen, mihin se on suunniteltu. Kun kantavuustutkimusta ei ole tehty, on mahdollista, että rakenteet voivat käytössä pettää. Tämän johdosta rakennusvalvontaviranomaisen on asetettava rakennus käyttökieltoon, kunnes rakennuksessa on toteutettu tarvittavat korjaustoimenpiteet.

Liikuntapalvelut on jo itse asettanut rakennuksen käyttökieltoon. Kyseessä ei kuitenkaan ole virallinen, maankäyttö- ja rakennuslain mukainen käyttökielto. Asiassa on tarpeen tehdä vielä erillinen, rakennusvalvontaviranomaisen päätös.

Lain oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 122 §:n nojalla ja kun rakennus ei ole käyttäjilleen turvallinen, tulee käyttökielto voimaan heti, ja päätöstä on muutoksenhausta huolimatta noudatettava.

Kun kuntotutkimuksen perusteella rakennuksen rakenteita on korjattava ja varsinkin kun kyse on suojellusta rakennuksesta, niin rakennuksen korjaaminen vaatii rakennusluvan.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 166 §

Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 122 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Detta beslut publicerades 08.06.2022

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 118 (Pääasian osalta) ja 119 (Velvoitteen osalta) §:t.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 118 (Valvontamaksun osalta) ja 119 (Velvoitteen osalta) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Mer information fås av

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404

kaisa.hongisto@hel.fi

Bilagor

1. Sijaintikartta
2. Kantakartta
3. Asemakaava 10704
4. Hakemus
5. Soutustadion_Betonirakenteiden_kuntotutkimus+liitteet
6. Ilmakuva

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.