Hankinta, henkilökunta, suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskus, sosiaali- ja terveystoimiala
Suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen henkilökunnan palveluhankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A. hyväksyä suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen henkilökunnan palveluhankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B. oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
• tekemään hankinnasta päätöksen
• päättämään optiokauden käyttöönotosta
• allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä
• päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Jem Alaye ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja pysyi poistuneena asian käsittelyn ajan.
Johtajahammaslääkäri Sebastian Kaste ja hankinta-asiantuntija Eeva Rantala olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Johtajahammaslääkäri Sebastian Kaste ja hankinta-asiantuntija Eeva Rantala ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Kilpailutuksen taustaa
Suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen palvelutuotanto koostuu monikanavaisista neuvontapalveluista, hoidon tarpeen arvioinnin mukaisesta palvelutarpeen arvioinnista ja ajanvarauksesta. Palveluohjaukseen sisältyy Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa, suun terveydenhuollon palveluihin liittyvää palveluneuvontaa sekä asiakkaan yksilölliseen tarpeeseen liittyvää palveluohjausta, neuvontaa ja ajanvarausta.
Helsingin suun terveydenhuollon palveluiden kysyntä on lisääntynyt väestönkasvun ja ikääntymisen aiheuttaman palvelutarpeen sekä koronapandemian aikana syntyneen hoitovelan vuoksi. Nyt kilpailutettavalla palveluhankinnalla on tarkoitus täydentää Helsingin suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen omaa palveluohjausta, jotta asiakkaiden yhteydenottoihin pystytään vastaamaan terveydenhuoltolain (1326/2010) 51 §:n vaatimusten mukaisesti. Kilpailutettava palveluhankinta tukee myös tulevaa lainsäädännön tiukkenemista. Valmistelussa olevassa hoitotakuun kiristymistä koskevassa lainsäädännössä esitetään, että potilaiden hoidon tarpeen arvion tulee nykyisen kolmen vuorokauden sijaan tapahtua samana päivänä.
Suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen henkilökunnan hankinta kilpailutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2021. Tällöin kyseessä oli suun terveydenhuollolle uusi hankinta. Nykyinen, määräaikainen sopimus on alkanut 27.9.2021 ja päättyy 31.12.2022. Edellä mainittuun sopimukseen ei sisälly optiokautta.
Tällä hetkellä suun terveydenhuolto hankkii palveluntuottajalta yhdeksän henkilön kokoaikaisen työajan työpanoksen.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on hammashoitajan, suun terveydenhuoltoon suuntautuneen lähihoitaja, suuhygienistin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön työpanoksen hankinta.
Suun terveydenhuolto sitoutuu hankkimaan sopimuskauden aikana vähintään kuusi, enintään 14 palveluneuvojaa. Hankittava määrä riippuu suun terveydenhuollon budjetin lisäksi suun terveydenhuollon kulloisestakin tarpeesta.
Palveluntuotanto tapahtuu ensisijaisesti suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen tiloissa Vallilassa arkipäivisin sijoittuen kello 7–20 välille. Palvelun laajentamista lauantaipäiville ei ole suunniteltu, mutta siihen kuitenkin varaudutaan pyytämällä hinta lauantaisin tapahtuvalle palveluntuotannolle.
Hankintamenettely ja valintaperusteet
Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu ja hankintamenettelynä käytetään hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) 32 §:ssä kuvattua avointa menettelyä.
Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Kokonaisvertailuhinta muodostuu arkipäiville kello 7–20 annettavasta tuntihinnasta. Hankinnassa pyydetään tuntihinta myös lauantaipäiväisin tapahtuvaan mahdolliseen palveluntuotantoon, mutta hinta ei vaikuta vertailuhintaan.
Tarjoajan tulee tarjota vähintään kuutta henkilöä. Enimmillään tarjoaja voi tarjota 14 henkilöä.
Palveluntuottajia tullaan valitsemaan enimmillään siten, että tilaajan arvioima enimmäistarve 14 henkilöä täyttyy. Etusijajärjestys muodostuu kokonaisvertailuhinnan perusteella tilanteessa, jossa palveluntuottajia valitaan useampi kuin yksi.
Asiakirjat
Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyönä suun terveydenhuollon ja hankintapalvelujen kanssa.
Asiakirjoissa on kuvattu hankittavan palvelun sisältö ja laatu sekä määritelty tarjoajalle ja palvelulle vähimmäis- ja laatuvaatimukset.
Esitys asiakirjoista on päätösesityksen liitteinä 1–10.
Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten asiakirjoja ei julkaista internetissä.
Kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset
Tavanomaisten taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi ehdokkaiden edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt ammatillisen pätevyyden vaatimukset ja palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on täytyttävä koko sopimuskauden ajan.
Sopimuskausi
Palvelu kilpailutetaan sopimuskaudelle, joka on suunniteltu alkavan 1.12.2022 tai viimeistään 1.1.2023. Perussopimuskausi päättyy 31.1.2024 riippumatta siitä, milloin sopimuskausi alkaa. Sopimukseen sisällytetään mahdollisuus enintään 34–35 kuukauden mittaiseen optiokauteen. Optiokausi voidaan ottaa käyttöön yhdessä tai useammassa erässä siten, että tilaaja päättää ja ilmoittaa optiokauden käyttöönotosta ja pituudesta palveluntuottajalle viimeistään kolme kuukautta ennen (kunkin) optiokauden alkua. Perussopimuskausi ja optiokausi voivat yhteensä olla enintään 48 kuukautta.
Hankinnan arvioitu sitoumukseton arvo sopimuskaudelle optiokausi mukaan lukien on noin 3,9 miljoonaa euroa. Hankinnan arvon laskennassa on käytetty suurinta mahdollista henkilömäärää.
Muut ehdot
Tilaajana suun terveydenhuolto ei sitoudu mihinkään tiettyihin hankintamääriin kuuden henkilön lisäksi, vaan palvelua hankitaan suun terveydenhuollon kulloisenkin tarpeen mukaan.
Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden neuvotella muutoksista tähän sopimukseen tilanteissa, jossa lainsäädäntö tai muu merkittävä vaatimus muuttaa suun terveydenhuollon toimintaympäristöä.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta poikkeaa nyt tehtävässä päätöksessään aiemmin hankintavaltuuspäätöksessään 24.5.2022 § 104 vahvistetuista hankintavaltuuksista.
Lautakunnan terveys- ja päihdepalvelujen johtajalle vahvistama hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Sopimuksen allekirjoittaja
Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimuksen allekirjoittaa terveys- ja päihdepalvelujen johtaja.
Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on terveys- ja päihdepalvelujen johtajalla.
Detta beslut publicerades 23.06.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 122, 123, 124 (A), 125 (A), 126 (A), 127 (A), 128 ja 135 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 124 (B), 125 (B), 126 (B), 127 (B) ja 134 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Anni Helkiö, vs. johtava ylihammaslääkäri, puhelin: 050 402 2663
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 341 2834