Hankinta, henkilökunta, suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskus, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-004596
Ärendet har nyare handläggningar
§ 107
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen henkilökunnan palveluhankinta

Direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen henkilökunnan palveluhankinnassa seuraavien tarjoajien tarjoukset seuraavassa etusijajärjestyksessä

1. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy

2. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy

Lisäksi terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hylätä seuraavien tarjoajien tarjoukset

- KotiHammas Oy

- Leluco Oy

- SuperHoiva Oy

Hankinnan sitoumukseton, arvioitu kokonaisarvo on noin 3,9 miljoonaa euroa (alv 0 %), mahdolliset optiokaudet mukaan lukien.

Helsingin suun terveydenhuolto sitoutuu hankkimaan koko sopimuskauden kuuden palveluneuvojan työpanoksen, muutoin palvelua hankitaan suun terveydenhuollon kulloisenkin tarpeen mukaan.

Päätös on kunkin valitun tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes tilaajavastuulain mukaiset selvitykset sekä rikosrekisteriotteet on esitetty, tarkastettu ja hyväksytty. Edellä mainitut selvitykset ja dokumentit tulee toimittaa asetettuun määräaikaan mennessä.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi kokouksessaan 21.6.2022 § 126 hankintaa koskevat periaatteet ja ehdot.

Hankinnan kohteena on suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen henkilökunnan palveluhankinta.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.

Hankintamenettelynä oli avoin menettely. Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 3.8.2022 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 28.8.2022 mennessä. Saapuneisiin kysymyksiin vastattiin 1.9.2022. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 9.9.2022.

Määräaikaan mennessä saapui seitsemän (7) tarjousta. Tarjouksensa jättivät:

- Coronaria Oy (FI29089109)

- KotiHammas Oy (2547260–2)

- Leluco Oy

- Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156–9)

- Spider Med Oy

- SuperHoiva Oy (FI31945939)

- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174–4)

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintapalvelut ja suun terveydenhuolto ovat tarkastaneet tarjoajien tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjouspyynnössä määritellyt harmaan talouden torjuntaan liittyvät selvitykset sekä rikosrekisteriotteet tarkastetaan vain siltä tarjoajalta, joka näyttää vertailun perusteella tulevan valituksi palveluntuottajaksi.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankinnan kohteen oli asiakaspalvelukeskuksen henkilökunnan palveluhankinta, jonka sisältö ja tehtävät oli kuvattuna tarjouspyynnön liitteenä olleessa palvelukuvauksessa.

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat tarkastaneet tarjoajien soveltuvuuden. Referenssin tarkastaminen on ollut osa tarjoajan soveltuvuuden arviointia. Kaikki tarjoajat eivät täyttäneet asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Tarjouspyynnössä oli vaadittuna, että tarjoajalla on kokemusta hankittavasta tai vastaavasta terveydenhuollon palvelusta sekä referenssi hankittavaan palveluun liittyen.

Hankintapalvelut on tarkastanut kunkin tarjoajan ilmoittamalta referenssiltä (suosittelijalta) sen, onko tarjoaja tuottanut hankittavaa palvelua tai vastaavaksi palveluksi katsottavaa palvelua referenssinantajalle (organisaatiolle). KotiHammas Oy:n, Leluco Oy:n ja SuperHoiva Oy:n referenssit eivät täyttäneet vaatimuksia.

Kotihammas Oy:n referenssi ei täyttänyt vaatimusta. Referenssinantaja on toimittanut hankintapalveluille palvelukuvauksen tuotetusta palvelusta. Saadun palvelukuvauksen mukaan Kotihammas Oy:n referenssikohteessa tilaaja on tehnyt palveluohjauksen ja palvelutuotantoon lähetettävien asiakkaiden hoidon tarpeen arvioinnit. Suun terveydenhuolto katsoo, että palvelu ei ole ollut hankittavaa palvelua tai vastaavaa, vaan kliinistä potilastyötä. Kotihammas Oy:n tarjous hylätään em. syystä.

Leluco Oy:n referenssi ei myöskään täyttänyt vaatimuksia. Annettu referenssi koski lähinnä hammaslääkärin kliinistä tehtäväkuvaa, johon voi tarvittaessa sisältyä ajanvarausta. Referenssinantajan kuvaus Leluco Oy:n tuottamasta palvelusta ei vastaa hankittavaa palvelua. Em. toiminnan ei katsottu olevan vastaavaa toimintaa, mitä tässä palveluhankinnassa ollaan hankkimassa. Leluco Oy:n tarjous hylätään em. syystä.

SuperHoiva Oy:n ilmoittama referenssi koski vuokratyövoimaa, ei asiakaspalvelukeskuksen tehtäviä tai vastaavaksi katsottavia tehtäviä, joten referenssi vastannut tarjouspyynnön vaatimusta. SuperHoiva Oy:n tarjous hylätään em. syystä.

Valintaperusteet

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 prosenttia.

Kokonaisvertailuhinta ja hintavertailupisteet muodostuivat ammattihenkilön tuntihinnasta arkipäivälle klo 7–20 annetuista tuntihinnasta.

Palveluntuottajia valittiin tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti niin monta, että tilaajan arvioima maksimitarve (14 henkilöä) täyttyi. Tarjoajien määrän valintaan vaikutti tarjoajan tarjouksessaan ilmoittama, tarjottavien ammattihenkilöiden määrä. Tarjoajan tuli tarjota vähintään kuutta henkilöä, enintään 14 henkilöä.

Mehiläinen Terveyspalvelut Oy tarjosi kuutta (6) henkilöä ja Terveystalo Julkiset Palvelut Oy kymmenen (10) henkilöä, joten palveluntuottajia valittiin kaksi.

Valinta

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat kokouksessaan 13.10.2022 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua sekä varmistettuja referenssitietoja.

Vertailun perusteella parhaat kokonaisvertailupisteet 100 pistettä sai Mehiläinen Terveyspalvelut Oy vertailuhinnalla 39,47 euroa. Toiseksi sijoittui Terveystalo Julkiset Palvelut Oy kokonaisvertailupisteillä 89,75 vertailuhinnalla 43,98 euroa.

Hyväksytyt tarjoajat, vertailuhinnat ja vertailupisteet käyvät ilmi tästä päätöksestä ja päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1).

Sopimus ja sopimuskausi

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Varsinainen sopimuskausi on pituudeltaan 13–14 kuukautta. Sopimuskauden on suunniteltu alkavan vaiheittain 1.12.2022 alkaen siten, että ensisijaisesti palvelua hankitaan ensimmäiseksi valitulta tarjoajalta ja toiseksi tulleelta hankitaan palvelua sitten, kun ensimmäinen tulleelta on hankittu tarjottu määrä henkilökuntaa.

Hankintaan sisältyy mahdollisuus 34–35 kuukauden optiokauteen, jonka käyttöönotosta ja pituudesta tilaaja päättää viimeistään kolme kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä. Optiokuukaudet voidaan ottaa käyttöön yhdessä tai useammassa osassa ja joko yhden tai useamman palveluntuottajan kanssa.

Hankintavaltuudet

Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan valtuutus tehdä hankinnasta päätös perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan 21.6.2022 § 126 päätökseen, jossa sosiaali- ja terveyslautakunta valtuutti terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään

- tekemään hankinnasta päätöksen

- päättämään optiokauden käyttöönotosta

- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset

- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Detta beslut publicerades 18.10.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Anni Helkiö, johtava ylihammaslääkäri, puhelin: 050 402 2663

anni.heliko@hel.fi

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 341 2834

eeva.rantala@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja