Talousarvion toteutumisennusteet vuonna 2022, Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2022 toteutumista koskeva 2. ennuste
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta merkitsi tiedoksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2022 talousarvion toisen toteutumisennusteen ja totesi toimialan ryhtyneen oikeansuuntaisiin johtamistoimenpiteisiin talousarviossa päätettyjen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli talous- ja suunnittelupäällikkö Mika Malmberg. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Käyttötalous
Toimialan toimintakate on alittumassa 2,5 milj. euroa, suurimmat selittävät tekijät ovat koronan aiheuttamat tulonmenetykset ja energiakulujen kasvu. Investointien ennustetaan alittavan budjetin 0,9 miljoonalla odotettua pienempien ICT-investointien vuoksi. Laitosavustusten ennustetaan toteutuvan täysimääräisesti. Koronapalautumisen erillisrahan ennustetaan tänä vuonna jäävän budjetista, sillä joitain hankkeita on viivästynyt.
Toimialan uusimman ennusteen perusteella toimialan toimintakate on alittumassa 2,5 milj. euroa. Tavoitteena on parantaa kunkin palvelukokonaisuuden tuottavuutta tulolisäyksin ja/tai menosäästöin niin, että toimialan toimintakate paranee 1,2 prosenttia. Keinoja ovat esimerkiksi rekrytointien tarkka harkinta sekä palvelujen ostojen vahva priorisointi. Tulokertymän kasvattamiseksi voidaan korottaa joitakin hintoja ja toisaalta painottaa markkinointia niissä palveluissa, joissa on tulopotentiaalia.
Energiakulujen kasvu on vuonna 2022 huomattavaa, esim. sähkön hinta on noussut yli 25 % keväästä alkaen. On olemassa riski, että energian hinta nousee syksyn aikana lisää, mutta mahdollisesta hinnannoususta ei tällä hetkellä ole tarkempaa tietoa. Energiakulujen ennustetta tarkennetaan vuoden kolmannen ennusteen yhteydessä lokakuussa tuolloin saatavissa olevan viimeisimmän tiedon mukaisesti.
Sitovat tavoitteet
Toimialalla on kaksi sitovaa toiminnan tavoitetta, joilla tavoitellaan toiminnan jälleenrakentamista ja toiminnan tehostamista. Molempien ennustetaan jäävän toteutumatta, sillä tavoitteille asetetut mittarit eivät tule toteutumaan.
Toiminnan jälleenrakentamista koskevan sitovan toiminnan tavoitteen mittarina on asiakasmäärien palauttaminen koronapandemiaa edeltävälle tasolle. Käyntikertojen kuitenkin ennustetaan jäävän tavoitteesta, sillä osa toimialan palveluista oli vielä alkuvuoden rajoitusten vuoksi suljettuina. Toinen tämän mittarin toteutumattomuuteen vaikuttava seikka on, että asiakasmäärät eivät ole palautuneet toimialan palveluluihin odotetusti koronarajoitusten päätyttyä.
Toiminnan tehostamista koskevan sitovan toiminnan tavoitteen mittarina ovat yksikkökustannukset. Mittari huomioi palvelukokonaisuuksittain toiminnan tulot ja menot suhteessa aikaansaatuihin suoritteisiin, pyrkien osoittamaan palvelukokonaisuuksien toiminnan panostuotossuhdetta. Toimialatasoisen tavoitteen toteutuminen edellyttää yksikkökustannusten parantumista kaikissa palvelukokonaisuuksissa. Missään palvelukokonaisuudessa ei ennusteta päästävän tavoitteeseen.
Sitovien toiminnan tavoitteiden toteutumiseksi kohdennetaan palvelujen viestintää ja markkinointia, huolehditaan koronapalautumisen erillismäärärahalla toteutettavien hankkeiden sujuvasta toteutuksesta ja parannetaan hankekokonaisuuden koordinointia. Suunnitelmien mukaisesti aloitettuja digitalisaatiohankkeita, kuten mm. tilojen varausjärjestelmien kehittämishankkeita edistetään. Sisäisiä prosesseja leanataan toimiviksi, asiakasystävällisiksi ja tehokkaiksi.
Sitovien toiminnan tavoitteiden toteutuminen edellyttää myös henkilöstön työhyvinvoinnista huolehtimista. Työhyvinvoinnin vahvistamiseksi käydään onnistumiskeskustelut kaikkien työntekijöiden kanssa, toteutetaan toimialan työhyvinvointisuunnitelmaa sekä Fiilari-toimenpiteet kumppaniapua hyödyntämällä. Lisäksi syksyllä käynnistetään esihenkilötyön ja -osaamisen uudistamishanke.
Keskeiset riskit
Talousarvion toteutumisen keskeisimmät riskit liittyvät toimialan käytössä oleviin taloudellisiin resursseihin, yleiseen taloudelliseen tilanteeseen, toimialan palvelujen kysynnän palautumisen vauhtiin, segregaation lisääntymisen uhkaan, henkilöstön työhyvinvointiin sekä mahdollisiin Ukrainan sodan vaikutuksiin Helsingissä. Yleisen hintatason nousua ei pystytä vielä ennakoimaan tarkasti, mutta energian, polttoaineiden, kaukolämmön hintojen nousu voi lisätä toimialan menoja vielä nyt ennakoitua enemmänkin.
Toteutumisennusteen laadinta
Toimialojen, virastojen ja liikelaitosten on saatettava talousarvion toteutumisennuste lauta- tai johtokuntansa tietoon.
Kaupunginkanslian 15.2.2022 päivätyn ohjeen mukaan hallintokuntien vuoden 2022 talousarvion toteutumisennusteiden, joihin sisältyy euromääräinen ennuste, toiminnan tavoitteet, koronakustannusten ja koronasta toipumiseen suunnatun määrärahan sekä valtionavustusten seuranta ja ennusteiden tekstiosuudet on oltava kaupunginkansliassa viimeistään:
Ennuste 1/2022 keskiviikkona 20.4.2022
Ennuste 2/2022 keskiviikkona 17.8.2022
Ennuste 3/2022 keskiviikkona 2.11.2022
Ennusteissa pyritään ennustamaan kyseisen talousarviovuoden lopun toteumatilannetta. Ennusteita käytetään kaupungin johdon päätöksenteossa, joten ennusteet tulee laatia ennusteajankohtana olemassa olevan parhaan mahdollisen ja ajantasaisen tiedon perusteella
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 26.04.2022 § 66
12.04.2022 Pöydälle
Detta beslut publicerades 29.08.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Mika Malmberg, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: +358405823381
Ari Tirri, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 85510