Asiakasmaksupäätös, varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen hyvittäminen mahdollisen lakon aikana
Asiakasmaksujen hyvittäminen mahdollisen lakon aikana
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti siirtää toimivaltaansa siten, että toimialajohtaja päätti toimialan asiakasmaksuhyvityksistä mahdollisen lakon aikana 31.5.2022 asti.
Käsittely
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti käsitellä esityslistan asian 15 kokouksen toisena asiana.
Asian aikana oli kuultavana henkilöstöpäällikkö Tiina Harju-Kukkula ja lakimies Henrik Hirviniemi. Asiantuntijat poistuivat kokouksesta kuulemisensa jälkeen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Työntekijöiden mahdollinen työtaistelutoimenpide toteutuu 19.4.-25.4.2022 tai muuna ajankohtana keväällä 2022. Toimialan asiakkaat saattavat kohdata palvelun estymistä työtaistelutoimenpiteen aikana ja on tarkoituksenmukaista, että toimialajohtajalla on toimivalta päättää mahdollisista asiakasmaksujen hyvityksistä työtaistelun aikana.
Mahdollisesta lakosta johtuvat maksumenetykset viikolta ovat enimmillään arviolta 0,9 - 1,0 miljoonaa euroa, josta varhaiskasvatuksen maksujen osuus on noin 0,8 miljoonaa euroa.
Toimivalta
Hallintosäännön 10 luvun 1 § 2 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.
Detta beslut publicerades 22.04.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Arja Juvonen, asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 41846