Virkasuhteen täyttäminen, operatiivisten palveluiden yksikkö, palopäällikön virat, työavain PEL-02-13-22

HEL 2022-005399
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 32 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Oikaisuvaatimus, palopäälliköiden viran täyttäminen

Räddningsnämnden

Päätös

Pelastuslautakunta päätti kumota pelastusjohtajan päätöksen 20.4.2022 § 8.

Päätös valitusosoituksineen tiedoksi kaikille virkaa hakeneille.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Pelastusjohtaja päätti 20.4.2022 ottaa operatiivisten palveluiden yksikön palopäällikön virkoihin **********

Muutoksenhaku

Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaiselle lähetetään päätöstä koskeva pöytäkirjanote
oikaisuvaatimusohjeineen tiedoksi kirjeellä. Kirjeen katsotaan
tulleen tiedoksi seitsemän päivän kuluttua lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Asiassa on tehty päätös 20.4.2022. Oikaisuvaatimus on saapunut kirjaamoon 4.5.2022. Oikaisuvaatimus on siten tehty lain mukaisessa määräajassa.

Oikaisuvaatimus

Virkaa hakenut ********** on oikaisuvaatimuksesta tarkemmin ilmenevin perustein sekä Helsingin kaupungin hallintosäännön 23 luvun 2 §:ään viitaten (Virkasuhteeseen ottaminen ilman julkista hakumenettelyä) vaatinut, että asia ratkaistaan hänen edukseen.

Vaatimusten tueksi on esitetty muun ohella seuraavaa:

Viran kelpoisuusehtoina mainittuja tutkintovaatimuksia on hakuilmoituksessa kiristetty siten, että hakijalta odotetaan vahvaa osaamista pelastustoiminnan ja ensihoidon palvelutuotannosta sekä näkemyksellisyyttä niiden kehittämismahdollisuuksista. Kuitenkaan kaikki valitut eivät täytä tätä vaatimusta kaikilta osin.

Hakemuksessa kelpoisuusvaatimuksena on ollut tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito. Ansiovertailutaulukossa ruotsin kielen taito on pisteytetty skaalalla yhdestä kahteen pistettä, ja nolla pistettä saaneet eivät ole päässeet jatkoon. Suullinen kielen osaaminen tarkistettiin haastattelussa. Mikäli arvioinnissa on eritelty perusosaamisen ja sujuva tai äidinkielen tasoinen osaaminen, tulisi sen vaikutus todentaa myös pisteytyksessä. Hakijan hakemuksessa ruotsin kielen taito on ilmoitettu kiitettäväksi, koska osaaminen on äidinkielen tasoista. Arviointi on tältä osin lainvastainen ja syrjivä.

Haastattelussa painotettujen asioiden hallinta ja ymmärrys on joiltain osin mahdollista ainoastaan Helsingin kaupungissa työskennelleelle, mikä vaikuttaa oman talon hakijoiden suosimiselta. Näin ollen hakijat asetetaan eriarvoiseen asemaan, koska kaikilla hakijoilla ei ole mahdollista omata kokemusta Helsingin pelastuslaitokselta.

Pelastusjohtajan lausunto

Oikaisuvaatimuksen päätösesityksen valmistelussa on kuultu päätöksen tehnyttä pelastusjohtaja ********** ja päätöksen valmistellutta yksikön päällikkö **********

He ovat lausuneet seuraavaa:

Hakuilmoituksessa on kelpoisuusehtojen ja hakijoiden hyväksi luettavien seikkojen välillä ristiriita, mikä johtuu kirjoitusvirheestä. Tarkoituksena on ollut laventaa hakijajoukkoa, minkä johdosta koulutuksen osalta viran erityiseksi kelpoisuusehdoksi on asetettu pelastusalan päällystötutkinto (AMK), muu soveltuva AMK-tutkinto sekä päätoimiselta pelastustoimintaan osallistuvalta päällystöltä vaadittava kelpoisuus (pelastuslaki 379/2011), tai ensihoitaja AMK-tutkinto/vastaava ensihoitoasetuksen (585/2017) mukainen terveydenhuollon ammattitutkinto. Lisäksi kelpoisuusehtona on ollut kokemus pelastustoiminnan tai ensihoitopalvelun johtamistehtävistä tai vastaavista suunnittelutehtävistä. Hakijalta ei siis ole vaadittu esimerkiksi pelastusalan päällystötutkintoa eikä pelastustoiminnan johtamiskokemusta.

Kirjoitusvirheen johdosta hakuilmoitukseen on tullut ja -sana seuraavaan virkkeeseen sanojen pelastustoiminnan ja ensihoidon väliin: ”hakijalta odotetaan vahvaa osaamista pelastustoiminnan ja ensihoidon palvelutuotannosta ja näkemyksellisyyttä niiden kehittämismahdollisuuksista.” Tarkoituksena ei ollut kiristää kelpoisuusehtoa. Hakuilmoitus on tältä osin virheellinen.

Ruotsin kielen osalta hakuilmoituksessa kelpoisuusehtona oli tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito. Koske kyse on kelpoisuusehdosta, on kielitaito todennettu kirjallisesti todistusarviolla ja jokainen on saanut siitä arvosanan 1, millä on tarkoitettu, että hakija täyttää kelpoisuusehdon. Koska hakuilmoituksessa ei ruotsin kielitaidolle annettu erityistä eduksi luettavuutta, ei todellista ruotsin kielen taitoa ole tarkoitettu arvioitavan, eikä niin ole käytännössäkään tehty. Arvioinnin tukena on käytetty taulukkopohjaa, johon on erehdyksessä jäänyt toisesta rekrytoinnista arviointiskaala yhdestä kahteen. Tältä osin käytetty pohja antaa väärän kuvan tapahtuneesta arvioinnista.

Hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävän menestyksekäs hoitaminen edellyttää tahtoa ja kykyä johtaa henkilöstön työhyvinvointia ja kehittää työyhteisöä sekä Helsingin kaupungin johtamisen kulmakivien (näkemyksellisyys, innostus, linjakkuus ja toimeenpanokyky) mukaista johtamista. Näiden osalta kyse ei ole sellaisesta kompetenssista, jota on mahdollista hankkia vain Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen palveluksessa eikä hakijoita ole arvioitu siltä pohjalta. Tämän osoittaa myös se, että virkaan on valittu hakija, jolla ei lainkaan ole kokemusta Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella. Arviointia ei ole tehty syrjivästi tai lainvastaisesti.

Päätöksen perustelut

Suomen perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita ja nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhteydessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin, joihin liittyen on otettava huomioon myös viran nimi ja tehtäväpiiri sekä virkaan kuuluvat konkreettiset työtehtävät.

Hallintolain 6 §:n mukaan viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 23 luvun 1 §:n 5 momentin mukaan muulta henkilökunnalta vaadittavan kelpoisuuden määrää valinnan suorittaja ottaen huomioon, mitä erikseen on säädetty tai määrätty. Palopäällikön viran erityisinä kelpoisuusehtoina olivat:

- Viran kelpoisuusvaatimuksena pelastusalan päällystötutkinto (AMK), muu soveltuva AMK-tutkinto sekä päätoimiselta pelastustoimintaan osallistuvalta päällystöltä vaadittava kelpoisuus (pelastuslaki 379/2011) tai ensihoitaja AMK-tutkinto/vastaava ensihoitoasetuksen (585/2017) mukainen terveydenhuollon ammattitutkinto

- Kokemusta pelastustoiminnan tai ensihoitopalvelun johtamistehtävistä tai vastaavista suunnittelutehtävistä

- Hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito sekä tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito

- B-luokan ajokortti.

Asiassa on virkaa hakeneen oikaisuvaatimuksesta ratkaistavana, onko pelastusjohtajan päätös valmisteltu asianmukaisesti ja ottaen tasavertaisesti huomioon hakijoiden ansiot ja onko pelastusjohtaja nimityspäätöstä tehdessään pysynyt nimittävälle viranhaltijalle kuuluvan harkintavallan rajoissa.

Virantäyttöön liittyvään julkiseen hakumenettelyyn kuuluu asian valmistelun perustuminen hakijoiden tasapuoliseen ja yhdenvertaiseen kohteluun sekä hakijoiden oikeus tulla arvioiduksi ja vertailluksi objektiivisesti pätevyysvaatimusten, perustuslain 125 §:n mukaisten yleisten nimitysperusteiden ja etukäteen asetettujen valintaperusteiden pohjalta. Ennen hakijoiden ansioiden vertailua täytettävänä olevan viran vaatimuksia on arvioitava objektiivisesti ja ennen muuta siltä kannalta, mitä viran luonteesta ja tehtävistä on esitetty hakuvaiheessa. Nimitysperusteita arvioidaan suhteessa viran tehtäviin. Virkaan sisältyvien tehtävien laadulla ja sisällöllä on siten merkitystä harkittaessa sitä, miten virkavalinnassa painotetaan nimitysperusteita ja hakijoiden sellaisia ansioita, joiden katsotaan parhaiten edistävän työtehtävien hoitamista.

Koulutusvaatimusten ja toimialakokemuksen osalta pelastusjohtaja on virkaan valittujen ohella pitänyt oikaisuvaatimuksen tekijää kelpoisena haettavana olleeseen virkaan. Muutoksenhakija on katsonut, että kelpoisuusehtoa on eduksi katsottavan pelastustoiminnan ja ensihoidon kokemuksen myötä tiukennettu ja että kaikki valitut eivät täytä tätä ehtoa.

Virkavalinnassa erityiset kelpoisuusehdot ovat poissulkevia, ne joko täyttyvät tai eivät täyty. Hakijavertailusta ilmenee, että kaikki hakuilmoituksessa mainitut erityiset kelpoisuusehdot on virkaan valittujen ja oikaisuvaatimuksen tekijän osalta merkitty arvolla yksi tarkoittaen sitä, että kelpoisuusehto täyttyy. Kaikki virkaan valitut ja oikaisuvaatimuksen tekijä ovat olleet kelpoisia virkaan.

Virassa eduksi luettavilla vaatimuksilla ei voida muuttaa erityisiä kelpoisuusehtoja. Pelastusjohtaja on kertonut, näin ei ole tarkoitettukaan, ja ristiriita kelpoisuusehtojen ja hyväksi luettavien seikkojen osalta on aiheutunut kirjoitusvirheestä. Hakuilmoitukseen verraten kaikilla virkaan valituilla eivät täyty kaikki hakuilmoituksessa eduksi luettavat seikat eikä perusteluissa ole tarkemmin otettu kantaa siihen, miksi oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole tullut valituksi. Hakuilmoituksessa oleva kirjoitusvirhe yhdessä edellä mainitun seikan kanssa jättävät epäselväksi, miksi oikaisuvaatimuksen hakija on virkavalinnassa ohitettu.

Ruotsin kielen osalta pelastusjohtaja on virkaan valittujen ohella pitänyt oikaisuvaatimuksen tekijää kelpoisena haettavana olleeseen virkaan. Muutoksenhakija on kuitenkin riitauttanut kielitaitoa koskevan arvion ja katsonut arviointimuistioon viitaten, että hänen olisi pitänyt saada ruotsin kielen taidosta arvosanaksi kaksi.

Pelastusjohtaja ja asian valmistellut yksikön päällikkö ovat kertoneet, että hakuilmoituksessa ruotsin kielitaidolle ei annettu erityistä eduksi luettavuutta, todellista ruotsin kielen taitoa ei ollut tarkoitettu arvioitavan, eikä niin ole käytännössäkään tehty. Arvioinnin tukena on käytetty taulukkopohjaa, johon on erehdyksessä jäänyt toisesta rekrytoinnista arviointiskaala yhdestä kahteen.

Virassa eduksi luettavilla vaatimuksilla ei voida muuttaa kelpoisuusehtoja. Ruotsin kielelle ei hakuilmoituksessa mainitun kelpoisuuden lisäksi ole asetettu erityistä eduksi luettavuutta. Hakijavertailun mukaan kaikki virkaan valitut ja oikaisuvaatimuksen tekijä ovat täyttäneet ruotsin kielen kelpoisuusvaatimuksen. Perustelumuistiossa oleva ruotsin kielen skaala yhdestä kahteen jättää kuitenkin epäselväksi sen, olisiko kelpoisuusehtoja paremmasta ruotsin kielen taidosta voinut saada pisteytyksessä enemmän kuin yhden pisteen.

Viran täyttöprosessissa haastattelut ovat osa hakijoista muodostettavaa kokonaisarvioita ja virkaan ottamista koskevan päätöksen valmistelua. Nimityspäätöksen valmistelussa asiat on selvitettävä tasapuolisesti, syrjimättömästi ja riittävästi. Pelastusjohtaja on katsonut, että hakijoiden arviointi ja valintapäätös eivät ole syrjiviä tai lain vastaisia.

Pelastusjohtajan päätöksestä ei kuitenkaan ilmene, mitkä objektiivisesti hyväksyttävät seikat ovat vaikuttaneet siihen, että oikaisuvaatimuksen tekijä on jäänyt valitsematta jonkun nyt virkaan valitun sijaan. Tätä korostavat hakuilmoituksessa oleva kirjoitusvirhe, arviointimuistion ruotsin kielen taitoa koskeva skaala sekä se, että kaikki viisi kärkihakijaa ovat kokonaispisteytyksessä kahden pisteen sisällä. Päätöstä virkavalinnasta ei siten voida arvioida objektiivisesti ja perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaisesti.

Edellä todetun vuoksi pelastusjohtajan päätös on kumottava.

Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala Pelastuslaitos Pelastustoimen osasto Pelastusjohtaja 20.04.2022 § 8

Päätös

Pelastusjohtaja päätti ottaa operatiivisten palveluiden yksikön palopäällikön virkaan ********** , ********** , ********** sekä ********** 4253,80 € euron tehtäväkohtaisella palkalla. Virkaan otettavan henkilön kanssa sovitaan erikseen ajankohdasta, jolloin hän ottaa viran vastaan.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Tällaisen virkaan otettavan
henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaanottopäätöksen tiedoksisaannista.

Päätöksen perustelut

Pelastuslaitoksen toimintasäännön mukaan pelastusjohtaja ottaa virkaan osastonsa henkilökunnan.

Virka oli julkisesti haettavana 14.3.-31.3.2022. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa helsinkirekry.fi ja TE-palveluissa.

Viran kelpoisuusehdot:

- Viran kelpoisuusvaatimuksena pelastusalan päällystötutkinto (AMK), muu soveltuva AMK-tutkinto sekä päätoimiselta pelastustoimintaan osallistuvalta päällystöltä vaadittava kelpoisuus (pelastuslaki 379/2011) tai ensihoitaja AMK-tutkinto/vastaava ensihoitoasetuksen (585/2017) mukainen terveydenhuollon ammattitutkinto.

- Kokemusta pelastustoiminnan tai ensihoitopalvelun johtamistehtävistä tai vastaavista suunnittelutehtävistä.

- Hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito sekä tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito.

- B-luokan ajokortti.

Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Edellä mainittujen kelpoisuusehtojen ja nimitysperusteiden lisäksi hakuilmoituksessa todettiin hakijalta odotettavan vahvaa osaamista pelastustoiminnan ja ensihoidon palvelutuotannosta ja näkemyksellisyyttä niiden kehittämismahdollisuuksista. Kykyä perustellusti, ennakkoluulottomasti ja rakentavasti kyseenalaistamaan ja kehittämään vakiintuneitakin toimintamalleja. Pitkäjänteisyyttä viedä muutoksia eteenpäin. Kokemusta yhdeltä tai useammalta seuraavista osa-alueista: sopimuspalokuntatoiminnan ohjaaminen ja johtaminen, resurssi- ja työvuorosuunnittelu, prosessit ja niiden kehittäminen, projektiosaaminen, tutkimus- ja kehittämistoiminta.

Hakemuksessa todettiin myös, että tehtävän menestyksekäs hoitaminen edellyttää tahtoa ja kykyä johtaa henkilöstön työhyvinvointia ja kehittää työyhteisöä sekä Helsingin kaupungin johtamisen kulmakivien (näkemyksellisyys, innostus, linjakkuus ja toimeenpanokyky) mukaista johtamista.

Kykyä ja halua rakentaa luontevasti yhteistyötä niin pelastuslaitoksen sisällä kuin ulkoisten sidosryhmien kanssa toimien verkostoissa rakentavasti ja tuloksellisesti. Taitoa ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Ymmärrystä tutkimuksen ja tietojohtamisen roolin kehittämisen perustana ja osaamista niiden hyödyntämisestä myös omassa johtamisessa.

Ennen virkasuhteen alkamista sinun tulee toimittaa työterveyshuollon lausunto tehtävään soveltuvuudesta. Virkaan valinnan ehtona ovat hyväksytty turvallisuusselvityslain (726/2014) mukainen perusmuotoinen turvallisuusselvitys ja huumausainetestaus. Virassa on 6 kuukauden koeaika.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virkaa haki määräaikaan mennessä kuusitoista hakijaa:

**********

Kaikki hakijat eivät täyttäneen kelpoisuusvaatimuksia.

Hakemusten perusteella haastatteluihin kutsuttiin yhdeksän hakijaa:

**********

Haastattelut suoritettiin 11.4-13.4.2022 välisenä aikana. Hakijoita haastatteli operatiivisten palveluiden ja pelastustoiminnan suunnitteluyksikön yksiköiden päälliköt sekä HR Partner.

Arviointi

********** on pitkä ja monipuolinen työkokemus Helsingin pelastuslaitoksella. Hänellä on realistinen käsitys pelastustoiminnan ja ensihoidon palvelutuotannosta nykytilasta ja kehittämistarpeista. Hänellä on vahva osaaminen ja ymmärrys Helsingin sopimuspalokuntatoiminnan kehittämisestä ja sen merkityksestä eri tilanteissa. Hänellä on selkeä näkemys haasteellisten henkilöstötilanteiden hallinnasta ja prosesseista. Hän omaa erittäin hyvät henkilöstöjohtamisen taidot sekä hyvät viestinnälliset taidot. Hän on erittäin verkostoinut eri sidosryhmien kanssa, joka tukee palvelutuotannon esihenkilötyötä.

********** on pitkä ja monipuolinen työkokemus Helsingin pelastuslaitoksella. Hänellä on realistinen käsitys pelastustoiminnan ja ensihoidon palvelutuotannosta nykytilasta ja kehittämistarpeista. Hänellä on vahva kokemus resurssisuunnittelun toiminnasta sekä vankka näkemys sen kehittämisestä. Hakijan vahvuutena voidaan pitää vankan käytännön kokemusta palvelutuotannon johtamisesta ja esihenkilötyöstä sekä erityisesti hänen ihmisläheisyyttään. Hän on välitön, rento ja helposti lähestyttävä. Hänellä on selkeä näkemys siitä, miten työterveys tulee linkittää pelastuslaitoksen päivittäiseen toimintaan, jotta henkilöstön työhyvinvointia voidaan tukea aikaisessa vaiheessa. Hän hallitsee myös hankalien tilanteiden käsittelyn.

********** on pitkä ja monipuolinen työkokemus Helsingin pelastuslaitoksella. Hänellä on realistinen käsitys pelastustoiminnan ja ensihoidon palvelutuotannosta nykytilasta ja kehittämistarpeista. Hänellä on vankka tausta asioiden ja toiminteiden kehittämisestä sekä projektiosaamisesta. Hänellä on myös vankka osaamisen viestinnästä, jonka osaa hyvin sisällyttää arkijohtamiseen. Hän on taitava verkostoituja eri sidosryhmien välillä. Hänellä on selkeä kuva työhyvinvoinnin tärkeydestä henkilöstön hyvinvoinninkehittämisessä sekä hän osaa kriittisesti arvioida tämänhetkisten prosessien käytettävyyttä palvelutuotannon kehittämisessä.

********** omaan vankan kokemuksen terveydenhuollon resurssisuunnittelusta ja henkilöstöhallinnosta sekä siihen liittyvistä säännöksistä ja määräyksistä. Hänellä on koulutuksen ja kokemuksen tuomaa ymmärrystä henkilöstöhallinnollisten asioiden tärkeydestä palvelutuotannosta. Hänellä on myös selkeä kuva henkilöstönjohtamisen nykylinjauksista sekä viestinnän tärkeydestä organisaation toimivuuden varmistamiseksi. Hänellä on selkeä näkemys siitä, miten henkilöstö kohdataan haasteellisten henkilöstötilanteiden hallinnasta ja prosesseista. Hän on erittäin kokenut esihenkilötyössä. Hän on helposti lähestyttävä, avoin sekä positiivinen henkilö. Hän pystyy analyyttisesti käsittelemään eri tilanteiden vaikuttavuutta henkilöstön hyvinvointiin.

Tiedoksianto

Päätös muutoksenhakuohjeineen tiedoksi Helbitin kautta

Lisätiedot

Marko Rostedt, operatiivisten palveluiden yksikön päällikkö, puhelin: 310 30740

marko.rostedt@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 18.05.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

pelastuskomentaja
Jani Pitkänen

Mer information fås av

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 30010

henri.nordenswan@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 4.5.2022
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Palopäällikön_virat-_operatiivisten_palveluiden_yksikkö_hakijayhteenveto
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.