Hankinta, sopimusmuutos, kenttäraportointipalvelu, kaupunginkanslia
Kenttäraportointipalvelua koskevan sopimuksen muuttaminen
Päätös
Hankintajohtaja päätti hyväksyä esityksen Geometrix Oy:n kanssa tehdyn kenttäraportointipalvelua koskevan sopimuksen muuttamisesta hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan perusteella. Sopimusmuutos koskee tarvetta suorittaa sellaisia lisätöitä, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen.
Sopimuskokonaisuuden arvioiduksi arvonlisäverottomaksi kokonaisarvoksi on hankintaa koskevassa alkuperäisessä hankintajohtajan päätöksessä 13.2.2018 HEL 2017-013667 ilmoitettu noin 1 200 000 euroa. Nyt tehtävän sopimusmuutoksen arvo on lomakkeiden kehittämisen ja muiden lisätöiden osalta enintään 599 999 euroa (alv 0 %).
Sopimusmuutoksen myötä tilaajalle ei synny velvollisuutta tilata uusien lomakkeiden kehittämistä tai muita lisätöitä mitään tiettyä vähimmäismäärää, vaan tilaaja tekee yksittäisistä kehittämistöistä tarpeen mukaan erikseen tilauksia.
Sopimusmuutos ei synny tämän päätöksen tiedoksiannon myötä, vaan vasta kun sopijapuolet ovat allekirjoittaneet sopimusmuutosta koskevan alkuperäiseen sopimukseen liitettävän muutosliitteen.
Päätöksen perustelut
Asian tausta
Helsingin kaupungin kaupunginkanslia kilpailutti kaupunkiyhteisten kenttäraportointipalvelun 2.12.2017 HILMA-ilmoituskanavassa julkaistulla tarjouspyynnöllä H126-17 / HEL 2017-013667 Kenttäraportointipalvelu. Hankinta toteutettiin avoimella menettelyllä. Hankinnasta on tehty kaksi sopimusta tarjouskilpailun voittaneen Geometrix Oy:n kanssa.
Ensimmäinen sopimus 18.5.2018 koskee kenttäraportointipalvelun toimittamista kokonaispalveluna (jäljempänä ”sopimus”). Sopimuksen ehtojen mukaan sopimus on voimassa määräaikaisena kaksi vuotta ja jatkuu sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana.
Toinen sopimus eli puitesopimus 18.5.2018 koskee puolestaan uusien lomakkeiden kehittämistä kenttäraportointipalveluun (jäljempänä ”puitesopimus”). Puitesopimus on voimassa määräaikaisena neljä vuotta ja päättyy siten 17.5.2022.
Tältä osin on todettava, että puitesopimus päättyy kenttäraportointipalvelun suunnitellun elinkaaren ja erityisesti kaupunkiympäristön toimialan lähitulevaisuuden kehittämistarpeiden näkökulmasta epätarkoituksenmukaisessa vaiheessa, ja puitesopimuksen päättymisestä seuraa jäljempänä tarkemmin selostettavia taloudellisesti epätarkoituksenmukaisia rajoitteita palvelun hyödyntämiselle ja kehittämiselle sen suunniteltuun käyttötarkoitukseen nähden.
Tästä syystä puitesopimuksen päättymisen jälkeen voimaan jäävään kokonaispalvelua koskevaan sopimukseen sisältyviä palveluita on tarpeen laajentaa siten, että sopimuksen perusteella on mahdollista hankkia rajoitetussa määrin myös sisällöllisesti puitesopimuksen palveluita vastaavia lisäpalveluita.
Sopimukseen tehdään sopimusmuutoksen yhteydessä samalla eräitä tarkennuksia tai päivityksiä muun muassa immateriaalioikeuksia ja avointa julkaisemista, kehittämistä ja muutoshallintaa sekä tietosuojaa koskeviin ehtoihin. Jatkokehitystä jatketaan puitesopimuksen mukaisin hinnoin.
Sopimusmuutoksen perustelut
Julkisista hankinnoista annetun lain 136 §:n 1 momentin mukaan hankintasopimusta tai puitejärjestelyä ei saa EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa tai kansalliset kynnysarvot ylittävissä liitteen E mukaisissa palveluhankinnoissa taikka käyttöoikeussopimuksissa olennaisesti muuttaa sopimuskauden aikana ilman tämän lain mukaista uutta hankintamenettelyä.
Kyseisen pykälän 2 momentin 2 kohdan mukaan sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja tämä aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.
Lisäksi 136 §:n 4 momentin mukaan edellytetään, että 2 momentin 2 kohdan perusteella tehtävän sopimusmuutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.
Tältä osin on todettava, että Geometrix Oy:n kokonaispalveluna tuottamalle kenttäraportointialustalle on puitesopimuksen voimassaoloaikana kehitetty laaja ja monitahoinen lomakkeista ja vastaavista prosesseista koostuva sovelluskokonaisuus. Niin kauan kuin kaupunki jatkaa ylipäätään kenttäraportointialustan käyttöä voimassa olevan sopimuksen perusteella, on teknisesti välttämätöntä ja taloudellisesti kustannustehokasta keskittää alkuperäiselle toimittajalle myös olemassa olevien lomakkeiden tai vastaavien prosessien jatkokehittämistä sekä uusien mobiilikäytön mahdollistavien ja paikkatietoa hyödyntävien lomakkeiden kehittämistä alustalle. Uusien lomakkeiden kehittäminen alustalle tulee olemaan sopimusmuutoksen myötä rajoitetumpaa kuin aikaisemmin.
Kenttäraportointipalvelun alustana toimii Geometrix Oy:n Mobilenote-alustasovellus, joka on Geometrix Oy:n kehittämä ja omistama ohjelmistotuote. Alustasovellus myös toimii toimittajan määrittelemässä käyttöympäristössä, joten lomakkeiden kehittäminen toimittajan alustasovelluksen ja käyttöympäristön yhteyteen jonkun muun kuin nykyisen toimittajan toimesta ei käytännössä ole mahdollista.
Toisaalta yksittäisten uusien lomakkeiden kehittäminen johonkin muuhun kuin toimittajan alustasovelluksen ja käyttöympäristön yhteyteen ja lomakkeiden yhdistäminen esimerkiksi rajapintojen kautta muuhun kenttäraportointipalveluun olisi palvelun hallinnan kannalta vaikeaa ja tuottaisi todennäköisesti huomattavia lisäkustannuksia siihen verrattuna, että lomakkeet kehitetään toimittajan alustalle.
Toisaalta nykyisen kenttäraportointialustan vaihtaminen kokonaan toiseen ratkaisuun edellyttäisi joko alustalle kehitettyjen 22 erikokoisen sovelluksen rakentamista joko kokonaan uudelleen tai eräiden tilaajakohtaisten sovellusten osalta näiden siirtämistä uudelle ylläpitäjälle. Tämä olisi tässä vaiheessa palvelun elinkaarta taloudellisesti erittäin epätarkoituksenmukaista ja palveluiden käyttöä haittaavaa.
Kenttäraportointipalvelun neljä ensimmäistä sopimusvuotta on kulunut käytännössä alustan palveluiden rakentamiseen ja sen käytön vakiinnuttamiseen käyttäjäorganisaatioissa, ja vasta tällä hetkellä ollaan siirtymässä vaiheeseen, jossa alustan käyttäjät alkavat saamaan alustan käytöstä täysimääräisen hyödyn.
Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikkö katsoo, että käsillä on sellaisia taloudellisia syitä, joiden johdosta alkuperäistä sopimusta on mahdollista muuttaa hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan lisätyöperusteella. Jatkokehitystä rajoitetaan sopimusmuutoksen myötä siten, että sopimusmuutoksen arvo ei myöskään ylitä 50 prosenttia alkuperäisen sopimuskokonaisuuden arvosta.
Hankintayksikkö tekee sopimusmuutoksesta liitteen alkuperäiseen sopimukseen. Sopimusmuutosta koskeva liite allekirjoitetaan molempien osapuolten toimesta.
Viranhaltijan toimivalta
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.
Detta beslut publicerades 27.04.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Noora Fils, hankintapäällikkö, puhelin: +358931031501