Valtuustoaloite, Herttoniemen metroaseman kunnostaminen
Ledamoten Mirita Saxbergs motion om att renovera Hertonäs metrostation
Beslut
Stadsfullmäktige betraktade motionen som slutbehandlad.
Behandling
Ledamoten Mirita Saxberg föreslog följande hemställningskläm:
Stadsfullmäktige förutsätter att staden utreder möjligheten att slutföra ombyggnaden av metrostationen enligt det planerade tidsschemat senast 2025–2026. |
Ledamoten Mirita Saxbergs förslag till hemställningskläm understöddes inte, så det förföll.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Ledamoten Mirita Saxberg och 18 andra ledamöter föreslår i sin motion att staden inleder en renovering av Hertonäs metrostation utan dröjsmål.
I augusti 2019 inledde Helsingfors stadsmiljösektor i samarbete med Helsingfors stads trafikaffärsverk (HST) en planerings- och byggtävling för Hertonäs metrokvarter som en konkurrenspräglad dialog i enlighet med försörjningslagen. Planeringen av området har utvecklats i samarbete med det konsortium som valdes i tävlingen. Enligt de preliminära planerna i HST:s 10-åriga investeringsprogram, som ingår i budgeten 2022, genomförs ombyggnaden av Hertonäs metrostation som en del av ett mer omfattande utvecklingsprojekt under åren 2025–2026.
Omedelbara mindre reparationsarbeten har gjorts och kommer att göras på metrostationen för att den ska förbli funktionsduglig. Hissarnas teknik har moderniserats och antalet funktionsstörningar i dem har minskat betydligt. Det är svårt att öka antalet rulltrappor på stationen utan att göra stora ändringar i plattformens bredd och spårens läge. Vattenisoleringen på gatuplanet i västra ändan av metrostationen har förnyats.
Metrostationens västra ingång byggdes om sommaren 2022. Ingångsbyggnadens yttertak byggdes om. Byggnadens glas byttes, ytor målades och behövliga uppdateringar i VVS-systemet gjordes. Hissen och elektrotekniken förnyades på ett energiekonomiskt sätt med moderna lösningar. Ingångens belysning gjordes mer energieffektiv. Dessutom byggdes en ny trappa vid ingången.
HST har gett ett utlåtande i ärendet. Svaret stämmer överens med utlåtandet.
Enligt 30 kap. 11 § 2 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter (gäller de fullmäktigemotioner som lämnades in senast 30.4.2022).
Kaupunginhallitus 14.11.2022 § 795
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.
07.11.2022 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 17.08.2022 § 62
Lausunto
Johtokunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Herttoniemen metroasema on otettu käyttöön vuonna 1982 yhtenä Helsingin metrojärjestelmän alkuperäisistä asemista. Asemaa käyttää päivittäin noin 35 000 henkeä.
Liikenneliikelaitos (HKL) pyrkii kehittämään metroasemia pitkäjänteisesti ja kustannustehokkaasti huomioiden nykyaikaiset energiavaatimukset sekä ajantasaiset vaatimukset viihtyvyydelle. Metroasemien peruskorjauksien suunnittelussa ja toteutuksessa otetaan huomioon myös mahdolliset ympäröivän alueen kaupunkikehityshankkeet. Metroasemia peruskorjataan kulloinkin voimassa olevan talousarvion 10-vuotisen investointiohjelman puitteissa.
Kantametron 17:sta metroasemasta neljä on kunnostettu. Hakaniemessä ja Sörnäisissä perusparannus on parhaillaan käynnissä ja lopuille asemille perusparannusta suunnitellaan joko osana alueen laajempaa kehitystä tai erillisenä hankkeena.
Helsingin kaupunki käynnisti elokuussa 2019 kaupunkiympäristön toimialan ja HKL:n yhteistyönä suunnittelu- ja toteutuskilpailun Herttoniemen metrokorttelista erityisalojen hankintalain mukaisena kilpailullisena neuvottelumenettelynä. Kilpailun mukaisesti alueen suunnittelua on kehitetty yhteistyössä kilpailussa valitun konsortion kanssa viimeisten vuosien aikana. Vuoden 2022 talousarvioon sisältyvässä HKL:n 10-vuotisessa investointiohjelmassa Herttoniemen metroaseman peruskorjaus on alustavasti suunniteltu toteutettavan osana laajempaa kehittämishanketta vuosina 2025 – 2026.
Herttoniemen metroaseman osalta HKL on toteuttanut ja tulee toteuttamaan välittömiä pienempiä korjaustoimia metroaseman toiminnallisuuden ylläpitämiseksi. Mm. hissien tekniikka on viimeisten vuosien aikana modernisoitu ja niiden toimintahäiriöiden määrä on laskenut merkittävästi. Liukuportaiden määrän lisääminen asemalle on haastavaa ilman merkittäviä muutoksia asemalaiturin leveyteen ja radan sijaintiin. HKL on myös toteuttanut Herttoniemen metroaseman länsipään osalta katutason vesieristysten uusimista.
Herttoniemen metroasemalla on tällä hetkellä kaksi sisäänkäyntiä, joista itäinen on lippuhallirakennus. Läntinen sisäänkäynti sijaitsee läheisen päivittäistavarakaupan rakennuksen vieressä. Metroaseman läntisen sisäänkäynnin peruskorjaus on aloitettu toukokuun 2022 aikana HKL:n johtokunnan 13.1.2022, 7 §, hyväksymän hankesuunnitelman mukaisesti.
Käynnissä olevassa hankkeessa sisäänkäyntirakennuksen vesikatto peruskorjataan. Rakennuksen lasit vaihdetaan, pinnat maalataan ja tehdään tarvittavia LVI-järjestelmien päivityksiä. Hissi ja sähkötekniikka uusitaan energiataloudellisesti nykyaikaisiin ratkaisuihin. Sisäänkäynnin valaistus muutetaan energiatehokkaammaksi. Lisäksi sisäänkäynnin yhteyteen rakennetaan uusi portaikko.
Esittelijä
Lisätiedot
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277
Detta beslut publicerades 05.12.2022
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen
Föredragande
Mer information fås av
Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 09 310 36550