Vahingonkorvaus, lemmikkieläinvahinko, 21.4.2022, Hakaniemen metroasema

HEL 2022-006113
Ärendet har nyare handläggningar
§ 19

Vahingonkorvausvaatimus Hakaniemen metroasemalla tapahtuneen vahingon korvaamisesta

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päätti hylätä hakijan tekemän vahingonkorvausvaatimuksen Hakaniemen metroasemalla 9.4.2022 hakijan lemmikkieläimelle sattuneesta vahingosta.

Päätöksen perustelut

Korvauksen hakija on 21.4.2022 toimittanut Helsingin kaupungin liikenneliikelaitokselle (HKL) korvausvaatimuksen Hakaniemen metroaseman Hakaniementorin sisäänkäynnin edustalla lemmikkieläimelleen sattuneesta vahingosta.

Korvauksen hakija on antamansa selvityksen mukaan ollut 9.4.2022 tulossa lemmikkieläimensä kanssa Hakaniemen metroasemalle Hakaniementorin sisäänkäynnin kautta, kun lemmikkieläin vahingoitti itseään sisäänkäynnin ulkopuolella olevaan kuraritilään jäämällä siihen tassustaan/kynnestään kiinni.

Korvauksen hakija vaatii Helsingin kaupunkia korvaamaan lemmikkieläimen hoidosta aiheutuneet kustannukset, 143,21 euroa. Lisäksi korvauksen hakija vaatii korvausta asian selvittämiseen kuluneesta ajasta.

Hakaniemen metroaseman kunnossapito kuuluu HKL:n vastuulle. HKL hankkii metroasemien kunnossapidon Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ltä.

Voimassa olevan oikeuden mukaan korvausvelvollisuus syntyy sille, joka tahallaan tai tuottamuksellaan aiheuttaa vahingon toiselle (vahingonkorvauslaki 412/1974, 2 §). Tuottamuksella tarkoitetaan huolimattomuutta tai laiminlyöntiä.

Tässä tapauksessa ei HKL:n ja Kaupunkiliikenne Oy:n tekemän selvityksen perusteella voida katsoa vahingon aiheutuneen HKL:n tai Kaupunkiliikenne Oy:n henkilökuntaan kuuluvan henkilön tuottamuksesta.

Selvitysten mukaan kuraritilä ei ole ollut tapahtumahetkellä epäkunnossa eikä siinä ole ollut muutakaan toimintahäiriötä tai tavanomaisesta poikkeavaa, joten HKL:lle ei ole syntynyt voimassa olevaan oikeuteen perustuvaa korvausvelvollisuutta kyseessä olevasta tapaturmanluonteisesta vahingosta.

Detta beslut publicerades 11.05.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Beslutsfattare

Saara Kanto
toimitusjohtaja