Vahingonkorvaus, autovaurio 23.4.2022 Koskelantie 72

HEL 2022-006189
Ärendet har nyare handläggningar
§ 296
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hyväksyä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Hakijalle korvataan 367,70 euroa.

Päätöksen perustelut

Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet

Hakija on 2.5.2022 esittänyt kaupungille määrältään 367,70 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvon rengas puhkesi 23.4.2022 klo 17.30 osoitteessa Koskelantie 72. Hakijan kuvauksen mukaan tie oli kuiva ja vahinkokohdassa oli kuoppa. Hakija oli vaihtamassa kaistaa, kun hän ajoi tiessä olleen kuopan yli. Hän ei ollut huomannut kuoppaa ja muutaman sadan metrin päässä ajoneuvo varoitti rengaspaineesta. Parkkeerattuaan ajoneuvon hän huomasi renkaan olevan tyhjä. Hakija on esittänyt vaatimuksen kahdesta vaihdetusta renkaasta, joiden kulutuspinta on ollut korjaamon antaman selvityksen mukaan 7 millimetriä.

Sovellettavat säännökset

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä ei
ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita. Vahinkopaikka on ajorata ja sen kunnossapitoluokka on I.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan tapahtumapaikkaa on tarkkailtu ajamalla reittiseurannan mukaan kolme kertaa edeltävän kuukauden aikana. Katupäivystykseen ei ole tullut ilmoituksia päällystevaurioista.

Ilmatieteen laitoksen Kumpulan mittausaseman mukaan lämpötila on vahinkopäivänä vaihdellut 11,5 °C ja 3,7 °C välillä. Vahinkoaikaan lämpötila on ollut 8,6 °C astetta. Vahinkopäivänä sää on ollut selkeä ja poutainen.

Kaupungin palautejärjestelmään on 25.4.2022 tehty ilmoitus vahinkopaikan kuopasta, minkä jälkeen urakoitsija on saanut siitä tiedon 29.4.2022. Purkauma on korjattu heti seuraavana työpäivänä 2.5.2022.

Kaupungille ei ole tullut muita ilmoituksia kyseisen vahinkopaikan mahdollisista asfalttivaurioista ennen 23.4.2022. Samasta asfalttivauriosta on kuitenkin aiheutunut toinen vahinko 5.4.2022, josta on 20.4.2022 tehty vahingonkorvausvaatimus kaupungille. Myöhemmin 23.4.2022 syntynyt vahinko osoittaa, että vaurio on ollut tiessä lähes kolme viikkoa.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Kaupungilla on oltava kohtuullinen aika korjata päällystevauriot myös I-luokan kaduilla, sillä katuja ei voida pitää reaaliaikaisesti kaikilta osin hoitoluokan edellyttämässä kunnossa. Kaupungilla on mahdollisuus korjata päällystevaurio vain, jos se havaitaan tarkastusten yhteydessä tai jos tienkäyttäjä ilmoittaa siitä kaupungille.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Päällystevaurio on syntynyt ajoradalle aiemmin keväällä lämpötilan vaihtelusta 0 °C asteen molemmin puolin sekä ajoneuvojen renkaiden kuluttavasta yhteisvaikutuksesta. Vahinkoaikaan lämpötila on ollut pidemmän aikaan plussan puolella, mikä tarkoittaa että vaurio on syntynyt jo aiemmin keväällä. Kaupunki katsoo, että vahinkopaikka ei ole ollut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa vahingon tapahtuessa 23.4.2022. Kuoppa on ollut I-luokan ajoradalla lähes kolme viikkoa, jolloin se olisi tullut huomata kaupungin toimesta aikaisemmin ennen vahinkoa. Tien kunnossapitovelvollinen on korjannut päällystevaurion viivytyksettä tiedon siitä saatuaan, joten kaupunki on toiminut asianmukaisesti ryhtymällä toimenpiteisiin kohtuullisessa ajassa päällystevaurion korjaamiseksi.

Vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suorittamatta jääneet kunnossapitotoimenpiteet huomioiden kaupungin voidaan katsoa laiminlyöneen kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan. Näin ollen kaupunki katsoo olevansa korvausvelvollinen asiassa. Tässä tapauksessa kaupunki katsoo kohtuulliseksi korvata samalla akselilla olevat renkaan täysimääräisesti, sillä renkaiden kulutuspintaa oli niin paljon jäljellä.

Vahingonkorvauksen määrä

Hakija on esittänyt 9.5.22 esitetyn vaatimuksen mukaisesti renkaanvaihtokuluista 367,70 euroa korvattavaksi. Vaatimuksista on toimitettu kaupungille tositteet.

Korvaus 367,70 euroa maksetaan hakijan ilmoittamalle pankkitilille.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Toimivalta päätöksenteossa

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 30.12.2020 tekemän päätöksen § 53 mukaan hallinto- ja lakipalvelun lakipalvelut-yksikön päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Detta beslut publicerades 21.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jenni Leikas, valmistelija, puhelin: 09 310 34581

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö