Hankinta, puitejärjestely, hinauspalvelut, Rakentamispalveluliikelaitos

HEL 2022-006635
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Hinauspalvelujen hankinta ajaksi 1.1.2023 – 31.12.2025

Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara)

Päätösehdotus

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään puitesopimukset hinauspalvelujen tuottamisesta ajaksi 1.1.2023 – 31.12.2025 seuraavien palveluntuottajien kanssa:

Autoambulance Group Oy
City-Hinaus Oy
Hinaus Sjöberg Oy
Hinausautokeskus Oy
Inter-Hinaus Oy
Ju-Mo Kuljetus Oy
Lähihinaus Oy
Nemr Oy
RedGo Finland Oy (Falck)

Lisäksi johtokunta päättää oikeuttaa Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikön tekemään tilauksia palveluntuottajaksi valituilta sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin 4,5 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Esittelijän perustelut

EU-kynnysarvon ylittävästä hankinnasta on julkaistu ennakkoilmoitus HILMA- ja TED (Tenders Electronic Daily) -verkkosivustolla 15.5.2022. Hankintailmoitus julkaistiin HILMA- ja TED -verkkosivustoilla, sekä tarjouspyyntöasiakirjat tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa 9.9.2022. Hankinnan kohteena ovat hinauspalvelut.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain 1397/2016 mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat palveluntuottajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset oli annettava sähköisesti Tarjouspalvelussa.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 25.09.2022 kello 23:59 mennessä. Määräaikaan mennessä esitettiin yksi (1) kysymys. Kysymykseen vastattiin tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalissa.

Tarjouspyyntöasiakirjat, sekä kysymys ja siihen annettu vastaus ovat esityslistatekstin oheismateriaalina.

Tarjousten määräaika oli perjantaina 7.10.2022 kello 12.00. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä yhdeksän (9) tarjoajaa.
Autoambulance Group Oy
City-Hinaus Oy
Hinaus Sjöberg Oy
Hinausautokeskus Oy
Inter-Hinaus Oy
Ju-Mo Kuljetus Oy
Lähihinaus Oy
Nemr Oy
RedGo Finland Oy (Falck)

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella (ESPD). Kaikki saadut tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset.

EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.

Hankintaprosessin aikataulussa pysymisen johdosta hankintayksikkö tarkastaa palveluntuottajaksi valittujen pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimukset tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei palveluntuottajaksi valittuja rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.

Tarjoajia pyydettiin hinnoittelemaan tarjouslomakkeelle yksikköhinnat palvelulajeittain hankinnan kohteen kuvauksessa mainitun mukaisesti, jotka ovat seuraavat:

1. Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapito sekä alueiden vuokrauksen
lähisiirrot
2. Pysäköinninvalvonnan lähisiirrot
3. Helsingin kaupungin omistamien ajoneuvojen hinauspalvelut,
sekä ajoneuvojen varastosiirrot Helsingin kaupungin varastoille
(tai varastoilta)

Tarjouslomakkeen kalustoselvityksellä tarjoajan oli ilmoitettava hinauspalvelujen toteuttamisessa käytettävien ajoneuvojen yksilöidyt ajoneuvokohtaiset tiedot (ajoneuvon merkki ja malli, käyttöönottovuosi, rekisteritunnus, kokonaismassa, kantavuus ja lisävarusteet).

Hinaus Sjöberg Oy:n tarjouksessa on mainittu kolme ajoneuvoa, ja RedGo Finland Oy (Falck) tarjouksessa on mainittu yhdeksän ajoneuvoa, joissa ajoneuvojen käyttöönotto on ennen vuotta 2014. Tarjouspyynnössä mainitun käyttöönottovuosivaateen mukaan hinauspalvelujen tuottamisessa käytettävien ajoneuvojen on oltava käyttöönottovuodeltaan vähintään 2014. Edellä mainitut Hinaus Sjöberg Oy ja RedGo Finland Oy (Falck) ajoneuvot eivät ole tarjouspyynnön käyttöönottovuosivaateen mukaisia, eikä niitä siksi saa käyttää sopimuskauden aikana hinauspalvelujen tuottamiseen.

Päätöksenteon peruste on kokonaistaloudellinen edullisuus halvimman hinnan perusteella.

Hinauspalvelujen yksikköhinnat ovat ilman arvonlisäveroa (liite 1).

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden vuokrauksen lähisiirroissa hintavertailu on tehty ottamalla huomioon tarjouslomakkeessa mainitut määräarviot (tarjouspyynnön kohta 1).

Hintavertailun kokonaishinta muodostetaan laskemalla yhteen kaikkien palvelulajien yksikköhinnat (€/kpl) x määräarviot (kpl/v), tuntiperusteisten hinaustehtävien yksikköhinta (€/h) x määräarvio (h), sekä lisäkorvauksien yksikköhinnat (€/kpl) x määräarvio (kpl). Hintavertailun halvin kokonaishinta saa vertailuhinnan 100 pistettä. Tarjoajien pistemäärä muodostuu suhteessa halvimpaan kokonaishintaan nähden (halvin hinta/vertailuhinta x 100 pistettä).

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden vuokrauksen tarjousvertailu on tehty tarjouspyynnössä ilmoitettujen päätöksen tekemisen perusteiden mukaisesti (liite 2). Tarjousvertailusta ilmenee tarjoajien edullisuusjärjestys, sekä tarjoajien hinausajoneuvojen määrät, joiden perusteella on arvioitavissa tarjoajien resurssit hinauspalvelujen tuottamiseen.

Pysäköinninvalvonnan lähisiirroista ja Helsingin kaupungin omistamien ajoneuvojen, sekä ajoneuvojen varastosiirroista Helsingin kaupungin varastoille (tai varastoilta) ilmenee yksikköhintojen perusteella tarjoajien hinta-asetelma palvelulajeittain (tarjouspyynnön kohdat 2 ja 3).

Tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että sopimukset tehdään useampien toimijoiden kanssa. Hinauspalvelujen saatavuuden varmistamiseksi palveluntuottajiksi on valittava kaikki yhdeksän tarjoajaa, koska talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon kiireellisempään aikaan on mahdollista, että kaikille puitejärjestelyyn palveluntuottajaksi valituille on tehtävä tilauksia.

Puitesopimukseen perustuvia erillisiä työtilauksia tehdään tarpeen mukaan. Tilauksen teossa otetaan huomioon kaluston sopivuus ja palvelun saatavuus. Palveluntuottajaksi valittua ei velvoiteta tulemaan työhön, jos palveluntuottaja on jo ennen työtilausta sitoutunut muualle.

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden lähisiirtojen työtilaukset tehdään hintavertailun mukaisessa tarjoajien edullisuusjärjestyksessä. Muista hinauspalveluista tehdään tilauksia tarjoajien hintavertailun palvelulajikohtaisessa edullisuusjärjestyksessä. Tilauksien teossa otetaan huomioon tapauskohtaisesti mahdolliset lisäkorvaukset.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Föredragande

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Mer information fås av

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 78571

sami.aherva@hel.fi

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 38963

heikki.halonen@hel.fi

Bilagor

1. Yksikköhinnat
2. Lähisiirtojen hintavertailu

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.