Hankinta, sähköisten palveluiden Azure OpenShift ylläpitotyö, Kaupunginkanslia

HEL 2022-006730
Ärendet har nyare handläggningar
§ 11

Hankinta, sähköisten palveluiden Azure OpenShift ylläpitotyö

Digitaliseringsdirektör

Päätös

Digitalisaatiojohtaja päätti hyväksyä Helsingin kaupungin verkkosivustojen ja sovelluspalveluiden Azure OpenShift teknologiaan perustuvan teknisen alustan ylläpidon lisähankinnan.

Digitalisaatiojohtaja päätti, että hankinnan arvonlisäverottomat kustannukset saavat olla enintään 320 000 euroa ja tämä maksetaan kaupunginkanslian käyttötalouden talousarviokohdalta 1 40 01 kaupunginkanslia, projektilta 181200300911 Azure Openshift alusta, ylläpito.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki on linjannut strategiassaan tavoitteen, että kaupungin tarjoamat palvelut ovat helposti saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta. Sähköiset palvelut ovat ensisijaisia aina kun kaupunkilainen tai yritys haluaa ja kykenee niitä käyttämään, ja ne ovat käytettävissä kattavasti kaikkina viikonpäivinä ja vuorokaudenaikoina. Helsingin kaupunki uudistaa teknisesti vanhentuneen verkkosivusto- ja sovellusalustansa pilvipohjaisiin ympäristöihin ja avoimen lähdekoodin ohjelmistoihin.

Helsingin kaupungilla, Oy IBM Finland Ab:lla ja Kyndryl Finland Oy:llä on voimassa oleva pääsopimus PS97003 hel.fi- viestintäpalveluiden ja asiointi.hel.fi- palveluiden alustan kokonaispalveluista. Kyseisen sopimuksen alkuperäinen hankinnan arvo neljältä vuodelta on ollut
4 880 264 euroa.

Kokonaispalveluihin kuuluu tekninen palvelualusta, sovellusten hallinta, tuotantoympäristön hallinta sekä kehitys- ja asiantuntijapalvelut. Palvelualusta on pääosin perustunut IBM:n portaalituotteeseen, jonka tuki on päättymässä. Tässä projektissa korvataan alustan vanhentuneet tuotteet avoimen lähdekoodin tuotteilla ja virtuaalipalvelinympäristö pilviteknologialla.

Kehitystyön hankinta tehdään hankintalain 136§ 2 momentin 2 kohdan perusteella. Sopimuskumppanin vaihtaminen tässä vaiheessa ei ole mahdollista taloudellisista ja teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa ja kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle. Nyt hankittava lisäpalvelu on väliaikainen ratkaisu, jolla varmistetaan kriittisten sovelluspalveluiden laatu ja jatkuvuus siirtymäaikana. Hankinnan arvo ei ylitä 50% alkuperäisen hankinnan arvosta.

Helsingin kaupunki valmistelee ja toteuttaa sähköisten palveluiden ja alustan palvelutuottajan hankintalain mukaisen kilpailutuksen vuonna 2022.

Detta beslut publicerades 19.05.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Kalle Mikkolainen, projektipäällikkö, puhelin: +358405022590

kalle.mikkolainen@hel.fi

Beslutsfattare

Mikko Rusama
digitalisaatiojohtaja
Sami Viitaniemi
kehityspäällikkö DPK