Sääntöohjaus, toimintasäännön muuttaminen, Keskushallinto, kaupunginkanslia

HEL 2022-006874
Ärendet har nyare handläggningar
§ 134

Kaupunginkanslian toimintasääntö 1.8. ja 1.9.2022 lukien

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö hyväksyi kaupunginkanslian toimintasäännön 1.8.2022 lukien liitteen 1 mukaisesti ja 1.9.2022 lukien liitteen 2 mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Toimintasääntöön on tarpeen tehdä hallinto-osastoa, henkilöstöosastoa ja strategiaosaston digitalisaatioyksikköä koskevia muutoksia.

Hallinto-osastoa ja kanslian hallintopalvelua koskevat muutokset 1.9.2022 lukien

Kanslian hallintotoimintojen uudelleenjärjestelyä selvittänyt työryhmä pohti alkuvuodesta 2022 kanslian hallinnon eri toimintojen sijoittamismahdollisuuksia yhteistyö- ja rajapintojen, resurssien ja volyymien sekä henkilöstö- ja esihenkilörakenteen näkökulmasta. Työn perusteella on päädytty siihen, että kaikki hallintotoiminnot keskitetään hallinto-osastolle.

Kanslian hallintopalvelu siirretään hallinto-osastolle nykyisessä rakenteessaan 1.9.2022 lukien. Hallinto-osaston sisäistä järjestäytymistä tarkastellaan virkaan valittavan hallintojohtajan johdolla erikseen. Siihen asti hallinto-osasto ja hallintopalvelu sen osana jatkavat nykyrakenteessaan.

Henkilöstöosastoa koskevat muutokset 1.9.2022 lukien

Henkilöstöosastolla työnantajakuvan johtaminen siirtyy henkilöstön saatavuus -yksiköstä työkulttuuri ja HR-tieto -yksikköön. Samalla yksikön nimi muutetaan muotoon työkulttuuri ja työnantajakuva. Yksikön kuvaus korjataan vastaamaan muutosta.

Muutoksen myötä kaksi henkilöä on siirtynyt tulevaan työkulttuuri ja työnantajakuva -yksikköön jo aiemmin.

Strategiaosastoa koskevat muutokset 1.9.2022 lukien

Digitalisaatioyksikön data ja analytiikka -tiimiin muodostetaan kaksi alatiimiä: tiedolla johtaminen ja tekoäly ja optimointi. Muutoksen taustalla on tiimin laaja-alaiset tehtävät ja henkilöstömäärä, jonka johtaminen nykyisellä rakenteella on vaativaa.

Strategiaosastoa koskevat muutokset 1.8.2022 lukien

Digitalisaatioyksikön digitaalinen perusta -tiimin alatiimit palvelin-, konesali- ja kapasiteettipalvelut sekä tietoliikenne ja kyberturvapalvelut yhdistetään yhdeksi alatiimiksi. Tällä saavutetaan synergiaetuja infrapalveluiden tuottamisessa ja palveluiden johtamisessa. Uuden alatiimin nimeksi tulee ICT-infrapalvelut.

Yhteistoimintamenettely

Toimintasäännön muutoksia on käsitelty kaupunginkanslian henkilöstötoimikunnassa 6.6.2022 ja yhteistoimintamenettely on todettu toteutuneeksi.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaan kansliapäällikkö hyväksyy kaupunginkanslian toimintasäännön. Toimintasäännössä annetaan määräykset osastotasoa
alemmasta organisaatiosta ja esihenkilöistä, toimivaltuuksista sekä johtoryhmistä.

Detta beslut publicerades 23.06.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Saara Nirkko, hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 26312

saara.nirkko@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Antti Peltonen
va. hallintojohtaja