Sääntöohjaus, toimintasäännön muuttaminen, Keskushallinto, kaupunginkanslia
Kaupunginkanslian toimintasääntö 1.8. ja 1.9.2022 lukien
Päätös
Kansliapäällikkö hyväksyi kaupunginkanslian toimintasäännön 1.8.2022 lukien liitteen 1 mukaisesti ja 1.9.2022 lukien liitteen 2 mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Toimintasääntöön on tarpeen tehdä hallinto-osastoa, henkilöstöosastoa ja strategiaosaston digitalisaatioyksikköä koskevia muutoksia.
Hallinto-osastoa ja kanslian hallintopalvelua koskevat muutokset 1.9.2022 lukien
Kanslian hallintotoimintojen uudelleenjärjestelyä selvittänyt työryhmä pohti alkuvuodesta 2022 kanslian hallinnon eri toimintojen sijoittamismahdollisuuksia yhteistyö- ja rajapintojen, resurssien ja volyymien sekä henkilöstö- ja esihenkilörakenteen näkökulmasta. Työn perusteella on päädytty siihen, että kaikki hallintotoiminnot keskitetään hallinto-osastolle.
Kanslian hallintopalvelu siirretään hallinto-osastolle nykyisessä rakenteessaan 1.9.2022 lukien. Hallinto-osaston sisäistä järjestäytymistä tarkastellaan virkaan valittavan hallintojohtajan johdolla erikseen. Siihen asti hallinto-osasto ja hallintopalvelu sen osana jatkavat nykyrakenteessaan.
Henkilöstöosastoa koskevat muutokset 1.9.2022 lukien
Henkilöstöosastolla työnantajakuvan johtaminen siirtyy henkilöstön saatavuus -yksiköstä työkulttuuri ja HR-tieto -yksikköön. Samalla yksikön nimi muutetaan muotoon työkulttuuri ja työnantajakuva. Yksikön kuvaus korjataan vastaamaan muutosta.
Muutoksen myötä kaksi henkilöä on siirtynyt tulevaan työkulttuuri ja työnantajakuva -yksikköön jo aiemmin.
Strategiaosastoa koskevat muutokset 1.9.2022 lukien
Digitalisaatioyksikön data ja analytiikka -tiimiin muodostetaan kaksi alatiimiä: tiedolla johtaminen ja tekoäly ja optimointi. Muutoksen taustalla on tiimin laaja-alaiset tehtävät ja henkilöstömäärä, jonka johtaminen nykyisellä rakenteella on vaativaa.
Strategiaosastoa koskevat muutokset 1.8.2022 lukien
Digitalisaatioyksikön digitaalinen perusta -tiimin alatiimit palvelin-, konesali- ja kapasiteettipalvelut sekä tietoliikenne ja kyberturvapalvelut yhdistetään yhdeksi alatiimiksi. Tällä saavutetaan synergiaetuja infrapalveluiden tuottamisessa ja palveluiden johtamisessa. Uuden alatiimin nimeksi tulee ICT-infrapalvelut.
Yhteistoimintamenettely
Toimintasäännön muutoksia on käsitelty kaupunginkanslian henkilöstötoimikunnassa 6.6.2022 ja yhteistoimintamenettely on todettu toteutuneeksi.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaan kansliapäällikkö hyväksyy kaupunginkanslian toimintasäännön. Toimintasäännössä annetaan määräykset osastotasoa
alemmasta organisaatiosta ja esihenkilöistä, toimivaltuuksista sekä johtoryhmistä.
Detta beslut publicerades 23.06.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Saara Nirkko, hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 26312