Hankesuunnitelma, tilojen vuokraaminen sosiaali- ja terveystoimialan lasten psykiatrialle

HEL 2022-007095
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 67 §

Tilojen vuokraaminen sosiaali- ja terveystoimialan lasten psykiatrialle

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti

- hyväksyä liitteen 1 hankesuunnitelman mukaisten 860 m² laajuisten lisätilojen vuokraamisen osoitteessa Ratapihantie 11 sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön.

- oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusyksikkö 2:n yksikön päällikön allekirjoittamaan lisätilojen vuokrausta koskevat liitteiden 2 ja 3 mukaiset sopimusmuutokset Sponda Investment Properties C Oy:n kanssa 2.7.2021 tehtyyn vuokrasopimukseen ja tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Tausta ja tarve

Asiakkuusyksikkö 2 yksikön päällikkö on päätöksellään 30.7.2021 § 16 (liite 8) vuokrannut sosiaali- ja terveystoimialalle 1120 m² laajuiset tilat ajaksi 16.8.2021-15.8.2029 osoitteesta Ratapihantie 11.

Tilat on tarvittu uudelle lastenpsykiatrian lääketieteelliselle yksikölle, joka on laajentanut jo olemassa olevaa 9 henkilön työryhmän toimintaa. Työryhmä on aiemmin toiminut Kallion virastotalossa G-siivessä. Toiminta on osa terveys- ja hyvinvointikeskuksia ja tiiviissä yhteistyössä perhekeskusten kanssa. Toiminnan tavoitteena on Helsingin perustason lastenpsykiatrian vahvistaminen, erikoissairaanhoidosta perustasolle siirtyvien alle 13-vuotiaiden lasten jatkohoidon järjestäminen ja lastenpsykiatristen konsultaatioiden järjestäminen muille lasten kanssa toimiville ammattilaisille.

Asiakkaiden määrä arvioidusti noin 1 000 asiakasta/viikossa. Yksikkö palvelee koko kaupungin alueella asuvia alle 13-vuotiaita lapsia perheineen.

Pandemiatilanteen jälkivaikutusten vaikean ennustettavuuden vuoksi ja lasten ja nuorten terveyspalveluiden turvaamiseksi tiloissa on ilmennyt tarve laajentaa toimintaa siten, että nykyisten tilojen lisäksi vuokrataan samasta rakennuksesta lisätiloja. Samalla varmistetaan väestönkasvun mukana laajeneva palvelujen tuottovaade.

Vuokrattavat tilat

Tilat sijaitsevat Pasilassa osoitteessa Ratapihantie 11. Lisätilojen laajuus on yhteensä n. 860 m². Vuokranantaja vastaa lisätilojen käyttöönoton edellyttämistä muutostöistä.

Kustannukset

Alkuperäisten vuokrattavien tilojen 1 120 m² arvonlisäveroton kokonaisvuokrakustannus on 26 880,00 euroa/kk. Määräaikainen vuokrasopimus on ajalle 16.8.2021 - 15.8.2029 ja vuokranmaksuvelvoite on alkanut 1.2.2022. Alkuperäisen vuokrasopimuksen mukainen vuokra-ajan vuokrien kokonaissumma on 2 459 520 euroa.

Lisätilojen n. 860 m² arvonlisäveroton kokonaisvuokrakustannus on 19 688,00 euroa/kk. Määräaikainen vuokrasopimus lisätilojen osalta tehdään ajalle 1.9.2022 - 15.8.2029. Lisätilojen vuokra-ajan vuokrien kokonaissumma on 1 643 948 euroa.

Lisätilojen vuokrausta koskevan vuokrasopimuksen muutoksen myötä vuokrattavien tilojen 1 980 m² vuokrien yhteenlaskettu kokonaissumma vuokra-ajalta 16.8.2021 - 15.8.2029 on 4 103 468,00 euroa.

Tilakustannus käyttäjälle

Vuokraan lisätään kaupunkiympäristön toimialan perimä hallintokulu, joka on suuruudeltaan 0,5 euroa/m². Tilakustannus käyttäjälle on alkuperäisessä vuokrasopimuksessa 24 euroa/m² + 0,5 euroa/m², yhteensä 24,50 euroa/m² ja lisätiloissa 23 euroa/m² + 0,5 euroa/m², yhteensä 23,50 euroa/m². Edellä mainitut neliövuokrat sisältävät ylläpitokustannukset.

Tilakustannus alkuperäisessä vuokrasopimuksessa on 24,50 euroa/m² * 1 120 m², yhteensä 27 440,00 euroa/kk ja 329 280,00 euroa/vuosi. Tilakustannus lisätilojen vuokrauksessa on 23,50 euroa/m² * 860 m², yhteensä 20 210,00 euroa/kk ja 242 520,00 euroa/vuosi.

Rahoitus

Ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan sekä kaupunginhallituksen 18.9.2017 § 865 päätöksen perusteella rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on toimivaltainen päättämään liikehuoneiston vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 5 miljoonaa euroa.

Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on delegoinut päätöksellään 14.1.2021 § 10 liikehuoneistojen vuokralle ottamista koskevaa toimivaltaansa siten, että asiakkuusyksikkö 2:n päällikkö on toimivaltainen päättämään vastuualueensa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun liikehuoneisto vuokrataan enintään 10 vuodeksi ja sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 3 miljoonaa. Koska lisätilojen vuokrauksella vuokrasopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on 4 103 468,00 euroa, on rakennusten ja yleisten alueiden jaosto toimivaltainen päättämään vuokrasopimuksen sopimusmuutoksen hyväksymisestä.

Stäng

Detta beslut publicerades 14.06.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

vs. tekninen johtaja
Sari Hilden

Mer information fås av

Johannes Möttönen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 25558

johannes.mottonen@hel.fi

Bilagor

2. 02 Helsingin kaupunki 110071 Liite 1 Lisätila 1.6.2022
Bilagan publiceras inte på internet.
3. 03 Helsingin kaupunki 110071 Liite 2 Lisätila 1.6.2022
Bilagan publiceras inte på internet.
4. 04 Allekirjoitettu vuokrasopimus 2.7.2021
Bilagan publiceras inte på internet.
5. 05 Tarvekuvaus lastenyksikkö
Bilagan publiceras inte på internet.
6. 06 Tarvekuvaus psykiatrian lisätila
Bilagan publiceras inte på internet.
7. 07 Tarvekuvaus lasten psykiatrinen työryhmä
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.