Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia talous- ja suunnitteluosasto, talousarviopäällikkö, KANSLIA-04-2-22

HEL 2022-007701
Ärendet har nyare handläggningar
§ 137

Talousarviopäällikön virkaan ottaminen, KANSLIA-04-2-22

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti ottaa tradenomi, YAMK Pia Ojavuon talousarviopäällikön virkaan. Viran kokonaispalkka on 9 500 euroa kuukaudessa. Virassa on kuuden kuukauden koeaika. Valittavan henkilön kanssa sovitaan erikseen viran vastaanottamisen ajankohdasta.

Koska virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa, eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös tällaisen henkilön osalta ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Kansliapäällikkö on 22.3.2022 hyväksynyt edellisen viranhaltijan eroilmoituksen kaupunginkanslian talousarviopäällikön virasta 1.4.2022 alkaen ja kehottanut kaupunginkansliaa käynnistämään viran täyttämiseksi julkisen hakumenettelyn. Virka on ollut julkisesti haettavana 7.-28.4.2022 kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa helsinkirekry.fi. Hakuilmoitus oli lisäksi esillä TE-palveluiden sivuilla sekä Monsterin, LinkedInin ja Duunitorin työnhakusivustoilla. Lisäksi hakuilmoitus julkaistiin Helsingin Sanomissa 10.4.2022 ja sitä mainostettiin Alma Median julkaisuiden selaajille viikoilla 15 ja 16.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 9 kohdan mukaan kansliapäällikkö, ellei ole siirtänyt tehtävää toiselle viranhaltijalle, ottaa palvelukseen kaupunginkanslian viranhaltijat ja työntekijät.

Kaupunginkanslian toimintasäännön 6. luvun kappaleen 6.1. mukaan talouden ohjaus -yksikön vastuulla on talouden, toiminnan ja investointien suunnittelu, ohjaus ja kehittäminen sekä toiminnan suunnitteluun liittyvät hallinnon kehittämistehtävät. Yksikkö vastaa kaupungin talousarvion, -suunnitelman ja investointiohjelman laatimisesta sekä näihin liittyvistä ohjeista ja selvityksistä, strategian toimeenpanon koordinoinnista talouteen ja toimintaan liittyvässä vuosisuunnittelussa ja –seurannassa sekä raportoinnissa. Lisäksi yksikkö huolehtii kaupunkiyhteisten talouden järjestelmien omistajuudesta ja kehittämisestä.

Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 § 2 momentissa säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Talousarviopäällikön viran kelpoisuusvaatimus on ylempi korkeakoulututkinto. Lisäksi tehtävässä edellytetään ymmärrystä talouden keskeisistä tunnusluvuista, kaupungin rahoituksesta ja kaupunkikonsernista, osaamista prosessien kehittämisestä sekä kykyä johtaa kokeneita asiantuntijoita valmentavalla työotteella. Eduksi lasketaan aiempi työkokemus julkishallinnon parista. Tehtävän kielitaitovaatimuksena on suomen ja englannin kielen erinomainen taito sekä ruotsin kielen välttävä suullinen ja kirjallinen taito. Lisäksi virkaan valittavalla tulisi olla taitoa sovittaa yhteen eri intressejä ratkaisuhakuisesti. Tehtävässä eduksi lasketaan henkilöstöjohtamisen taidot ja valmentava työote.

Kaupungilla johdon tehtävissä sovelletaan kokonaispalkkajärjestelmää, joka perustuu Korn Ferry Hay -tehtävän vaativuusarviointimenetelmään. Palkka määräytyy tehtävän vaativuuden sekä tehtävässä menestymisen edellyttämän kokemuksen mukaan.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virkaa haki hakuajan puitteissa 19 henkilöä, joista yksi vetäytyi myöhemmin rekrytointiprosessista. Hakijaluettelo on tämän päätöksen liitteenä 1. Kaikki arviointiin osallistuneet hakijat täyttivät virkaan asetetut kelpoisuusvaatimukset. Vaikka hakijoiden työkokemus ja osaaminen vaihtelevat, heillä kaikilla on kokemusta usealla viran vastuulle kuuluvalla osa-alueella.

Haun ensimmäinen vaihe toteutettiin videohaastatteluna. Videohaastatteluun kutsuttiin 14 hakijaa, joilla arvioitiin olevan täytettävänä olevan viran kannalta riittävän laaja kokemus sekä talouden kentältä että asiantuntijaorganisaatioiden ja verkostojen johtamisesta. 14 hakijalta pyydettiin videovastaukset Helbit-rekrytointijärjestelmän videohaastattelutyökalulla 29.4.-8.5.2022. **********

Videohaastattelujen pohjalta haastatteluun kutsuttiin kuusi hakijaa: **********

Hakija 1 ********** Hän on aiemmissa tehtävissään toiminut monipuolisesti taloushallinnon eri asiantuntija- sekä esihenkilötehtävissä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Hakemuksen ja haastattelun perusteella voidaan todeta, että hakijalla on vankka kokemus julkisen sektorin taloussuunnittelun parista. Hakija on myös osallistunut monipuolisesti talouden prosessien kehittämisprojekteihin.

Hakija 2 ********** Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että hakijalla on syvää ja laaja-alaista kokemusta vaativien talouden prosessien sekä työkalujen kehittämisestä sekä talouteen liittyvien asiantuntijatiimien, talousverkostojen sekä asiakokonaisuuksien johtamisesta kuntatyönantajalla. Hakijalla on myös hyvää kokemusta esihenkilönä toimimisesta talouden asiantuntijoille.

Hakija 3 ********** Hän on aiemmissa tehtävissään toiminut monipuolisesti eri taloushallinnon asiantuntija- sekä esihenkilötehtävissä erityisesti Suomen Kuntaliitolla. Hakemuksen ja haastattelun perusteella voidaan todeta, että hakijalla on syvää osaamista kuntatalouden ohjauksesta ja kehittämisestä. Hakijalla on myös hyvää kokemusta esihenkilönä toimimisesta talouden asiantuntijoille.

Hakija 4 ********** Hän on aiemmin toiminut myös samassa organisaatiossa erilaisissa esihenkilö- että asiantuntijatehtävissä. Hakemuksen ja haastattelun perusteella voidaan katsoa, että hakijalla on hyvää kokemusta talouden prosessien johtamisesta ja kehittämisestä. Hakijan vahvuudeksi katsotaan myös monipuoliset projektinhallintataidot.

Hakija 5 ********** Hän on aiemmin toiminut taloushallinnon eri esihenkilötehtävissä yksityisellä sektorilla usealla eri alalla. Hakemuksen ja haastattelun perusteella voidaan todeta, että hakijalla on monipuolista näkemystä talouden ohjauksesta monimutkaisissa ja isoissa organisaatioissa. Hakijan eduksi lasketaan myös monipuolinen kokemus talouden eri sidosryhmien kanssa työskentelystä.

Kaikilla haastatelluilla hakijoilla on monipuolista osaamista talouden eri prosessien koordinoinnista ja suunnittelusta, esihenkilötyöstä sekä verkostoissa toimimisesta, mutta neljällä henkilöarviointiin ja toiseen haastatteluun kutsutulla hakijalla on todettu muita laaja-alaisempi talouden prosessien vaativasta kehittämisestä, verkostojohtamisesta sekä henkilöjohtamisesta monissa suurissa ja monimutkaisissa organisaatiorakenteissa. **********

Henkilöarvioinnit suoritti Psycon Oy ajalla 13.-20.5.2022 ja toisen kierroksen haastattelut pidettiin 23.5.2022. **********

Arviointi

Talousarviopäällikkö johtaa Helsingin kaupungin talouden suunnittelua, ohjausta sekä kehittämistä. Hän ohjaa ja osallistuu kaupunkiyhteisten talouden verkostojen toimintaan ja huolehtii talouteen liittyvästä edunvalvonnasta. Talousarviopäällikön keskeinen vastuualue on talouden verkostojohtaminen kaupunkitasolla. Talousarviopäällikön vastuulla on noin 15 hengen yksikkö ja hän on keskeisessä roolissa noin 5 miljardin euron käyttötalousmenojen ja lähes miljardin investointimenojen suunnittelussa, budjetoinnissa ja ohjauksessa. Tehtävässä menestyminen edellyttää hyviä vuorovaikutustaitoja sekä kykyä tehdä vaikuttavaa yhteistyötä kaupungin sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.

********** Tehtävässä menestyminen edellyttää vankkaa kokemusta talouden johtamisesta sekä laajojen asiakokonaisuuksien hahmottamis- ja analysointikykyä. Kaikilla kärkihakijoilla talouden johtamisen kokemus on vankkaa, ja uuden tiedon sekä laajojen kokonaisuuksien käsittelyvalmiudet ovat hyvällä tasolla.

Yksikön päällikkö toimii esihenkilönä talouden asiantuntijoille, ja tehtävässä menestyminen edellyttää kykyä johtaa kokeneita asiantuntijoita valmentavalla työotteella. Tämän arvioitiin toteutuvan kaikkien kärkihakijoiden kohdalla. Kaikki kuvasivat monipuolisesti ja konkreettisesti tapaansa johtaa valmentavasti, ja antoivat uskottavan kuvan kyvystään antaa asiantuntijoille tilaa, mutta tarvittaessa myös riittävästi tukea. Kaikilla kärkihakijoilla oli myös vahvaa kehittämisosaamista, kokemusta laajoista talouden kehittämisprojekteista sekä positiivinen suhtautuminen kehittämiseen yleensä.

Talousarviopäällikkö joutuu usein paineisissa tilanteissa sovittelemaan ratkaisuhakuisesti yhteen erilaisia intressejä. Tässä auttaa myös julkisen sektorin kokemus. **********

Hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointiin perustuvan kokonaisarvion perusteella on katsottava, että hakijoista Pia Ojavuolla on parhaat edellytykset hoitaa edellä kuvattuja virkaan kuuluvia tehtäviä. Ojavuon kokemus kuntakentältä vaativissa talouden esihenkilötehtävissä yhdistettynä hänen vakuuttavaan ja hallittuun työskentelytapaansa antaa erinomaisen pohjan toimia haastavassa toimintaympäristössä. Ojavuo haluaa aidosti vaikuttaa kaupungin talousjohtamisen kehittämiseen sekä vastuulliseen ja pitkäjänteiseen taloudenpitoon. Hänen laaja osaamisensa ja tapansa olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa erilaisia näkemyksiä kuunnellen luovat uskottavat edellytykset tässä onnistumiselle.

Detta beslut publicerades 23.06.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Susanna Laakkonen, asiantuntija, puhelin: 09 310 33418

susanna.m.laakkonen@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja

Bilagor

1. Hakijaluettelo

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.