Velvoitteen asettaminen, luvaton puukatos ja kylpypalju sekä hulevesiasia, 091-45-37-8, Kunnallisneuvoksentie 17, Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17

HEL 2022-007890
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 146 §

Velvoitteen asettaminen, puuvaja, kylpypalju, hulevesiasia, 091-45-37-8, Kunnallisneuvoksentie 17, Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti velvoittaa Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17:n siirtämään nyt asetettavan juoksevan sakon uhalla 31.12.2022 mennessä tontilla 091-45-37-8 olevan halkovajan naapuritontin, Niittyranta 24:n (091-45-37-16) rajasta vähintään niin kauaksi, että piirrettäessä tontin rajalta 45 asteen kulmassa suora, rakennelman on jäätävä kokonaan sen alle.

Nyt asetettavan juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on kaksituhatta (2 000) euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on viisisataa (500) euroa.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti velvoittaa Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17:n ohjaamaan nyt asetettavan juoksevan sakon uhalla 31.12.2022 mennessä tonttinsa asfaltoidun tiealueen hulevedet siten, että ne eivät johdu alempana olevan tontin, Niittyranta 24:n (091-45-37-16) pihamaalle.

Nyt asetettavan juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on kolmetuhatta (3 000) euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on kuusisataa (600) euroa.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä ********** kylpypaljun poistamisesta Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17:n tontilta.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti lisäksi rakennusvalvontataksan 12 §:n b kohdan nojalla määrätä Asunto Oy Kunnallisneuvostie 17:n maksamaan kahdeksansadan (800) euron suuruisen valvontamaksun rakennusvalvonnan suorittamista valvontatoimenpiteistä. Valvontamaksuun haetaan muutosta oikaisuvaatimuksella kuntalain 134 §:n mukaisesti.

Rakennusvalvonnan tarkastuslausunto 22.2.2022

Helsingin rakennusvalvontaan on saapunut toimenpidepyyntö, jonka mukaan kiinteistöllä 091-45-37-8 (Niittyranta 26 / Kunnallisneuvoksentie 17) sijaitsee ilman lupaa rakennetut puukatos ja kylpypalju lähellä tontin 16 (Niittyranta 24) rajaa. Lisäksi rakennusvalvontaan on saapunut ilmoitus siitä, että tontin 8 hulevesiä valuu tontin 16 puolelle.

Rakennusvalvonnan paikallakäynnillä 4.9.2020 havaittiin, että toimenpidepyynnössä ilmoitetut rakennelmat on rakennettu vähemmän kuin korkeutensa verran irti tontin rajasta. Rakennelmat ovat maankäyttö- ja rakennuslain 126 §:n ja 126 a §:n sekä Helsingin kaupungin rakennusjärjestyksen 18 §:n ja 22 §:n vastaisia. Rakennusvalvonta antoi 23.10.2020 kirjallisen kehotuksen tontin omistajalle poistaa rakennelmat. Paikallakäynnillä 7.1.2020 (oikea päivämäärä on 7.1.2021) todettiin, ettei rakennelmia oltu poistettu tontilta. Rakennelmien paikallaan pysyttämiselle ei ole myöskään haettu lupaa tai esitetty naapurin suostumusta.

Lisäksi rakennusvalvonnan paikallakäynnillä 17.9.2021 havaittiin, että hulevesiä valuu tontilta 8 tontille 16. Maankäyttö- ja rakennuslain 103 e §:n mukaan kiinteistön omistaja tai haltija vastaa kiinteistönsä hulevesien hallinnasta. Saman lain 103 k §:n mukaan kunnan määräämä monijäseninen toimielin voi antaa kiinteistön omistajalle tai haltijalle määräyksen hulevesistä aiheutuvan haitan poistamiseksi.

Edellä olevan johdosta kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle tullaan esittämään, että Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17 tontin haltijana velvoitetaan poistamaan rakennelmat tontilta ja poistamaan hulevesistä aiheutuva haitta, ja että velvoitteen tehosteeksi asetetaan juokseva uhkasakko.

Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17:n vastine 3.5.2022

Pyydämme tarkistamaan kohdetiedot/lausuntoon kirjatut tiedot rakennuspaikasta, koska Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17 kiinteistö sijaitsee Marjaniemen eikä Vartiokylän kaupunginosassa. Josko tiedot ovat virheelliset, niin tällöin on syytä katoa, että tarkastuskäynti on tehty oikeaan osoitteeseen. Vastinepyyntöön kirjattu päivämäärä 7.1.2020 ei voi pitää myöskään paikkansa, jos kyseessä on nimenomaan 4.9.2020 jälkeen tapahtunut tarkastuskäynti.

Hulevedet ja niiden valuminen

Paikallakäynnin 4.9.2020 havaintoihin ei ole kirjattu havaintoa hulevesistä ja niiden vääränlaisesta käsittelystä tai valumisesta. Asiassa ei ole esitetty hulevesien valumisesta myöskään mitään muuta uhkasakon asettamiseen tarvittavaa perustetta tai selvitystä. Vaatimus on perusteeton ja toteennäyttämätön. Huleveden johtaminen on jo tehty kuten Helsingin rakennusjärjestys edellyttää.

Halkovajan sijainti

Halkovajan osalta poistamisvaatimus perustuu siihen, ettei halkovajan rakentamisen osalta ole esitetty naapureiden suostumusta. Kyseinen halkovaja on kevytrakenteinen alle 30 neliömetrin katos, jonka rakentaminen ei ole edellyttänyt Helsingin rakennusjärjestyksen 21 § 1) kohdan mukaan edes toimenpidelupaa. 1) korkeintaan 30 neliömetrin suuruisen aitauksen, katoksen tai suojan rakentaminen jätteiden keräilyä varten (ote rakennusjärjestyksestä).

Kyseinen katos on rakennettu ennen viereisen kiinteistön uudisrakentamista. Lupa katoksen rakentamiseen ja sijoittamiseen on saatu viereisen kiinteistön aiemmilta omistajilta. Lausuntoon liitetään kyseisestä asiasta dokumentti, jonka sanamuodosta voi päätyä virheelliseen käsitykseen niiden antoajankohdasta. Suostumukset on aikanaan annettu suullisesti. Tätä asiaa varten suostumuksen antaminen on pyritty saattamaan todistelutarkoituksessa kirjalliseen muotoon. Tarvittaessa kyseisiä henkilöitä voidaan kuulla todistelutarkoituksessa henkilökohtaisesti. Väite siitä, ettei naapurin suostumusta rakentamiselle ole, ei pidä paikkaansa. Uusien naapureiden suostumusta katoksen paikallaoloa varten ei tarvita. Rakennusjärjestyksen mukaan kyseinen katos ei tarvitse edes toimenpidelupaa. Vaatimus katoksen siirrolle on siis täysin perusteeton.

Palju, sijainti

Paljun sijainti lienee mitattu virheellisesti. Tämä johtunee siitä, että rajan läheisyydessä kulkee verkkoaita, joka ei kuitenkaan kulje kiinteistöjen rajalla vaan se kulkee kokonaan Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17 omistamalla kiinteistöllä. Jos mittaus tehtäisiin suhteessa paljun korkeus/raja, niin paljun sijainti suhteessa naapurikiinteistöön ei ole määräysten vastainen. Palju itsessään on kevyt rakenne, joka ei edes tarvitse toimenpidelupaa. Paljun osalta suostumustilanne on sama kuin vajan osalta. Paljun sijoittamiseen on saatu aiempien kiinteistö omistajien lupa. Kiinteistön nykyisen omistajan suostumusta ei enää tarvita.

Kaikkeen edellä lausuttuun viitaten ja perustuen tässä asiassa ei ole laillisia perusteita juoksevan uhkasakon asettamiselle. Mikäli tällainen esitys tehdään, niin lupajaoston tulee hylätä esitys kokonaisuudessaan.

Mikäli asia edes vastineen antamisen jälkeen viedään lupajaostolle uhkasakon määräämiseksi, niin lupajaoston tulee velvoittaa Helsingin kaupunki korvaamaan Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17 kuluja asiassa kahdellasadalla (200) eurolla. Korkolain 4:1 mukaisella viivästyskorolla päätöspäivästä lukien.

Toimenpidepyynnön tekijän kirjelmä 20.5.2022

********** toteaa 20.5.2022 Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17:n antamaan vastineeseen seuraavaa:

As Oy Kunnallisneuvoksentie 17 sijaitsee Vartiokylän kaupunginosan (45) Marjaniemessä. Näin ollen tarkastuskäynti on tehty oikeaan osoitteeseen, mutta painovirhepaholainen on iskenyt ko. päivämäärään.

Hulevesiä valuu tolkuttomasti (liite) Kunnallisneuvoksentie 17 tontilta Niittyranta 24:n tontille. Osa vesistä menee 24 B:n autokatokseen. Auto on jäänyt muutaman kerran kiinni jäätyneeseen veteen. HSY: n ohjeen mukaan naapurin hule- ym. vedet eivät saa häiritä naapuria. Nyt nimenomaan asia haittaa kohtuuttomasti meitä. Nyt vedet valuvat pääosin noin 44/48 m:n matkan piha-asfalttia pitkin Niittyranta 24 tontille ja autokatokseen. As Oy Kunnallisneuvoksentie 17 tieliittymä on silmämääräisesti arvioituna yli 5 m korkeammalla kuin meidän tontti. Asfaltointi lisännee veden valumista. Veden valuminen Niittyranta 24 tontille pitää lopettaa heti.

Halkovaja on laittomasti rajalla. Se pitää poistaa heti.
Niittyranta 24 A on myyty uusille omistajille syyskuussa 2021. Lokakuussa 2021 kirjattu suostumus ei ole validi. Siitä puuttuvat kaikkien nykyisten omistajien allekirjoitukset. Entisten omistajien (määräosat 2,3,4, on 3/4 osaa koko tontista) allekirjoitukset puuttuvat myös. Sitä paitsi kiinteistön määräosien kauppakirjoissa ei ole mitään mainintaan näistä rasitteista. Palju on myös liian lähellä rajaa. Poistovesiputki on suoraan Niittyranta 24:n tontille alamäkeen. Palju pitää myös poistaa heti.

Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17

Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17:lle on 25.5.2022 lähetetyllä sähköpostikirjelmällä varattu tilaisuus lausua edellä mainitusta kirjelmästä kahden viikon kuluessa. Vastinetta ei ole annettu.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslain 165 §:n 1 momentin mukaan jos rakennuspaikkana olevan kiinteistön maanpinnan luonnollista korkeutta muutetaan tai suoritetaan muita toimenpiteitä, jotka muuttavat luonnollista vedenjuoksua kiinteistöllä, kiinteistön omistaja tai haltija on velvollinen huolehtimaan siitä, ettei toimenpiteistä aiheudu huomattavaa haittaa naapurille. Mikäli kiinteistön omistaja tai haltija laiminlyö velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomaisen on hakemuksesta määrättävä haitan korjaamisesta tai poistamisesta.

Helsingin rakennusjärjestyksen 18 §:n 1 momentin mukaan vaja, katos tai muu rakennelma on sijoitettava naapuritontin rajasta vähintään niin kauaksi, että piirrettäessä tontin rajalta 45 asteen kulmassa suora, rakennelman on jäätävä kokonaan sen alle.

2 momentin mukaan rakennelman sijoittaminen edellä mainittua lähemmäksi edellyttää naapuritontin omistajan tai haltijan suostumusta. Erityisistä syistä rakennusvalvontaviranomainen voi kuitenkin antaa luvan rakentaa rakennelma naapurin rajaan asti, vaikka naapuritontin omistaja tai haltija ei ole antanut suostumustaan, jos tästä ei aiheudu naapurille huomattavaa haittaa.

Maankäyttö- ja rakennuslain 182 §:n 1 momentin mukaan jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen, kunnan määräämä monijäseninen toimielin 13 a luvun mukaisissa asioissa tai Turvallisuus- ja kemikaalivirasto markkinavalvontaviranomaisena voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin. (22.8.2014/682)

2 momentin mukaan viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

3 momentin mukaan uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Lain eräistä yhteisomistussuhteista 4 §:n mukaan oikeustoimeen tai toimenpiteeseen, joka koskee esinettä kokonaisuudessaan, älköön ryhdyttäkö, elleivät kaikki yhteisomistajat siihen suostu tai oikeus tässä laissa jäljempänä mainittaessa tapauksissa anna siihen lupaa. Milloin toimenpide on tarpeen esineen säilyttämistä, turvaamista tai sen tavanmukaista käyttämistä varten eikä siedä viivytystä, älköön kuitenkaan yhteisomistajan vastustus tai poissaolo estäkö toista yhteisomistajaa siihen ryhtymästä.

Muissakin kuin 1 momentissa tarkoitetuissa asioissa on yhdelläkin yhteisomistajista valta ajaa kannetta yhteistä esinettä koskevassa asiassa, vaikkei muiden yhteisomistajien suostumusta oikeudenkäyntiin ole saatu. Haastakoon kuitenkin muut yhteisomistajat asiassa kuultaviksi. Mitä siten voitetaan, tulkoon yhteiseksi hyväksi, ja on kukin yhteisomistaja saamansa edun arvoon asti velvollinen ottamaan osaa oikeudenkäynnistä aiheutuneisiin kustannuksiin.

Hallintolain 40 §:n mukaan erityisestä syystä hallintoasiassa voidaan kuulla todistajaa vakuutuksen nojalla sekä suullisesti asianosaista. Asianosaisille, joita asiassa tehtävä päätös välittömästi koskee, on varattava tilaisuus olla läsnä kuultaessa todistajaa tai asianosaista. Asianosaisilla on oikeus esittää kuultavalle kysymyksiä sekä lausua käsityksensä kuultavan kertomuksesta.

Virka-apua suullisten todistuskeinojen käyttämiseksi antaa se hallinto-oikeus, jossa todistajan tai asianosaisen kuuleminen voi tapahtua soveliaimmin. Tuomioistuimen käsiteltävässä oikeushallintoasiassa kuulemisen toimittaa asianomainen tuomioistuin.

Todistajan esteellisyyteen sekä todistajan oikeuteen kieltäytyä todistamasta sovelletaan, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa säädetään. (27.11.2020/854)

Perustelut

Halkovaja

Halkovaja on sijoitettu lähemmäksi Niittyranta 24:n vastaista tontin rajaa, mitä Helsingin rakennusjärjestyksen 18 § sallii. Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17 kertoo saaneensa halkovajan sijoitukselle aikoinaan naapurin suullisen luvan. Asunto Oy on sittemmin saanut tältä naapurilta kirjallisen naapurin suostumuksen, joka on päivätty 20.10.2021, ja jonka on allekirjoittanut vain yksi tämän tontin tuolloisista omistajista.

Suostumuksen antanut naapuri ********** on omistanut määräosuuden 336/2688 Niittyranta 24:n tontista. Hän on myynyt osuutensa tontista 29.9.2021 eli ennen kuin kirjallinen naapurin sopimus on päivätty.

Laki eräistä yhteisomistussuhteista 4 § ei anna kiinteistön yhdelle omistajalle oikeutta toisten omistajien puolesta ja heitä sitovalla tavalla antaa naapurin rakennushankkeelle suostumusta. Kun halkovajan sijoittamiselle ei ole sen rakentamisen aikana eikä sen jälkeenkään ole ollut kaikkien tontin omistajien antamaa suostumusta, niin nyt on asetettava tontin yhden omistajan vaatimuksesta velvoite halkovajan siirtämiseksi rakennusjärjestyksen 18 §:n mukaiselle etäisyydelle.

Hulevesien johtaminen

Kunnallisneuvoksentie 17:n tontin rakennusluvista ei käy ilmi, miten tämän tontin hulevedet käsitellään.

Kunnallisneuvoksentie 17:n tontin maanpinta laskee Kunnallisneuvoksentieltä Niittyranta 24:n tontille päin noin neljällä metrillä. Kunnallisneuvoksentien kadulta lähtevä tontin sisäinen tie, joka on pituudeltaan noin 40 metriä, laskee Niittyranta 24:n tontille päin. Tie on asfaltoitu ja sillä ei ole hulevesikaivoja hulevesien keräämistä varten, vaan hulevedet osaksi imeytyvät tienalueen viereisiin istutusalueisiin ja muilta osin hulevedet valuvat Niittyranta 24:n tontille. Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 24 kertoo vastineessaan, että huleveden johtaminen on jo tehty kuten Helsingin rakennusjärjestys edellyttää. Asunto Oy ei ole tarkemmin kertonut, mitä tämä käytännössä tarkoittaa.

********** toimittamasta kirjelmästä selviää, että hulevesiä valuu Kunnallisneuvoksentie 17:n tontilta sellaisia määriä, että niistä aiheutuu huomattavaa haittaa Niittyranta 24:n tontille. Näin ollen on nyt asetettava velvoite hulevesihaitan poistamisesta.

Kylpypalju

Kylpypalju on noin 1,1 -1,3 metriä korkea laite. Se ei ole kiinni tontin vastaisessa rajassa, vaan on siitä noin 1,5 - 2 metriä irti. Palju ei ole rakennelma, joten paljun sijoittaminen pientalotontin pihamaalle ei vaadi rakennusvalvonnan lupaa. Rakennusjärjestyksen 18:n säännös rakennelman sijoittamisesta ei siten koske paljun sijoittamista.

Muuta

Tarkastuslausuntoon on merkitty kyseisen tontin kaupunginosaksi Vartiokylä, johon kaupunginosaan Marjaniemi kuuluu. Tältä osin tarkastuslausunnossa ei ole virhettä. Tarkastuslausunnossa on kirjoitusvirhe erään päivämäärän osalta. Tarkastuslausunnossa on tarkastuskäynnin ajankohdaksi merkitty päivämäärä 7.1.2020, kun oikea päivämäärä on 7.1.2021. Tämä kirjoitusvirhe korjataan tässä päätöksessä. Kirjoitusvirheellä ei ole vaikutusta päätöksentekoon asiassa.

Asiassa ei ole sellaista erityistä syytä, että suostumuksen antanutta tontin aikaisempaa osaomistajaa tulisi kuulla todistajana hallinto-oikeudessa.

Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17 vaatii vastineessaan kulujensa korvaamista 200 eurolla. Hallintolaissa tai muussakaan säädöksessä ei ole säännöstä, jonka nojalla ympäristö- ja lupajaosto voisi määrätä kaupungin maksamaan Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17:lle vastineen antamisesta johtuvia kuluja. Päätösehdotus huomioon ottaen tällaiseen ei myöskään ole perustetta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Tämä asia käsiteltiin ja päätettiin ympäristö- ja lupajaoston 29.6.2022 pidetyssä kokouksessa. Kokouspäivän jälkeisenä päivänä asian esittelijä huomasi, että tehdystä päätöksestä puuttuu määräaika velvoitteiden noudattamiselle. Tämän vuoksi asia on käsiteltävä uudestaan ympäristö- ja lupajaostossa. Määräajaksi ehdotetaan 31.12.2022. Muutoin päätösehdotus on täysin sama.

Stäng

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 29.06.2022 § 134

Stäng

Detta beslut publicerades 23.08.2022

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 146 §.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 146 §.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Mer information fås av

Pentti Ruuska, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 26218

pentti.ruuska@hel.fi

Bilagor

1. Sijaintikartta Kunnallisneuvoksentie17
2. Kantakartta Kunnallisneuvoksentie 17
3. Valokuvat Kunnallisneuvoksentie 17 Niittyranta 24
4. Niittyranta 24 valokuvia 30.5.2022
5. Tarkastuslausunto Kunnallisneuvoksentie 17
6. Asunto Oy Kunnallisneuvoksentie 17 vastine
7. Toimenpidevaatimuksen tekijän kirjelmä 20.5.2022
8. Toimenpidevaatimuksen tekijän kirjelmän 20.5.2022 valokuvaliite
9. Lainhuutotodistus Niittyranta 24
10. Kauppakirja Niittyranta 24
11. Asemapiirustus Kunnallisneuvoksentie 17 Va-1423-A-60
12. Asemapiirustus 45-1064-B-70
13. Asemapiirustus Kunnallisneuvoksentie 17 45-2365-C-71
14. Asemapiirustus Kunnallisneuvoksentie 17 45-3365-C-92

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.