Hankinta, Mannerheimintien peruskorjaus välillä Postikatu - Reijolankatu, projektinjohtourakka, kaupunkiympäristön toimiala
- Tekniskt chef 13.11.2024
- Sektorchef 13.11.2024
- Tekniskt chef 26.08.2024
- Infrastrukturchef 14.08.2024
- Tekniskt chef 29.07.2024
- Infrastrukturchef 29.07.2024
- Infrastrukturchef 03.07.2024
- Infrastrukturchef 02.07.2024
- Infrastrukturchef 02.07.2024
- Infrastrukturchef 07.05.2024
- Infrastrukturchef 17.04.2024
- Infrastrukturchef 20.03.2024
- Enhetschef 19.03.2024
- Enhetschef 06.02.2024
- Enhetschef 18.01.2024
- Enhetschef 08.01.2024
- Enhetschef 15.11.2023
- Enhetschef 25.10.2023
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 1/12.01.2023
- Enhetschef 15.08.2022
Mannerheimintien peruskorjaus välillä Postikatu - Reijolankatu, projektinjohtourakka, urakoitsijan valinta
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi VM Suomalainen Oy:n, voimavara-alihankkijanaan NRC Group Finland Oy, tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti, että VM Suomalainen Oy:n kanssa tehdään Mannerheimintien peruskorjaus välillä Postikatu - Reijolankatu, projektinjohtourakkaa koskeva hankintasopimus. Hankinnan tavoitehinta on 46 209 100 euroa (alv. 0 %). Hankinnan kattohinta on 1,1 x tavoitehinta. Kiinteä projektinjohtopalkkio on 3 000 000 euroa (alv. 0 %).
Lisäksi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto oikeutti kaupunkiympäristön toimialan infrapäällikön allekirjoittamaan Mannerheimintien peruskorjaus välillä Postikatu - Reijolankatu, projektinjohtourakkaa koskevan hankintasopimuksen.
Hankintasopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu.
Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valittu tarjoaja on toimittanut hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Rakennustyö käsittää Mannerheimintien peruskorjausrakan välillä Postikatu - Reijolankatu rakentamisen tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti kaikkine töineen ja hankintoineen täysin valmiiksi.
Hankkeessa toteutetaan mm. katujen peruskorjaus, vesijohtojen ja viemäreiden uusimista, raitiotien ja pysäkkien rakentamista, kaukolämpö- ja kaukokylmäputkien uusimista sekä sähköverkon, eri operaattorien, liikennevalojen, valaistuksen ja ratasähkön kaapeliputkituksia ja näihin liittyviä maarakennustöitä ja seinä- ja pylväskiinnityksiä pylväineen laadittujen rakennussuunnitelmien mukaisesti.
Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella neuvottelumenettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.
Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 19.6.2022 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.
Osallistumispyyntövaihe
Yleiset alueet -palvelun projektirakennuttaminen-yksikön päällikkö teki ehdokkaiden valintaa koskevan päätöksen 15.8.2022 § 46, jossa tarjoajiksi valittiin seuraavat ehdokkaat:
- | GRK Infra Oyj |
- | VM Suomalainen Oy voimavara-alihankkijanaan NRC Group Finland Oy |
- | YIT Suomi Oy |
GRK Infra Oyj:n infrarakentamisen liiketoiminta on siirretty yhtiöön GRK Suomi Oy 1.10.2022. Valintamuistiosta ilmenevin perustein GRK Suomi Oy hyväksyttiin tarjoajaksi GRK Infra Oyj:n sijaan.
Alustava tarjouspyyntö ja neuvotteluvaihe
Ehdokkaiden valinnan jälkeen valituille tarjoajille toimitettiin alustava tarjouspyyntö. Kaikki menettelyn valitut tarjoajat toimittivat määräaikaan 23.8.2022 klo 13:00 mennessä alustavat tarjoukset, jotka sisälsivät seuraavat liitteet:
- | Alustava projektisuunnitelma |
- | Hankkeen alustava aikataulu |
Alustavia tarjouksia ei vertailtu.
Alustavan tarjouksen jättäneiden tarjoajien kanssa järjestettiin yhteensä kolmet neuvottelut:
- | Kaupalliset neuvottelut 19.9.-21.9.2022 |
- | Tekniset neuvottelut 10.10.-12.10.2022 |
- | Neuvottelu 3, riskityöpaja ja viestintä 24.10.-26.10.2022 |
Lopullinen tarjouspyyntö ja tarjousten vertailu
Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin alustavan tarjouksen jättäneille tarjoajille 9.11.2022. Kaikki tarjoajat toimittivat lopulliset tarjoukset määräaikaan 19.12.2022 klo 13.00 mennessä. Lopulliset tarjoukset sisälsivät hintaliitteen sekä seuraavat laatutarjouksen osat:
- | Projektisuunnitelma |
- | Aikataulu |
- | Avainhenkilöiden pisteytyslomake |
- | Työmaan viestintäsuunnitelma |
Tarkastusvaiheessa todettiin, että saadut tarjoukset täyttivät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailuperusteena oli paras hinta-laatusuhde siten, että hinnan painoarvo oli 60 % ja laadun painoarvo oli 40 %. Tarjousten laatuvertailun pisteytyksen painokertoimet jakautuivat seuraavasti:
- | Projektisuunnitelma 15 % |
- | Aikataulu 5 % |
- | Avainhenkilöt 10 % |
- | Työmaan viestintäsuunnitelma 10 % |
Lopulliset laatupisteet laskettiin laskemalla laadullisista vertailuperusteista saadut lopulliset yhteenlasketut pisteet. Suurimmat yhteenlasketut pisteet saanut tarjoaja sai täydet lopulliset laatupisteet ja muiden tarjoajien lopulliset laatupisteet suhteutettiin tähän kahden desimaalin tarkkuudella kaavalla:
- | Maksimipisteet (40 pistettä) x (ko. tarjoajan yhteenlasketut laatupisteet / parhaat yhteenlasketut laatupisteet) |
Tarjousten vertailuhinta laskettiin kaavalla:
- | (Kiinteä projektinjohtopalkkio x 2,5) + työmaakustannukset + riskivaraus. |
Alhaisimman vertailuhinnan tarjonnut tarjoaja sai täydet hintapisteet ja muiden tarjoajien hintapisteet suhteutetaan tähän kahden desimaalin tarkkuudella kaavalla:
- | Maksimipisteet (60 pistettä) x (alhaisin vertailuhinta / ko. tarjoajan vertailuhinta). |
Tarjouksen vertailupisteet muodostuvat tarjouksen yhteenlasketuista hinnan ja laadun kokonaispisteistä. Korkeimmat vertailupisteet saanut tarjous voittaa tarjouskilpailun.
Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteenä olevasta valintamuistiosta (liite 1) ja vertailutaulukosta (liite 2).
Urakoitsijan valinta
Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki VM Suomalainen Oy.
VM Suomalainen Oy valitaan Mannerheimintien peruskorjaus välillä Postikatu - Reijolankatu -hankkeen projektinjohtourakan toteuttajaksi ja sen kanssa tehdään hanketta koskeva hankintasopimus.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen saakka, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitetut rikosrekisteriotteet ja on todettu, ettei hankintalaissa tarkoitettuja poissulkemisperusteita ilmennyt.
Viranhaltijan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 13.12.2022 § 711) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Yleiset alueet -palvelu Projektirakennuttaminen-yksikkö Yksikön päällikkö 15.08.2022 § 46
Detta beslut publicerades 16.01.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Antti-Juhani Lehtinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 38872