Hankinta, kotiateriapalvelu ja ateria-automaattipalvelu, sosiaali- ja terveystoimiala
Kotiateriapalvelun ja ateria-automaattipalvelun hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A hyväksyä kotiateriapalvelun ja ateria-automaattipalvelun hankinnan kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan
-tekemään hankinnasta päätöksen
-allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
-päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Rosa Saarinen ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta ennen asian käsittelyn aloittamista.
Ennen asian käsittelyä jäsen Eva Biaudet ilmoitti esteellisyyden syyksi hallintolain 28.1 §:n 3 kohdan mukaisen intressijääviyden. Jäsen poistui kokouksesta asian koko käsittelyn ajaksi. Varajäsen ei osallistunut asian käsittelyyn.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan taustaa
Kotiateriapalveluja on hankittu eteläisen ja kaakkoisen kotihoitoyksikön asiakkaille talous- ja tukipalvelut -osaston osastopäällikön päätöksellä 28.8.2016 § 308 ja ateria-automaattipalvelua talous- ja tukipalvelut -osaston osastopäällikön päätöksellä 22.2.2017 § 79. Kotiateriapalvelujen sopimuskausi päättyy 31.1.2023 ja ateria-automaattipalvelun sopimus 30.9.2022. Palvelujen kilpailutukset on päätetty yhdistää, minkä vuoksi ateria-automaattipalvelua hankitaan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätöksellä 17.6.2022 § 55 suorahankintana ajalla 1.10.2022−31.1.2023.
Kotiaterioita on hankittu vuonna 2021 noin 166 000 kappaletta eteläisen ja kaakkoisen kotihoitoyksikön asiakkaille. Ateria-automaattiaterioita on hankittu noin 61 000 kappaletta.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on kotiateriapalvelu sosiaali- ja terveystoimialan eteläisen ja kaakkoisen kotihoitoyksikön asiakkaille ja ateria-automaattipalvelu sosiaali- ja terveystoimialan kotihoidon, kuntouttavan arviointiyksikön ja asiakasohjauksen asiakkaille koko Helsingin alueella.
Kotiateriapalveluja ja ateria-automaattipalvelua hankitaan asiakkaille, joilla on esimerkiksi MNA-mittarilla todennettu vaikea virheravitsemus, sairaus, toipilasaika tai muu erityinen syy, jonka vuoksi asiakas tarvitsee kotiin vietävän aterian tai erityisruokavalion, josta hän tai hänen läheisensä ei pysty huolehtimaan, eikä asiakas pysty kulkemaan lähistöllä olevaan ruokailupaikkaan. Kyseessä on sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 §:n mukainen kotipalvelu. Kotihoidon asiakkaat ovat pääsääntöisesti ikääntyneitä, joilla on usein lievästi alentunut fyysinen toimintakyky ja/tai he ovat muistisairaita, jotka vielä pärjäävät itsenäisesti omassa tutussa elinympäristössään muun muassa ateriapalvelujen avulla. Asiakkaina on myös rintamaveteraaneja ja sotainvalideja sekä omaishoidontuen piirissä olevia asiakkaita.
Nyt kilpailutettavien kotiateriapalvelujen piirissä on tällä hetkellä eteläisen kotihoitoyksikön alueella noin 300 asiakasta ja kaakkoisen kotihoitoyksikön alueella noin 220 asiakasta. Ateria-automaattipalvelujen piirissä on koko Helsingin alueella noin 230 asiakasta. Asiakasmäärät voivat muuttua sopimuskauden aikana ja palveluntuottajan tulee ottaa vastaan uudet asiakkaat.
Tarjouskilpailu
Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kilpailutuksessa tarjouksen voi jättää yhteen tai useampaan osa-alueeseen.
Kilpailutus sisältää kolme (3) osa-aluetta, jotka ovat:
osa-alue 1: Kotiateriapalvelu eteläisen kotihoitoyksikön asiakkaille
osa-alue 2: Kotiateriapalvelu kaakkoisen kotihoitoyksikön asiakkaille
osa-alue 3: Ateria-automaattipalvelu
Kilpailutuksella perustetaan puitejärjestely, johon valitaan yksi (1) palveluntuottajaa kuhunkin osa-alueeseen kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Palveluntuottaja voi tulla valituksi yhden tai useamman alueen puitejärjestelyyn.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1−10 (palvelukuvaukset, tarjouspyyntöluonnos, sopimusluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite ja käsittelytoimien kuvaus, seuranta ja sanktioliitteet, vastuullisuuskriteerien seurantataulukko, kilpailutusasiakirja työllistämisestä). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Palvelun laatu ja tarjousten vertailuperuste
Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 70 prosenttia ja laadun 30 prosenttia kokonaisvertailupisteistä. Tarjousten vertailu tehdään osa-alueittain.
Tuotettavalle palvelulle ja palveluntarjoajille on asetettu vertailtavien laatukriteerin lisäksi ehdottomat vähimmäisvaatimukset, jotka on esitetty esityksen liitteenä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa (liitteet 1−10). Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo vähimmäisvaatimusten toteutumista ja sopimusehtojen noudattamista.
Tehtävä sopimus
Palveluhankinnan sopimuskausi on 1.2.2023–28.2.2026.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 8 200 000 euroa.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia. Palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 24.5.2022 § 104 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 16.08.2022 § 139
Detta beslut publicerades 02.09.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167 (A), 169, 170, 171, 172, 173, 174 ja 176 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 167 (B) ja 168 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Erja Turunen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43030
Sanna Numminen, kotihoitopäällikkö, puhelin: 09 310 56263
Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183