Hankinta, kotiateriapalvelu ja ateria-automaattipalvelu, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-008209
Ärendet har nyare handläggningar
§ 102
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Kotiateriapalvelun ja ateria-automaattipalvelun hankinnan osa-alueiden 1 ja 2 keskeyttäminen

Direktör för sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti keskeyttää kotiateriapalvelun ja ateria-automaattipalvelun hankinnan osa-alueissa 1 ja 2 lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 125 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 30.08.2022 § 167 kotiateriapalvelun ja ateria-automaattipalvelun hankinnan keskeiset periaatteet.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan allekirjoittamaan hankintapäätöksen, hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo oli 8 200 000 euroa.

Kilpailutuksen tarkoituksena oli sopia puitejärjestelystä, jonka ehtojen mukaisesti kilpailutuksessa valitut palveluntuottajat sitoutuvat tuottamaan kotiateriapalvelua eteläisen ja kaakkoisen kotihoitoyksikön asiakkaille ja ateriapalvelua kotihoidon, kuntouttavan arviointiyksikön ja asiakasohjauksen asiakkaille koko Helsingin alueella.

Hankinta oli jaettu kolmeen (3) osa-alueeseen:

osa-alue 1: kotiateriapalvelu eteläisen kotihoitoyksikön asiakkaille
osa-alue 2: kotiateriapalvelu kaakkoisen kotihoitoyksikön asiakkaille
osa-alue 3: ateria-automaattipalvelu

Kilpailutuksen tavoitteena oli solmia puitesopimukset yhden (1) palveluntuottajan kanssa kuhunkin hankinnan osa-alueeseen.

Hankintamenettely

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (29.12.2016/1397), myöhemmin hankintalaki, mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouspyyntö julkaistiin 4.9.2022 julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä tarjouksille asetetut vähimmäisvaatimukset oli kuvattu tarjouspyyntöasiakirjoissa. Tarjoaja saattoi jättää tarjouksen joko yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen. Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu.fi -portaalissa 7.10.2022 klo 12.00 mennessä. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä ja tarjouskilpailua koskevia lisätietokysymyksiä 16.9.2022 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä 19 kysymystä, joihin vastattiin 21.9.2022.

Tarjouspyynnössä ja hankintailmoituksessa asetettuun määräaikaan, 7.10.2022 klo 12.00 mennessä tarjouksensa jättivät Compass Group Oy, Mehiläinen Ateriaali Oy ja Menumat Oy.

Keskeyttämisen perusteet

Hankintalain 125 §:n mukaan hankinta voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Hankintayksikkö toteaa, että tarjouspyynnön vertailuperusteet oli osa-alueissa 1 ja 2 virheellisesti määritelty niin, ettei hankintayksikkö ole saanut tarkoittamiaan tarjouksia, eikä hankintamenettely tulisi johtamaan kokonaistaloudellisesti edullisimpaan lopputulokseen.

Hankintayksikkö on pyytänyt yksikköhinnat osa-alueissa 1 ja 2 seuraaville hankinnan kohteille:

- lounas
- jälkiruoka
- erityisruokavaliolisä
- kuljetus

Lisäksi kysyttiin hintaa pikatoimitukselle, mutta se ei vaikuttanut vertailuhintaan.

Hintakohteiden hintoja painotettiin niin, että lounaan painoarvo hinnan vertailupisteistä oli 50 prosenttia, jälkiruoan 10 prosenttia, erityisruokavaliolisän 10 prosenttia ja kuljetuksen 30 prosenttia. Lisäksi tarjoajan oli mahdollista saada laatupisteitä ennalta määrättyjen kriteerien perusteella enintään 30. Tarjousvertailu tehtiin kokonaisvertailupisteillä niin, että jokaisen hintakohteen edullisin tarjous sai painoarvon mukaiset pisteet, muiden tarjousten hinnat suhteutettiin halvimpaan kaavalla: edullisin hinta/vertailtava hinta x kohteen maksimipisteet. Hintakohteiden pisteet laskettiin yhteen. Laatupisteet lisättiin hintapisteisiin, jolloin saatiin kokonaisvertailupisteet. Tarjouspyynnöllä kuljetusten määräksi oli kerrottu 1–2 kertaa viikossa, ja että yksi kuljetus voi sisältää useita aterioita. Näin ollen kuljetuksille asetettu 30 prosentin painoarvo oli asetettu liian korkeaksi suhteessa hankinnan laajuuteen, jolloin kuljetusten painoarvo suhteessa aterioiden määrään nousi liian korkeaksi. Hinnoittelumalli on johtanut hankintalain vastaisesti tarjoajien suhteellisuuden vaatimuksen vastaiseen ja epätasapuoliseen kohteluun. Tarjouspyynnössä käytetty hinnoittelumalli on mahdollistanut hinnoittelumallin hyväksikäyttämisen siten, että tiettyjen tarjoajien tarjousten tarjousvertailussa saamat hintapisteet ovat jääneet suhteettoman alhaisiksi ja toisten hintakohteiden hinnat ovat nousseet suhteettoman korkeiksi.

Koska hinnoittelumallia koskevat virheet ovat olleet tarjouspyynnössä, virheellinen menettely voidaan korjata vain keskeyttämällä hankinta ja julkaisemalla uusi tarjouspyyntö.

Edellä esitetyin perustein hankinnan keskeyttämiselle on hankintalain mukainen todellinen ja perusteltu syy, eikä ratkaisu vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

Tarjousasiakirjojen julkisuus

Tarjousasiakirjat voidaan pitää salassa asiakirjojen julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta.

Koska hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen, on tarjoajien tasapuolisen kohtelun näkökulmasta tulevassa kilpailutuksessa perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt jättää hankinnan toteuttamatta tarjouskilpailuna.

Detta beslut publicerades 10.11.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Beslutsfattare

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja