Valtuustoaloite, ehkäistään koulutuksen eriytymistä lisäämällä tietoa kouluvalinnoista
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Suvi Pulkkisen valtuustoaloitteesta tietopohjan hyödyntämisestä oppilasvalinnoissa koulutuksen eriytymisen ehkäisyssä
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon liitteenä olevasta Suvi Pulkkisen valtuustoaloitteesta koskien tietopohjan hyödyntämistä oppilasvalinnoissa koulutuksen eriytymisen ehkäisyssä.
Aloitteessa ehdotetaan, että Helsingissä ryhdytään toimeen keskeisten tilastotietojen keräämiseksi koulujen oppilasvalinnoista ja perheiden kouluvalinnoista. Tämän kautta mahdollistuisi tietoon perustuva työ koulujen eriytymisen ehkäisemiseksi ja lähikoulujen vetovoimaisuuden vahvistamiseksi.
Helsingin kaupungin perusopetuksen oppilastietojärjestelmä on MultiPrimus, jonka avulla hallinnoidaan keskeisiä oppilaaseen ja opetukseen liittyviä tietoja. Järjestelmissä olevien tietojen systemaattisempaa hyödyntämistä palveluiden suunnittelun tukena on kehitetty ja tämä kehitys jatkuu. Sen sijaan oppijoiden huoltajien taustatiedoista toimiala ei kerää tietoja, joten perheiden sosioekonomisen taustan vaikutus opintojen valintoihin jää akateemiseen tutkimuksen kentälle. Perusopetuksessa seurataan alueellista kehitystä mm. oppilasmäärien kehityksellä eri palvelumuodoissa ja lähikoulujen suosiota lähikouluprosentilla. Perusopetuspalvelujen järjestämisessä on pyritty siihen, että jokaiselta perusopetusalueelta (suurpiiri) löytyisi kaikki oppilaan tarvitsemat palvelut.
Helsingin kaupungissa on aloitettu vuoden 2022 alussa koulusegregaatioon liittyvä Kaikkien koulu -hanke, jossa keskitytään tietojohtamisen kehittämiseen, ja jossa kehitetään myös oppilasvalintoihin liittyvää tietopohjaa. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa kaupungin tietopohjaa koulusegregaatiosta ja oppilasalueista sekä dokumentoida ja kehittää edelleen yhteistyömalleja ja toimenpiteitä oppilasalueiden eriytymisen vähentämiseksi.
Kaikkien koulu -hankkeessa on vuonna 2022 keskitytty tiedon laadun parantamiseen mm. yhtenäistämällä järjestelmissä olevia painotetun opetuksen kirjauksia, määrittelemällä lähikoulutietoa sekä käynnistämällä lähikoulutiedon automaattinen päivitys. Tämän tiedon laadun kehittämisen jälkeen voidaan seuraavaksi siirtyä kehittämään seurantaa. Palveluille tehdään oppilasvirtoja tarkasteleva BI-ratkaisu sekä suunnitellaan toimialan oma ja kaupunkiyhteinen alueseuranta.
Samalla toimialalla on kehitetty 7.-luokan painotetun hakeutumisen prosessia kehittämällä PowerApps-työkalua kouluille valintakoepisteiden käsittelyyn ja valintojen valmisteluun. Prosessin kehittämisen myötä valintaprosessin tekeminen kouluilla helpottuu, varmistuu hakijoiden yhdenvertainen kohtelu sekä valintaprosessista saadaan paremmin tietoa.
Tämän kehittämisen kautta perusopetuksen palveluilla on parempi perustietopohja, jonka avulla koulujen oppilasvalintoja voidaan seurata. Toimiala haluaa kehittää tietoperusteista johtamista ja luoda parempaa tietopohjaa päätöksenteon pohjalle.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta katsoo, että keväällä 2023 suomenkielisen jaoston päätettäessä painotetun opetuksen järjestämisen periaatteista, tulee lautakunnalle ja jaostolle antaa selvitys perustuen saatavilla olevaan tilastotietoon sekä akateemiseen tutkimukseen siitä, millaisia vaikutuksia painotetun opetuksen järjestämisellä olisi koulujen ja luokkien eriytymiseen verrattuna nykyisiin malleihin, jos opetus tai oppilasvalinnat järjestettäisiin joillakin muilla mahdollisilla tavoilla.
Käsittely
Vastaehdotus:
Ozan Yanar: Esitän lausunnon viimeiseksi kappaleeksi: "Kasvatus- ja koulutuslautakunta katsoo, että keväällä 2023 suomenkielisen jaoston päätettäessä painotetun opetuksen järjestämisen periaatteista, tulee lautakunnalle ja jaostolle antaa selvitys perustuen saatavilla olevaan tilastotietoon sekä akateemiseen tutkimukseen siitä, millaisia vaikutuksia painotetun opetuksen järjestämisellä olisi koulujen ja luokkien eriytymiseen verrattuna nykyisiin malleihin, jos opetus tai oppilasvalinnat järjestettäisiin joillakin muilla mahdollisilla tavoilla.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi Ozan Yanarin vastaehdotuksen yksimielisesti.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon liitteenä olevasta Suvi Pulkkisen valtuustoaloitteesta koskien tietopohjan hyödyntämistä oppilasvalinnoissa koulutuksen eriytymisen ehkäisyssä.
Aloitteessa ehdotetaan, että Helsingissä ryhdytään toimeen keskeisten tilastotietojen keräämiseksi koulujen oppilasvalinnoista ja perheiden kouluvalinnoista. Tämän kautta mahdollistuisi tietoon perustuva työ koulujen eriytymisen ehkäisemiseksi ja lähikoulujen vetovoimaisuuden vahvistamiseksi.
Helsingin kaupungin perusopetuksen oppilastietojärjestelmä on MultiPrimus, jonka avulla hallinnoidaan keskeisiä oppilaaseen ja opetukseen liittyviä tietoja. Järjestelmissä olevien tietojen systemaattisempaa hyödyntämistä palveluiden suunnittelun tukena on kehitetty ja tämä kehitys jatkuu. Sen sijaan oppijoiden huoltajien taustatiedoista toimiala ei kerää tietoja, joten perheiden sosioekonomisen taustan vaikutus opintojen valintoihin jää akateemiseen tutkimuksen kentälle. Perusopetuksessa seurataan alueellista kehitystä mm. oppilasmäärien kehityksellä eri palvelumuodoissa ja lähikoulujen suosiota lähikouluprosentilla. Perusopetuspalvelujen järjestämisessä on pyritty siihen, että jokaiselta perusopetusalueelta (suurpiiri) löytyisi kaikki oppilaan tarvitsemat palvelut.
Helsingin kaupungissa on aloitettu vuoden 2022 alussa koulusegregaatioon liittyvä Kaikkien koulu -hanke, jossa keskitytään tietojohtamisen kehittämiseen, ja jossa kehitetään myös oppilasvalintoihin liittyvää tietopohjaa. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa kaupungin tietopohjaa koulusegregaatiosta ja oppilasalueista sekä dokumentoida ja kehittää edelleen yhteistyömalleja ja toimenpiteitä oppilasalueiden eriytymisen vähentämiseksi.
Kaikkien koulu -hankkeessa on vuonna 2022 keskitytty tiedon laadun parantamiseen mm. yhtenäistämällä järjestelmissä olevia painotetun opetuksen kirjauksia, määrittelemällä lähikoulutietoa sekä käynnistämällä lähikoulutiedon automaattinen päivitys. Tämän tiedon laadun kehittämisen jälkeen voidaan seuraavaksi siirtyä kehittämään seurantaa. Palveluille tehdään oppilasvirtoja tarkasteleva BI-ratkaisu sekä suunnitellaan toimialan oma ja kaupunkiyhteinen alueseuranta.
Samalla toimialalla on kehitetty 7.-luokan painotetun hakeutumisen prosessia kehittämällä PowerApps-työkalua kouluille valintakoepisteiden käsittelyyn ja valintojen valmisteluun. Prosessin kehittämisen myötä valintaprosessin tekeminen kouluilla helpottuu, varmistuu hakijoiden yhdenvertainen kohtelu sekä valintaprosessista saadaan paremmin tietoa.
Tämän kehittämisen kautta perusopetuksen palveluilla on parempi perustietopohja, jonka avulla koulujen oppilasvalintoja voidaan seurata. Toimiala haluaa kehittää tietoperusteista johtamista ja luoda parempaa tietopohjaa päätöksenteon pohjalle.
Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta 13.12.2022 mennessä lausuntoa valtuutettu Suvi Pulkkisen ja 24 muun allekirjoittaneen aloitteesta, joka koskee oppilasvalintoja koskevan tietopohjan hyödyntämisestä koulutuksen eriytymisen ehkäisyssä.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 22.11.2022 § 295
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Pöydällepanoehdotus:
Ozan Yanar: Pyydän pöydälle.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Ozan Yanarin ehdotuksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Sanna Ranto, yksikön päällikkö, puhelin: 310 21904
Detta beslut publicerades 21.12.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Sanna Ranto, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 21904