Lausuntopyyntö, hallituksen esitys, terveydenhuoltolain ja sosiaalihuoltolain muuttaminen, sosiaali- ja terveysministeriö

HEL 2022-008556
Ärendet har nyare handläggningar
§ 90

Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle terveydenhuoltolain ja sosiaalihuoltolain muuttamista koskevasta hallituksen esitysluonnoksesta

Helsingfors borgmästare

Päätös

Vs. pormestari antoi sosiaali- ja terveysministeriölle seuraavan lausunnon:

Kaikkiin sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoihin sisältyy ammattitaitoa edistävää harjoittelua ja merkittävä osa ammattikorkeakouluopinnoista tapahtuu käytännön harjoittelussa. Esitettävän terveydenhuoltolain ja sosiaalihuoltolain muutoksen myötä sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoihin sisältyvästä harjoittelusta suoritettaisiin valtion varoista korvausta hyvinvointialueille, HUS-yhtymälle, Helsingin kaupungille ja tietyin edellytyksin yksityisille palveluntuottajille. Esitys on Helsingin kaupungin näkemyksen mukaan perusteltu.

Ammattikorkeakoulut maksavat sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden kanssa tekemiensä sopimusten perusteella toimintayksiköille korvausta opiskelijoiden harjoittelusta aiheutuviin välittömiin kustannuksiin. Kustannuksiin vaikuttavat useat tekijät kuten harjoittelun suunnittelu, koordinaatio, harjoittelijan perehdytys ja ohjaus, harjoitteluohjaajien ammattitaidon ylläpito, ohjausmallien ja -tapojen sekä pedagogisten ratkaisujen jatkuva kehittäminen ja kansainvälistyvien opiskelijoiden määrän kasvu. Yhteistyö ja kehittäminen edellyttävät muuttuvien oppimisympäristöjen, eettisyyden, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden huomioimista läpinäkyvästi.

On tärkeää, että riittävällä ja ajantasaisella rahoituksella varmistetaan sujuvat opiskelijaohjausprosessit. Harjoittelupaikkojen saatavuuteen ja laatuun liittyvät kysymykset edellyttävät myös valtakunnallisen tason linjauksia.

Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden harjoittelun sopimukset

Pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden harjoittelut toteutuvat pääosin ammattikorkeakoulun sijaintipaikkakunnan perusteella sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintayksiköissä. Esityksen mukaan vuoden 2023 alusta tapahtuva harjoittelua koskevien sopimusten yhdenmukaistaminen vahvistaa toimintayksiköiden ja ammattikorkeakoulutuksen alueellista koulutusyhteistyötä, koulutuksen työelämävastaavuutta sekä harjoittelun suunnittelussa ja ohjauksessa tehtävää yhteistyötä. Helsingin kaupunki kannattaa esitystä ja esittää koulutussopimuksille yhtenäistä pohjaa, jota osapuolet voivat hyödyntää.

Huolena on, että ammattikorkeakoulujen kanssa solmittavien sopimusten kirjavuus ja suuri määrä tulee aiheuttamaan ylimääräistä työtä sekä lisäkustannuksia osapuolille. Helsingin kaupungin esittämä yhtenäinen sopimusvalmistelupohja edellyttää harjoittelun kustannuksiin ja korvauksiin liittyvää tiivistä suunnitteluyhteistyötä ainakin alueellisesti.

Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden harjoittelun kustannukset

On tärkeää, että harjoittelun kustannuksia seurataan ja että maksettava korvaus kattaa harjoittelusta aiheutuvat todelliset kustannukset. Esityksessä tulisi huomioida välittömien kustannusten kuten suojavaatteiden, toimikorttien ja pukukaappien vuokrien lisäksi todelliset kokonaiskustannukset kliinisestä opetuksesta ja ohjauksesta, suunnittelusta ja kehittämisestä sekä toiminnan arvioinnista. Laadukas opiskelijaohjaus edellyttää riittäviä toiminnan henkilöstöresursseja.

On hyvä, että esityksessä ehdotetaan rahoituksen ohjausta suoraan sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden opetukseen ja ohjaukseen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköissä. Oleellista on, että korvaus valtion varoista tapahtuu vähintään kustannusneutraalisti, ja että siinä huomioidaan myös kustannustason nousu.

Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden harjoittelun raportointi ja seuranta

Helsingin kaupunki pitää merkittävänä sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköiden ja ammattikorkeakoulujen alueellisia yhteistyörakenteita, joissa huolehditaan ammattitaitoa edistävän harjoittelun, työssäoppimisen ja näyttöjen edellytyksistä. Samalla huolehditaan harjoittelupaikkojen saatavuudesta ja siitä, että harjoittelu vastaa koulutukselle asetettuja tavoitteita sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.

Helsingin kaupunki esittää seurannan ja vaikuttavuuden arviointiin yhtenäistä toimintatapaa. Raportoinnin tulisi tuottaa selkeitä vertailtavia raportteja. Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden harjoittelukorvauksiin liittyvä hallinnollinen prosessi ei saa aiheuttaa lisäkuluja.

Lopuksi

Helsingin kaupungin näkemys on, että hallituksen esitysluonnos on perusteltu, kun sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoihin sisältyvästä harjoittelusta suoritettaisiin valtion varoista todellisia kuluja vastaava korvaus. Helsingin kaupunki kuitenkin korostaa, että valtion varoista suoritettavien korvausten tulee olla harjoittelusta aiheutuvia kustannuksia vastaavat ja niiden tulee sisältää kaikki tässä lausunnossa aiemmin mainittujen harjoitteluun liittyvien tehtävien korvaukset.

Sosiaali- ja terveysalalla tarvittavan osaamisen turvaaminen edellyttää, että sosiaali- ja terveysalan ammatillisten tutkintojen ja korkeakoulututkintojen opiskelijoilla on monipuoliset ja riittävät harjoittelu- ja työssäoppimismahdollisuudet, ja että opiskelijan saama ohjaus on laadukasta. Näin tuetaan osaavan työvoiman saatavuutta.

Huomioiden sosiaali- ja terveysalan työvoimapulan, Helsingin kaupunki ehdottaa lakimuutoksen laajentamista positiivisen diskriminaation perusteella koskemaan myös erityistä tukea tai opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja tarvitsevien sosiaali- ja terveysalan perustutkinto-opiskelijoiden koulutussopimuskorvauksia. Kaupungin näkemyksen mukaan esitys vahvistaa ammattikorkeakoulujen kanssa tehtävää harjoitteluyhteistyötä myös oppilaitosympäristössä.

Detta beslut publicerades 28.07.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

vs. kansliapäällikkö
Liisa Kivelä

Mer information fås av

Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 21731

maria.nyfors@hel.fi

Beslutsfattare

Daniel Sazonov
vs. pormestari

Bilagor

1. Sosiaali- ja terveysministeriön lausuntopyyntö
2. Hallituksen esitysluonnos terveydenhuoltolain ja sosiaalihuoltolain muuttamisesta

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.