Hankesuunnitelman, keskitetyt vainajatilat
- Helsingfors stadsfullmäktige 5/13.03.2024
- Helsingfors stadsstyrelse 8/04.03.2024
- Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden 3/13.02.2024
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 2/08.02.2024
- Helsingfors stadsfullmäktige 6/05.04.2023
- Helsingfors stadsstyrelse 10/20.03.2023
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 15/03.11.2022
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 14/06.10.2022
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 14/06.10.2022
- Social- och hälsovårdsnämnden 14/06.09.2022
- Social- och hälsovårdsnämnden 13/30.08.2022
Höjning av maximipriset för projektplanen för centraliserade utrymmen för förvaring av avlidna
Beslut
Stadsfullmäktige godkände att maximipriset för projektplanen för centraliserade utrymmen för förvaring av avlidna höjs med 2 990 144 euro så att de sammanlagda kostnaderna för projektet uppgår till högst 12 890 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för oktober 2023.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Den godkända projektplanen
Stadsfullmäktige godkände 5.4.2023 (§ 84) projektplanen för centraliserade utrymmen för förvaring av avlidna på Malms begravningsplats, daterad 30.8.2022, utgående från att projektets omfattning är cirka 1 139 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 10 500 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för juli 2022.
Projektplanen gäller en nybyggnad för centraliserad förvaring av avlidna som ska uppföras på Malms kyrkogårdsväg intill Malms begravningsplats. Byggnaden rymmer ett förvaringssystem för upp till 295 avlidna. I planen ingår även förvaringsplatser för avlidna i olika storlekar. De centraliserade utrymmena för avlidna tillhör inte något religiöst samfund utan är avsedda för förvaring av avlidna innan de begravs eller kremeras.
Platsen har valts ut på grund av dess goda trafikförbindelser och centrala läge. Läget är också motiverat med tanke på verksamhetens art. Även närheten till Malms krematorium är en fördel för verksamheten.
Staden har planerat att börja använda byggnaden i slutet av 2025. För närvarande beräknas projektet försenas med ungefär ett halvt år, vilket innebär att bygganden tas i bruk våren 2026. Bland stadens befintliga förvaringsutrymmen för avlidna har vissa tagits ur bruk och andra planeras att tas ur bruk. Ett akut behov av nya utrymmen för avlidna har identifierats, och staden har upprepade gånger varit tvungen att hitta nya tillfälliga utrymmen för avlidna.
Stadsmiljönämnden har 8.8.2023 (§ 398) fattat beslut om att arrendera ett outbrutet område för projektet av Helsingfors kyrkliga samfällighet.
Kostnadsändringar och grunderna för dessa
Anbudsförfarandet för totalprisentreprenaden har avslutats. För att göra det möjligt att sluta avtal om entreprenaden måste projektets maximipris höjas.
Följande grunder för en höjning av maximipriset har kommit fram under genomförandeplaneringen:
- | När maximipriset beräknades i samband med projektbeslutet beaktades inte i tillräcklig utsträckning att den nödvändiga ökningen av antalet automatiska förvaringstorn från tre till fem höjer kostnaderna. Särskilt konstruktionerna i de automatiska förvaringstornen och krävande specialkonstruktioner i ytterhöljet har ökat kostnaderna från det beräknade. |
- | Under projektplaneringen beaktades inte kostnaderna för omfattande tillfälliga trafikarrangemang eller de schaktgropar som de långa vatten- och avloppsrören förutsätter. |
- | Byggnadskostnadsindex är fortfarande högt och har inte sjunkit i likhet med anbudsprisindex. Den faktiska kostnadsnivån har inte sjunkit. |
- | Projektets kvalitetsnivå har inte förbättrats under genomförandeplaneringen. Man har gått igenom alla de sätt att få ner kostnaderna som byggnadens användningsändamål tillåter med alla parter som deltagit i planeringen. |
- | På grund av de krav som verksamheten ställer behövdes förbättringar i hustekniken under genomförandeplaneringen. För att säkerställa en jämn temperatur i förvaringstornen var det exempelvis nödvändigt att utvidga det kylsystem som hade planerats för tornen under projektplaneringen. |
- | Planeringen av det automatiska systemet för förvaring av avlidna och samordningen med den övriga planeringen har varit ett skräddarsytt arbete utan tidigare motsvarighet. En del krav som verksamheten ställer på planeringen har inte kommit fram förrän under genomförandeplaneringen och samordningen av planerna. |
Projektkostnader
Efter höjningen av projektets maximipris uppgår de sammanlagda kostnaderna till högst 12 890 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för oktober 2023. Maximipriset höjs alltså med 2 990 144 euro exklusive mervärdesskatt jämfört med det indexjusterade maximipriset.
Kostnaderna är 9 605 euro/m² bruttoyta exklusive mervärdesskatt. Det finns inget lämpligt jämförelseobjekt för byggnadens kostnader. På grund av läget har man ställt höga krav på hur objektet får påverka stadsbilden. På grund av byggnadens syfte är kvalitetskraven på lokalernas hygien och säkerhet samt hustekniska och andra tekniska system höga. Byggnadens och förvaringssystemens användningsändamål har inneburit ett stort behov av samordning i planeringen.
Staden har godkänt anbud som har kommit in för totalprisentreprenaden. De anbud som kom in överskred kostnadskalkylen med 0,9–13 %.
Lokalkostnader för social-, hälsovårds- och räddningssektorn
Efter höjningen av maximipriset beräknas den interna totalhyran för lokalerna uppgå till 50,16 euro/m² lägenhetsyta i månaden. I den månatliga totalhyran ingår kapitalhyran på 41,09 euro/m² lägenhetsyta, underhållshyran på 6,34 euro/m² lägenhetsyta, arrendet på 2,06 euro/m² lägenhetsyta och allmänna kostnader på 0,67 euro/m² lägenhetsyta. De sammanlagda kostnaderna uppgår därmed till cirka 43 735 euro i månaden och cirka 524 823 euro om året. Kapitalhyran preciseras enligt de verkliga kostnaderna och underhållshyran justeras så att den motsvarar den aktuella underhållshyran när byggnaden är färdig. Hyreskostnaderna har beräknats enligt de nya anvisningarna för hantering av lokalprojekt.
Social-, hälsovårds- och räddningssektorn har tidigare inte separat beräknat de årliga driftskostnaderna för förvaringsutrymmen för avlidna, eftersom dessa hittills har legat i anslutning till någon annan verksamhet.
Finansiering
I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2024–2033, som ingår som bilaga i 2024 års budget, har det reserverats sammanlagt 12 200 000 euro för att planera och genomföra projektet, utgående från att projektets omfattning är 1 139 euro/m² bruttoyta och att det genomförs under åren 2024–2025. Projektets finansieringsbehov beaktas då byggnadsprogrammet justeras.
Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens utlåtande
Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden har tillstyrkt höjningen av maximipriset för projektplanen för centraliserade utrymmen för förvaring av avlidna i ett utlåtande 13.2.2024 (§ 29). Utlåtandet finns i sin helhet i ärendets beslutshistoria, där även en avvikande mening som anmälts om nämndens beslut framgår.
Befogenheter
I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.
Kaupunginhallitus 04.03.2024 § 124
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy keskitettyjen vainajatilojen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamisen 2 990 144 eurolla siten, että hankkeen arvonlisäverottomat kokonaiskustannukset ovat yhteensä enintään 12 890 000 euroa lokakuun 2023 kustannustasossa.
20.03.2023 Ehdotuksen mukaan
30.08.2022 Poistettiin
Esittelijä
Lisätiedot
Suvi Rämö, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 32174
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 13.02.2024 § 29
Lausunto
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta puolsi Helsingin kaupungin keskitettyjen vainajatilojen hankkeen enimmäishinnan korotusta 2 990 144 eurolla. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat enintään yhteensä 12 890 000 euroa arvonlisäverottomana lokakuun 2023 kustannustasossa.
Tilojen tulevaksi sisäiseksi kokonaisvuokraksi arvioidaan
50,16 euroa kuukaudessa huoneistoalaa kohden, 43 735 euroa kuukaudessa ja 524 823 euroa vuodessa. Hankkeen bruttoala on noin 1096 brm².
Käsittely
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttua asiantuntijaa, eikä hän siitä syystä osallistunut kokoukseen.
Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:
Vastaehdotus 1:
Jäsen Laura Korpinen: Teen seuraavan vastaehdotuksen lausuntoehdotuksen sisällöksi: Lausunnon ensimmäinen kappale olisi seuraava: "Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei puolla Helsingin kaupungin keskitettyjen vainajatilojen hankkeen enimmäishinnan korotusta." ja lausunnon toinen kappale olisi kuten esityksessä.
Vastaehdotus raukesi kannattamattomana.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisesti.
Jäsen Laura Korpinen jätti sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöksestä eriävän mielipiteen rauenneesta vastaehdotuksesta ilmenevin perustein.
Esittelijä
Lisätiedot
Päivi Wallenius, johtava arkkitehti, puhelin: 09 310 34578
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 08.02.2024 § 16
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle Keskitetyt vainajatilat -hankkeen enimmäishinnan korottamista 2 990 144 eurolla siten, että hankkeen kokonaiskustannukset ovat enintään yhteensä arvonlisäverottomana 12 890 000 euroa lokakuun 2023 kustannustasossa.
Päätös esitettiin tehtäväksi ehdolla, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala hyväksyy enimmäishinnan korottamisen.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Kirsi Virtanen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
03.11.2022 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
06.10.2022 Pöydälle
30.08.2022 Poistettiin
Esittelijä
Lisätiedot
Kirsi Virtanen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 20036
Stadsfullmäktige 05.04.2023 § 84
Beslut
Stadsfullmäktige godkände projektplanen för centraliserade utrymmen för förvaring av avlidna på Malms begravningsplats, daterad 30.8.2022, utgående från att projektets omfattning är cirka 1 139 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 10 500 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för juli 2022.
Behandling
Ledamoten Laura Korpinen understödd av ledamoten Nuutti Hyttinen föreslog att stadsfullmäktige skulle besluta förkasta beslutsförslaget med följande motivering:
Att genomföra projektet i form av en nybyggnad blir onödigt dyrt. Det stämmer att staden behöver utrymmen för förvaring av avlidna, men man kan leta efter dem i befintliga byggnader för att hitta ett förmånligare alternativ. Det är inte stadens uppgift att låta bygga lokaler för religiösa riter, och lokaler som behövs för religiösa ritualer bör inte bekostas av stadens skattebetalare. Olika trossamfund ska själva bekosta de lokaler de behöver för tvagning av sina avlidna. Så gör bl.a. tatarernas muslimska samfund Suomen islam-seurakunta och Judiska Församlingen i Helsingfors. Dessutom bör vanliga kommuninvånare få ta avsked av sina anhöriga i lokaler som inte samtidigt används för ett annat religiöst samfunds ritualer.
1 omröstningen
Stadsstyrelsens förslag JA, förkastande NEJ
JA-förslag: Stadsstyrelsen
NEJ-förslag: Ledamoten Laura Korpinens förslag om förkastande
Ja-röster: 73
Hilkka Ahde, Mahad Ahmed, Alviina Alametsä, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Nita Austero, Harry Bogomoloff, Fatim Diarra, Mika Ebeling, Laura Finne-Elonen, Elisa Gebhard, Nora Grotenfelt, Mia Haglund, Juha Hakola, Timo Harakka, Atte Harjanne, Harry Harkimo, Joel Harkimo, Eveliina Heinäluoma, Fardoos Helal, Titta Hiltunen, Veronika Honkasalo, Shawn Huff, Anniina Iskanius, Ville Jalovaara, Mikael Jungner, Atte Kaleva, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Elina Kauppila, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Laura Kolbe, Laura Kolehmainen, Sini Korpinen, Minna Lindgren, Ajak Majok, Petra Malin, Nina Miettinen, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Tuomas Nevanlinna, Dani Niskanen, Johanna Nuorteva, Mia Nygård-Peltola, Maria Ohisalo, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Terhi Peltokorpi, Petrus Pennanen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Laura Rissanen, Sari Sarkomaa, Pekka Sauri, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Osmo Soininvaara, Nina Suomalainen, Pilvi Torsti, Erkki Tuomioja, Thomas Wallgren, Elina Valtonen, Reetta Vanhanen, Juhana Vartiainen, Sinikka Vepsä, Sanna Vesikansa, Maarit Vierunen, Ozan Yanar
Nej-röster: 10
Jussi Halla-aho, Nuutti Hyttinen, Pia Kopra, Laura Korpinen, Teija Makkonen, Tom Packalén, Mikko Paunio, Mika Raatikainen, Mari Rantanen, Wille Rydman
Frånvarande: 2
Outi Alanko-Kahiluoto, Mari Holopainen
Stadsfullmäktige godkände stadsstyrelsens förslag.
Föredragande
Upplysningar
Suvi Rämö, tf. stadssekreterare, telefon: 310 32174
Sosiaali- ja terveyslautakunta 06.09.2022 § 193
Lausunto
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi keskitettyjen vainajatilojen tarveselvityksen. Keskitetyt vainajatilat on uudisrakennushanke Malmin kalmistotiellä. Uudisrakennus rakennetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön ja Helsingin kaupungin omistukseen. Maapohja on vuokrattu Helsingin seurakuntayhtymältä Malmin hautausmaan yhteydestä.
Hankkeen bruttoala on noin 1139 brm². Hankkeen huoneistoala on noin 872 htm² ja hyötyala on noin 521 hym². Kustannukset tulevat sosiaali- ja terveystoimialalle vuokravaikutteisina rakennuksen valmistuttua. Arvio vuokrakustannuksista on noin 652 000 euroa vuodessa.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta antoi seuraavan lausunnon keskitettyjen vainajatilojen liitteenä olevasta hankesuunnitelmasta:
”Hanke sisältyy sosiaali- ja terveystoimialan vuokra- ja osakeohjelmaan.
Hanke on tarpeellinen, koska kasvavan väestömäärän ja ikääntymisen takia vainajamäärät lisääntyvät. Helsingissä on jatkuvaa puutetta riittävistä vainajien kylmäsäilytystiloista ja lisäksi seuraavan 10 vuoden aikana Helsingistä poistuu 120 vainajapaikkaa, muun muassa seniorikeskusten yhteydestä. Nykyiset tilat eivät myöskään ole kaikilta osin toimivat vainajien hyvästelemiseen ja eri uskontokuntien tarpeisiin.
Hankekohtaiset tiedot
Keskitetyt vainajatilat on uudisrakennushanke Malmin kalmistotiellä. Uudisrakennus rakennetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön ja Helsingin kaupungin omistukseen. Maapohja on vuokrattu Helsingin seurakuntayhtymältä Malmin hautausmaan yhteydestä.
Keskitetyt vainajatilat käsittävät jatkossa Helsingin suurimman vainajasäilytystilan. Vainajia kuljetetaan näihin keskitettyihin kylmäsäilytystiloihin Helsingin sisältä sairaaloista, hoivakodeissa ja kodeista sekä ulkomailta tai muualta Suomesta. Keskitetyissä vainajatiloissa vainajat odottavat hautaamista tai tuhkaamista.
Tiloihin suunnitellaan myös mahdollisuus omaisille hyvästellä vainaja ja tarvittaessa suorittaa erilaisia uskontokuntiin kuuluvia toimia, muun muassa muslimien vainajapesut.
Keskitettyihin vainajatiloihin rakennetaan paikat 275 vainajalle. Tällä hetkellä ei ole suunnitteilla muita uusia tiloja. Keskitettyjen vainajatilojen myötä Helsingissä on vuonna 2040 yhteensä 452 vainajapaikkaa. Vainajien keskimääräinen säilytysaika kylmiössä 3–4 viikkoa.
Rakennusta koskevat keskeiset tiedot
Uudisrakennus koostuu yksikerroksisesta polveilevasta rakennusmassasta ja korkeammasta vainajasäilytystornin sisältävästä osuudesta. Vainajatorni muodostaa merkittävän ja näkyvän kaupunkikuvallisen elementin, joka nousee osin ympäröivää puustoa korkeammalle. Rakennuksen matalan osan kaikki julkisivut on suunniteltu toteutettavan puhtaaksimuuratusta pitkätiilestä. Torniosan julkisivut ja näkyvä kattopinta on suunniteltu toteutettavan kattotiilestä. Rakennuksen ja erityisesti torniosan rakenne- ja talotekniikkasovituksiin kiinnitetään erityistä huomiota.
Rakennuksen länsipääty on julkista vierailijatilaa, ja ulkona olevat parkkialueet sijoitetaan lähellä esteettömäksi suunniteltavaa vierailijasisäänkäyntiä. Vierailijatilojen suunnittelussa huomioidaan esteettiset näkymät ympäröivään luontoon. Tavoitteena on luoda rauhallinen ja kaunis hetki jättää jäähyväiset edesmenneelle läheiselle.
Rakennus jakaantuu toiminnallisesti kolmeen osaan, joihin kaikkiin on oma sisäänkäynti eri puolilta rakennusta. Rakennuksen pääsisäänkäynti avautuu Kalmistotien suuntaan ja johdattaa omaiset vierailijatiloihin. Vastakkaisessa itäpäädyssä on aidattu huoltopiha ja sisäänkäynnit vainajakuljetukselle sekä huollolle. Rakennuksen pohjoispuolelle jää henkilökunnan ja tavaratoimitusten ovi, jota kautta on kulku henkilökunnan toimisto- ja sosiaalitiloihin sekä kiinteistön teknisiin tiloihin ja varastoihin. Rakennuksen sisällä on riittävät kulunvalvotut kulkuyhteydet eri osien välillä.
Ulkotiloihin on suunniteltu autopaikat omaisille, samoin huomioidaan yhteys bussipysäkiltä ja riittävä pyöräpysäköintimahdollisuus.
Hankkeen investointikustannusten arvioidaan olevan noin 10 500 000 euroa. Aikaisemmin vuosittaisia käyttökustannuksia ei sosiaali- ja terveystoimialalla ole erikseen vainajatilojen osalta määritetty, koska tilat ovat sijainneet jonkun muun toiminnan yhteydessä. Nyt rakenteilla on erillinen rakennus, joten nämä tulee toimialalla huomioida rakennuksen valmistuttua.
Tavoiteaikataulun mukaan rakentaminen tontilla aloitetaan syksyllä 2023, jolloin rakennus olisi otettavissa käyttöön syksyllä 2025.
Keskitetyt vainajatilat ovat kaupunkiympäristön toimialan investointi ja sosiaali- ja terveystoimialan vuokrahanke.
Vuokra- ja irtaimen hankintojen kustannukset toimialalle
Toiminnan vaatimiin irtokalusteisiin, urakkaan kuulumattomiin kiinteisiin laitteisiin, sairaalakalusteisiin, opastukseen, tietojärjestelmähankintoihin sekä muuhun irtaimistoon sosiaali- ja terveystoimi on varannut vuosille 2024–2025 yhteensä noin 1 500 000 euroa.”
Käsittely
Asiassa tehtiin seuraava hylkäysehdotus:
Hylkäysehdotus 1:
Jäsen Laura Korpinen: Esitän, että ehdotus hylätään. Sosiaali- ja terveystoimialan budjetista ei tule kustantaa muslimivainajien pesutiloja. Hanke uudisrakennuksena toteutettuna on liian kallis ottaen huomioon sosiaali- ja terveystoimialan talouden hankaloituva tilanne, ja vainajien säilytykseen pitäisi löytyä muu, edullisempi vaihtoehto. Suunniteltu rakennus ei arkkitehtuurinsa puolesta sovellu Malmin hautausmaalle.
Kannattaja: jäsen Mikko Paunio
Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Hylkäysehdotus 1 (jäsen Laura Korpinen)
Jaa-äänet: 11
Samuel Adouchief, Pentti Arajärvi, Maaret Castrén, Kati Juva, Minna Lindgren, Seija Muurinen, Björn Månsson, Matti Niiranen, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Sinikka Vepsä
Ei-äänet: 2
Laura Korpinen, Mikko Paunio
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 11 - 2.
Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisen lausunnon.
30.08.2022 Poistettiin
Esittelijä
Lisätiedot
Sofia Salomaa, Suunnittelija, puhelin: 040 334 0320
Detta beslut publicerades 22.03.2024
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Suvi Rämö, stadssekreterare, telefon: 09 310 32174