Hankesuunnitelman, keskitetyt vainajatilat
- Helsingfors stadsfullmäktige 5/13.03.2024
- Helsingfors stadsstyrelse 8/04.03.2024
- Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden 3/13.02.2024
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 2/08.02.2024
- Helsingfors stadsfullmäktige 6/05.04.2023
- Helsingfors stadsstyrelse 10/20.03.2023
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 15/03.11.2022
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 14/06.10.2022
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 14/06.10.2022
- Social- och hälsovårdsnämnden 14/06.09.2022
- Social- och hälsovårdsnämnden 13/30.08.2022
Godkännande av projektplan för centraliserade utrymmen för förvaring av avlidna
Beslut
Stadsfullmäktige godkände projektplanen för centraliserade utrymmen för förvaring av avlidna på Malms begravningsplats, daterad 30.8.2022, utgående från att projektets omfattning är cirka 1 139 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 10 500 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för juli 2022.
Behandling
Ledamoten Laura Korpinen understödd av ledamoten Nuutti Hyttinen föreslog att stadsfullmäktige skulle besluta förkasta beslutsförslaget med följande motivering:
Att genomföra projektet i form av en nybyggnad blir onödigt dyrt. Det stämmer att staden behöver utrymmen för förvaring av avlidna, men man kan leta efter dem i befintliga byggnader för att hitta ett förmånligare alternativ. Det är inte stadens uppgift att låta bygga lokaler för religiösa riter, och lokaler som behövs för religiösa ritualer bör inte bekostas av stadens skattebetalare. Olika trossamfund ska själva bekosta de lokaler de behöver för tvagning av sina avlidna. Så gör bl.a. tatarernas muslimska samfund Suomen islam-seurakunta och Judiska Församlingen i Helsingfors. Dessutom bör vanliga kommuninvånare få ta avsked av sina anhöriga i lokaler som inte samtidigt används för ett annat religiöst samfunds ritualer.
1 omröstningen
Stadsstyrelsens förslag JA, förkastande NEJ
JA-förslag: Stadsstyrelsen
NEJ-förslag: Ledamoten Laura Korpinens förslag om förkastande
Ja-röster: 73
Hilkka Ahde, Mahad Ahmed, Alviina Alametsä, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Nita Austero, Harry Bogomoloff, Fatim Diarra, Mika Ebeling, Laura Finne-Elonen, Elisa Gebhard, Nora Grotenfelt, Mia Haglund, Juha Hakola, Timo Harakka, Atte Harjanne, Harry Harkimo, Joel Harkimo, Eveliina Heinäluoma, Fardoos Helal, Titta Hiltunen, Veronika Honkasalo, Shawn Huff, Anniina Iskanius, Ville Jalovaara, Mikael Jungner, Atte Kaleva, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Elina Kauppila, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Laura Kolbe, Laura Kolehmainen, Sini Korpinen, Minna Lindgren, Ajak Majok, Petra Malin, Nina Miettinen, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Tuomas Nevanlinna, Dani Niskanen, Johanna Nuorteva, Mia Nygård-Peltola, Maria Ohisalo, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Terhi Peltokorpi, Petrus Pennanen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Laura Rissanen, Sari Sarkomaa, Pekka Sauri, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Osmo Soininvaara, Nina Suomalainen, Pilvi Torsti, Erkki Tuomioja, Thomas Wallgren, Elina Valtonen, Reetta Vanhanen, Juhana Vartiainen, Sinikka Vepsä, Sanna Vesikansa, Maarit Vierunen, Ozan Yanar
Nej-röster: 10
Jussi Halla-aho, Nuutti Hyttinen, Pia Kopra, Laura Korpinen, Teija Makkonen, Tom Packalén, Mikko Paunio, Mika Raatikainen, Mari Rantanen, Wille Rydman
Frånvarande: 2
Outi Alanko-Kahiluoto, Mari Holopainen
Stadsfullmäktige godkände stadsstyrelsens förslag.
Äänestys 1
Ja: Stadsstyrelsen
Nej: Jag föreslår att förslaget förkastas. Att genomföra projektet i form av en nybyggnad blir onödigt dyrt. Det stämmer att staden behöver utrymmen för förvaring av avlidna, men man kan leta efter dem i befintliga byggnader för att hitta ett förmånligare alternativ. Det är inte stadens uppgift att låta bygga lokaler för religiösa riter, och lokaler som behövs för religiösa ritualer bör inte bekostas av stadens skattebetalare. Olika trossamfund ska själva bekosta de lokaler de behöver för tvagning av sina avlidna. Så gör bl.a. tatarernas muslimska samfund Suomen islam-seurakunta och Judiska Församlingen i Helsingfors. Dessutom bör vanliga kommuninvånare få ta avsked av sina anhöriga i lokaler som inte samtidigt används för ett annat religiöst samfunds ritualer.
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Ahde, Hilkka | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Ahmed, Mahad | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Alametsä, Alviina | Vihreä valtuustoryhmä |
Arajärvi, Pentti | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Arhinmäki, Paavo | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Asko-Seljavaara, Sirpa | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Austero, Nita | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Bogomoloff, Harry | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Diarra, Fatim | Vihreä valtuustoryhmä |
Ebeling, Mika | Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä |
Finne-Elonen, Laura | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Gebhard, Elisa | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Grotenfelt, Nora | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Haglund, Mia | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Hakola, Juha | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Harakka, Timo | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Harjanne, Atte | Vihreä valtuustoryhmä |
Harkimo, Harry | Liike Nyt Helsinki |
Harkimo, Joel | Liike Nyt Helsinki |
Heinäluoma, Eveliina | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Helal, Fardoos | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Hiltunen, Titta | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Honkasalo, Veronika | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Huff, Shawn | Vihreä valtuustoryhmä |
Iskanius, Anniina | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Jalovaara, Ville | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Jungner, Mikael | Liike Nyt Helsinki |
Kaleva, Atte | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Karhuvaara, Arja | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Kari, Emma | Vihreä valtuustoryhmä |
Kauppila, Elina | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Kivekäs, Otso | Vihreä valtuustoryhmä |
Kivelä, Mai | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Kolbe, Laura | Keskustan valtuustoryhmä |
Kolehmainen, Laura | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Korpinen, Sini | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Lindgren, Minna | Vihreä valtuustoryhmä |
Majok, Ajak | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Malin, Petra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Miettinen, Nina | Vihreä valtuustoryhmä |
Muttilainen, Sami | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Månsson, Björn | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Nevanlinna, Tuomas | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Niskanen, Dani | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Nuorteva, Johanna | Vihreä valtuustoryhmä |
Nygård-Peltola, Mia | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Ohisalo, Maria | Vihreä valtuustoryhmä |
Pajula, Matias | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Pajunen, Jenni | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Pakarinen, Pia | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Peltokorpi, Terhi | Keskustan valtuustoryhmä |
Pennanen, Petrus | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Rantala, Marcus | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Rantanen, Tuomas | Vihreä valtuustoryhmä |
Rautava, Risto | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Rissanen, Laura | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Sarkomaa, Sari | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Sauri, Pekka | Vihreä valtuustoryhmä |
Saxberg, Mirita | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Sazonov, Daniel | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Soininvaara, Osmo | Vihreä valtuustoryhmä |
Suomalainen, Nina | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Torsti, Pilvi | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Tuomioja, Erkki | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Wallgren, Thomas | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Valtonen, Elina | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Vanhanen, Reetta | Vihreä valtuustoryhmä |
Vartiainen, Juhana | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Vepsä, Sinikka | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Vesikansa, Sanna | Vihreä valtuustoryhmä |
Vierunen, Maarit | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Yanar, Ozan | Vihreä valtuustoryhmä |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Halla-aho, Jussi | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Hyttinen, Nuutti | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Kopra, Pia | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Korpinen, Laura | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Makkonen, Teija | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Packalén, Tom | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Paunio, Mikko | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Raatikainen, Mika | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Rantanen, Mari | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Rydman, Wille | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Alanko-Kahiluoto, Outi | Vihreä valtuustoryhmä |
Holopainen, Mari | Vihreä valtuustoryhmä |
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp | Ja | Nej | Tomt | Bort |
---|---|---|---|---|
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 22 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 16 | 0 | 0 | 2 |
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä | 13 | 0 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 11 | 0 | 0 | 0 |
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä | 5 | 0 | 0 | 0 |
Liike Nyt Helsinki | 3 | 0 | 0 | 0 |
Keskustan valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 0 | 10 | 0 | 0 |
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Projektet och dess bakgrund
Projektplanen gäller en nybyggnad för centraliserad förvaring av avlidna som ska uppföras på Malms kyrkogårdsväg. Lokalerna kommer att användas av social-, hälsovårds- och räddningssektorn och ägas av staden. Staden arrenderar ett outbrutet område vid Malms begravningsplats för byggnaden av Helsingfors kyrkliga samfällighet.
Projektet omfattar en lokal med fem kylda torn för förvaring av avlidna. I varje torn finns det plats för ungefär 55 lik. Med torn avses i projektet ett automatiserat, cirka 15 meter högt hyllsystem. Liken transporteras med en automatisk hiss mellan hyllorna, som finns i flera plan ovanpå varandra, och en öppning i marknivå där man kommer åt dem.
Byggnaden ska uppföras i Malms begravningsplats omedelbara närhet. Platsen har valts eftersom den har goda trafikförbindelser, ligger centralt och är logisk med tanke på verksamheten: avlidna personer förvaras intill begravningsplatsen. Dessutom bidrar närheten till Malms krematorium med funktionella synergieffekter.
Staden har ett behov av projektet eftersom allt fler personer avlider då befolkningen ökar och åldras. I Helsingfors råder konstant utrymmesbrist i kylförvaringen av avlidna. Dessutom kommer 120 platser för avlidna att försvinna under de närmaste tio åren bland annat vid seniorcenter. Projektet för centraliserade utrymmen för avlidna är viktigt också med tanke på de funktionella krav som finns. I projektplaneringen har man bland annat beaktat att det är viktigt för de närstående att kunna ta farväl av den avlidne och förbereda liket för begravning under värdiga former, vilket inte är möjligt i alla nuvarande lokaler.
Projektets mål och behövlighet
De centraliserade utrymmena för avlidna blir Helsingfors största förvaringsplats för avlidna. Avlidna kommer att transporteras till de planerade utrymmena för kylförvaring från sjukhus, vårdhem och privata hem i Helsingfors, från andra håll i Finland och från utlandet. I de centraliserade utrymmena kommer de avlidna att vänta på begravning eller kremering. Byggnaden kommer inte att tillhöra något religiöst samfund, utan ska helt enkelt finnas till för förvaring av avlidna och därmed relaterade funktioner. Byggnaden kommer att användas av social-, hälsovårds- och räddningssektorns enhet aulatjänster.
Det kommer att finnas plats för 275 avlidna i de centraliserade utrymmena. Just nu planeras inga andra nya förvaringsutrymmen för avlidna. I och med att de centraliserade utrymmena färdigställs kommer det att finnas platser för 452 avlidna i Helsingfors år 2040. I genomsnitt förvaras ett lik i kylrum i tre till fyra veckor.
Projektplan
Nybyggnaden består av en böljande byggnadsmassa i en våning och en högre byggnadsdel där tornen finns. Tornen höjer sig delvis ovanför de omgivande träden och utgör ett viktigt och synligt element i stadsbilden. Den låga byggnadsdelen planeras få fasader av renmurat långtegel. Torndelen ska få fasader och en synlig takyta av taktegel. Byggnadens och framför allt torndelens konstruktion och husteknik planeras särskilt omsorgsfullt.
Västra gaveln är öppen för besökare, och parkeringsplatserna utanför kommer att förläggas nära den tillgängliga besöksingången. I planeringen av besökarrummen ser man till att besökarna får en estetisk vy mot den omgivande naturen. Målet är att skapa förutsättningar för ett lugnt, värdigt och vackert avsked från den närstående avlidne.
Byggnaden får tre delar med olika funktioner. Varje del får en egen ingång på olika sidor av byggnaden. Genom huvudingången, som öppnar sig mot Malms kyrkogårdsväg, kommer de anhöriga till besökarrummen. Vid östra gaveln på sidan mittemot finns en inhägnad servicegård samt ingångar för liktransporter och service. På byggnadens norra sida finns en dörr för personal och varuleveranser. Genom den når man kontor, personalrum, tekniska lokaler och förråd. Man kan röra sig mellan delarna, men förbindelserna är försedda med passerkontroll. Utanför planeras bilplatser för de anhöriga. Dessutom planeras en förbindelse från närmaste busshållplats och tillräckligt med parkeringsplatser.
I förvaringsutrymmena placeras de avlidna på hyllor med ett automatiskt system i en tornliknande konstruktion. I systemet ingår hyllor i flera plan ovanpå varandra med en sammanlagd höjd på cirka 15 meter samt en automatisk hiss, som transporterar liken mellan hyllorna och en öppning i marknivå där man kommer åt dem. Förvaringsplatser för avlidna i olika storlekar har planerats in i systemet.
I den fortsatta planeringen har man på uppmaning av sektionen för byggnader och allmänna områden undersökt möjligheten att kombinera två avskedsrum till ett större rum med en flexibel lösning, exempelvis en flyttbar vägg. Platsens känsliga natur måste dock beaktas, bland annat genom tillräcklig ljudisolering. Frågan undersöktes, men man konstaterade att det i praktiken blir mycket svårt och dyrt att bygga en flyttbar vägg som isolerar ljud väl. Avskedsstunder med ett stort antal deltagare kan vid behov ordnas i begravningsbyråernas eller församlingarnas lokaler.
Projektplanen finns i bilaga 1.
Situation i planläggningen och läge
De centraliserade utrymmena för förvaring av avlidna ska byggas norr om Malms begravningsplats vid Malms kyrkogårdsväg. Avståndet från byggplatsen till begravningskapellet och krematoriet är cirka 500 meter. Området är lätt att nå längs med huvudleder från både östlig och västlig riktning. Planeringsområdet ligger söder om Ring I, mellan den planskilda anslutningen mellan Lahtisleden (riksväg 4) och Ring I och den planskilda anslutningen till Ring I i Malm. Biltrafiken löper i första hand via den planskilda anslutningen i Malm och Tattaråsvägen, från vilken man kan ta av till Malms kyrkogårdsväg. En sekundär körförbindelse löper genom Malms begravningsplats.
Projektet överensstämmer med den gällande detaljplanen. Detaljplanen för området (nr 9085) fastställdes 7.9.1987. I detaljplanen är området anvisat som område för begravningsplats. Byggnader som är nödvändiga för verksamheten på begravningsplatsen får förläggas till området.
Projektets omfattning
I projektet ingår cirka 1 139 m² bruttoyta, 872 m² lägenhetsyta, 521 m² nyttoyta och en volym på 6 869 m³.
Ledigblivande lokaler
De centraliserade utrymmena för förvaring av avlidna ska ersätta många nuvarande förvaringsutrymmen för avlidna, till exempel vid enheter för äldreboende och stadens sjukhus. Dessa utrymmen kan användas till annat eller rivas tillsammans med byggnaderna när projektet är slutfört. Staden har inte haft centraliserade utrymmen för förvaring av avlidna förr.
Byggnadskostnader
Projektets maximipris exklusive mervärdesskatt uppgår till cirka 10 500 000 euro, det vill säga cirka 9 219 euro/brm² (kostnadsindex 7/2022: byggnadskostnadsindex 119,9 och producentprisindex 208,2). Det automatiserade systemet för förvaring av avlidna ingår i kostnadskalkylen.
Projektet är relativt litet till ytan men har vissa särdrag som höjer byggkostnaderna. Att byggnaden uppförs intill en begravningsplats ställer vissa krav på dess utseende och material. Byggandet arrangeras så att verksamheten på begravningsplatsen inte störs. Byggplatskostnaderna ökar eftersom marken på området under ytskikten innehåller stora mängder mycket mjuk lera och byggnaden därför förses med pålar av armerad betong. Byggnadens syfte förutsätter att både interiören och omgivningen ger ett dämpat, värdigt och lugnande intryck. Syftet förutsätter också olika ingångar, passager och vistelseområden för olika användargrupper. Andra särskilda faktorer som ökar kostnaderna är kraven på akustik och belysning, de särskilda kraven på hustekniken och kraven på övervakning och förebyggande av skadegörelse samt arbetsergonomin.
På grund av sitt användningssyfte har byggnaden i förhållande till sin yta många lokaler med specialkrav beträffande slitage och möjligheten att rengöra lokalerna. I byggnaden finns överlag många våtrum, tvättbara och desinficerbara kylutrymmen av olika grad och lokaler som uppfyller renhetskraven för kirurgilokaler. Även dessa faktorer har höjt projektkostnaderna.
Dessutom har den allmänna nivån på byggkostnader stigit under projektplaneringen, vilket också måste beaktas.
Övriga sammanhängande kostnader
Det automatiska hissystemet i tornen utgör en separat upphandling, som har genomförts som ett särskilt förhandlat förfarande. Systemet måste planeras samtidigt som själva byggnadens byggplanering pågår.
Kostnader för att använda lokalerna
Nybyggnadens månadshyra uppgår till cirka 54 335 euro och årsarrendet blir cirka 652 022 euro. Grunden för hyran per kvadratmeter är 872 m² lägenhetsyta. Den sammanlagda månadshyran är 62,31 euro/m² lägenhetsyta, varav kapitalhyrans andel är 55,47 euro/m² lägenhetsyta, underhållshyrans andel 6,34 euro/m² lägenhetsyta och förvaltningskostnadernas andel 0,5 euro/m² lägenhetsyta. Den slutliga kapitalhyran justeras efter de verkliga kostnaderna. Underhållshyran justeras så att den motsvarar underhållshyran vid tidpunkten då projektet slutförs.
Social-, hälsovårds- och räddningssektorn förbereder sig för nybyggnadens årliga driftskostnader när lokalerna är klara. Social-, hälsovårds- och räddningssektorn har inte tidigare beräknat de årliga driftskostnaderna för sina utrymmen för likförvaring, eftersom utrymmena har funnits i samband med annan verksamhet.
Finansiering
I det byggnadsprogram som var bilaga till 2023 års budget har 9,7 miljoner euro reserverats för centraliserade utrymmen för förvaring av avlidna. Enligt programmet ska lokalerna uppföras som social- och hälsovårdens samt räddningsväsendets tillbyggnadsprojekt under åren 2024–2025. För att projektet ska kunna genomföras krävs dock 10,5 miljoner euro i finansiering, vilket kommer att beaktas när förslaget till ett nytt byggnadsprogram bereds.
Genomförande av projektet och tidsplan
Staden planerar att konkurrensutsätta de byggnads- och hustekniska arbetena i projektet som en totalentreprenad till ett fast pris. Det automatiska systemet anskaffas genom en separat upphandling som ett förhandlat förfarande i enlighet med upphandlingslagen. Platsbehovet för förvaringsutrymmena påverkas av vilket automatiskt system som väljs, och därför samordnas planerna med förvaringssystemet innan bygglovsplaneringen inleds. Anskaffningen genomförs i två steg så att försäljaren tar på sig helhetsansvaret för att planera, producera och installera systemet. Först beställs planeringen och senare en option på leverans och installation av apparaturen.
Stadsmiljösektorn har utarbetat projektplanen. Social-, hälsovårds- och räddningssektorn, Finlands Begravningsbyråers Förbund rf och Helsingfors kyrkliga samfällighet har deltagit i planeringen.
Byggandet ska börja i oktober 2023 och lokalerna beräknas vara färdiga att användas i november eller december 2025.
Utlåtanden
Den tidigare social- och hälsovårdsnämnden gav 6.9.2022 (§ 193) ett utlåtande där den tillstyrkte behovsutredningen och projektplanen för centraliserade utrymmen för förvaring av avlidna. Utlåtandet gavs efter en omröstning. Utlåtandet finns i sin helhet i ärendets beslutshistoria.
Eftersom Malms begravningsplats är en byggd kulturmiljö av riksintresse (RKY 1557 Malms begravningsplats) har Museiverket gett ett utlåtande om nybyggnadsprojektet. Museiverket har tillstyrkt projektet i sitt utlåtande 30.6.2022. De ställningstaganden som framförs i utlåtandet har beaktats i projektplaneringen.
Utlåtandet finns i sin helhet i bilaga 2.
Vid sitt sammanträde 8.9.2022 (§ 71) fattade Helsingfors kyrkliga samfällighets gemensamma kyrkofullmäktige beslut om att utarrendera det outbrutna området till staden för centraliserade utrymmen för förvaring av avlidna. Beslutet har bestyrkts av domkapitlet vid Helsingfors stift 2.11.2022 (§ 14).
Befogenheter
I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.
Kaupunginhallitus 20.03.2023 § 178
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Malmin hautausmaalle rakennettavien keskitettyjen vainajatilojen 30.8.2022 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 1 139 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 10 500 000 euroa heinäkuun 2022 kustannustasossa.
Esittelijä
Lisätiedot
Suvi Rämö, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 32174
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 03.11.2022 § 113
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle Keskitetyt vainajatilat -hankkeen 30.8.2022 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen laajuus on noin 1139 brm² ja että rakentamiskustannusten enimmäishinta arvonlisäverottomana on noin 10 500 000 euroa (kustannusindeksit 7/2022: RI 119,9 ja THI 208,2).
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto oikeutti kaupunkiympäristön toimialan tilat -palvelun jatkamaan hankkeen suunnittelua ja hankintojen kilpailutusten valmistelua odottamatta hankepäätöstä.
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto piti tärkeänä, että hankkeen jatkosuunnittelussa tutkitaan mahdollisuutta yhdistää kaksi vainajien hyvästelytilaa suuremmaksi tilaksi muuntojoustavalla ratkaisulla, esimerkiksi siirtoseinän avulla. Suunnittelussa on tärkeää huomioida tilan sensitiivinen luonne ja riittävä äänieristys.
Käsittely
Vastaehdotus:
Noora Laak: Lisätään esitysehdotuksen loppuun:
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto pitää tärkeänä, että hankkeen jatkosuunnittelussa tutkitaan mahdollisuutta yhdistää kaksi vainajien hyvästelytilaa suuremmaksi tilaksi muuntojoustavalla ratkaisulla, esimerkiksi siirtoseinän avulla. Suunnittelussa on tärkeää huomioida tilan sensitiivinen luonne ja riittävä äänieristys.
Kannattaja: Nina-Ilona Törmikoski
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Kirsi Virtanen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti yksimielisesti hyväksyä Noora Laakin vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.
06.10.2022 Pöydälle
30.08.2022 Poistettiin
Esittelijä
Lisätiedot
Kirsi Virtanen, projektijohtaja, puhelin: 31020036
Sosiaali- ja terveyslautakunta 06.09.2022 § 193
Lausunto
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi keskitettyjen vainajatilojen tarveselvityksen. Keskitetyt vainajatilat on uudisrakennushanke Malmin kalmistotiellä. Uudisrakennus rakennetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön ja Helsingin kaupungin omistukseen. Maapohja on vuokrattu Helsingin seurakuntayhtymältä Malmin hautausmaan yhteydestä.
Hankkeen bruttoala on noin 1139 brm². Hankkeen huoneistoala on noin 872 htm² ja hyötyala on noin 521 hym². Kustannukset tulevat sosiaali- ja terveystoimialalle vuokravaikutteisina rakennuksen valmistuttua. Arvio vuokrakustannuksista on noin 652 000 euroa vuodessa.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta antoi seuraavan lausunnon keskitettyjen vainajatilojen liitteenä olevasta hankesuunnitelmasta:
”Hanke sisältyy sosiaali- ja terveystoimialan vuokra- ja osakeohjelmaan.
Hanke on tarpeellinen, koska kasvavan väestömäärän ja ikääntymisen takia vainajamäärät lisääntyvät. Helsingissä on jatkuvaa puutetta riittävistä vainajien kylmäsäilytystiloista ja lisäksi seuraavan 10 vuoden aikana Helsingistä poistuu 120 vainajapaikkaa, muun muassa seniorikeskusten yhteydestä. Nykyiset tilat eivät myöskään ole kaikilta osin toimivat vainajien hyvästelemiseen ja eri uskontokuntien tarpeisiin.
Hankekohtaiset tiedot
Keskitetyt vainajatilat on uudisrakennushanke Malmin kalmistotiellä. Uudisrakennus rakennetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön ja Helsingin kaupungin omistukseen. Maapohja on vuokrattu Helsingin seurakuntayhtymältä Malmin hautausmaan yhteydestä.
Keskitetyt vainajatilat käsittävät jatkossa Helsingin suurimman vainajasäilytystilan. Vainajia kuljetetaan näihin keskitettyihin kylmäsäilytystiloihin Helsingin sisältä sairaaloista, hoivakodeissa ja kodeista sekä ulkomailta tai muualta Suomesta. Keskitetyissä vainajatiloissa vainajat odottavat hautaamista tai tuhkaamista.
Tiloihin suunnitellaan myös mahdollisuus omaisille hyvästellä vainaja ja tarvittaessa suorittaa erilaisia uskontokuntiin kuuluvia toimia, muun muassa muslimien vainajapesut.
Keskitettyihin vainajatiloihin rakennetaan paikat 275 vainajalle. Tällä hetkellä ei ole suunnitteilla muita uusia tiloja. Keskitettyjen vainajatilojen myötä Helsingissä on vuonna 2040 yhteensä 452 vainajapaikkaa. Vainajien keskimääräinen säilytysaika kylmiössä 3–4 viikkoa.
Rakennusta koskevat keskeiset tiedot
Uudisrakennus koostuu yksikerroksisesta polveilevasta rakennusmassasta ja korkeammasta vainajasäilytystornin sisältävästä osuudesta. Vainajatorni muodostaa merkittävän ja näkyvän kaupunkikuvallisen elementin, joka nousee osin ympäröivää puustoa korkeammalle. Rakennuksen matalan osan kaikki julkisivut on suunniteltu toteutettavan puhtaaksimuuratusta pitkätiilestä. Torniosan julkisivut ja näkyvä kattopinta on suunniteltu toteutettavan kattotiilestä. Rakennuksen ja erityisesti torniosan rakenne- ja talotekniikkasovituksiin kiinnitetään erityistä huomiota.
Rakennuksen länsipääty on julkista vierailijatilaa, ja ulkona olevat parkkialueet sijoitetaan lähellä esteettömäksi suunniteltavaa vierailijasisäänkäyntiä. Vierailijatilojen suunnittelussa huomioidaan esteettiset näkymät ympäröivään luontoon. Tavoitteena on luoda rauhallinen ja kaunis hetki jättää jäähyväiset edesmenneelle läheiselle.
Rakennus jakaantuu toiminnallisesti kolmeen osaan, joihin kaikkiin on oma sisäänkäynti eri puolilta rakennusta. Rakennuksen pääsisäänkäynti avautuu Kalmistotien suuntaan ja johdattaa omaiset vierailijatiloihin. Vastakkaisessa itäpäädyssä on aidattu huoltopiha ja sisäänkäynnit vainajakuljetukselle sekä huollolle. Rakennuksen pohjoispuolelle jää henkilökunnan ja tavaratoimitusten ovi, jota kautta on kulku henkilökunnan toimisto- ja sosiaalitiloihin sekä kiinteistön teknisiin tiloihin ja varastoihin. Rakennuksen sisällä on riittävät kulunvalvotut kulkuyhteydet eri osien välillä.
Ulkotiloihin on suunniteltu autopaikat omaisille, samoin huomioidaan yhteys bussipysäkiltä ja riittävä pyöräpysäköintimahdollisuus.
Hankkeen investointikustannusten arvioidaan olevan noin 10 500 000 euroa. Aikaisemmin vuosittaisia käyttökustannuksia ei sosiaali- ja terveystoimialalla ole erikseen vainajatilojen osalta määritetty, koska tilat ovat sijainneet jonkun muun toiminnan yhteydessä. Nyt rakenteilla on erillinen rakennus, joten nämä tulee toimialalla huomioida rakennuksen valmistuttua.
Tavoiteaikataulun mukaan rakentaminen tontilla aloitetaan syksyllä 2023, jolloin rakennus olisi otettavissa käyttöön syksyllä 2025.
Keskitetyt vainajatilat ovat kaupunkiympäristön toimialan investointi ja sosiaali- ja terveystoimialan vuokrahanke.
Vuokra- ja irtaimen hankintojen kustannukset toimialalle
Toiminnan vaatimiin irtokalusteisiin, urakkaan kuulumattomiin kiinteisiin laitteisiin, sairaalakalusteisiin, opastukseen, tietojärjestelmähankintoihin sekä muuhun irtaimistoon sosiaali- ja terveystoimi on varannut vuosille 2024–2025 yhteensä noin 1 500 000 euroa.”
Käsittely
Asiassa tehtiin seuraava hylkäysehdotus:
Hylkäysehdotus 1:
Jäsen Laura Korpinen: Esitän, että ehdotus hylätään. Sosiaali- ja terveystoimialan budjetista ei tule kustantaa muslimivainajien pesutiloja. Hanke uudisrakennuksena toteutettuna on liian kallis ottaen huomioon sosiaali- ja terveystoimialan talouden hankaloituva tilanne, ja vainajien säilytykseen pitäisi löytyä muu, edullisempi vaihtoehto. Suunniteltu rakennus ei arkkitehtuurinsa puolesta sovellu Malmin hautausmaalle.
Kannattaja: jäsen Mikko Paunio
Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Hylkäysehdotus 1 (jäsen Laura Korpinen)
Jaa-äänet: 11
Samuel Adouchief, Pentti Arajärvi, Maaret Castrén, Kati Juva, Minna Lindgren, Seija Muurinen, Björn Månsson, Matti Niiranen, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Sinikka Vepsä
Ei-äänet: 2
Laura Korpinen, Mikko Paunio
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 11 - 2.
Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisen lausunnon.
30.08.2022 Poistettiin
Esittelijä
Lisätiedot
Sofia Salomaa, Suunnittelija, puhelin: 040 334 0320
Detta beslut publicerades 18.04.2023
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Sörnäsgatan 1 |
00580 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Suvi Rämö, tf. stadssekreterare, telefon: 09 310 32174