Virkasuhteen täyttäminen, Lastensuojelu ja perhesosiaalityö, asiakasohjauksen ja valvonnan päällikkö, työavain SOTE-01-364-22

HEL 2022-008571
Ärendet har nyare handläggningar
§ 70
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Asiakasohjauksen ja valvonnan päällikön määräaikaisen viran täyttäminen, lastensuojelun ja perhesosiaalityön asiakasohjaus ja valvonta, työavain SOTE-01-364-22

Chef för barnskydd

Päätös

Lastensuojelun johtaja päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella hallintotieteiden ja valtiotieteiden maisteri ********** asiakasohjauksen ja valvonnan päällikön määräaikaiseen virkaan (vakanssinumero 031202, lastensuojelun ja perhesosiaalityön asiakasohjaus ja valvonta, toimintayksikkö 395270, työpiste 100000) ajalle 1.11.2022 – 28.2.2023 4705,36 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

Koeaika on 2 kuukautta.

Virkaan valittu on jo esittänyt hyväksytyn selvityksen terveydentilastaan.

Päätöksen perustelut

Asiakasohjauksen ja valvonnan päällikön viransijaisuus (vakanssinumero 031202) on ollut haettavana ajalle 10.8.2022-28.2.2023.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 9.1.2020 § 4 mukaan asiakasohjauksen ja valvonnan päällikön viransijaisen ottaa lastensuojelun johtaja.

Asiakasohjauksen ja valvonnan päällikön tehtävänä on lastensuojelun ja perhesosiaalityön asiakasohjauksen ja valvonnan yksikön johtaminen. Päällikön talousvastuulla on n. 53 miljoonan euron suuruiset ostopalvelut. Yksikkö vastaa lapsen tarpeita vastaavan avo- tai sijaishuollon palvelun osoittamisesta ja niiden hankkimisesta sekä lastensuojelun ja perhesosiaalityön omien ja ostopalveluiden valvonnasta.

Asiakasohjauksen ja valvonnan päällikön viran kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto ja sosiaalihuollon ammattihenkilölain (817/2015) 7 §:n mukainen sosiaalityöntekijän kelpoisuus, alan tuntemus ja riittävä johtamistaito.

Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Tehtävän hoitaminen edellyttää lastensuojelun sijaishuollon hyvää tuntemusta, kykyä talouden johtamiseen sekä hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja.

Eduksi luettiin kokemus ja osaaminen lastensuojelun asiakasohjauksesta ja valvonnasta, kilpailutusten ja hankintojen tuntemus ja kokemus suuressa organisaatiossa työskentelystä. Edelleen arvostettiin toimeenpanokykyä, linjakkuutta, näkemyksellisyyttä ja innostusta lastensuojelun asiakasohjauksen ja valvonnan kehittämiseen.

Asiakasohjauksen ja valvonnan päällikön virka (vakanssinumero 031202) on ollut julkisesti haettavana 28.4.-19.5.2022 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa, TE-toimiston sivuilla, Oikotiellä ja Duunitorilla.

Määräajassa hakemuksen jätti yhdeksän hakijaa. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.

Vaadittu kelpoisuus on kahdeksalla hakijalla.

Hakemusten perusteella haastatteluun kutsuttiin 25.5.2022 ja 1.6.2022 kolme hakijaa, jotka parhaiten täyttivät tehtävän vaatimukset. Kutsutuista yksi perui hakemuksensa. Haastatellut hakijat olivat: ********** **********

Haastattelun suorittivat lastensuojelun johtaja ********** perhe- ja sosiaalipalveluiden johtaja ********** 25.5.2022 haastattelussa läsnä olivat myös henkilöstöpalveluiden edustajat ********** Haastattelun yhteydessä toteutettiin simulaatiotehtävä, jossa testattiin hakijan valmiuksia työtehtävien hoidossa.

********** on koulutukseltaan hallintotieteiden maisteri Vaasan yliopistosta ja valtiotieteiden maisteri Turun yliopistosta. **********

********** on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri Turun yliopistosta. Lisäksi hän on suorittanut johtamisen ja yritysjohtamisen sekä tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon. **********

Molemmilla haastatelluilla oli lastensuojelun sijaishuollon hyvää tuntemusta, kokemusta ja osaamista lastensuojelun asiakasohjauksesta ja valvonnasta, kilpailutusten ja hankintojen tuntemusta sekä kokemusta suuressa organisaatiossa työskentelystä. Molemmilla hakijoilla oli myös hyvät yhteistyö –ja vuorovaikutustaidot.

********** vahvuutena oli kokemus asiakasohjauksen, valvonnan ja perhehoidon asioissa. Hän osoitti innostusta johtamistehtävään ja halua kehittyä tehtävässä.

********** osoitti hakemusten ja haastattelujen perusteella asiakasohjauksen ja valvonnan päällikön tehtävässä tarvittavia vahvuuksia. Hänellä oli kokemusta lastensuojelun johtamistehtävistä sijoituksen sosiaalityössä. Hän osoitti simulaatiotestissä kyvykkyyttä sekä asiakasohjauksen että talouden johtamiseen. Hän osoitti haastattelussa toimeenpanokykyä ja innostusta johtamistehtävässä ja määrätietoista kehittymiskykyä.

Koulutuksen, kokemuksen sekä haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella ********** on parhaat edellytykset asiakasohjauksen ja valvonnan päällikön tehtävän hoitamiseen lastensuojelun ja perhesosiaalityön asiakasohjaus ja valvonta -yksikössä.

Detta beslut publicerades 06.07.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Saila Nummikoski, lastensuojelun johtaja, puhelin: 09 310 43439

saila.nummikoski@hel.fi

Beslutsfattare

Aule Lille
lastensuojelun johtaja

Bilagor

1. Hakijalista
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.