Vahingonkorvaus, autovaurio, 21.6.2022, Laakson sairaala, Lääkärinkatu 8

HEL 2022-008622
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 18. / 217 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 13.01.2023 § 11 (autovaurio)

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 13.01.2023 (11 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikkö on 13.01.2023 (11 §) päätöksellään hylännyt 20.06.2022 Laakson sairaala-alueella tapahtuneeseen ajoneuvon renkaan rikkoutumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessa määrältään 175,00 euron vahingonkorvausvaatimuksensa 20.06.2022 kello 9.00 - 11.00 Laakson sairaalan alueella osoitteessa Lääkärinkatu 8 olevalla parkkialueella tapahtuneeseen auton vaurioitumiseen liittyen. Hakija epäilee sairaalan alueella toimineelta työmaalta peräisin olleen purkujätteen aiheuttaneen autonsa renkaan rikkoutumisen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun muassa, että poran tai naulan terän, joka renkaan rikkoi, on täytynyt joutua renkaaseen kyseisellä parkkialueella, koska muilla kohdilla hakijan 20.06.2022 ajaman matkan varrella ei ollut työmaita. Laakson sairaalan alueella liikenne parkkialueelle ja työmaaliikenne kulkevat osin samaa huoltotietä pitkin, joten työmaalta saattaa kulkeutua rakennusjätettä työmaan kanssa risteävän liikenteen alueelle. Parkkialueelle tapahtuvan liikennöinnin turvallisuuden varmistamiseksi suoritettavaa tien puhtaanapitoa oli hakijan käsityksen mukaan laiminlyöty. Vahinko oli aiheutunut tämän laiminlyönnin seurauksena.

Perustelut

Lautakunta viittasi tiimipäällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyi tiimipäällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen ei pelkkä vahinkotapahtuma yksinään synnytä kaupungin vahingonkorvausvastuuta. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kaupungin vastuulle kuuluva kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä kiinteistön omistajana arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) kunnossapitoa koskevien säännösten kautta. Maankäyttö- ja rakennuslaki velvoittaa pitämään rakennuksen ympäristöineen sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset.

Laakson yhteissairaala -allianssi aloitti Laakson sairaala-alueella uudistamisrakentamisen valmistelevat työt vuonna 2022. Alueelle nousee kolme uutta sairaalarakennusta ja kolme suojeltua rakennusta peruskorjataan.

Tiimipäällikön päätös perustuu alueen isännöitsijältä saatuun selvitykseen. Saadun selvityksen mukaan työmaa-alue oli rajattu asianmukaisesti. Purkutyöt ovat tapahtuneet rajatun työmaa-alueen sisäpuolella. Vahingon tapahtumispäivään 20.06.2022 mennessä työmaalta ei selvityksen mukaan oltu vielä kuljetettu yhtään kuormaa ulos tontilta. Kyseinen pysäköintipaikka on sijainnut henkilökunnan P-alueella rakennuksen numero 4 purkualuetta vastapäätä ja kaikki paikat on varattu henkilökunnalle. Pysäköintialueella ei ole työmaa-aluetta. Henkilökunta ei ollut ilmoittanut yhtään rengasvahinkoa tapahtuma-aikaan mennessä eikä työmaasta ollut tullut muitakaan valituksia.

Saadun selvityksen perusteella ei ole voitu yksilöidä sellaista virhettä, laiminlyöntiä tai huolimattomuutta, jonka seurauksena kaupungille syntyisi vahingonkorvausvastuu renkaan rikkoutumisesta. Hakija on ilmoituksensa mukaan ajanut kyseisenä päivänä muuallakin, joten asiassa ei voida edes riittävällä todennäköisyydellä, saati varmuudella, vetää sellaista johtopäätöstä, että renkaan rikkonut esine olisi kiinnittynyt siihen juuri kyseiselle P-alueelle ajettaessa. Työmaan olemassaolo on nähtävissä, joten pysäköintialueen käyttäjien on syytä noudattaa erityistä varovaisuutta alueella liikennöitäessä.

Edellä esitetyillä ja muutoin tiimipäällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei pysäköintialueen ympäristön kunnossapitoa ole laiminlyöty eikä kaupunki siten ole vastuussa syntyneestä vahingosta.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain tai maankäyttö- ja rakennuslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvolle aiheutuneesta vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 166 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi sähköpostitse 13.01.2023. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 17.01.2023 eli säädetyssä määräajassa.

Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Vahingonkorvaustiimi Tiimipäällikkö 13.01.2023 § 11

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet

Hakija on 28.6.2022 esittänyt kaupungille 175,00 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimus koskee 20.6.2022 kello 9.00 - 11.00 Laakson sairaala-alueella kohdekäynnillä tapahtuneen ajoneuvon renkaan rikkoontumisesta aiheutuneita kustannuksia. Hakija epäilee renkaan rikkoontuneen sairaalan alueella toimineen työmaan purkujätteen johdosta.

Sovellettavat säännökset

Epäilty vahinko on tapahtunut Laakson sairaalan alueella. Kiinteistö, jonka alueella vahinko on tapahtunut, on kaupungin omistuksessa, joten kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain vastuusäännösten että maankäyttö- ja rakennuslain kunnossapitoa koskevien säännösten kautta. Maankäyttö- ja rakennuslaki velvoittaa pitämään rakennuksen ympäristöineen sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset. Kaupungilla on kiinteistön omistajana vastuu alueen kunnossapitotoimien toteuttamisesta. Laakson yhteissairaala -allianssi aloitti Laakson sairaala-alueen uudistuksen valmistelevat työt vuonna 2022. Alueelle rakennetaan kolme uutta sairaalarakennusta ja peruskorjataan kolme suojeltua sairaalarakennusta.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Alueen kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä ja -tarpeista on pyydetty selvitys alueen isännöitsijältä. Saadun selvityksen mukaan Laakson työmaa-alue on rajattu asianmukaisesti. Purkutyöt on tehty työmaa-alueen sisäpuolella, eikä purkujätettä oltu vahingon tapahtuma-aikaan kuljetettu ulos vielä yhtään kuormaa. Työmaasta tai sen toiminnasta ei ole ollut muutakaan moitittavaa ennen vahinkoa.

Isännöitsijän antaman selvityksen mukaan hakija on pysäköinyt ajoneuvon henkilökunnan P-alueelle. Henkilökunnan pysäköintipaikat sijaitsevat rakennuksen numero 4 purkualuetta vastapäätä ja kaikki paikat on varattu henkilökunnalle. Henkilökunta ei ole ilmoittanut yhtään rengasvahinkoa tapahtuneen työmaan johdosta vahingon tapahtuma-aikaan mennessä.

Vapaita pysäköintipaikkoja on Lääkärinkadun varressa ja "urakoitsijapaikkoja" rakennuksen numero 9 edessä. "Urakoitsijapaikkoja" voi tarvittaessa lainata pysäköintiin, teknisen henkilön luvalla.

Forecan säähavaintoaseman mukaan vahinkopäivänä vahingon aikaan on vallinnut poutasää, aurinko on paistanut ja lämpötila on ollut 15,7°C.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Pysäköintitilanteessa kuljettajan tulee noudattaa olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta, erityisesti työmaan läheisyys huomioiden.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Tässä tapauksessa kaupungin puolelta ei ole todettavissa laiminlyöntiä, tahallisuutta tai tuottamusta. Asiassa saatujen selvitysten perusteella Laakson sairaalan työmaa on ollut asianmukaisesti merkitty, eikä työmaan hoidossa ole ollut moitittavaa. Työmaan olemassaolo on ollut nähtävissä. Työmailla ja niiden läheisyydessä tulee noudattaa erityistä varovaisuutta.

Mikä hakijan ajoneuvon renkaan on rikkonut, ei ole tietoa. Ei ole näytetty, että se olisi johtunut Laakson sairaala-alueen työmaasta.

Kaupunki ei katso laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Toimivalta päätöksenteossa

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätiedot

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 26.04.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Hallinto-oikeus ei kuitenkaan tutki kysymystä kunnan korvausvelvollisuudesta tai korvauksen määrästä. Vahingonkorvausasiassa toimivaltainen tuomioistuin on yleinen alioikeus.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  3. vaatimusten perustelut
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 09 310 24512

kymp.korvausasiat@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 17.1.2023
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.