Vuokraus, sähköautojen latauspisteiden toteuttaminen, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-008638
Ärendet har nyare handläggningar
§ 59

Vuokraus, sähköautojen latauspisteiden toteuttaminen, kaupunkiympäristön toimiala

Teamchef

Päätös

Helsingin kaupunkiympäristön toimialan asukas- ja yrityspalveluiden tapahtumat ja maanvuokraus -tiimin tiimipäällikkö päätti hyväksyä Helen Oy:n tarjouksen 59 sähköautojen latausaseman toteuttamisesta Helsingin kantakaupunkiin. Latausasemista 51 on yleisiä asemia, jotka sisältävät yhteensä 116 latauspistettä (latausmahdollisuus 116 ajoneuvoille). Takseille on tarkoitettu 8 latausasemaa, jotka sisältävät yhteensä 16 latauspistettä. Latauspaikoista perittävä maanvuokra on 1 250 euroa / pysäköintiruutu / vuosi (alv 0 %), joka on Helen Oy:n tarjoama hinta.

Sähköautojen latauspaikkojen käyttöoikeuden luovuttamisen periaatteista on päätetty kaupunkiympäristölautakunnan päätöksellä 22.1.2019, § 27. Periaatepäätöksen mukaisesti latauslaitteiden sijoittamisesta tehdään sijoitussopimus ja voidaan periä kaupunkiympäristölautakunnan vahvistama taksa.

Toimittaja voi sopimuskauden aikana esittää laajennuksia nyt esitettyjen kohteiden (51 yleistä + 8 taksi) latausasemaratkaisuun 2–4 paikkaa. Liikenne- ja katusuunnittelupalvelu sopii laajennuksista erikseen tapauskohtaisesti toimittajan kanssa. Kaupunki hyväksyy tai hylkää ehdotetut laajennukset. Laajennuksista laaditaan erilliset sopimukset sekä toimittaja hakee tarvittavat luvat. Täysin uudet kohteet tullaan kilpailuttamaan erikseen.

Päätöksen perustelut

Sähköautojen latauspisteiden kilpailutuksen tausta ja lähtökohdat

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala järjesti sähköautojen latauspaikkojen toteuttamisesta kilpailutuksen, jossa pyydettiin tarjouksia sähköautojen julkisten latausasemien toteuttamisesta Helsingin kaupungin omistamille yleisille alueille.

Kilpailutuksen valmistelu käynnistettiin Hilmassa 24.1.2022 julkaistulla markkinavuoropuhelukutsulla. Markkinavuoropuhelujen tavoitteena oli selvittää alan toimijoiden näkemyksiä julkisten latauspisteiden toteuttamisesta. Markkinavuoropuhelutilaisuuksia pidettiin neljän eri yrityksen edustajien kanssa. Tilaisuuksien tuloksia hyödynnettiin kilpailutuksen valmistelussa.

Kaupunki vuokraa toimijoille katutilaa, mutta ei osallistu latausasemien eikä niihin liittyvien investointien rahoittamiseen tai toteuttamiseen. Kilpailutus koski kantakaupungin aluetta. Kilpailun pääasiallisena kohteena oli maa-alueiden luovuttaminen lataustoimintaa varten, joten kyseessä ei ole julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (”hankintalaki”) mukainen julkinen hankinta.

Kilpailutusta varten Helsingin kaupungin laatimasta sähköautojen latausasemien yleissuunnitelmasta valittiin 51 uutta latausasemakohdetta ja lisäksi 8 taksien latausasemakohdetta. Jokaiseen kohteeseen tuli toteuttaa kaksi latauspistettä, joka käsittää kaksi pysäköintiruutua ja yhden laitteen, josta tulee kaksi erillistä latauspistoketta. Tehon tulee olla minimissään 11 kW (3x16A) / pistoke. Pikalatauspisteen osalta toimija sai esittää omaa ratkaisua. Asetetuilla reunaehdoilla on pyritty antamaan toimijoille vapaus esittää omaa ratkaisua latausasemien toteuttamiseen, mahdollistaen myös pikalatauspisteiden toteuttaminen.

Kilpailun kulku

Kilpailutus toteutettiin avoimella menettelyllä. Kilpailusta julkaistiin 22.4.2022 tarjouspyyntö osoitteessa Tarjouspalvelu.fi sekä lähetettiin kaikille markkinavuoropuheluun osallistuneille yrityksille. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisätietokysymyksiä 9.5. mennessä.

Saapuneiden kysymysten johdosta tarjouspyynnöstä julkaistiin korjausilmoitus 11.5.2022.

Tarjouspyynnön liitteessä ”Uudet latausasemat 2022” olevassa kohteessa (78 Hermanni, Saarenkatu) oli virhe ja latausasemien määrä korjattiin vastaamaan hankintaohjelmaa.

Saapuneet tarjoukset

Tarjoukset tuli jättää sähköisesti Helsingin kaupungin Tarjouspalvelu.fi - portaalin kautta. Määräaikaan 31.5.2022 klo 12:00 mennessä tarjouksen jätti Helen Oy.

Saadusta tarjouksesta laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjouspyynnön mukaisuutta koskien arvioitiin, täyttikö tarjous ne vähimmäisvaatimukset, joita hankinnan osalta on asetettu.

Tarjous täytti sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjous oli tarjouspyynnön mukainen.

Vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Toimijan valinnassa vertailuperusteena käytettiin kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa laadun painoarvo on 90 % ja hinnan 10 %. Laadun osalta arvioitiin toimijan esittämää latausasemakokonaisuutta, pikalatauspisteiden määrää, toimijan teknisiä ja ammatillisia edellytyksiä, latauslaitteiden vikatilanteisiin reagoimista ja ylläpidon toteuttamista sekä latauslaitteiden käytettävyyttä. Hinta koskee lataustoimintaa varten tarvittavan pysäköintiruudun vuosivuokran hintaa, joka annetaan yhdestä pysäköintiruudusta (2,5 x 5 metriä). Vuokraan sisältyy alueen kunnossapito ja pysäköinninvalvonta.

Sähköautojen latauspaikkojen käyttöoikeuden luovuttamisen periaatteista on päätetty kaupunkiympäristölautakunnan päätöksellä 22.1.2019, § 27. Päätöksen mukaisesti kaupunkiympäristön toimialan perimä vuokrataso sähköautojen latauspaikkojen maa-alueen käyttöoikeuden luovutuksesta ratkaistaan tarjouskilpailulla siten, että tarjoajilta pyydetään pysäköintiruutukohtainen hintatarjous, joka käsittää ruutukohtaisen vuosivuokran hinnan.

Koska Helen Oy:n tarjous on ainoa saapunut tarjous, ei tarjousvertailua tehdä.

Sopimuksen tekeminen valitun toimijan kanssa

Helsingin kaupunki tekee valitun toimijan kanssa sopimuksen, jossa on sovittu muun muassa ajoneuvon sähkölatauksen vaatimien alueiden vuokrauksesta operaattorille sekä alueen kunnossa- ja puhtaanapitovastuista.

Latauspisteen toteuttaja sitoutuu tuottamaan latauspalvelua koko sopimuskauden ajan. Sopimuskausi on seitsemän vuotta, minkä jälkeen osapuolet voivat sopia sopimuksen jatkamisesta kolmella vuodella.

Sopimuskumppaniksi hyväksytyn osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset.

Toimivalta

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 6 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hallintaoikeutensa puitteissa maa-alueiden, tilojen ja laitteiden vuokralle antamisesta sekä muusta käyttöön luovuttamisesta kerrallaan enintään 10 vuoden ajaksi samoin kuin toistaiseksi, jos vuokrasuhde on sovittu päättyväksi enintään kuuden kuukauden kuluttua irtisanomisesta.

Kaupunkiympäristölautakunta on päätöksessään 8.2.2022 (§ 73) siirtänyt kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden tapahtumat ja maanvuokraus -tiimin tiimipäällikölle toimivaltaansa päättää muun muassa sähköautojen latauspaikkoihin liittyvistä sopimuksista siten, että toistaiseksi voimassa olevien sopimusten irtisanomisaika on enintään 6 kuukautta ja määräaikaisten sopimusten kesto enintään 10 vuotta, kun on vahvistettu yleiset vuokrausperiaatteet. Kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt päätöksellään 22.1.2019 (§ 27) sähköautojen latauspaikkojen vuokraamisessa noudatettavat periaatteet.

Detta beslut publicerades 01.07.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Petri Arponen, Projektinjohtaja, puhelin: 09 310 38955

petri.arponen@hel.fi

Beslutsfattare

Suvi Tuiskunen
tiimipäällikkö

Bilagor

1. Kaupunkiympäristölautakunnan päätös 22.1.2019, § 27
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.