Hankinta, puitejärjestely 2022-2024 (optio 2024-2026), tietomallikoordinaattoripalvelut, inventointimittauspalvelut ja visualisointi
Talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalveluja, inventointimittaus- ja mallinnuspalveluja ja visualisointia koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2022 - 2024 (optiokausi 1 + 1 vuotta)
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti teknisen johtajan tekemään talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalveluja, inventointimittaus- ja mallinnuspalveluja ja visualisointia koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa:
Osa-alue 1, talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelut
1. Tietoa Finland Oy
2. Ryhmittymä Gravicon Oy ja Mitta Oy
3. Ramboll Finland Oy
4. Sweco PM Oy
Osa-alue 2, talonrakennushankkeiden inventointimittaus- ja mallinnus-palvelut
1. Tietoa Finland Oy
2. Blom Kartta Oy
3. Ramboll Finland Oy
4. Exact AIP-Mittaus Oy
Osa-alue 3, talonrakennushankkeiden visualisointi
1. Tietoa Finland Oy
2. Sitowise Oy
3. Granlund Oy
4. Virtual Trade Center Oy
5. Arkkitehtipalvelu Oy
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Neotri Oy:n ja ryhmittymän Sillman Arkkitehtitoimisto Oy, 3D Talo Finland Oy ja SmartGeo Oy tarjouskilpailusta, koska ne eivät täyttäneet tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi Ideastructura Oy:n tarjouksen koskien osa-alueita 1 ja 2, FCG Finnish Consulting Group Oy:n tarjouksen koskien osa-aluetta 1, ryhmittymän Gravicon Oy ja Mitta Oy tarjouksen koskien osa-aluetta 2 sekä Ark-byroo Oy:n tarjouksen koskien osa-aluetta 2, koska niiden tarjoukset eivät täyttäneet tarjouspyynnössä tarjouksille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 9 000 000 euroa jakautuen osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1: 4 000 000 euroa
Osa-alue 2: 3 000 000 euroa
Osa-alue 3: 2 000 000 euroa
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan sopimukset tulevat kunkin tarjoajan osalta voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimukset päättyvät 30.11.2024. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää myöhemmin erikseen, ottaako se optiokauden käyttöön.
Puitesopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitus-osoituksen tiedoksi.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet ja tilaajavastuuselvitykset.
Käsittely
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti todeta, ettei Nina-Ilona Törmikoski esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Esteelliset: Nina-Ilona Törmikoski (hallintolain 28 §:n 1 momentin 4 kohta).
Esitys on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan perustiedot
Puitejärjestelyllä hankitaan talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalveluja, inventointimittaus- ja mallinnuspalveluja sekä visuali-soinnin palveluja. Toimeksiannot voivat koskea uudisrakennus- ja peruskorjaushankkeita. Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu kolmeen osa-alueeseen seuraavasti:
Osa-alue 1: Talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelut
Osa-alue 2: Talonrakennushankkeiden inventointimittaus- ja mallinnus-palvelut
Osa-alue 3: Talonrakennushankkeiden visualisointi
Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista. Puitejärjestelyn osa-alueisiin 1 ja 2 valitaan 4 puitesopimustoimittajaa ja osa-alueelle 3 valitaan 5 puitesopimustoimittajaa mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Hankintamenettely
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 7.9.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2022-009217. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinnasta on 9.9.2022 julkaistu EU-hankintailmoitus sekä korjausilmoitukset 29.9.2022 ja 9.10.2022 sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspal-velu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 20.10.2022 klo 13.00 mennessä tarjouksen jätti 17 tarjo-ajaa (sulkuihin merkitty tieto siitä, mille osa-alueille kyseinen yritys on tarjonnut):
- Arco Architecture Company Oy (1)
- Ark-byroo oy (2)
- Arkkitehtipalvelu Oy (3)
- AW2 Architects Oy (1)
- Blom Kartta Oy (2)
- EXACT AIP-Mittaus Oy (2)
- FCG Finnish Consulting Group Oy (1)
- Granlund Oy (3)
- Ryhmittymä Gravicon Oy, Mitta Oy (1, 2)
- Ideastructura Oy (1, 2, 3)
- Neotri Oy (2)
- Ramboll Finland Oy (1, 2)
- Ryhmittymä Sillman Arkkitehtitoimisto Oy, 3D Talo Finland Oy, SmartGeo Oy (1, 2, 3)
- Sitowise Oy (3)
- SWECO PM Oy (1)
- Tietoa Finland Oy (1, 2, 3)
- Virtual Trade Center Oy (3)
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että Neotri Oy ei täytä esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska sen ratingluokitus Suomen Asiakastieto Oy:n raportissa on ollut välttävä B, mikä ei ole vastannut tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusta tyydyttävä A.
Tarkastuvaiheessa todettiin, että ryhmittymä Sillman Arkkitehtitoimisto Oy, 3D Talo Finland Oy ja SmartGeo Oy ei täytä esitettyjä soveltuvuus-vaatimuksia, koska ryhmittymän jäsen SmartGeo Oy:n ratingluokitus Suomen Asiakastieto Oy:n raportissa on ollut välttävä B, mikä ei ole vastannut tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusta tyydyttävä A.
Näin ollen Neotri Oy sekä ryhmittymä Sillman Arkkitehtitoimisto Oy, 3D Talo Finland Oy ja SmartGeo Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Muut tarjoajat täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että Ideastructura Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen osa-alueilla 1 ja 2. Tarjouksesta puuttui osa-alueella 1 vaadittuja yrityksen peruskorjaushankkeita ja uudisrakennuksia koskevia referenssejä. Lisäksi todettiin, että osa-alueelle 1 toiseksi vastuulliseksi nimetyn tietomallikoordinaattorin osalta työkokemusvaatimus ei täyty. Tarjous ei myöskään osa-alueella 2 täytä yritysreferenssien osalta sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska Ideastructura Oy ei ole vastannut kahden ilmoittamansa yritysreferenssien inventointimallintamisesta.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että FCG Finnish Consulting Group Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen, koska tarjouksesta puuttui osa-alueella 1 vaadittuja toisen vastuullisen nimetyn tietomallikoordinaattorin peruskorjaushankkeita koskevia referenssejä.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että ryhmittymän Gravicon Oy ja Mitta Oy tarjous on tarjouspyynnönvastainen osa-alueella 2. Tarjouksesta puuttui vaadittuja yrityksen inventointimallinnusta koskevia referenssejä.
Lisäksi tarkastusvaiheessa todettiin, että Ark-byroo Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen, koska osa-alueelle 2 vastuulliseksi nimetyn inventointimittaajan osalta koulutusvaatimus ei täyty.
Näin ollen Ideastructura Oy, FCG Finnish Consultin Group Oy, ryhmittymä Gravicon Oy ja Mitta Oy sekä Ark-byroo Oy tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Kaikki muut tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.
Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:
- hinta, painoarvo 40 %
- laatu, painoarvo 60 %
Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteinä olevista osa-aluekohtaisista laadunarviointikriteereistä ja vertailutaulukoista.
Osa-alueella 2 on annettu kaikille tarjoajille vastaavan inventointimittaajan ja -mallintajan referensseistä rakennuksen vaiheesta täydet pisteet, koska laadunarviointikaavakkeelta on puuttunut tälle täytettävä kohta.
Osa-alueella 3 on annettu kaikille tarjoajille täydet pisteet kohdissa 1.2. toimialaan liittyvä erityisosaaminen ja 2.1.4 toimialaan liittyvä visualisoinnin erityisosaaminen vastuuhenkilö, mikäli tarjoaja on vastannut laadunarviointikaavakkeella ”kyllä”.
Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1, talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelut
1. Tietoa Finland Oy
2. Ryhmittymä Gravicon Oy ja Mitta Oy
3. Ramboll Finland Oy
4. Sweco PM Oy
Osa-alue 2, talonrakennushankkeiden inventointimittaus- ja mallinnus-palvelut
1. Tietoa Finland Oy
2. Blom Kartta Oy
3. Ramboll Finland Oy
4. Exact AIP-Mittaus Oy
Osa-alue 3, talonrakennushankkeiden visualisointi
1. Tietoa Finland Oy
2. Sitowise Oy
3. Granlund Oy
4. Virtual Trade Center Oy
5. Arkkitehtipalvelu Oy
Hankintapäätös on ehdollinen siihen saakka, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet rikosrekisteriotteet ja tilaajavastuuselvitykset.
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Osa-alueiden 1 ja 2 mukaiset toimeksiannot tilataan kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisessa etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalta konsultilta.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa ja tilata palvelu etusijajärjestyksessä seuraavana olevalta konsultilta osa-aluekohtaisesti tarjouspyynnön liitteissä 5a ja 5b kuvatuissa tilanteissa.
Osa-alueen 3 mukaiset toimeksiannot tilataan kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisen prosenttijakauman perusteella seuraavasti.
1. 40 %
2. 25 %
3. 20 %
4. 10 %
5. 5 %
Prosenttijakaumaa on käytännössä mahdotonta saada toteutumaan täysin tarkasti sopimuskauden aikana. Prosenttijakauman toteumassa voi siten olla vaihtelua +- 5 % -yksikköä / toimittaja. Lähtökohtana kuitenkin on, että kaikilta puitejärjestelyyn valitulta toimittajalta tilataan toimeksiantoja. Hankintayksiköt pyrkivät jakamaan toimeksiannot mahdollisimman tarkasti edellä kuvatun prosenttijakauman mukaisesti.
Prosenttiosuus kuvaa tilausten euromääräistä jakaumaa, ei tilausten lukumäärän jakaumaa.
Tilaaja voi järjestää puitesopimustoimittajien kesken toimeksiantokohtaisen minikilpailutuksen, mikäli toimeksiannon ennakoitu arvo ylittää 60 000 euroa (alv. 0 %) ja kyse on poikkeuksellisen laajasta tai vaativasta toimeksiannosta, jolloin tilaaja katsoo sen tarkoituksenmukaiseksi.
Minikilpailutuksessa tilaaja toimittaa yhtäaikaisesti kyseistä toimeksiantoa koskevan osa-alueen kaikille puitesopimustoimittajille tarjouspyynnön, jolla tilaaja pyytää katto -tai kokonaishintaisia tarjouksia suoritettavista töistä. Minikilpailutuksessa valintaperusteena on halvin hinta. Minikilpailutetuissa hankinnoissa noudatetaan puitesopimuksen ehtoja ja tarvittaessa tarkennettuja toimeksiantokohtaisia ehtoja.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 20.9.2022 § 507) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankin-nasta.
Detta beslut publicerades 05.12.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Pekka Wilska, johtava tietomalliasiantuntija, puhelin: 09 310 38609
Juha Tuomainen, tietomalliasiantuntija, puhelin: 09 310 37041
Anniina Tolonen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37438