Oikaisuvaatimus, varhaiskasvatuspaikka, päätös nro 2022/00007377

HEL 2022-009229
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 18. / 175 §

Begäran om omprövning av ett beslut om småbarnspedagogik

Nämnden för fostran och utbildning

Beslut

Nämnden för fostran och utbildning lämnade utan prövning vårdnadshavare ********** begäran om omprövning av servicehandledarens beslut av 10.6.2022 (nr 2022/00007381) eftersom begäran om omprövning inte har gjorts inom tidsfristen för omprövningsbegäran. Nämnden motiverar sitt avslag med de faktorer som framställs i föredragningen.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Servicehandledaren har 10.6.2022 fattat beslut om småbarnspedagogik (nr 2022/00007381 (bilaga 1). Beslutet inklusive anvisningar om hur man begära omprövning har postats 10.6.2022 till vårdnadshavarens bostadsadress enligt befolkningsdatasystemet.

Av beslutet har gjorts omprövningsbegäran som inkom till Helsingfors stads registratorskontor 19.7.2022 (bilaga 2).

Bgäran om omprövning har inte gjorts inom föreskriven tid.

Enligt 62 § 1 mom. i lagen om småbarnspedagogik får omprövning av ett beslut som gäller småbarnspedagogik för ett barn begäras hos ett sådant kollegialt kommunalt organ som avses i 50 § på det sätt som anges i förvaltningslagen.

Enligt 49 b § 1 mom. i förvaltningslagen bestäms i lag särskilt när det är möjligt att begära omprövning av ett beslut. I sådana fall får beslutet inte överklagas genom besvär.

Enligt 49 b § 2 mom. i förvaltningslagen får omprövning begäras av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet.

Enligt 49 c § 1 mom. i förvaltningslagen ska en begäran om omprövning göras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Enligt 49 c § 2 mom. i förvaltningslagen har begäran om omprövning inte gjorts inom föreskriven tid, tas den inte upp till prövning.

Enligt 49 d § i förvaltningslagen ska en begäran om omprövning göras skriftligen hos den myndighet som fattat beslutet eller hos den som sköter en offentlig förvaltningsuppgift och som fattat beslutet. Av skrivelsen ska framgå vilket beslut som avses, hurdan omprövning som begärs och på vilka grunder omprövning begärs.

Enligt 55 § 1 mom. i förvaltningslagen verkställs delgivning som vanlig delgivning.

Enligt 56 § 1 mom. i förvaltningslagen ska delgivning med en privatperson ske med personen själv eller med hans eller hennes lagliga företrädare.

Enligt 59 § 1 mom. i förvaltningslagen sker vanlig delgivning per post genom brev till mottagaren.

Enligt 59 § 2 mom. i förvaltningslagen anses mottagaren ha fått del av ärendet den sjunde dagen efter det att brevet avsändes, om inte något annat visas.

Av servicehandledarens beslut framgår att till barnets vårdnadshavare beslutet inklusive anvisningar om hur man begära omprövning har postats 10.6.2022 till vårdnadshavarens bostadsadress enligt befolkningsdatasystemet. Tidsfristens sista dag var 18.7.2022. Begäran om omprövning har inkommit till Helsingfors stads registratorskontor 19.7.2022.

Begäran om omprövning har inte gjorts inom tidsfristen för omprövningsbegäran och därför ska begäran om omprövning lämnas utan prövning.

Stäng

Detta beslut publicerades 01.09.2022

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom förvaltningsbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

En part anses ha fått del av beslutet den dag då beslutet överlämnats till parten eller hans eller hennes lagliga företrädare.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Om delgivningen har skett per post mot mottagningsbevis anses en part ha fått del av beslutet vid den tid som mottagningsbeviset utvisar.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsmyndighet

Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande

 
E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
 

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
 

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Besvärshandlingarna kan tillställas också Helsingfors stads registratorskontor.

Registratorskontorets kontaktuppgifter är:

 
E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
Fostrans- och utbildningsnämnden
 
Helsingfors stads registratorskontor
 
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11–13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Stäng

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Mer information fås av

Greta Hämäläinen, jurist, telefon: 09 310 86350

greta.hamalainen@hel.fi

Bilagor

1. Confidential: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 32 p
2. Confidential: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 32 p

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.