Hankinta, puitejärjestely, työnohjauspalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-009589
Ärendet har nyare handläggningar
§ 114

Työnohjauspalvelujen puitejärjestelyn hankinta

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä työnohjauspalvelujen puitejärjestelyyn tämän päätöksen liitteinä 1–8 olevien tarjousvertailujen mukaiseen ensisijaisuusjärjestykseen palveluntuottajat ja työnohjaajat osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1, Psykiatrian mielenterveys- ja päihdetyötä sekä psykoterapiatyötä tekevien yksilötyönohjaus: 36 työnohjaajaa

Osa-alue 2, Psykiatrian mielenterveys- ja päihdetyötä sekä psykoterapiatyötä tekevien ryhmätyönohjaus: 58 työnohjaajaa

Osa-alue 3, Muun sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen asiakas- ja potilastyötä tekevien yksilötyönohjaus: 34 työnohjaajaa

Osa-alue 4, Muun sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen asiakas- ja potilastyötä tekevien ryhmätyönohjaus: 55 työnohjaajaa

Osa-alue 5, Esihenkilöiden ja johdon yksilötyönohjaus: 40 työnohjaajaa

Osa-alue 6, Esihenkilöiden ja johdon ryhmätyönohjaus: 40 työnohjaajaa

Osa-alue 7, Työyhteisöjen työnohjaus: 65 työnohjaajaa

Osa-alue 8, Pelastustoimen esihenkilöiden ja johdon yksilötyönohjaus: 2 työnohjaajaa.

Lisäksi toimialajohtaja päätti, että osa tarjouksista hylätään. Hylätyt tarjoukset osa-alueittain ja työnohjaajittain on kuvattu tämän päätöksen liitteellä 9.

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu päätöksen liitteenä olevien osa-aluekohtaisten tarjousvertailujen (liitteet 1–8) mukaisesti osa-alueittain ensisijaisuusjärjestykseen kokonaisvertailupisteiden perusteella.

Sopimukset ovat voimassa määräaikaisesti 30.4.2027 asti. Sopimuskausi alkaa, kun sopimukset palveluntuottajien kanssa on allekirjoitettu, arviolta toukokuussa 2023. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 6 000 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä työnohjauspalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 25.10.2022 § 217 ja päätti oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankinnan kohde

Kilpailutettu hankinta koskee työnohjauspalveluja. Hankinnan tavoitteena oli perustaa hankinnasta puitejärjestely sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön. Palvelun sisältö on tarkemmin kuvattu tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Hankinta oli jaettu kahdeksaan osa-alueeseen:

- Osa-alue 1: Psykiatrian mielenterveys- ja päihdetyötä sekä psykoterapiatyötä tekevien yksilötyönohjaus
- Osa-alue 2: Psykiatrian mielenterveys- ja päihdetyötä sekä psykoterapiatyötä tekevien ryhmätyönohjaus
- Osa-alue 3: Muun sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen asiakas- ja potilastyötä tekevien yksilötyönohjaus
- Osa-alue 4: Muun sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen asiakas- ja potilastyötä tekevien ryhmätyönohjaus
- Osa-alue 5: Esihenkilöiden ja johdon yksilötyönohjaus
- Osa-alue 6: Esihenkilöiden ja johdon ryhmätyönohjaus
- Osa-alue 7: Työyhteisöjen työnohjaus
- Osa-alue 8: Pelastustoimen esihenkilöiden ja johdon yksilötyönohjaus.

Hankinnan tavoitteena on, että työnohjaajia saadaan puitejärjestelyyn riittävä määrä Hankintayksikön tarpeisiin nähden. Puitejärjestelyyn perustuviin hankintoihin liittyvät toimintatavat ja menettelyt on kuvattu tarkemmin tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Hankintamenettely

Työnohjauspalvelujen hankinta on lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, liitteen E mukaista muuta erityistä palveluhankintaa. Työnohjauspalvelujen puitejärjestelyn hankinnan arvo ylittää hankintalain tarkoittaman, muita erityisiä palveluhankintoja koskevan kansallisen kynnysarvon.

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisen avoimen menettelyn periaatteella. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa, osoitteessa hankintailmoitukset.fi 16.11.2022 julkaistulla hankintailmoituksella.

Tarjousaikana hankintayksikkö korjasi tarjouspyyntöasiakirjoja ja julkaisi hankinnasta uuden, korjatun hankintailmoituksen sekä korjatun tarjouspyynnön 8.12.2022.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin tarjoajien soveltuvuudelle vähimmäisvaatimukset ja määriteltiin hankittava palvelu ja palvelun sopimusehdot sekä vähimmäisvaatimukset työnohjaajien koulutukselle. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty tarjousten valintaperusteet. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, ja kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena hinta 70 prosentin painoarvolla ja laatu 30 prosentin painoarvolla.

Tarjouskilpailussa sallittiin osatarjoukset sekä rinnakkaiset tarjoukset. Tarjoajat saattoivat jättää yhden tai useamman tarjouksen yhteen tai useampaan tarjouspyynnön osa-alueeseen.

Tarjoajilla oli tarjousaikana mahdollista esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia, tarkentavia lisätietokysymyksiä 7.12.2022 kello 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi -portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä 19 kysymyskokonaisuutta, joihin vastattiin 19.12.2022.

Tarjouspyynnössä ja hankintailmoituksessa asetettuun määräaikaan 2.1.2023 kello 11.00 mennessä tarjouksia jätti 141 tarjoajaa 156 tarjouksella yhteensä 212 työnohjaajasta.

Yhteensä osa-alueittain saatiin tarjouksia saatiin seuraavasti:

- Osa-alue 1: 100 tarjousta yhteensä 97 tarjoajalta, yhteensä 138 työnohjaajaa
- Osa-alue 2: 102 tarjousta yhteensä 99 tarjoajalta, yhteensä 141 työnohjaajaa
- Osa-alue 3: 106 tarjousta yhteensä 102 tarjoajalta, yhteensä 144 työnohjaajaa
- Osa-alue 4: 116 tarjousta yhteensä 108 tarjoajalta, yhteensä 152 työnohjaajaa
- Osa-alue 5: 90 tarjousta yhteensä 80 tarjoajalta, yhteensä 108 työnohjaajaa
- Osa-alue 6: 85 tarjousta yhteensä 75 tarjoajalta, yhteensä 99 työnohjaajaa
- Osa-alue 7: 107 tarjousta yhteensä 97 tarjoajalta, yhteensä 127 työnohjaajaa
- Osa-alue 8: 7 tarjousta yhteensä 7 tarjoajalta, yhteensä 7 työnohjaajaa.

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 2.1.2023 sähköisestä järjestelmästä.

Hankintayksikön toteuttaman alustavan selvityksen mukaan kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö tarkisti saapuneiden tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien työnohjaajien tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa työnohjaajille asetetut vähimmäisvaatimukset.

Yhteensä kahdeksan (8) tarjoajan tarjoukset eivät täyttäneet tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia joko yhden tai useamman työnohjaajan osalta. Ne työnohjaajat, jotka eivät tarjousten perusteella täyttäneet tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia, hylättiin, eikä heitä otettu mukaan tarjousvertailuun. Hylätyt työnohjaajat ja hylkäämisten perusteet on kuvattu liitteellä 9.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti, eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Kaikki vähimmäisvaatimukset täyttävät työnohjaajat otettiin mukaan tarjousvertailuun. Tarjousvertailu toteutettiin osa-alueittain tarjouspyynnössä määritellyllä tavalla siten, että kullakin osa-alueella vertailuhinnan painoarvo tarjousvertailussa oli 70 pistettä ja laadun painoarvo 30 pistettä. Laadun vertailupisteet jakautuivat siten, että työnohjaaja saattoi vertailussa saada 15 pistettä työnohjaajakokemuksesta ja 15 pistettä työkokemuksesta. Työnohjaajakohtaiset kokonaisvertailupisteet muodostuivat yhteenlasketuista hinta- ja laatupisteistä.

Puitejärjestelyssä kuhunkin osa-alueeseen oli tarjouspyynnössä ilmoitettu valittavan kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella työnohjaajia seuraavasti:

- Osa-alueet 1, 3 ja 5: noin 10–50 työnohjaajaa kullekin osa-alueelle
- Osa-alueet 2, 4 ja 6: noin 20–80 työnohjaajaa kullekin osa-alueelle
- Osa-alue 7: noin 20–100 työnohjaajaa
- Osa-alue 8: noin 20–40 työnohjaajaa

Työnohjaajat oli tarjouspyynnössä kerrottu asetettavan osa-alueittain ensisijaisuusjärjestykseen
korkeimpien kokonaisvertailupisteiden perusteella. Valituiksi tulevien palveluntuottajayritysten lukumäärän oli tarjouspyynnössä kerrottu riippuvan siitä, tuleeko tarjouskilpailussa valituksi palveluntuottajia, joiden osalta valituksi tulee vain yksi työnohjaaja vai palveluntuottajia, joiden osalta valituiksi tulee useampia työnohjaajia. Valinnat oli ilmoitettu tehtävän työnohjaajittain.

Valinnat tehtiin tarjouspyynnössä ilmoitettujen valittavien työnohjaajien määrien rajoissa, paitsi osa-alueella 8, jossa hyväksyttäviä tarjouksia oli vähemmän kuin tarjouspyynnöllä valittavaksi ilmoitettu työnohjaajien määrä. Osa-alueella 8 valittiin kaikki vähimmäisvaatimukset täyttävät työnohjaajat. Valituiksi tuli yhteensä 100 palveluntuottajayritystä.

Osa-aluekohtaiset tarjousvertailut ovat tämän päätöksen liitteinä 1–8.

Sopimukset

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljän vuoden pituiset sopimukset. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi toukokuussa 2023 ja se päättyy 30.4.2027.

Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun hankinnasta on tehty sopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Detta beslut publicerades 02.05.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 114 §.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 114 §.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kirsi Brummer, henkilöstön kehittämispäällikkö, puhelin: 09 310 73361

kirsi.brummer@hel.fi

Krista Mannersuo, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 33760

krista.mannersuo@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.