Purkusopimus, Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymä
Behandling av samkommunen Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymäs utvärderings- och revisionsberättelse och beviljande av ansvarsfrihet
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade att
- anteckna samkommunen Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymäs utvärderings- och revisionsberättelse för 2023 och 2024
- godkänna Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymäs bokslut för 2023 och bokslut och likvidation för 2024 utifrån uppgifterna i revisionsberättelsen och
- bevilja de redovisningsskyldiga ansvarsfrihet för räkenskapsåren 2023 och 2024 utifrån det som i revisionsberättelsen anges om bokslutets godtagbarhet.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Samkommunen Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymäs (Samkommunen för missbrukarvård i Nyland) tillgångar och skulder fördelas och verksamheten avslutas, eftersom samkommunens verksamhet har överförts till Mellersta Nylands välfärdsområdes organiseringsansvar i enlighet med lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (616/2021) och samkommunen inte längre har verksamhet.
Samkommunens medlemskommuner har ingått ett upplösningsavtal om upplösning av samkommunen. Enligt avtalet upplöses samkommunen när bokslutet för den sista räkenskapsperioden och likvidationen har godkänts i alla medlemskommuner. Helsingfors stadsfullmäktige godkände 11.10.2023 (§ 236) för sin del upplösningsavtalet.
I rättslitteraturen (Kuntalaki päivittyvä hakuteos, Heikki Harjula, Kari Prättälä, Alma Talent Oy, 56 § 9 punkten) konstateras följande om behandlingen av samkommunens sista bokslut (och likvidation): ”Om det sista bokslutet av en samkommun som upplöses och ärendet om ansvarsfrihet behandlas så att ärendena föreläggs alla medlemskommunernas fullmäktigen, är det varje medlemskommuns revisionsnämnd som förelägger fullmäktige förslaget. Innehållet i förslaget utgår ändå från beredningen av den upplösta samkommunens revisionsnämnd.”
Vid sitt sammanträde den 4 april 2024 godkände revisionsnämnden i samkommunen Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymä samkommunens utvärderingsberättelse för 2023 och antecknade revisorns revisionsberättelse för räkenskapsperioden 2023. Samtidigt delgav revisionsnämnden medlemskommunerna berättelserna och föreslog att medlemskommunerna godkänner bokslutet för 2023 och beviljar de ledamöter i samkommunstyrelsen som handhaft samkommunens förvaltning och ekonomi och övriga redovisningsskyldiga ansvarsfrihet för räkenskapsperioden 1.1–31.12.2023.
Samkommunens revisionsnämnd har vid sitt sammanträde 16.5.2024 godkänt samkommunens utvärderingsberättelse för 2024 och antecknat revisorns revisionsberättelse för räkenskapsperioden 2024. Berättelserna har delgetts medlemskommunerna. Revisionsnämnden delgav medlemskommunerna berättelserna och föreslog samtidigt att medlemskommunerna godkänner likvidationen och beviljar de ledamöter i samkommunstyrelsen som handhaft samkommunens förvaltning och ekonomi och övriga redovisningsskyldiga ansvarsfrihet för perioden 1.1–22.4.2024.
Tarkastuslautakunta 04.06.2024 § 55
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että tämä päättäisi
- merkitä tiedoksi Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymän arviointi- ja tilintarkastuskertomukset 2023 ja 2024
- hyväksyä tilintarkastuskertomuksissa esitetyin perustein Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymän tilinpäätöksen 2023 sekä tilinpäätöksen ja loppuselvityksen 2024
- myöntää tilintarkastuskertomuksissa tilinpäätöksen hyväksyttävyydestä esitetyn perusteella vastuuvapauden tilikausilta 2023 ja 2024 kuntayhtymän tilivelvollisille.
11.10.2023 Enligt förslaget
25.09.2023 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
Lisätiedot
Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580
Detta beslut publicerades 26.06.2024
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
120, 121, 125 (Punkterna 1 - 3), 127 (Punkt 1), 128, 138, 139, 140 och 141 § i protokollet.
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen
BESVÄRSANVISNING
122, 123, 124, 125 (Punkterna 4 - 5), 126, 127 (Punkterna 2 - 3), 129, 130, 131, 132, 133, 134 och 135 § i protokollet.
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Arto Ahlqvist, revisionschef, telefon: +358931036580