Purkusopimus, Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymä

HEL 2022-009910
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 236 §

Upplösningsavtal för samkommunen Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymä

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände upplösningen av Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymä (Samkommunen för missbrukarvård i Nyland) och det bifogade upplösningsavtalet.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Bakgrund

Uudenmaan Päihdehuollon kuntayhtymä är en samkommun med 19 medlemskommuner, vars uppgift enligt grundavtalet är att organisera missbrukarvård främst för invånarna i dess medlemskommuner. För detta ändamål ägde och drev samkommunen ett center för missbrukarvård i Hyvinge.

I samband med social- och hälsovårdsreformen i början av 2023 överfördes samkommunens serviceverksamhet och personal till Mellersta Nylands välfärdsområde. Anstaltfastigheten Ridasjärvi förblev i samkommunens ägo. Samkommunen hyrde ut lokalerna i behandlingscentret för missbrukare till välfärdsområdet.

Samkommunens sammanslutningsstämma linjerade 6.4.2022 att samkommunens fastighetsegendom ska realiseras och att samkommunens styrelse därefter bör föreslå medlemskommunerna att samkommunen upplöses eller avslutas på något annat ändamålsenligt sätt. Sammanslutningsstämman beslutade 21.6.2023 godkänna ett köpeanbud om samkommunens fastighet och uppmanade samkommunens styrelse att tillsammans med medlemskommunerna bereda ett avtal om upplösning av samkommunen och att utan dröjsmål föra det till medlemskommunernas fullmäktige för beslut efter att försäljningen av fastigheten har genomförts.

Samkommunen har sålt anstaltfastigheten med ett köpebrev som daterats 23.8.2023 och äganderätten till fastigheten har övergått till köparen 1.9.2023. Efter försäljningen av anstaltsfastigheten har samkommunen inte längre någon verksamhet.

Samkommunens styrelse föreslår medlemskommunerna att samkommunen upplöses och upplösningsavtalet undertecknas.

Upplösning av samkommunen

Enligt 56 § i kommunallagen ska det i grundavtalet bestämmas om förfarandet vid upplösning och likvidation av samkommunen. I 22 § i grundavtalet föreskrivs följande om upplösning och likvidation av samkommunen:

”Beslut om upplösning av samkommunen fattas av medlemskommunernas fullmäktige. Om samkommunen upplöses ska samkommunstyrelsen sköta likvidationen, såvida inte medlemskommunerna kommer överens om något annat arrangemang. De tillgångar som inte behövs för att täcka likvidationskostnaderna eller för att betala samkommunens skulder eller fullgöra dess förpliktelser delas mellan medlemskommunerna i proportion till deras andelar av grundkapitalet. Om det belopp som krävs för att täcka kostnaderna, betala skulderna och fullgöra förpliktelserna är större än tillgångarna, är medlemskommunerna skyldiga att betala mellanskillnaden i proportion till sina andelar av grundkapitalet.”

Samkommunens medlemskommuner kan avtala om upplösningen och dess detaljer genom ett separat upplösningsavtal, vilket godkänns av medlemskommunernas fullmäktige.

Samkommunen har med medlemskommunerna berett upplösningsavtalet (bilaga 1) i enlighet med de principer som överenskommits i grundavtalet.

Enligt upplösningsavtalet upplöses samkommunen så att dess sista räkenskapsperiod utgår 31.12.2023 och samkommunen upplöses när bokslutet för den sista räkenskapsperioden och likvidationen har godkänts i alla medlemskommuner med ett lagakraftvunnet beslut. Samkommunens likvidation inleds omedelbart efter att upplösningsavtalet trätt i kraft och målet är att bokslutet och likvidationen ska behandlas av medlemskommunerna under första hälften av 2024. målet är att bokslutet och likvidationen ska behandlas av medlemskommunerna under första hälften av 2024.

Enligt upplösningsavtalet görs likvidationen inom samkommunen och samkommunens styrelse ansvarar för den. Samkommunernas fullmäktige fattar beslut om godkännande av likvidationen och beviljande av ansvarsfrihet. En presentation om de åtgärder och tidtabeller som upplösningen förutsätter finns i bilaga 3.

Enligt upplösningsavtalet ska de tillgångar som inte behövs för likvidationen eller för att fullgöra samkommunens förpliktelser delas mellan medlemskommunerna i proportion till deras andelar av grundkapitalet. Om det belopp som krävs för att täcka kostnaderna, betala skulderna och fullgöra förpliktelserna är större än tillgångarna, är medlemskommunerna skyldiga att betala mellanskillnaden i proportion till sina andelar av grundkapitalet.

Enligt samkommunens grova uppskattning och med beaktande av de inkomster som ännu väntas, överstiger samkommunens tillgångar utredningsskulderna och ansvaren med cirka 3,7 miljoner euro.

De tillgångar som blivit kvar delas ut efter att samkommunen upplösts. Genom upplösningsavtalet bemyndigar medlemskommunerna den som varit direktör för samkommunen att dela ut tillgångarna till medlemskommunerna och göra de övriga nödvändiga slutåtgärderna.

Om det efter samkommunens upplösning kommer fram förpliktelser och ansvar som inte har beaktats i likvidationen, svarar medlemskommunerna för sådana ansvar och förpliktelser var och en i proportion till sin grundkapitalandel. Grundkapitalandelarna beskrivs i bilaga 2.

Förutsatt att stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget har stadsstyrelsen för avsikt att i sitt verkställighetsbeslut bemyndiga kanslichefen att underteckna upplösningsavtalet och att vid behov göra små ändringar av teknisk natur i avtalet.

Stäng

Kaupunginhallitus 25.09.2023 § 565

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymän purkamisen ja liitteenä olevan purkamissopimuksen.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 17.10.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Jan Ihatsu, stadssekreterare, telefon: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi