Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunkiympäristön toimialalle talonrakennushankkeiden ohjelmista vuosiksi 2023-2032

HEL 2022-009917
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 117 §

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunkiympäristön toimialalle talonrakennushankkeiden ohjelmista vuosiksi 2023–2032

Kultur- och fritidsnämnden

Lausunto

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli tilapalvelupäällikkö Matti Kuusela. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Paavo Arhinmäen ehdotuksesta.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antaa asiasta seuraavan lausunnon:

Ohjelmat toteutusaikatauluineen eivät vastaa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan palvelustrategioita, palvelutuotannon tarpeita ja peruspalvelun tuottamisen kannalta hankkeiden kiireellisyysjärjestystä.

Laadituista ohjelmista puuttuu kokonaan kaksi seuraavan kymmenen vuoden keskeistä hanketarvetta Stoan laajennus ja Pasilan nuorisotila, jotka liittyvät kaupunginosien tulevaan kehitykseen ja siten pitäisi lisätä ohjelmiin.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan näkemys on, että ohjelmaan lisätyn Soutustadionin perusparannushankkeen sijaan tulisi arvorakennukselle löytää uusi omistaja myyntiprosessin tai kiinteistöprosessin kautta. Rakennus ei kulttuuri ja vapaa-ajan toimialan palvelutuotannon kannalta ole tarpeellinen, eikä siihen liity pitkän tähtäimen palvelutilatarpeita.

Kruunuvuorenrannan merellinen tukikohta on merellisen strategian toteuttamisohjelman lisäksi hankkeiden priorisoinnissa korkealle asetetun asuntotuotantotavoitteen toteuttamista edistävä hanke. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta korostaa, että nykyisten tukikohtien alueet on suunniteltu käytettäväksi asuntorakentamiseen ja tarvittavat väistötilat sekä vaadittavat väliaikaissijainnit tulevat kaupungille kalliiksi. Merellisen tukikohdan hanketta on aikaistettava, koska nykyisistä tukikohdista ei ole mahdollista luopua ennen uuden rakentamista.

Ohjelmien valmistelun yhteydessä useita kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan tilahankkeiden toteutusaikatauluja on myöhennetty ja uudet hankkeet lisätty talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman viimeisille vuosille. Nettobudjetoidun toimialan oma rahoituksen ja tulomuodostuksen kannalta yhtälö on mahdoton.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on aiemminkin viestittänyt, että esitetyt myöhennetyt aikataulut aiheuttavat merkittäviä riskejä rakennetun omaisuuden käyttökelpoisuuden, turvallisuuden ja terveellisyyden, työturvallisuuden sekä palveluiden jatkuvuuden näkökulmasta erityisesti Rikhardinkadun kirjaston perusparannuksen, Pasilan kirjaston perusparannuksen ja Töölön kisahallin perusparannuksen osalta.

Harjun hankkeelle suunniteltu toteutusaikataulu aiheuttaa tiloille liian pitkän tyhjäkäynnin, koska niitä ei ole mahdollista hyödyntää vaihtoehtoisilla tavoilla työskentelyyn ja esittämiseen, johtuen kohteen huonosta teknisestä kunnosta. Harjun tilahankkeen hankesuunnittelu tulisi aloittaa välittömästi syksyllä käynnistyvän osallistamisprosessin jälkeisen tarvekuvauksen jälkeen.

Hakasalmen huvilan peruskorjauksen myöhentäminen neljällä vuodella on esimerkki monista vaikutuksista ja riippuvuuksista, joihin hankkeiden aikataulujen siirtäminen eteenpäin vaikuttaa.

Monessa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan palvelussa toimipisteiden toiminnan suunnittelua tehdään pitkäjänteisesti ja aikataulut vaikuttavat esimerkiksi ulkopuolisten toimijoiden kanssa tehtäviin tuleviin näyttelysopimuksiin.

Käynnissä oleva Finlandia-talon peruskorjaus vaikuttaa tällä hetkellä Hakasalmen huvilan päivittäiseen toimintaan. Rakennusten aikaisemmin yhteisten kaukolämpö- ja viemärijärjestelmien erottaminen on alkanut ja se on suunniteltu viimeisteltäväksi Hakasalmen huvilan peruskorjauksessa. Myös tästä näkökulmasta peruskorjauksen aloitus suunnitellusti on tärkeää ja perusteltua. Jos peruskorjaushanke siirtyy, nyt jo tiedossa olevat kiireelliset, osittaiset korjaushankkeet on joka tapauksessa toteutettava asiakas- ja työturvallisuuden vuoksi. Tämän vuoksi peruskorjaushankkeen siirtäminen on kokonaistaloudellisesti kestämätöntä.

Osa myöhennyksistä ei tämänhetkisen tiedon perusteella aiheuta ylitsepääsemättömiä ongelmia.

Lautakunta kiinnittää erityistä huomiota hankkeiden myöhäistämiset ohjelmassa johtavat tilanteeseen, jotka johtavat siihen, ettei kaupungin omiin taide- ja kulttuuritiloihin investoida lainkaan yli kymmeneen vuoteen. Myös samaan aikaan toteutuvat Stoan, Malmitalon ja Kanneltalon kulttuurikeskusten perusparannushankkeet ovat palveluntuottamisen kannalta mahdottomat.

Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala on valmistellut osana talousarvioehdotuksen valmistelua ehdotukset talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmasta vuosiksi 2023–2032 sekä vuokra- ja osakekohteiden suunnitteilla olevat uudis- ja peruskorjaushankkeet vuosiksi 2023–2032.

Talousarvioehdotuksen valmisteluprosessin mukaisesti toimialalautakunnilta ei pyydetä lausuntoa. Investointiohjelmien merkittävyyden ja vaikuttavuuden johdosta tila- ja palveluverkon pitkän aikavälin suunnitteluun ja talousarvioon kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta lausuu talonrakentamisen ohjelmista sekä liikuntapaikka ja ulkoilualueiden rakentamisohjelmaluonnoksesta. Liikunta-alueiden lausunto käsitellään omana kohtanaan tulevissa kokouksissa.

Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimiala ymmärtää, että hankkeiden kustannustason nousu edellyttää rakentamisohjelmien ja hankkeiden ohjelmointien uudelleen tarkastelua ja aikataulujen sovittamista investointiraamiin. Taloudellinen tilanne on mahdollistanut usean kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan palvelutuotannon jatkuvuuden ja kehittämisen kannalta tärkeän hankkeen lisäämisen kymmenen vuoden suunnitelmiin. Nämä hankkeet mahdollistavat kulttuuri ja vapaa-ajan toimialan palvelustrategioiden mukaisen palvelun tuottamisen ja kohteet ovat välttämättömät ylläpitämään palveluverkon pitkäaikaista runkoa.

Erittäin tiiviistä valmisteluaikataulusta huolimatta lausunnon valmisteluun on osallistettu toimialan johtoa ja laajaa joukkoa talousarvion valmisteluun osallistuvia asiantuntijoita ja tilapalveluiden asiantuntijoita.

Stäng

Detta beslut publicerades 29.08.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

vs. kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja
Laura Aalto

Mer information fås av

Matti Kuusela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 87783

matti.kuusela@hel.fi

Mikko Vatka, nuorisoasiainjohtaja, puhelin: 09 310 71252

mikko.vatka@hel.fi

Katri Vänttinen, kirjastopalvelujen johtaja, puhelin: 09 31023126

katri.vanttinen@hel.fi

Tarja Loikkanen, liikuntajohtaja, puhelin: 09 310 87720

tarja.loikkanen@hel.fi

Kirsti Laine-Hendolin, hallintojohtaja, puhelin: 09 310 87751

kirsti.laine-hendolin@hel.fi

Reetta Heiskanen, vs. kulttuurijohtaja, puhelin: 09 310 32216

reetta.heiskanen@hel.fi

Mia Kuokkanen, johtava arkkitehti, puhelin: 09 310 35824

mia.kuokkanen@hel.fi

Bilagor

1. Talonrakennushankkeiden rakentamisohjelma vuosiksi 2023-2032
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Vuokra- ja osakehankeiden ehdotukset vuosille 2023–2032
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.