Virkasuhteen täyttäminen, palvelut ja luvat, asukas- ja yrityspalvelut, alueiden käyttö ja valvonta, yksikön päällikkö, työavain KYMP-03-60-22

HEL 2022-010026
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 33. / 719 §

Oikaisuvaatimus asiakkuusjohtajan päätöksestä 17.10.2022 § 33 koskien yksikön päällikön viran täyttämistä

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaikilta osin oikaisuvaatimuksen esittelijän perusteluissa mainituilla perusteilla.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Asiakkuusjohtaja on oikaisuvaatimuksen kohteena olevalla päätöksellään 17.10.2022 § 33 päättänyt valita alueiden käyttö ja -valvonta -yksikön päällikön virkaan (054760) hallintotieteiden maisteri ********** 1.12.2022 alkaen.

Päätökseen on liitetty kuntalain mukaiset oikaisuvaatimusohjeet. Oikaisuvaatimusohjeiden mukaan päätökseen tyytymätön voi kuntalain 134 §:n 1. momentin mukaisesti hakea päätökseen oikaisua. Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on saapunut kaupungin kirjaamoon 2.11.2022. Oikaisuvaatimus on saapunut kaupungille määräajassa ja se on otettava tutkittavaksi.

Kuntalain 137 §:n 1 momentin mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on kunnan jäsen, joten hänellä on oikeus vaatia päätökseen oikaisua.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset

Oikaisuvaatimuksen tekijä pyytää oikaisua sille, että vs. yksikön päällikkö ********** eli toinen kärkihakija ohitettiin vakinaisen yksikön päällikön valinnassa. Oikaisuvaatimusta on perusteltu seuraavasti:

Toisella kärkihakijalla on sekä koulutukseen perustuva pätevyys, mutta varsinkin pitkän kokemuksen tuoma pätevyys yksikön päällikön virkaan. Tämä pitkä kokemus virkaan valitulta puuttuu.

Virkaan valittu on tullut alueidenkäyttö ja -valvonta yksikköön vasta 1.2.2022 ja vetänyt seitsemän hengen tapahtumat- ja maanvuokraustiimiä. Toinen kärkihakija on vetänyt onnistuneesti alueiden valvonnan 16 henkilön tiimiä tiimipäällikkönä vuosina 2019-2022. Lisäksi hän on toiminut samassa yksikössä tarkastajana vuosina 2014-2016, joten hänellä on selkeä kuva alaistensa haasteista. Kokemus sekä ympäristöpalveluista vuosina 2016-2019 että vahingonkorvaus ja lakiasioista vuosina 2013-2014, on huomattava lisä hänen osaamiseensa. Ympäristöpalveluissa toinen kärkihakija on ollut kehittämässä mm. päättymisaikalinjauksia ja kunnallisia ympäristönsuojelumääräyksiä, jotka vaikuttava myös alueidenkäyttö ja -valvonnan toimintaan ja kuntalaisiin.

Toinen kärkihakija on jo vuosia kehittänyt alueidenkäyttö ja -valvonta yksikön toimintaa, kuten taksauudistusta, sidosryhmäyhteistyötä, yhteistyötä poliisin kanssa sekä tilapäisiin liikennejärjestelyihin liittyviä asioita. Toinen kärkihakija uudisti mm yksiössä käytössä olevat liikennejärjestelyiden tyyppikuvat ja on toiminut Pääkaupunkiseudun katutyöt -koulutuksen luennoitsijana ja oppaan ”Yleisten alueiden käyttö, tilapäiset liikennejärjestelyt ja katutyö” päivittäjänä vuosittain. Toisella kärkihakijalla on kokemus tehtävään liittyvistä laeista, kuten kunnossapitolaista, jota jatkuvasti sovelletaan käyttöön yksikön toiminnassa. Hänen työkokemuksensa kattaa osaamisen yksikön kaikilla toiminta-alueilla; johtotietopalveluissa, maanvuokrauksissa ja tapahtumissa, katutyö- ja sijaintipalveluissa sekä yleisten alueiden vuokrauksessa ja valvonnassa, koska hän on toiminut näissä päättävänä viranhaltijana.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan hän on alueidenkäytön tarkastajana seurannut toisen kärkihakijan työtä esihenkilönä. Oikaisuvaatimuksen tekijä on toiminut alueiden käyttö ja —valvonta yksikössä tarkastajana vuodesta 2017 lähtien ja vakinaisena Helsingin kaupungilla vuodesta 1990 lähtien. Toisella kärkihakijalla on ollut esihenkilön runsaista tehtävistään huolimatta aina aikaa neuvoa ja ohjeistaa alaisiaan mm. valvonnan, luvattoman maankäytön, työn tilaajien ja urakoitsijoiden ja liikennejärjestelyiden ongelmissa.

Sekä tiimipäällikkönä, että vs. yksikön päällikkönä toinen kärkihakija on osoittanut tehtäviensä tasoista auktoriteettiä ja hänen paineensietokykynsä on osoittautunut erinomaiseksi. Vaativista ongelmatapauksista huolimatta toinen kärkihakija on aina toiminut ystävällisesti työyhteisössä sekä asiakkaiden kanssa.

Virkaan valitulta puuttuu yllä mainittu kokemus ja osaaminen alueidenkäyttö ja -valvontayksikön tehtävistä. Pelkkää koulutusta, yhteistyö ja vuorovaikutustaitoja ja halua kehittää sekä muita valintaperusteita ei voida laskea eduksi, jos yksikön substanssin osaaminen puuttuu. Virkaan valitun valinta on virhe. Kokeneempi ja asiantuntevampi valinta yksikön päällikön tehtävään on toinen kärkihakija, jolla on parhaat edellytykset tehtävän hoitamiseen onnistuneesti.

Oikaisuvaatimuksen kohteena olevan päätöksen arviointia

Virantäyttömenettelystä ja valintapäätöksestä yleisesti

Virka oli julkisesti haettavana 11.8.—29.8.2022. Hakuilmoitus julkaistiin Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, TE-palveluissa, Duunitorilla, Monsterissa ja LinkedInissä.

Yksikön päällikön johtama 40-henkinen yksikkö jakautuu kolmeen tiimiin: katutyö- ja sijaintipalvelut, tapahtumat ja maanvuokraus sekä alueidenvalvonta. Alueiden käyttö ja -valvonta -yksikkö vastaanottaa kadulla tehtävien töiden ilmoitukset, vuokraa yleisten alueiden terassipaikat, tekee sijoitussopimuksia ja johtotietokartoituksia, hyväksyy suunnitelmat tilapäisistä liikennejärjestelyistä sekä vuokraa kioskipaikkoja ja mainospaikkoja. Se valvoo myös käsittelemiensä ilmoitusten ja sopimusten noudattamista sekä kadun kunnossapitovelvoitteiden toteutumista ja luvatonta maankäyttöä. Toiminnallaan yksikkö edesauttaa niin kaupunkilaisten toimivaa arkea, sujuvaa yritysyhteistyötä kuin toteuttaa vaikuttavaa viranomaisvalvontaa.

Yksikön päällikön tehtävänä on johtaa alueiden käyttö ja -valvonta -yksikköä, jonka tehtävät liittyvät monipuolisesti kaupunkitilan lyhytaikaisen tai pienimuotoisen käyttämisen viranomaistehtäviin. Hän toimii tiimipäälliköiden esihenkilönä sekä on asukas- ja yrityspalvelujen ohjausryhmän jäsen. Yksikön päällikkö tekee paljon yhteistyötä myös kaupungin organisaation sisällä ja sidosryhmien kanssa. Lisäksi hän päättää myös muistutuksista, jotka liittyvät kadulla tehtävien töiden maksuihin. Yksikön päällikkö johtaa henkilökuntaa valmentavan johtamisen ottein, kannustaen ja linjakkaasti. Myös palveluprosessien kehittäminen on osa tehtävää.

Viran kelpoisuusehtona on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen erinomainen taito ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.

Hakuilmoituksen mukaan tehtävässä menestyminen edellyttää viranomaistoiminnan ja/tai sopimusten juridiikan tuntemusta. Lisäksi tehtävässä tarvitaan erinomaisia vuorovaikutustaitoja, asiakaslähtöistä ajattelutapaa ja aiemman työn ja/tai opintojen kautta hankittua tuntemusta, joka liittyy alueidenkäyttö ja -valvonta yksikön tehtäväalueisiin sekä kokemusta esihenkilötehtävistä. Eduksi katsotaan kokemus hallinnollisista- tai viranomaistehtävistä, muutosjohtamisesta sekä digitalisaatiota hyödyntävistä kehittämishankkeista. Sujuva englannin kielen taito on myös eduksi.

Määräajassa virkaan jätti hakemuksensa yhdeksän henkilöä, joista kahdella henkilöllä ei täyttynyt kelpoisuusehto. Hakijaluettelo ja hakemusten perusteella laadittu yhteenveto olivat oikaisuvaatimuksen kohteena olevan päätöksen liitteinä. Yhteenvedon tiedot perustuivat hakijan hakemuksessa antamiin tietoihin.

Ensimmäinen haastattelukierros toteutettiin videohaastatteluna 30.8.-1.9.2022, johon kutsuttiin ne seitsemän hakijaa, jotka täyttivät viran kelpoisuusehdot. Hakijoiden videohaastatteluita arvioivat asiakkuusjohtaja ********** ja HR-partner ********** Lisäksi videohaastatteluiden arviointiin osallistui 1.10.2022 aloittava asukas- ja yrityspalvelupäällikkö **********

Videohaastattelun perusteella henkilökohtaiseen haastatteluun kutsuttiin neljä henkilöä, joilla arvioitiin olevan hakemuksen ja videohaastattelun perusteella riittävää tuntemusta viranomaistehtävistä sekä osaamista, joka liittyy yksikön tehtäväalueisiin, kokemusta esihenkilötyöstä sekä prosessien kehittämisestä ja muutoksen johtamisesta osana omaa työtä. Ruotsin ja englannin kielen taidon arvion hakijat ovat esittäneet hakemuksessa, kielitaitoa ei arvioitu haastattelutilanteissa. Yksi haastatteluihin kutsutuista peruutti hakemuksensa ennen viimeistä haastattelua.

Hakemusten ja videohaastatteluiden perustella ansioituneimmaksi katsottua kolmea henkilöä haastattelivat 8.-9.9.2022 asiakkuusjohtaja ********** ja HR-partner ********** Lisäksi haastatteluihin osallistui 1.10.2022 aloittava asukas- ja yrityspalvelupäällikkö ********** Kolmen ansioituneimpana pidetyn hakijoiden ansioita on tiivistäen kuvattu ja vertailtu keskenään tarkemmin oikaisuvaatimuksen kohteena olevasta päätöksestä ilmenevällä tavalla.

Virkaan valitulla ja toisella kärkihakijalla arvioitiin olevan eniten tehtävässä tarvittavaa esihenkilötyön kokemusta sekä monipuolisempaa tuntemusta alueiden käyttö- ja valvonta yksikön tehtävistä. Lisäksi he vastasivat syvällisimmin ja monipuolisimmin johtamiseen ja johtamisotteeseen liittyviin kysymyksiin kuin kolmas ensimmäiselle haastattelukierrokselle valikoitunut hakija. Näin ollen henkilöarviointeihin ja toiselle haastattelukierrokselle kutsuttiin haastattelujen jälkeen virkaan valittu hakija sekä toinen kärkihakija. Henkilöarvioinnin suoritti Psycon Oy ajalla 13.9.—23.9.2022. Toiseen haastatteluun osallistuivat virkaan valittu hakija ja kärkihakija. Heitä haastattelivat asiakkuusjohtaja ********** ja HR-partner ********** Lisäksi haastatteluihin osallistui 1.10.2022 aloittava asukas- ja yrityspalvelupäällikkö **********

Virkaan valitun ja toisen kärkihakijan osaamista ja ansioita on vertailtu tarkemmin oikaisuvaatimuksen kohteena olevan päätöksen perusteluosasta ilmenevällä tavalla. Lisäksi virkavalinnan valmisteluun osallistuneet esihenkilöt ovat laatineet oikaisuvaatimuksen tekijästä ja virkaan valitusta vertailun, jossa hakijoita on vertailtu tarkemmin johtamistaitojen, yhteistyötaitojen, esihenkilötaitojen sekä sisältöosaaminen perusteella.

Hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointiin perustuvan kokonaisarvion perusteella oikaisuvaatimuksen kohteena olevasta päätöksestä tarkemmin ilmenevin perustein katsottiin, että hakijoista virkaan valitulla on parhaat edellytykset hoitaa edellä kuvattuja virkaan kuuluvia tehtäviä.

Oikaisuvaatimuksessa esitettyjen perusteluiden arviointia

Virkaa täytettäessä tulee ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Ansiovertailun perusteella virkaan valittua on pidetty sopivimpana hakijana täytettävänä olleeseen virkaan.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetussa laissa ei ole nimenomaisia säännöksiä viranhakuilmoituksen sisällöstä. Hakuilmoituksessa on mainittava ainakin haettavana oleva virkasuhde ja kelpoisuusvaatimukset. Käsiteltävänä olevassa asiassa nämä seikat ilmenneet hakuilmoituksesta.

Lisäksi hakuilmoituksessa voidaan mainita viranhoidossa tärkeinä pidettäviä seikkoja, jotka voivat vaikuttaa valintapäätökseen. Tällaisia voivat olla tietty kokemus, osaaminen, taito tai tehtävässä menestyksellistä hoitamista puoltavia hakijan henkilökohtaisia ominaisuuksia. Käsiteltävänä olevassa asiassa hakuilmoituksessa on mainittu sellaisia kriteereitä, jotka voivat olla viranhoidon kannalta merkityksellisiä ja siten vaikuttaa valintapäätökseen.

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan virkaa täyttäessään työnantajalla on oikeus arvioida ja painottaa hakijoiden sellaisia ansioita, joiden se katsoo parhaiten edistävän työtehtävien hoitamista (esimerkiksi KHO 2013:46, KHO 2019:151, KHO 2020:10). Tämän perusteella työnantajalla on myös viranhakuilmoitusta laatiessaan mahdollisuus parhaaksi katsomallaan tavalla huomioida sellaisia viranhoidossa tärkeinä pidettäviä seikkoja, joita valintapäätöksen tekemisen yhteydessä voidaan painottaa. Hakijoiden ansioiden vertailussa on voitu kiinnittää huomiota myös muihin asioihin, kuin työkokemukseen samoista tehtävistä tai osaamiseen yksikön vastuulla olevista tehtävistä.

Hakuilmoituksen mukaan tehtävässä menestyminen edellyttää viranomaistoiminnan ja/tai sopimusten juridiikan tuntemusta. Lisäksi tehtävässä aiemman työn ja/tai opintojen kautta hankittua tuntemusta, joka liittyy alueidenkäyttö ja -valvonta yksikön tehtäväalueisiin sekä kokemusta esihenkilötehtävistä.

Valitulla hakijalla oli virassa vaadittua kokemusta hallinnollisista tai viranomaistehtävistä sekä tuntemusta alueiden käyttö- ja valvonta -yksikköön liittyvistä tehtävistä sekä aiempaa kokemusta juridiikan hyödyntämisestä työssä. Hänellä on maankäyttö- ja tapahtumat -tiimin tiimipäällikön tehtävissä karttunutta tuntemusta alueiden käyttö ja -valvonta -yksikön tehtäväalueista. Hänellä on myös aiempaa kokemusta maankäyttö- ja lupa-asioiden sekä tonttivarausten ja maanvuokrasopimusten osalta. Hänellä on myös kokemusta esihenkilötehtävistä. Näin ollen valitulla hakijalla on katsottu olleen riittävästi aiempaa kokemusta ja tuntemusta virkaan liittyvistä tai johdettavan yksikön vastuulle kuuluvista tehtävistä sekä riittävä kokemus esihenkilötehtävistä.

Virkavalintapäätöksen perusteluosasta ilmenevällä tavalla valitun hakijan ansiona on pidetty johtamisotteessa korostuvaa vuorovaikutteisuutta, osallistavuutta ja linjakkuutta sekä strategista näkökulmaa johtamiseen. Johtamis- ja esihenkilötaitoja koskevien ansioiden arvioinnissa on voitu työkokemuksen pituuden lisäksi ottaa huomioon myös edellä sanottuja laadullisia kriteerejä.

Toisella kärkihakijalla ei ole ollut etuoikeutta täytettävänä olleeseen virkaan sillä perusteella, että hän on aikaisemmin viransijaisena suorittanut viran mukaisia tehtäviä. Työnantaja on voinut valita vakituiseen virkaan hakijan, jonka ansiot työnantajan arvion mukaan parhaiten edistävät virkaan kuuluvien työtehtävien hoitamista.

Toinen kärkihakija on saanut kirjallisessa hakemuksessa kuvata ansioitaan ja aiempaa työkokemustaan ansioitaan ja kaikki hakemuksessa esitetyt tiedot on otettu huomioon valintapäätöstä tehtäessä ja hakijoiden ansioiden vertailussa. Kärkihakijoita on haastateltu kahdella haastattelukierroksella videohaastatteluiden lisäksi. Toisella kärkihakijalla on haastattelussa ollut mahdollisuus kertoa osaamisestaan ja ansioistaan haluamallaan tavalla, ja kaikki haastattelussa kerrotut seikat on otettu päätöstä tehtäessä huomioon.

Pitempi työkokemus ei automaattisesti tee hakijaa vähemmän kokenutta kokonaisuutena paremmaksi (esimerkiksi KHO 17.4.2002/893, KHO 25.3.2008/615). Valitulla hakijalla on ollut kelpoisuusvaatimuksen täyttämä koulutus, eikä toista kärkihakijaa ole ollut pidettävä ansioituneempana virkaan myöskään hänen suorittamansa tutkinnon perusteella.

On vakiintuneesti katsottu, että hakijoiden henkilökohtaisille ominaisuuksille voidaan antaa merkitystä ansioiden vertailussa. Virkaan valitun erinomaisiksi arvioituja vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja on voitu painottaa osana ansioiden vertailua.

Valitun hakijan osaamisessa korostuivat erinomaiset vuorovaikutustaidot, kehittämismyönteisyys ja asiakaslähtöisyys. Hän tunsi yksikön toimintaa ja hänellä oli kokemusta hallinnollisista ja viranomaistehtävistä. Hän oli kiinnostunut yksikön toiminnan ja prosessien kehittämisestä sekä yksikön tasolla että yhteistyössä asiakkaiden, sidosryhmien ja kaupungin muiden toimijoiden kanssa, ja kokemusta tämäntyyppisestä kehittämisestä sekä nykyisestä että aiemmista tehtävistään erityisesti yritysasiakkaiden parissa. Hänellä oli esihenkilökokemusta ja hänen johtamisotteessaan korostui vuorovaikutteisuus ja osallistavuus sekä linjakkuus. Hänellä on strateginen näkökulma johtamiseen, joka pyrkii strategian toteuttamiseen konkreettisin toimin yksikön toiminnassa ja asiakkaiden palvelussa. Valitun valintaa puolsivat rekrytointiprosessin aikana esiin tuodut erinomaiset vuorovaikutustaidot, erityisesti kyky rakentaa yhteistyötä niin yksikössä kuin kaupunkitasolla osallistavalla tavalla sekä kokemus sidosryhmätyöstä niin kaupungin sisällä kuin laajemmin muiden ulkoisten sidosryhmien kanssa asiakasrajapinnassa. Hänellä arvioitiin olevan halu toteuttaa kaupunkistrategiaa yksikön työssä, sidosryhmien ja asiakkaiden kanssa. Lisäksi hänellä oli aiemman kokemuksensa pohjalta erittäin hyvät valmiudet ja näkemystä toiminnan asiakaslähtöiseen kehittämiseen sekä johtamiseen valmentavalla, kannustavalla ja linjakkaalla tavalla.

Työnantajan arvion mukaan virkaan valitun edellä todetut ansiot antavat valitulle hakijalle parhaat edellytykset johtaa koko yksikön laajaa toimintaa muuttuvassa toimintaympäristössä. Oikaisuvaatimuksessa viitatut valvonta- ja viranomaistehtävät ovat hyvin tärkeitä, mutta yksikön tehtävät eivät rajoitu vain niihin. Yksikön laajan tehtäväkentän vuoksi valinnassa on ollut perusteltua antaa sisältöosaamisen lisäksi painoa myös sellaisille johtamis-, esihenkilö- ja vuorovaikutustaidoille, jotka tukevat yksikön toimintaa ja sen kehittämistä. Toinen kärkihakija jatkaa töitä samassa organisaatiossa ja hänen osaamisensa säilyy organisaation käytössä.

Yhteenveto

Edellä esitetyillä perusteilla tulee oikaisuvaatimus hylätä perusteettomana. Asiakkuusjohtaja on ollut toimivaltainen päättämään asiasta kaupunkiympäristön toimialan toimialajohtajan päätöksen 26.6.2019 § 26 perusteella, jolla on siirretty hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaista toimivaltaa ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijoita ja työntekijöitä. Päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä se ole muutoinkaan lainvastainen. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaista tietoa, jonka vuoksi päätöstä tulisi myöskään tarkoituksenmukaisuusperusteella muuttaa.

Virkaan valitulle on annettu tiedoksi oikaisuvaatimus sisältöineen sekä annettu mahdollisuus lausua siitä ennen oikaisuvaatimuksen ratkaisemista.

Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Asiakkuusjohtaja 17.10.2022 § 33

Päätös

Asiakkuusjohtaja valitsi alueiden käyttö ja -valvonta -yksikön päällikön virkaan (054760) hallintotieteiden maisteri ********** 1.12.2022 alkaen 5021,68 euron tehtäväkohtaisella palkalla.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Virassa on kuuden kuukauden (6 kk) koeaika.

Päätöksen perustelut

Virka tuli avoimeksi edellisen viranhaltijan irtisanouduttua 31.8.2022 lukien.

Valintapäätös perustuu kaupunkiympäristön toimialan toimialajohtajan päätökseen 26.6.2019 § 26, jolla on siirretty hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaista toimivaltaa ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijoita ja työntekijöitä.

Viran täyttömenettely

Virka oli julkisesti haettavana 11.8.—29.8.2022. Hakuilmoitus julkaistiin Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, TE-palveluissa, Duunitorilla, Monsterissa ja LinkedInissä.

Yksikön päällikön johtama 40-henkinen yksikkö jakautuu kolmeen tiimiin: katutyö- ja sijaintipalvelut, tapahtumat ja maanvuokraus sekä alueidenvalvonta. Alueiden käyttö ja -valvonta -yksikkö vastaanottaa kadulla tehtävien töiden ilmoitukset, vuokraa yleisten alueiden terassipaikat, tekee sijoitussopimuksia ja johtotietokartoituksia, hyväksyy suunnitelmat tilapäisistä liikennejärjestelyistä sekä vuokraa kioskipaikkoja ja mainospaikkoja. Se valvoo myös käsittelemiensä ilmoitusten ja sopimusten noudattamista sekä kadun kunnossapitovelvoitteiden toteutumista ja luvatonta maankäyttöä. Toiminnallaan yksikkö edesauttaa niin kaupunkilaisten toimivaa arkea, sujuvaa yritysyhteistyötä kuin toteuttaa vaikuttavaa viranomaisvalvontaa.

Yksikön päällikön tehtävänä on johtaa alueiden käyttö ja -valvonta -yksikköä, jonka tehtävät liittyvät monipuolisesti kaupunkitilan lyhytaikaisen tai pienimuotoisen käyttämisen viranomaistehtäviin. Hän toimii tiimipäälliköiden esihenkilönä sekä on asukas- ja yrityspalvelujen ohjausryhmän jäsen. Yksikön päällikkö tekee paljon yhteistyötä myös kaupungin organisaation sisällä ja sidosryhmien kanssa. Lisäksi hän päättää myös muistutuksista, jotka liittyvät kadulla tehtävien töiden maksuihin. Yksikön päällikkö johtaa henkilökuntaa valmentavan johtamisen ottein, kannustaen ja linjakkaasti. Myös palveluprosessien kehittäminen on osa tehtävää.

Viran kelpoisuusehtona on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen erinomainen taito ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.

Hakuilmoituksen mukaan tehtävässä menestyminen edellyttää viranomaistoiminnan ja/tai sopimusten juridiikan tuntemusta. Lisäksi tehtävässä tarvitaan erinomaisia vuorovaikutustaitoja, asiakaslähtöistä ajattelutapaa ja aiemman työn ja/tai opintojen kautta hankittua tuntemusta, joka liittyy alueidenkäyttö ja -valvonta yksikön tehtäväalueisiin sekä kokemusta esihenkilötehtävistä. Eduksi katsotaan kokemus hallinnollisista- tai viranomaistehtävistä, muutosjohtamisesta sekä digitalisaatiota hyödyntävistä kehittämishankkeista. Sujuva englannin kielen taito on myös eduksi.

Virkaa täytettäessä tulee ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Valintaprosessi

Määräajassa virkaan jätti hakemuksensa yhdeksän henkilöä, joista kahdella henkilöllä ei täyttynyt kelpoisuusehto. Hakijaluettelo on liitteenä 1. Hakemusten perusteella laadittu yhteenveto on liitteenä 2. Yhteenvedon tiedot perustuvat hakijan hakemuksessa antamiin tietoihin.

Ensimmäinen haastattelukierros toteutettiin videohaastatteluna 30.8.-1.9.2022, johon kutsuttiin ne seitsemän hakijaa, jotka täyttivät viran kelpoisuusehdot. Hakijoiden videohaastatteluita arvioivat asiakkuusjohtaja Mari Randell ja HR-partner Helka Rytkönen. Lisäksi videohaastatteluiden arviointiin osallistui 1.10.2022 aloittava asukas- ja yrityspalvelupäällikkö Heini Oikkonen-Kerman.

Videohaastattelun perusteella henkilökohtaiseen haastatteluun kutsuttiin neljä henkilöä, joilla arvioitiin olevan hakemuksen ja videohaastattelun perusteella riittävää tuntemusta viranomaistehtävistä sekä osaamista, joka liittyy yksikön tehtäväalueisiin, kokemusta esihenkilötyöstä sekä prosessien kehittämisestä ja muutoksen johtamisesta osana omaa työtä. Ruotsin ja englannin kielen taidon arvion hakijat ovat esittäneet hakemuksessa, kielitaitoa ei arvioitu haastattelutilanteissa. Yksi haastatteluihin kutsutuista peruutti hakemuksensa ennen viimeistä haastattelua.

Jatkoon valittuja kolmea henkilöä ********** haastattelivat 8.-9.9.2022 asiakkuusjohtaja Mari Randell ja HR-partner Helka Rytkönen. Lisäksi haastatteluihin osallistui 1.10.2022 aloittava asukas- ja yrityspalvelupäällikkö Heini Oikkonen-Kerman.

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

Kaikilla kolmella hakijalla oli virassa vaadittua kokemusta hallinnollisista tai viranomaistehtävistä sekä tuntemusta alueiden käyttö- ja valvonta -yksikköön liittyvistä tehtävistä sekä aiempaa kokemusta juridiikan hyödyntämisestä työssä. Heillä oli myös kokemusta prosessien kehittämisestä sekä kiinnostusta prosessien kehittämiseen ja muutosjohtamiseen. Verrattuna ********** oli tehtävässä tarvittavaa esihenkilötyön kokemusta sekä monipuolisempaa tuntemusta alueiden käyttö- ja valvonta yksikön tehtävistä. Lisäksi he vastasivat syvällisimmin ja monipuolisimmin johtamiseen ja johtamisotteeseen liittyviin kysymyksiin. Näin ollen henkilöarviointeihin ja toiselle haastattelukierrokselle kutsuttiin haastattelujen jälkeen ********** Henkilöarvioinnin suoritti Psycon Oy ajalla 13.9.—23.9.2022. Toiseen haastatteluun osallistuivat ********** Heitä haastattelivat asiakkuusjohtaja Mari Randell ja HR-partner Helka Rytkönen. Lisäksi haastatteluihin osallistui 1.10.2022 aloittava asukas- ja yrityspalvelupäällikkö Heini Oikkonen-Kerman.

Perustelut valintaesitykselle

Yksikön päällikkö johtaa alueiden käyttö- ja valvonta -yksikköä, joka jakautuu kolmeen tiimiin: katutyö- ja sijaintipalvelut, tapahtumat ja maanvuokraus sekä alueidenvalvonta. Yksikkö vastaanottaa kadulla tehtävien töiden ilmoitukset, vuokraa yleisten alueiden terassipaikat, tekee sijoitussopimuksia ja johtotietokartoituksia, hyväksyy suunnitelmat tilapäisistä liikennejärjestelyistä sekä vuokraa kioskipaikkoja ja mainospaikkoja. Se valvoo myös käsittelemiensä ilmoitusten ja sopimusten noudattamista sekä kadun kunnossapitovelvoitteiden toteutumista ja luvatonta maankäyttöä. Toiminnallaan yksikkö edesauttaa niin kaupunkilaisten toimivaa arkea, sujuvaa yritysyhteistyötä kuin toteuttaa vaikuttavaa viranomaisvalvontaa.

Yksikön päällikön tehtävänä on johtaa alueiden käyttö ja -valvonta -yksikköä, jonka tehtävät liittyvät monipuolisesti kaupunkitilan lyhytaikaisen tai pienimuotoisen käyttämisen viranomaistehtäviin. Hän toimii tiimipäälliköiden esihenkilönä. Tehtävä sisältää paljon yhteistyötä myös kaupungin organisaation sisällä ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.

Tehtävä edellyttää viranomaistoiminnan ja/tai sopimusten juridiikan tuntemusta. Lisäksi tehtävässä tarvitaan erinomaisia vuorovaikutustaitoja, asiakaslähtöistä ajattelutapaa, aiemman työn ja/tai opintojen kautta hankittua tuntemusta, joka liittyy alueiden käyttö ja -valvonta -yksikön tehtäväalueisiin sekä kokemusta esihenkilötehtävistä. Tehtävässä on etua kokemuksesta hallinnollisista tai viranomaistehtävistä, muutosjohtamisesta sekä digitalisaatiota hyödyntävistä kehittämishankkeista.

Lisäksi haastatteluissa painotettiin kykyä johtaa yksikköä valmentavan johtamisen ottein, kannustavalla ja linjakkaalla tavalla, sidosryhmäyhteistyöhön liittyvää osaamista, sekä näkemyksellisyyttä palveluprosessien asiakaslähtöiseen kehittämiseen ja kaupunkistrategian toteuttamiseen yksikön työssä.

Lopullinen vertailu suoritettiin kahden kärkihakijan ********** välillä.

**********

**********

Hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointiin perustuvan kokonaisarvion perusteella katsotaan, että hakijoista ********** on parhaat edellytykset hoitaa edellä kuvattuja virkaan kuuluvia tehtäviä. Hänen valintaansa puoltavat rekrytointiprosessin aikana esiin tuodut erinomaiset vuorovaikutustaidot, erityisesti kyky rakentaa yhteistyötä niin yksikössä kuin kaupunkitasolla osallistavalla tavalla sekä kokemus sidosryhmätyöstä niin kaupungin sisällä kuin laajemmin muiden ulkoisten sidosryhmien kanssa asiakasrajapinnassa. Hänellä on halu toteuttaa kaupunkistrategiaa yksikön työssä, sidosryhmien ja asiakkaiden kanssa.

Lisäksi hänellä on aiemman kokemuksensa pohjalta erittäin hyvät valmiudet ja näkemystä toiminnan asiakaslähtöiseen kehittämiseen sekä johtamiseen valmentavalla, kannustavalla ja linjakkaalla tavalla.

Lisätiedot

Heini Oikkonen-Kerman, asukas- ja yrityspalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 37751

heini.oikkonen-kerman@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 23.12.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Mari Randell, asiakkuusjohtaja, puhelin: 09 310 25823

mari.randell@hel.fi

Bilagor

1. Viranhakuilmoitus
2. Virkaan valitun hakemus
3. Toisen kärkihakijan hakemus
4. Oikaisuvaatimus 2.11.2022
5. Virkaan valitun lausuma 30.11.2022

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.