Sosiaali- ja terveydenhuollon etävastaanottojen asiakasmaksu
Sosiaali- ja terveydenhuollon etävastaanottojen asiakasmaksu
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Meri Valkaman ehdotuksesta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että sosiaali- ja terveydenhuollon etävastaanotoista peritään 1.1.2023 alkaen asiakasmaksu, joka on 80 prosenttia vastaavan lähivastaanoton asiakasmaksusta (euromääräisesti pyöristettynä lähimpään kokonaiseen euroon).
Asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992), jäljempänä asiakasmaksulaki, säädetään kunnan tai kuntayhtymän perittävistä sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuista.
Asiakasmaksulain 1 §:n mukaan kunnallisista sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä. Maksun enimmäismäärät on määritelty asiakasmaksulaissa sekä asiakasmaksuasetuksessa (912/1992). Asiakasmaksulain 2 §:n mukaan palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.
Etävastaanotolla tarkoitetaan perinteistä henkilökohtaiseen käyntiin perustuvaa käyntiasiointia korvaavaa hoito- tai palvelukontaktia, joka toteutetaan kaksisuuntaisesti tietoliikenneyhteyden avulla esimerkiksi tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen välityksellä.
Etävastaanottoina järjestetään tällä hetkellä Helsingissä lääkärin ja hoitajan vastaanottoja terveysasemilla, ravitsemus- ja jalkaterapiaa, lääkinnällisenä kuntoutuksena annettua terapiaa, geriatrian poliklinikan vastaanottoja, perhevalmennuksen vastaanottoja sekä suun terveydenhuollon vastaanottoja. Näitä etävastaanottoja vastaavista lähivastaanotoista vain lääkinnällisen kuntoutuksen terapiasta, geriatrian poliklinikan vastaanotoista ja suun terveydenhuollosta peritään asiakasmaksu.
Tällä hetkellä vain suun terveydenhuollossa suuhygienistin ja hammaslääkärin etävastaanotoista on peritty asiakasmaksu, joka on vastannut lähivastaanoton maksua. Toimintamalli on perustunut Kuntaliiton vuoden 2020 ohjeistukseen, jonka mukaan etävastaanotoista voidaan periä asiakasmaksu asiakasmaksulain yleisten säännösten mukaisesti huomioiden kuitenkin lainsäädännön asettamat rajoitukset, kuten lakisääteisesti maksuttomat palvelut.
Etävastaanottojen asiakasmaksuista ei ole erikseen päätetty Helsingissä.
Esitettävä etävastaanottojen asiakasmaksujen hinnoittelumalli koskettaa vain niitä etävastaanottoja, joiden vastaavista lähivastaanotoista peritään asiakasmaksu. Etävastaanottojen hinnoittelumalli ei siis kosketa asiakasmaksulain 4 §:n ja 5 §:n mukaisia lakisääteisesti maksuttomia tai lautakunnan erikseen päättämiä maksuttomia palveluita eikä sakkomaksuja, jotka lautakunnan päätöksen 11.5.2021 § 95 mukaan säilyvät samansuuruisena lähi- ja etävastaanotoissa.
Esitetyn hinnoittelumallin mukaisesti etäpalveluista peritään lähivastaanottoja alhaisempi asiakasmaksu palvelun houkuttelevuuden lisäämiseksi. Yhdenmukainen hinnoitteluperuste kaikille sosiaali- ja terveydenhuollon etäpalveluille on selkeä kuntalaisille sekä palvelua järjestävälle taholle. Valmis hinnoittelumalli mahdollistaa ketterät etäpalvelukokeilut nykyisille ja uusille palveluille.
Taloudelliset vaikutukset
Uuden hinnoitteluperusteen toteutuessa muutokset sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakasmaksutuottoihin on arvioitu vähäisiksi. Maksutuottojen kasvu on riippuvainen siitä, kuinka sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala laajentaa etäpalveluiden tarjontaa.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut myös etävastaanottoina toteutettuina antavat uusia sekä aiempia ketterämpiä mahdollisuuksia kuntalaisten palvelemiseen. Etävastaanotoilla voidaan vaikuttaa palveluiden saatavuuteen sekä saavutettavuuteen, kun asiakkaalla on mahdollisuus asioida vaikka lähtemättä kotoaan. Lähivastaanottoa edullisemmalla hinnoittelulla kynnystä palveluun hakeutumiseen voidaan madaltaa. Etäpalvelujen tarjontaa lisäämällä sekä asiakasystävällisillä asiakasmaksuilla voidaan vaikuttaa asiakkaiden positiivisen palvelukokemuksen muodostumiseen ja sitä kautta lisätä myös etäpalvelujen käyttöä, joka näkyy edelleen kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin kohentumisena.
Toimivaltaperuste
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.
Detta beslut publicerades 31.10.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Ulla Hautamäki, asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 43604