Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto liikuntapaikka- ja ulkoilualueiden rakentamisohjelmaluonnoksesta vuosiksi 2023–2032
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunkiympäristön toimialalle liikuntapaikka ja ulkoilualueiden rakentamisohjelmaluonnoksesta vuosiksi 2023–2032
Lausunto
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:
Liikuntapaikat ja ulkoilualueet -ohjelmaan osoitettu raami ei ole riittävä. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan esittämä pysyvä tasokorotus liikuntapaikkarakentamiseen, 14 miljoonaa euroa vuosittain, ei ole toteutumassa seuraavan kymmenen vuoden aikana yhtenäkään vuotena. Tämän lisäksi maarakennusalan kustannukset ovat nousseet kokonaisuutena vuodessa lähes 20 prosenttia ja esimerkiksi päällysteiden osalta jopa 35 prosenttia.
Ohjelman ulkopuolelle jää runsaasti perusparannustarpeita eri puolilla kaupunkia ja muutamia keskeisiä uudis- ja laajennushankkeita. Välttämättömiä perusparannuksia pystytään toteuttamaan vain osittain. Raamin riittämättömyys vaikuttaa myös ohjelmassa olevien hankkeiden toteutusaikataulujen myöhästymiseen asukkaiden ja palvelutuotannon kannalta. Keskeisiä ongelmia on Herttoniemen liikuntapuiston perusparantamisen vaiheistamisen venyminen siten että liikuntapuisto on käytännössä seitsemän vuotta osittain työmaa-alueita. Vuosaarenlahden venesataman laajennus ei ehdi valmistumaan riittävän ajoissa, jotta se voisi toimia Puotilanrannan venesatamien väistö- ja korvaavana satamana. Haagan liikuntapuiston aikaistaminen olisi myös tarpeen Steniuksenkentän alueelle suunnitellun täydennysrakentamisen johdosta.
Ohjelmasta puuttuvista lähivuosien hankkeista keskeisin on Oulunkylän tekojääradan peruskorjaus, joka on toteutettava samanaikaisesti huoltorakennuksen perusparantamisen aiheuttaman palvelukatkon aikana.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan keskeinen huoli on, että veneiden talvisäilytys alueiden rakentamiseen ei ohjelmassa ole riittävästi hankkeita Tolkkisen veneiden talvisäilytysalueen lisäksi. Hankkeiden puuttuminen liittyy rahoituksen lisäksi vielä konkreettisemmin soveltuvien kaavoitettujen alueiden puutteeseen. Tilanteen parantaminen vaatisi kaupungilta kokonaisvaltaisempaa ratkaisua asialle.
Kymmenen vuoden ohjelmaan on noussut uutena hankkeena kaupungin osuus Ruukinlahdenpuiston länsiosaan kaavoitetun kentän pohjarakentamisesta. Tähän saakka liikuntapalvelut ovat toteuttaneet linjausta, jossa seuroille tarjotaan olemassa olevat olosuhteet oman hankkeensa toteuttamiseksi eikä vastaavia investointeja olla rahoitettu liikuntapaikkarakentamisen ohjelmasta. Vastaavanlaisia odotuksia kaupungin rahoittamasta osuudesta on odotettavissa jatkossakin, jos hankkeen toteuttamiseen osallistutaan.
Uusina hankkeina mukana on myös Vuosaarenlahden venesataman laajennus ja pieni, mutta merkityksellinen venesatamien laiturien sähköjen perusparannus, jota on jatkossa tarkoitus edistää myös laiturien uusimisesta riippumattomasti sekä veneväylien turvamerkkien uusiminen älymerkeiksi.
Kaupunkiuudistusalueilla on useita merkittäviä liikunnan uudisrakentamis- ja laajennushankkeita, jotka parantavat liikunnan olosuhteita näillä alueilla. Nämä hankkeet olisivat toteutuskelpoisia aikaisemminkin, mutta investointiraamin mukaiset aikataulut siirtävät toteutusta strategiakauden ulkopuolelle. Malminkartanon kentän toteutus on ohjelmoitu vuodelle 2030, Ala-Malmin liikuntapuiston peruskorjaus ja laajennus vuosille 2027–2029, Ojapuiston liikuntapuisto vuosille 2027–2028 ja Kivikon liikuntapuiston lähiliikuntapaikan toteutus vuodelle 2023, mutta muut osa-alueet toteutuvat vasta 2020-luvun loppupuolella ja 2030-luvun alkupuolella. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pyytää kaupunkiympäristölautakuntaa huomioimaan liikuntapaikkojen ja ulkoilualueiden rakentamisohjelmassaan sekä irtaimen omaisuuden hankinnoissaan lähiliikuntapaikkaohjelman toteuttamiseen riittävä budjetointi vuodesta 2023 eteenpäin.
Merkittävää huolta ja painetta investointien jälkeisten tulevien vuosien käyttö- ja ylläpitovaiheen käyttötalousbudjetteihin aiheuttaa energiakustannusten viimeaikainen merkittävä nousu erityisesti energiaintensiivisten tekojääratojen osalta.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on aikaisemmin jo todennut, että Helsingissä on pulaa lämmitettävistä talvikäyttöisistä jalkapallokentistä. Rakentamisohjelmaluonnoksessa ei ole kuitenkaan yhtään tällaista hanketta. Lautakunnan mielestä listalla tulisi olla myös jalkapallon talviharjoittelua parantavia hankkeita. Vuoden 2022 rahoituksella selvitetään lämmitettävän tekonurmen toteutusmahdollisuuksia energiatehokkaammalla maalämmön hyödyntämisellä.
Lautakunta toteaa, että toimialalle suunnattavissa investoinneissa pitää vahvasti priorisoida energiatehokkuutta ja energian säästöä edistäviä investointeja. Lautakunnan mielestä tällaisiin toimiin pitää ohjata merkittävästi lisää investointimäärärahoja. Energiatehokkuuteen ja energian säästöön panostaminen madaltaa energiaintensiivisen kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan käyttötalouden kustannuksia ja edistäisi kaupunkistrategian hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista vuoteen 2030 mennessä.
Käsittely
Vastaehdotus 1:
Paavo Arhinmäki: Lisätään uusi kappale (9b):
”Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on aikaisemmin jo todennut, että Helsingissä on pulaa lämmitettävistä talvikäyttöisistä jalkapallokentistä. Rakentamisohjelmaluonnoksessa ei ole kuitenkaan yhtään tällaista hanketta. Lautakunnan mielestä listalla tulisi olla myös jalkapallon talviharjoittelua parantavia hankkeita.”
Ja tämän tekstin perään siirretään kappaleen yhdeksän (9) toinen virke.
Kannattaja: Lukas Korpelainen
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi Paavo Arhinmäen vastaehdotuksen 1 yksimielisesti.
Vastaehdotus 2:
Nina Miettinen: Lisätään uusi kappale (10):
”Lautakunta toteaa, että toimialalle suunnattavissa investoinneissa pitää vahvasti priorisoida energiatehokkuutta ja energian säästöä edistäviä investointeja. Lautakunnan mielestä tällaisiin toimiin pitää ohjata merkittävästi lisää investointimäärärahoja. Energiatehokkuuteen ja energian säästöön panostaminen madaltaa energiaintensiivisen kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan käyttötalouden kustannuksia ja edistäisi kaupunkistrategian hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista vuoteen 2030 mennessä.”
Kannattaja: Eeva Kärkkäinen
Vastaehdotus 3:
Nina Miettinen: Lisätään kappaleen 8 loppuun:
“Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pyytää kaupunkiympäristölautakuntaa huomioimaan liikuntapaikkojen ja ulkoilualueiden rakentamisohjelmassaan sekä irtaimen omaisuuden hankinnoissaan lähiliikuntapaikkaohjelman toteuttamiseen riittävä budjetointi vuodesta 2023 eteenpäin.”
Kannattaja: Eeva Kärkkäinen
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi Nina Miettisen vastaehdotuksen 3 yksimielisesti.
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Nina Miettisen vastaehdotuksen 2 mukaisesti muutettuna
Jaa-äänet: 1
Teija Makkonen
Ei-äänet: 12
Mahad Ahmed, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Joel Harkimo, Veronika Honkasalo, Jonne Kivinen, Lukas Korpelainen, Eeva Kärkkäinen, Heimo Laaksonen, Nina Miettinen, Nina Suomalainen, Tuomas Tuomi-Nikula
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Kulttuuri- ja vapaa-aikautakunta hyväksyi Nina Miettisen vastaehdotuksen 2 mukaan muutetun ehdotuksen äänin 1 - 12.
Äänestys 1
Ja: Esityksen mukaan
Nej: Lisätään uusi kappale (10): ”Lautakunta toteaa, että toimialalle suunnattavissa investoinneissa pitää vahvasti priorisoida energiatehokkuutta ja energian säästöä edistäviä investointeja. Lautakunnan mielestä tällaisiin toimiin pitää ohjata merkittävästi lisää investointimäärärahoja. Energiatehokkuuteen ja energian säästöön panostaminen madaltaa energiaintesiivisen kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan käyttötalouden kustannuksia ja edistäisi kaupunkistrategian hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista vuoteen 2030 mennessä.”
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Makkonen, Teija | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Ahmed, Mahad | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Arhinmäki, Paavo | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Asko-Seljavaara, Sirpa | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Harkimo, Joel | Liike Nyt Helsinki |
Honkasalo, Veronika | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Kivinen, Jonne | Ej fullmäktigegrupp |
Korpelainen, Lukas | Ej fullmäktigegrupp |
Kärkkäinen, Eeva | Keskustan valtuustoryhmä |
Laaksonen, Heimo | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Miettinen, Nina | Vihreä valtuustoryhmä |
Suomalainen, Nina | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Tuomi-Nikula, Tuomas | Vihreä valtuustoryhmä |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp | Ja | Nej | Tomt | Bort |
---|---|---|---|---|
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Ej fullmäktigegrupp | 0 | 2 | 0 | 0 |
Keskustan valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 0 | 3 | 0 | 0 |
Liike Nyt Helsinki | 0 | 1 | 0 | 0 |
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 2 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 0 | 2 | 0 | 0 |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antaa asiasta seuraavan lausunnon:
Liikuntapaikat ja ulkoilualueet -ohjelmaan osoitettu raami ei ole riittävä. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan esittämä pysyvä tasokorotus liikuntapaikkarakentamiseen, 14 miljoonaa euroa vuosittain, ei ole toteutumassa seuraavan kymmenen vuoden aikana yhtenäkään vuotena. Tämän lisäksi maarakennusalan kustannukset ovat nousseet kokonaisuutena vuodessa lähes 20 prosenttia ja esimerkiksi päällysteiden osalta jopa 35 prosenttia.
Ohjelman ulkopuolelle jää runsaasti perusparannustarpeita eri puolilla kaupunkia ja muutamia keskeisiä uudis- ja laajennushankkeita. Välttämättömiä perusparannuksia pystytään toteuttamaan vain osittain. Raamin riittämättömyys vaikuttaa myös ohjelmassa olevien hankkeiden toteutusaikataulujen myöhästymiseen asukkaiden ja palvelutuotannon kannalta. Keskeisiä ongelmia on Herttoniemen liikuntapuiston perusparantamisen vaiheistamisen venyminen siten että liikuntapuisto on käytännössä seitsemän vuotta osittain työmaa-alueita. Vuosaarenlahden venesataman laajennus ei ehdi valmistumaan riittävän ajoissa, jotta se voisi toimia Puotilanrannan venesatamien väistö- ja korvaavana satamana. Haagan liikuntapuiston aikaistaminen olisi myös tarpeen Steniuksenkentän alueelle suunnitellun täydennysrakentamisen johdosta.
Ohjelmasta puuttuvista lähivuosien hankkeista keskeisin on Oulunkylän tekojääradan peruskorjaus, joka on toteutettava samanaikaisesti huoltorakennuksen perusparantamisen aiheuttaman palvelukatkon aikana.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan keskeinen huoli on, että veneiden talvisäilytys alueiden rakentamiseen ei ohjelmassa ole riittävästi hankkeita Tolkkisen veneiden talvisäilytysalueen lisäksi. Hankkeiden puuttuminen liittyy rahoituksen lisäksi vielä konkreettisemmin soveltuvien kaavoitettujen alueiden puutteeseen. Tilanteen parantaminen vaatisi kaupungilta kokonaisvaltaisempaa ratkaisua asialle.
Kymmenen vuoden ohjelmaan on noussut uutena hankkeena kaupungin osuus Ruukinlahdenpuiston länsiosaan kaavoitetun kentän pohjarakentamisesta. Tähän saakka liikuntapalvelut ovat toteuttaneet linjausta, jossa seuroille tarjotaan olemassa olevat olosuhteet oman hankkeensa toteuttamiseksi eikä vastaavia investointeja olla rahoitettu liikuntapaikkarakentamisen ohjelmasta. Vastaavanlaisia odotuksia kaupungin rahoittamasta osuudesta on odotettavissa jatkossakin, jos hankkeen toteuttamiseen osallistutaan.
Uusina hankkeina mukana on myös Vuosaarenlahden venesataman laajennus ja pieni, mutta merkityksellinen venesatamien laiturien sähköjen perusparannus, jota on jatkossa tarkoitus edistää myös laiturien uusimisesta riippumattomasti sekä veneväylien turvamerkkien uusiminen älymerkeiksi.
Kaupunkiuudistusalueilla on useita merkittäviä liikunnan uudisrakentamis- ja laajennushankkeita, jotka parantavat liikunnan olosuhteita näillä alueilla. Nämä hankkeet olisivat toteutuskelpoisia aikaisemminkin, mutta investointiraamin mukaiset aikataulut siirtävät toteutusta strategiakauden ulkopuolelle. Malminkartanon kentän toteutus on ohjelmoitu vuodelle 2030, Ala-Malmin liikuntapuiston peruskorjaus ja laajennus vuosille 2027–2029, Ojapuiston liikuntapuisto vuosille 2027–2028 ja Kivikon liikuntapuiston lähiliikuntapaikan toteutus vuodelle 2023, mutta muut osa-alueet toteutuvat vasta 2020-luvun loppupuolella ja 2030-luvun alkupuolella.
Merkittävää huolta ja painetta investointien jälkeisten tulevien vuosien käyttö- ja ylläpitovaiheen käyttötalousbudjetteihin aiheuttaa energiakustannusten viimeaikainen merkittävä nousu erityisesti energia intensiivisten tekojääratojen osalta. Vuoden 2022 rahoituksella selvitetään lämmitettävän tekonurmen toteutusmahdollisuuksia energiatehokkaammalla maalämmön hyödyntämisellä.
Kaupunkiympäristön toimiala on valmistellut tiiviissä yhteistyössä kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala kanssa osana talousarvioehdotuksen valmistelua ehdotuksen liikuntapaikat ja ulkoilualueet -rakentamisohjelmasta 2023–2032.
Talousarvioehdotuksen valmisteluprosessin mukaisesti toimialalautakunnilta ei pyydetä lausuntoa. Investointiohjelmien merkittävyyden ja vaikuttavuuden johdosta palveluverkon pitkän aikavälin suunnitteluun ja talousarvioon kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta lausuu talonrakentamisen ohjelmista sekä liikuntapaikka ja ulkoilualueiden rakentamisohjelmaluonnoksesta. Talonrakentamisen ohjelmien lausunto käsitellään omana erillisenä kohtanaan.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala ymmärtää, että hankkeiden kustannustason nousu edellyttää rakentamisohjelmien ja hankkeiden ohjelmointien uudelleen tarkastelua ja aikataulujen sovittamista investointiraamiin.
Liikuntapaikkarakentamista toteutetaan usealta investointien alakohdalta. Talousarviokohdan 8 04 Liikuntapaikka- ja ulkoilualueet lisäksi projektialueiden liikuntapaikat ja venesatamat rahoitetaan alakohdalla 8 08 sekä kaupunkiuudistusalueiden liikuntapaikat rahoitetaan alakohdalta 8 09 kaupunkiuudistus. Myös 8 10 Suuret liikennehankkeet -kohdalta rahoitetaan pieni osa Kruunusillat-hankkeeseen liittyvästä venesataman investoinnista. Näihin kaikkiin liittyvät tilahankkeet rahoitetaan omalta alakohdaltaan 8 02.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 06.09.2022 § 125
Detta beslut publicerades 16.09.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Matti Kuusela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 87783
Petteri Huurre, liikuntapaikkapäällikkö, puhelin: 09 310 87791
Stefan Fröberg, ulkoilupalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 87901