Esitys kaupunginhallitukselle, Kustaankartanon palvelukeskus, rakennusten A, B, C, K, L, M ja N siirto apporttiomaisuutena Hekalle

HEL 2022-010526
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 266 §

Överlåtelse genom apportplacering av byggnader vid Gustafsgårds servicecentral i Helsingfors stads bostäder Ab:s ägo

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade överlåta byggnaderna A, B, C, K, L, M och N vid Gustafsgårds servicecentral genom en investering i Helsingfors stads bostäder Ab:s (HEKA) fond för inbetalt fritt eget kapital.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Överföring av byggnaderna

Omstruktureringen av tjänsterna för den åldrande befolkningen fortsätter i enlighet med stadsstrategin och beslut som fattats av stadsstyrelsen och stadsfullmäktige. Syftet med strukturreformen är att erbjuda vård som motsvarar klienternas behov, stärka närståendevården, serviceboendet och hemvården samt att minska institutionsvården och stegvis övergå huvudsakligen till serviceboende.

Helsingfors stads mål är att av funktionella och ekonomiska orsaker centralisera sin bostadsegendom till Helsingfors stads bostäder Ab (HEKA). I det nämnda centraliseringssyftet och för att förenhetliga stadens funktioner är det ändamålsenligt att överföra byggnaderna A, B, C, K, L, M och N som Helsingfors stad äger vid Gustafsgårds servicecentral i Helsingfors stads bostäder Ab:s ägo. Överföringen gör det möjligt att ordna byggnadernas ägarskap, beslutsfattande, verksamhet, ekonomi och finansiering på ett ändamålsenligare sätt än tidigare.

Byggnaderna D och E vid Gustafsgårds servicecentral överfördes som apporter till Kiinteistö Oy Helsingin Palveluasunnot 31.12.2012. Kiinteistö Oy Helsingin Palveluasunnot uppgick i HEKA 31.12.2014. Byggnaderna D och E har byggts om under åren 2014–2017. Byggnaderna F, G och H överfördes som apporter till HEKA med stadsfullmäktiges beslut 9.12.2020, 356 §. Det föreslås nu att de återstående byggnaderna på servicecentralens område överförs till HEKA.

Att en och samma ägare förfogar över byggnaderna förtydligar objektets underhåll och genomförandet av sådana reparationer som gäller servicecentralens hela område. Av de byggnader som överförs är byggnaderna A, B, C och K i behov av renovering. Även andra byggnader kommer att genomgå stora funktionella ändringar. För de reparationerna har HEKA möjlighet att få ARA-finansiering. Lokalerna kommer att hyras ut till social- och hälsovårdssektorn. De kommer i fortsättningen att användas för omsorg av och som bostäder för de äldre. HEKA förvaltar över flera fastigheter som används för boende och tjänster för äldre och i organisationen finns det gediget yrkeskunnande i fråga om underhåll av fastigheter av den här typen, samverkan med social- och hälsovårdssektorn och hänsyn till de särskilda behoven hos byggnadernas användare.

Egendom som överförs som apport

Helsingfors stad äger byggnaderna A, B, C, K, L, M och N vid Gustafsgårds servicecentral. Byggnaderna är belägna i Åggelby, på Åldermansvägen 32 (tomt 91-28-169-5).

Byggnad A har färdigställts år 1953, dess yta är 3 464 m² och byggnadsbeteckning 103402383R.

Byggnad B har färdigställts år 1953, dess yta är 3 382 m² och byggnadsbeteckning 103402384S.

Byggnad C har färdigställts år 1953, dess yta är 3 380 m² och byggnadsbeteckning 103402385T.

Byggnad K har färdigställts år 1953, dess yta är 4 550 m² och byggnadsbeteckning 103402382P

Byggnad L har färdigställts år 2003, dess yta är 882 m² och byggnadsbeteckning 1034023932.

Byggnad M har färdigställts år 2003, dess yta är 848 m² och byggnadsbeteckning 1034023921.

Byggnad N har färdigställts år 2009, dess yta är 180 m² och byggnadsbeteckning 1034023943.

Lokaliseringskartan finns i bilaga 1.

Det sammanlagda värdet på byggnaderna är 7,94 miljoner euro. En utomstående värderare har gett ett värderingsinstrument om värdet. Värderingsinstrumentet ingår i det bifogade materialet. Tomten som byggnaderna finns på kommer i samband med överlåtelsen av byggnaderna att hyras ut till HEKA på ARA-grunder.

Helsingfors stad äger hela aktiestocken i HEKA. Överföringen av byggnaderna genomförs så att staden gör en investering som motsvarar värdet på bostäderna i Helsingfors stads bostäder Ab:s (HEKA) fond för inbetalt fritt eget kapital. Investeringen betalas med en apport som består av byggnader.

Värdering som gäller statligt stöd

Följande anges i artikel 107 punkt 1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF): ”Om inte annat föreskrivs i fördragen, är stöd som ges av en medlemsstat eller med hjälp av statliga medel, av vilket slag det än är, som snedvrider eller hotar att snedvrida konkurrensen genom att gynna vissa företag eller viss produktion, oförenligt med den inre marknaden i den utsträckning det påverkar handeln mellan medlemsstaterna.”

Helsingfors stad har planerat att göra en vederlagsfri apportplacering i Helsingfors stads bostäder Ab:s fond för inbetalt fritt eget kapital. Innan staden investerar har den avgjort huruvida den åtgärd som planeras utgör sådant statsstöd som avses i artikel 107 punkt 1 i EUF.

Enligt Europeiska kommissionens tillkännagivande gäller reglerna om statligt stöd endast om stödmottagaren är ett företag, dvs. en enhet som bedriver ekonomisk verksamhet, oberoende av dess rättsliga ställning och hur den finansieras. All verksamhet som går ut på att erbjuda varor och tjänster på en marknad utgör ekonomisk verksamhet (kommissionens tillkännagivande om begreppet statligt stöd 2016/C 262/01, punkterna 6–12).

HEKA:s syfte är att som en del av Helsingfors stadskoncern i Helsingfors område äga, förvärva till sitt ägo eller med stöd av hyresrätt förvalta tomter samt att äga och förvalta bostadshus som finns eller byggs på tomterna och vars lägenheter hyrs ut. Helsingfors stads mål är att av funktionella och ekonomiska orsaker centralisera sin bostadsegendom till HEKA. HEKA:s syfte är att renovera byggnaderna som de fått genom apportplacering och hyr ut dem till Helsingfors stads social- och hälsovårdssektorn.

HEKA:s verksamhet som gäller arrendet av byggnaderna som de fått genom apportplacering är inte av ekonomisk karaktär, då Helsingfors stad hyr ut lokalerna för eget bruk och inte för ekonomisk verksamhet. HEKA kan inte anses vara ett företag som motsvarar reglerna om statligt stöd när det gäller uthyrningen av byggnaderna som fåtts via apportplacering. I investeringen ingår således inte statligt stöd enligt artikel 107 (1) i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt.

Om HEKA driver även ekonomisk verksamhet, ska bokföringen av denna särskiljas från den icke ekonomiska verksamheten.

Dessutom kan man konstatera att hyresverksamheten i fråga om hyresobjekt som fåtts via apportplacering inte påverkar handeln mellan medlemsstaterna. I kommissionens tillkännagivande (2016/C 262/ 01, punkt 196) beträffande verkningarna för handeln konstaterar man följande: ”Kommissionen har i ett antal beslut, med hänsyn till de särskilda omständigheterna i de berörda ärendena, ansett att åtgärden haft en rent lokal verkan och därför inte påverkat handeln mellan medlemsstaterna. I dessa ärenden har kommissionen särskilt konstaterat att mottagaren levererade varor eller tjänster till ett begränsat område inom en medlemsstat och sannolikt inte lockade kunder från andra medlemsstater, och att det inte kunde förutses att åtgärden skulle ha mer än en marginell verkan på villkoren för gränsöverskridande investeringar eller etableringar.” HEKA erbjuder Helsingfors stads social- och hälsovårdssektor uthyrningstjänster gällande byggnaderna som de fått genom apportplacering. Dessutom är det fråga om byggnader i ett begränsat område, vilka man av tekniska och ekonomiska orsaker vill centralisera till HEKA. HEKA:s funktioner kan utgående från det ovannämnda anses vara lokala och med tanke på reglerna om statligt stöd påverkar funktionerna inte handeln mellan medlemsstaterna.

Utlåtande av social- och hälsovårdssektorn

Social- och hälsovårdssektorn har i sitt utlåtande 03-06-2022 tillstyrkt överföringen av byggnaderna. Utlåtandet finns som bilaga 2.

Befogenheter och verkställigheten av beslutet

I enlighet med 7 kap. 1 § 11 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige, om inte något annat är föreskrivet om befogenheterna, om försäljning av lös egendom då priset överstiger 5 miljoner euro.

föreskrivet om befogenheterna, om försäljning av lös egendom då priset överstiger 5 miljoner euro.
Stadsstyrelsen har för avsikt, om stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget, att i samband med verkställandet av fullmäktiges beslut realisera överlåtelsen av byggnaderna A, B, C, K, L, M och N vid Gustafsgårds servicecentral genom en vederlagsfri apportplacering i Helsingfors stads bostäder Ab:s fond för inbetalt fritt eget kapital samt bemyndiga chefen för teamet avtal och verksamhetsstyrning inom tjänsten tomter och utveckling av markegendomen vid stadsmiljösektorn att underteckna handlingarna som gäller överföringen av egendomen.

Stäng

Kaupunginhallitus 24.10.2022 § 701

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää luovuttaa Kustaankartanon palvelukeskuksen rakennukset A, B, C, K, L, M ja N Helsingin kaupungin asunnot Oy:lle (HEKA) sijoituksena yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

Käsittely

Esteelliset: Tuula Saxholm
Esteellisyyden syy: yhteisöjäävi (hallintolaki 28.1 § kohta 5)

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Suvi Rämö, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 20.09.2022 § 510

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle ja edelleen -valtuustolle, että kaupunkiympäristölautakunta oikeutettaisiin luovuttamaan Kustaankartanon palvelukeskuksen rakennukset A, B, C, K, L, M ja N vastikkeettomana apporttisijoituksena Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (HEKA) sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Ismo Aalto, diplomi-insinööri, puhelin: 310 20415

ismo.aalto@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 08.11.2022

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Suvi Rämö, tf. stadssekreterare, telefon: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi