Vahingonkorvaus, esinevahinko, 15.9.2022 Kustaankartanon seniorikeskus D1

HEL 2022-011188
Ärendet har nyare handläggningar
§ 3
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus kadonneista silmälaseista

Enhetschef

Päätös

Yksikön päällikkö päätti, että lähihoitaja ********** (jäljempänä hakija) korvataan kohtuussyistä 196,70 euroa Kustaankartanon seniorikeskuksessa 15.9.2022 kadonneista silmälaseista.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Virheellisellä teolla tai laiminlyönnillä ja esinevahingolla on oltava syy-yhteys.

Kustaankartanon seniorikeskuksessa lähihoitajana toimiva hakija vaatii korvausvaatimuksessa (liite 1) sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaa korvaamaan hänen 15.9.2022 työvuorossa kadonneista silmälaseistaan 281 euroa. Silmälasit oli hankittu 3.8.2020 ja niiden hankintahinta oli 281 euroa. Korvausvaatimuksen liitteenä on ostoksen kuitti (liite 2).

Käytettävissä olevan selvityksen mukaan hakija oli istunut tietokoneen ääressä asiakkaiden käyttämässä tilassa joutuessaan lähtemään äkillisesti hoitamaan akuuttia asiaa. Hakijan silmälasit olivat tilanteessa jääneet tietokoneen päälle. Hakijan palatessa tietokoneen luo olivat silmälasit kadonneet. Lähistöllä oli asiakas, joka keräili esineitä. Kyseinen asiakas saattaa myös piilotella tavaroita tai heittää niitä pois. Osastolla ei ole erillistä lukollista tilaa hoitajien työskentelyä varten, asiakkailla on vapaa kulku kaikkialle.

Osastonhoitajan selvityksen mukaan hakija ei olisi voinut estää tapahtumaa. Äkillisen avuntarpeen vuoksi hoitaja joutuu välillä lähtemään kirjauspisteeltään erittäin nopeasti. Laseja ei useamman vuorokauden etsinnöistä huolimatta osastolta löydetty ja osastonhoitaja katsoo silmälasien hävinneen asiakkaan toimesta.

Asiassa ei ole esitetty sellaisia tietoja tai sellaista näyttöä, jonka perusteella voitaisiin todeta, että hakijalle sattunut vahinkotapahtuma olisi johtunut Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan työntekijän virheestä tai laiminlyönnistä.

Mikäli sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei ole vahingonkorvauslain nojalla korvausvelvollinen, voidaan aiheutunut vahinko kuitenkin harkinnan mukaan korvata kohtuussyistä osittain tai kokonaan.

Kun vahinko on aiheutunut käytettyjen silmälasien katoamisesta, korvauksen määrää arvioitaessa otetaan huomioon käyttöikään perustuva vähennys. Silmälasien uushankintaa ei korvata.

Vahingoittuneen esineen arvon määrityksessä lähtökohtana käytetään maksukuittia, josta selviää hankintahinta ja -aika.

Ikävähennys uusien silmälasien hinnasta on tehty käyttäen vakuutuslaitosten eri esineryhmistä laatimia ikävähennystaulukoita. Käytettyjen, kaksi vuotta vanhojen silmälasien päivänarvoprosentti on em. taulukoiden mukaan 70 prosenttia.

Edellä todetun perusteella, ottaen huomioon käytettyjen silmälasien todennäköisen arvon, katsotaan kohtuulliseksi korvausmääräksi 196,70 euroa.

Päätöksenteon tuen päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätökseen 23.8.2018 § 121.

Detta beslut publicerades 03.02.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Anne Järvinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 21157

anne.k.jarvinen@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Kouvonen
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Vahingonkorvausvaatimus 19.9.2022
2. Vahingonkorvausvaatimus 19.9.2022, liite, kuitti

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.