Hankinta, Pro Consona-järjestelmän versiopäivitys, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-011190
Ärendet har nyare handläggningar
§ 134
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Pro Consona-tietojärjestelmän versiopäivityksen hankinta CGI Suomi Oy:ltä

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hankintalain 136 §:n perusteella hankkia CGI Suomi Oy:ltä Pro Consona-tietojärjestelmään perheoikeudellisten palveluiden versiopäivityksen, sekä sosiaalitoimen ajanvarausratkaisun sosiaalitoimen ammattilaisten ja kuntalaisten käyttöön.

Hankinnan arvioitu arvolisäveroton kertakustannus on noin 260 000 euroa ja jatkuvien palvelujen kokonaiskustannus on noin 125 000 euroa vuodessa.

Päätöksen perustelut

Pro Consona lastenvalvojajärjestelmä on käytössä sosiaali- ja terveystoimialan perheoikeudellisissa palveluissa vanhemmuuden selvittämiseen, lapsen huoltoa- ja tapaamisoikeutta sekä elatusapua koskevien sopimusten vahvistamiseen liittyvissä tehtävissä. Perheoikeudellisissa palveluissa on käytössä myös Palveluohjain-järjestelmä kuntalaisten sähköiseen ajanvaraukseen.

Perheoikeudellisten palvelujen käytössä olevat tietojärjestelmät on tarkoitus korvata Apotti-järjestelmällä ja kuntalaisten sähköisen ajanvarauksen osalta Maisa asiakasportaalissa. Apotin käyttöönoton vaiheistuksen yhteydessä vuonna 2021 perheoikeudellisten palvelujen osio päätettiin siirtää projektoitavaksi vuoden 2022 aikana. Keväällä 2022 Apottiorganisaatioiden Apotti ohjausryhmässä Apotti Oy esitti, että toteutus on mahdollista käynnistää vasta vuonna 2025. Kuntalaisten sähköistä ajanvarausta ei voida toteuttaa Maisa asiakasportaalissa ilman koko palvelun kirjaamisten siirtymistä Apotti-järjestelmään. Palveluohjain-järjestelmän käyttö sosiaali- ja terveystoimialalla päättyy 31.12.2022. Edellä esitetystä johtuen perheoikeudellisten palvelujen tietojärjestelmäratkaisut on toteutettava nykyisten käytössä olevien ratkaisujen pohjalta, niitä tarvittavin osin päivittämällä.

Pro Consona lastenvalvojajärjestelmän toiminnallisuudet perustuvat isyyslakiin (11/2015) ja äitiyslakiin (253/2018). Edellä olevat lait kumotaan uudella vanhemmuuslailla (HE 132/2021) ja se astuu voimaan 1.1.2023. Vanhemmuuslaki vaatii lastenvalvojajärjestelmään toiminnallisia muutoksia, jotka tietojärjestelmän toimittaja on toteuttanut uuteen Pro Consona OMNI360 tietojärjestelmään, joka toimitetaan versiopäivityksenä Pro Consona Lastenvalvoja – osuuteen.

Päivityksen myötä lastenvalvojan asiakastietojärjestelmän toiminnallisuudet päivittyvät tukemaan
1) uusinta perheoikeudellisten palveluiden lainsäädäntöä
2) sosiaalipalveluiden kansallisten vaatimusten edellyttämiä rakenteita, sisältöjä ja toiminnallisuuksia
3) helpottamaan asiakastyön prosessin hallintaa ja kirjaamista.

Samassa yhteydessä päivitetään myös Pro Consona ajanvarausosio uudempaan selainpohjaiseen versioon, jossa on mukana myös kansalaisen web-ajanvarauspalvelu. Tällä mahdollistetaan kuntalaisten sähköisen ajanvarauksen jatkuminen Palveluohjaimen käytön päättyessä.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on voimassa oleva sopimus (Sosiaaliviraston lastenvalvojien tietojärjestelmän toimitus ja ylläpitosopimus, sopimus n:o 17345, 13.4.2007) CGI Suomi Oy:n kanssa Pro Consona-tietojärjestelmästä.

Tehtävä päätös perustuu hankintalain 136 § 2 mom. 1 kohtaan, jonka mukaisesti sopimusmuutokset ovat sallittuja, jos ne perustuvat hankintamenettelyn aikana tiedossa olleisiin sopimusehtoihin niiden arvosta riippumatta ja nämä ehdot ovat selkeät, täsmälliset ja yksiselitteiset, eivätkä muuta hankintasopimuksen tai puitejärjestelyn yleistä luonnetta. Voimassa olevassa sopimuksessa on määritelty menettelyt ohjelman uusien versioiden käyttöönotosta sekä lainsäädännön ja viranomaisten ohjeiden aiheuttamien muutosten ja lisäysten toteuttamisesta tietojärjestelmään.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta muutossopimuksen.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 24.5.2022 § 104.

Detta beslut publicerades 27.09.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Lassi Laine, ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 43104

lassi.laine@hel.fi

Jukka-Pekka Lehtomaa, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 24074

jukka-pekka.lehtomaa@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja