Hankesuunnitelma, Lpk Tuuli ja Lp Viiri, korvaava uudisrakennus, Jasmiinikuja 3

HEL 2022-011343
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 70 §

Projektplan för en ersättande nybyggnad för daghemmet Tuuli

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände projektplanen för en ersättande nybyggnad för daghemmet Tuuli, daterad 3.11.2023, enligt vilken projektet omfattar cirka 2 612 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 13 180 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för augusti 2023.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Projektets nödvändighet

Behovet av platser inom småbarnspedagogiken i området Södra Haga uppskattas öka ända fram till ingången av 2030-talet varefter det minskar något.

En del av områdets nuvarande daghem är verksamma i lokaler som är olämpliga eller som behöver renoveras. Projektet för en ersättande nybyggnad för daghemmet Tuuli gör det möjligt att tillhandahålla moderna, hälsosamma och fungerande lokaler och efter övervägande avstå från de mindre lokalerna. Dessutom förbereder staden sig för den uppskattade ökningen av antalet barn i småbarnspedagogikålder.

Daghemmet Tuulis befintliga byggnad är i dåligt skick, funktionellt utmanande och liten med tanke på områdets barnantal. De nya lokalerna gör det möjligt att ordna verksamhet i enlighet med den nuvarande planen för småbarnspedagogik. I och med nybyggnaden får daghemmet tidsenliga och trivsamma lokaler, där man kan ordna mångsidig verksamhet.

Projektplan

Daghemmet Tuuli ligger på tomt 1 på adressen Jasmingränden 3, i kvarteret 29250 i stadsdelen Södra Haga (29). I området gäller detaljplan nummer 12804 (vann laga kraft 16.8.2023). Enligt detaljplanen har tomten betecknats som ett kvartersområde för närservicebyggnader (YL). Detaljplanekartan ingår i bilagematerialet.

Den daghemsbyggnad med 60 platser som ligger på tomten rivs delvis. Daghemmet Tuulis byggnad i en våning är ritad av arkitekt Reijo Jallinoja och blev klar 1990. Enligt detaljplanen ska daghemsbyggnaden skyddas delvis. Byggnaden har beteckningen sr 3 ”En stadsbildsmässigt värdefull byggnad som ska skyddas och vars egenskaper ska bevaras. Byggnaden får inte rivas.”

Enligt stadsmuseets utlåtande gäller detaljplanens skyddsbeteckning byggnadens runda del. Avsikten är att renovera den skyddade byggnadens runda del i samband med projektet. Delen blir en kall lokal som skyddar barnens lek mot väder och som inte ingår i lokalprogrammet. Byggnaden rivs delvis som ett separat projekt.

Den byggnad som rivs delvis är i mycket dåligt skick och har kommit till slutet av sin livslängd. Den ersättande nybyggnadens läge har granskats i samarbete med stadsmiljösektorns tjänst detaljplaneläggning och stadsbildsarbetsgruppen under projektplaneringen.

Daghemslokalerna är planerade för 196 barn i åldern 1–6 år. I nybyggnaden kommer uppskattningsvis 39 personer inom småbarnspedagogiken att arbeta. Personalstyrkan beror på barnens åldersfördelning. En del av verksamhetsområdena byggs i enlighet med skiftvårdens krav då det går att ordna dygnetruntvård i lokalerna.

Nybyggnaden planeras och byggs i överensstämmelse med dagens normala kvalitetsnivå och i enlighet med de gällande byggbestämmelserna och stadens egna planeringsanvisningar. Lokalerna planeras så att de blir hälsosamma, trygga och trivsamma.

För projektet byggs en parkeringsplats för angöringstrafik på en LPA-tomt vid Korpasbackavägen. Parkeringsplatsen byggs i samband med iståndsättningen av Tilkängens park.

För projektet har en projektplan daterad 3.11.2023 utarbetats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn. Under projektplaneringen har representanter för byggnadstillsynstjänsterna, miljötjänsterna och räddningsverket, tillgänglighetsombudet samt personalen inom arbetarskyddssamarbetet vid fostrans- och utbildningssektorn hörts som experter. Det utlåtande som personalen inom arbetarskyddssamarbetet lämnade in 12.10.2022 ingår i bilagematerialet.

Projektplanen finns i bilaga 1.

Fostrans- och utbildningspersonalen engageras i projektet

Daghemmets personal har deltagit i beredningen av projektet och bidragit med ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv på planeringen av lokalerna. Den respons som har kommit in i och med delaktiggörandet har beaktats i utarbetandet av planerna. Personalen engageras i den fortsatta utvecklingen av planerna med hjälp av användarmöten.

Ekologiskt hållbart byggande

Utgångspunkten för planeringen är att energieffektiviteten är bättre än föreskriftsnivån, internt spillenergiflöde utnyttjas effektivt och förnybar energi produceras på platsen.

Olika energiproduktionsmetoder jämfördes med tanke på livscykelkostnaderna och klimatavtrycket under projektplaneringsfasen. Jordvärme valdes som grund för den fortsatta planeringen. På yttertaket installeras ett solelsystem på cirka 28 kWp. Jordvärme täcker cirka 98 % av den energi som behövs för att värma upp lokalerna. Solelen täcker cirka 13 % av det totala behovet av el.

Under projektplaneringsfasen beräknades byggnadens e-tal uppgå till 56 kWhE/m².

Projektets omfattning och byggkostnader

Projektets omfattning är cirka 2 237 m² bruttoyta (nybyggnaden) och 375 m² bruttoyta (den byggnadsdel som bevaras) dvs. totalt 2 612 m² bruttoyta (2 105 m² lägenhetsyta). Utöver dem byggs ett kallt gårdsförråd på 33 m² bruttoyta.

Projektets byggkostnader uppgår till sammanlagt högst 13,18 miljoner euro, exklusive mervärdesskatt, i kostnadsnivån för augusti 2023.

Projektets kostnader höjs av svåra grundläggningsförhållanden, ursparingar av jordmassor på gårdsområdet vilka är nödvändiga för byggnadens golvhöjder samt de renoveringar som behövs för den skyddade byggnadsdelen. Dessutom höjs kostnaderna av områdets höga stadsbildsmässiga krav och beaktande av den skyddade byggnadsdelen i planeringen av nybyggnaden och den nya planering som skyddet har medfört.

Under den stadsbildsmässiga granskningen av projektet observerades behov av fortsatta planer som höjde kostnaderna för projektplaneringen betydligt. Dessutom hade ombyggnadskostnaderna för den del av den gamla byggnaden som bevaras inte beaktats i den ursprungliga reserveringen.

Lokalkostnader för fostrans- och utbildningssektorn

Den interna månadshyran för nybyggnaden är 34,04 euro/m² lägenhetsyta. Hyran uppgår då till 72 000 euro i månaden och årshyran blir 872 900 euro. Grunden för hyran per kvadratmeter är 2 105 m² lägenhetsyta.

Den interna hyran består av följande:

  • investeringsvederlag 12,28 euro/m² lägenhetsyta i månaden
  • avkastningskrav 13,00 euro/m² lägenhetsyta i månaden
  • arrende 0,58 euro/m² lägenhetsyta i månaden
  • underhållshyra 7,51 euro/m² lägenhetsyta i månaden
  • allmänna kostnader 0,67 euro/m² lägenhetsyta i månaden.

Den slutliga kapitalhyran justeras efter kostnaderna i entreprenadskedet. Underhållshyran justeras så att den motsvarar underhållshyran vid tidpunkten då projektet slutförs.

Projektfinansiering

I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2024–2033, som bifogats budgeten för år 2024, har det reserverats 9 030 000 euro för projektet så att det genomförs under åren 2024–2025.

Det är möjligt att genomföra projektet inom ramen för budgeten, eftersom cirka 90 miljoner euro av husbyggnadsinvesteringarna enligt en preliminär prognos förblir oförbrukade.

Projektets genomförande och tidsplan

Projektets genomförande- och underhållsansvar hör till lokalservicen inom stadsmiljösektorns servicehelhet byggnader och allmänna områden.

Avsikten är att byggarbetet inleds i september 2024 och blir färdigt i mars 2026. Enligt tidsplanen inleds verksamheten i lokalerna i april 2026.

Tillfälliga lokaler

Daghemmet behöver tillfälliga lokaler tills nybyggnadsprojektet är färdigt. De tillfälliga lokalerna har planerats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn. De tillfälliga lokalerna ligger på adressen Malmåkersvägen 6a. Lokalkostnaderna uppgår till 18,95 euro/m² i månaden, dvs. cirka 233 900 euro/år, i kostnadsnivån för april 2023.

Chefen för kundrelationsenhet 1 har 21.4.2023 (§ 12) fattat beslut om de tillfälliga lokalerna. Beslutet finns i bilagematerialet.

Fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande och bedömning av konsekvenserna för barn

Fostrans- och utbildningsnämnden har 16.1.2024 (§ 14) tillstyrkt projektplanen i sitt utlåtande. Fostrans- och utbildningsnämnden konstaterar att projektet väl svarar mot de funktionella målsättningarna för fostran och utbildning. Utlåtandet finns i sin helhet i ärendets beslutshistoria.

Genom byggandet av lokalerna säkerställs en fysiskt, psykiskt och socialt trygg och hälsosam verksamhetsmiljö för unga. Planeringslösningarna främjar en god skolgemenskap.

Befogenheter

I enlighet med 7 kap. 1 § 1 mom. 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner som gäller stadens projekt vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.

Stäng

Kaupunginhallitus 11.03.2024 § 143

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy päiväkoti Tuulin korvaavan uudisrakennuksen 3.11.2023 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 2 612 brm² ja enimmäishinta arvonlisäverottomana on 13 180 000 euroa elokuun 2023 kustannustasossa.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 25251

maria.nelskyla@hel.fi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 16.01.2024 § 14

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 3.11.2023 päivätystä päiväkoti Tuulin korvaavan uudisrakennuksen hankesuunnitelmasta (liite 1). Kasvatus- ja koulutuslautakunta on hyväksynyt hankkeen tarveselvityksen 12.12.2023. Hankesuunnitelma on tarveselvityksen mukainen.

Lautakunta edellyttää erityistä huomiota ja tarkkuuta kiinnitettävän tilojen valmistumiseen sovitussa aikataulussa, mikä on edellytys lakisääteisten palvelujen toteuttamiselle.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:

Hankesuunnitelma vastaa kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa.
Tilojen suunnittelussa tulee varmistaa, että toiminnalle on riittävästi rauhallisia tiloja. Erityistä huomiota tulee kiinnittää ääneneristykseen, äänenvaimennukseen ja valaistukseen. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta painottaa hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin.

Esittelijä
varhaiskasvatusjohtaja
Miia Kemppi
Lisätiedot

Tommi Kantanen, projektiarkkitehti, puhelin: 310 21663

tommi.kantanen@hel.fi

Keijo Räikkönen, varhaiskasvatuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 69628

keijo.raikkonen@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 16.11.2023 § 110

Esitys

A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle osoitteeseen Jasmiinikuja 3 toteutettavan LPK Tuulin korvaavan uudisrakennuksen 3.11.2023 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen enimmäishinta arvonlisäverottomana on 13 180 000 euroa elokuun 2023 kustannustasossa ja laajuus noin 2612 brm² ehdolla, että Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

B
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua ja muuta valmistelua odottamatta hankepäätöstä.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektiarkkitehti Robert Hanson. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot

Robert Hanson, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 33559

robert.hanson@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 09.04.2024

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Maria Nelskylä, stadssekreterare, telefon: 09 310 25251

maria.nelskyla@hel.fi