Meluilmoitus, ulkoilmakonsertti, Tuska Open Air Metal Festival 2023, Suvilahden tapahtumakenttä, Tuska Festival Oy

HEL 2022-011609
Ärendet har nyare handläggningar
§ 18

Päätös Tuska Festival Oy:n meluilmoituksesta koskien Tuska Open Air Metal Festival 2023 -tapahtuman ulkoilmakonsertteja Suvilahden tapahtumakentällä, Sörnäinen

Enhetschef

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä Tuska Festival Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee Tuska Open Air Metal Festival 2023 -tapahtuman ulkoilmakonsertteja ja niihin liittyviä äänentoistolaitteiden testauksia 29.6. - 2.7.2023 Suvilahden tapahtumakentällä, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:

  1. Äänentoistolaitteiden käyttö on sallittua ulkotiloissa (mukaan lukien teltat) vain seuraavina ajankohtina:  

    - torstai 29.6.2023 kello 9.00 - 21.00 (testaus)
    - perjantai 30.6.2023 kello 9.00 - 24.00 (testaus ja konsertti)
    - lauantai 1.7.2023 kello 9.00 - 24.00 (testaus ja konsertti)
    - sunnuntai 2.7.2023 kello 10.00 - 23.00 (testaus ja konsertti).
  2. Konserttien aiheuttamaa melutilannetta on seurattava mittauksin kello 22.00 alkaen konserttien päättymiseen asti. Mittausten tulee olla jatkuvia ja valvottuja.

    Mittauksia on tehtävä osoitteissa Vilhonvuorenkatu 11 ja Arielinkatu 10 sijaitsevien rakennusten ylimmissä kerroksissa sekä tapahtuma-alueella miksauspisteissä.
    Mittaukset tulee suorittaa ympäristöministeriön ohjeen 1/1995
    "Ympäristömelun mittaaminen" mukaisesti. Mittauksissa käytettävän laitteiston ja sen kalibroinnin tulee täyttää melumittausstandardien vaatimukset, mieluiten tarkkuusluokalle 1, mutta vähintään luokalle 2.
     
  3. Mittausten suorittajan tulee olla ympäristömelumittauksissa FINAS-akkreditointipalvelun päteväksi todentama tai Suomen ympäristökeskuksen sertifioima.
  4. Melumittauksista on laadittava mittauspöytäkirja, joka
    on toimitettava Helsingin kaupungin kirjaamoon (helsinki.kirjaamo@hel.fi) viimeistään 17.7.2023. Saatteessa on ilmoitettava asian diaarinumero HEL 2022-011609.

    Mittauspöytäkirjasta tulee käydä ilmi rakennusten julkisivuun kohdistuneen melun A-taajuuspainotettu keskiäänitaso (LAeq,5min) ja taajuusjakauma konserttipäivittäin kello 22.00 alkaen konserttien päättymiseen asti (kuvaajat) ja mittausten suorittaja, mittauksissa käytetty äänitasomittari, sääolosuhteet ja mittauspisteen tarkka sijainti (valokuva mittausolosuhteista). Lisäksi mittauspöytäkirjassa on esitettävä selvitys taustamelusta ja sen osuudesta kokonaismelutasoon.
     
  5. Tapahtumaa koskeva tiedote on jaettava vähintään alla olevaan karttaan merkitylle alueelle (Kuva 1). Tiedote on jaettava alueen jokaiseen asuinhuoneistoon viimeistään kaksi viikkoa ennen tapahtumaa.

    Lisäksi tiedote on jaettava myös seuraaville asukasyhdistyksille: Merihaka-seura ry, Kallio-seura ry, Kulosaarelaiset-Brändborna ry ja Kalasataman asukasyhdistys ry.

    Tiedotteesta on käytävä ilmi ulkoilmakonserttien ja äänentoistolaitteiden testausten tarkat ajankohdat sekä järjestäjän yhteystiedot. Yhteystiedoissa tulee olla myös puhelinnumero, johon voi tarvittaessa antaa palautetta koko tapahtuman ajan.
     
  6. Tiedotuksen toteuttamisesta on laadittava tiedotussuunnitelma, joka on toimitettava Helsingin kaupungin kirjaamoon (helsinki.kirjaamo@hel.fi) viimeistään 1.6.2023. Saatteessa on ilmoitettava asian diaarinumero HEL 2022-011609.

    Tiedotussuunnitelmasta pitää käydä ilmi kuka tiedotteet jakaa, miten huoneistokohtainen tiedottaminen käytännössä toteutetaan (erityisesti lukittuihin porraskäytäviin pääsy) ja tarkka tiedotusalue.
  7. Tapahtuman aiheuttaman meluhaitan riittävästä torjunnasta on
    sovittava ennakkoon seuraavien päiväkotien, hoivakotien, koulun ja terveyskeskuksen johtajien kanssa neuvottelemalla:

    - päiväkoti Pääskylä (Hämeentie 55 B)
    - Kalasataman peruskoulu (Polariksenkatu 1)
    - Kalasataman päiväkoti (Polariksenkatu 1)
    - päiväkoti Kaleva (Arielinkatu 2)
    - päiväkoti Ariel (Arielinkatu 6)
    - Kalastaman palveluasumisryhmä (Junonkatu 9 B)
    - Kipparitalo (Arcturuksenkatu 6)
    - Rudolfin asuntoryhmä/Sompasaaren tukiasunnot (Sompasaaren laituri 6)
    - Kalasataman terveyskeskus (Työpajankatu 14)
    - päiväkoti Verkkosaari (Capellan puistotie 27)
  8. Roskaantunut tapahtuma-alue ja sen lähiympäristö on siivottava välittömästi tapahtuman jälkeen.
  9. Tapahtuman jätehuollon toteuttamisesta varten on laadittava jätehuoltosuunnitelma, joka on toimitettava ympäristöseuranta- ja -valvontayksikölle (kymp.yseposti@hel.fi) viimeistään 29.5.2023. Tapahtuman jälkeen on toimitettava raportti toteutuneista jätteistä osoitteeseen kymp.yseposti@hel.fi 1.8.2023 mennessä.

    Jätehuoltosuunnitelman laatimisessa tulee noudattaa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksiä.
  10. Käymälöiden viereen ja/tai sisälle tulee sijoittaa riittävästi roska-astioita ja opasteita, jotta tapahtumayleisö ei heittäisi käymälälietteen joukkoon sinne kuulumattomia roskia.

Kuva 1. Tiedotusalue rajattu punaisella viivalla (Määräys 5).

Käsittelymaksu

Ilmoituksen käsittelystä peritään 520,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 10.6.2021, 141 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen perustelut

Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.

  1. Äänentoistolaitteiden käyttöaikaa rajoittamalla vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa.

    Määräystä annettaessa on otettu huomioon ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus (Ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus vuosille 2023-2025, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö– ja lupajaosto 2.2.2022, 56 §), jossa on määritelty kello 22.00 jälkeen päättyvien konserttipäivien enimmäismäärät ja päättymisajat eri tapahtumapaikoilla (https://www.hel.fi/static/ymk/meluselvitys/konserttiajat.pdf).


  2. Mittausvelvoite on tarpeen melutasorajaa koskevan määräyksennoudattamiseksi. Ulkoilmakonsertin melu häiritsee asukkaita eniten silloin, kun konsertit päättyvät vasta yöaikaan. Siksi on tärkeää, että yöaikaista melutilannetta seurataan luotettavin mittauksin.
  3. Mittausten suorittajan tulee olla ammattitaitoinen, jotta mittaukset tehdään oikein ja tulokset ovat luotettavia. FINAS-akkreditointipalvelu ja Suomen ympäristökeskusovat puolueettomia ja luotettavia ympäristömelumittaajan pätevyyden todentajia.
  4. Mittaustulosten raportointi on tarpeen valvonnan kannalta. Mittaustulosten perusteella arvioidaan, oliko melutilanne päätöksen mukainen.
  5. Laajalla tiedottamisella vähennetään tapahtumasta ympäristönasukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Tiedote tulee jakaa huoneistokohtaisesti, koska ulkoilmakonsertit päättyvät vasta yöaikaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupunginympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  6. Tiedotussuunnitelman avulla varmistetaan tiedottamisen kattavuus.
  7. Meluntorjunnasta sopiminen etukäteen on tarpeen, jotta tapahtumasta ei aiheutuisi kohtuutonta haittaa päiväkotien, koulun, hoivapalveluiden ja terveyskeskuksen toiminnalle. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  8. Tapahtuman järjestäjällä on siivoamisvelvollisuus tapahtuma-alueella ja tapahtuman vaikutusalueella.
  9. Jätehuoltosuunnitelman avulla varmistetaan suuren yleisötapahtuman jätehuollon toimivuus.
  10. Tapahtuman käymälöiden lietteet eivät saa aiheuttaa haittaa jätevedenpuhdistamon toiminnalle. Riittävä määrä jäteastioita ja opasteita käymäläalueella vähentää käymälälietteen joukkoon kuulumattomia roskia.

Ilmoituksen tekijä

Tuska Festival Oy, Lapinlahdenpolku 8, 00180 Helsinki
Y-tunnus: 1989985-3

**********

Ilmoituksen sisältö

Ilmoitus koskee Tuska Open Air Metal Festival 2023 -tapahtuman ulkoilmakonsertteja ja niihin liittyviä äänentoistojärjestelmän testauksia Suvilahden tapahtumakentällä osoitteessa Parrukatu 2-4 (kuva 2). Äänentoistojärjestelmää käytetään seuraavasti:

- torstaina 29.6.2023 kello 9.00 - 21.00 (äänentoistojärjestelmän testaus)
- perjantaina 30.6.2023 kello 9.00 - 13.00 äänentoistojärjestelmän testaus ja kello 13.00 - 24.00 festivaaliohjelmaa
- lauantaina 1.7.2023 kello 9.00 - 13.00 äänentoistojärjestelmän testaus ja kello 13.00 - 24.00 festivaaliohjelmaa
- sunnuntaina 2.7.2023 kello 10.00 - 13.00 äänentoistojärjestelmän testaus ja kello 13.00 - 23.00 festivaaliohjelmaa

Tapahtuma-alueella on kaksi ulkolavaa (päälava ja lava 3) ja yksi teltassa sijaitseva esiintymislava (lava 2). Esiintymislavoilla soitetaan vuorotellen.

Kuva 2. Tapahtuma-alueen kartta, sisältäen esiintymislavojen sijainnit ja soittosuunnat.

Tapahtumassa käytettävät äänentoistolaitteet ovat samaa tyyppiä ja kokoluokkaa kuin aiemmissa Tuskafestivaaleissa. Tapahtumasta aiheutuvan melun A-taajuuspainotettu keskiäänitaso (LAeq) on 10 metrin etäisyydellä melulähteestä 105 desibeliä. Melulle eniten altistuvat asuinrakennukset sijaitsevat lännessä Vilhonvuorenkadulla, Suvilahdenkadulla ja Pääskylänrinteellä sekä idässä Arielinkadulla (ilmoituksen liitekartta). Lähimpien asuinrakennusten luona musiikkimelutaso (LAeq) on ilmoituksen mukaan 75 desibeliä.

Melua torjutaan äänentoistolaitteiden suuntauksilla ja säädöillä ja melumittauksilla.

Äänentoistojärjestelmä (PA) suunnataan siten, että lähiympäristöön leviävä melu jää mahdollisimman pieneksi. Melutilannetta seurataan mittauksin tapahtuma-alueen kahdella miksauspisteellä (päälavan ja telttalavan miksauspisteet) ja lähiympäristön mittauspisteillä osoitteissa Vilhonvuorenkatu 11 B (Flow Festival Oy:n toimisto) ja Arielinkatu 10 (6. kerroksen kerhotilan parveke). Mittauksia suoritetaan koko festivaalin ajan silloin, kun musiikkitapahtumat ovat käynnissä.

Meluilmoituksessa esitetään, että tapahtumasta tiedotetaan lähialueen asukkaille noin viikkoa ennen tapahtumaa jakamalla tiedote porraskäytäväkohtaisesti kaikkiin asuinrakennuksiin, jotka sijaitsevat alle 500 metrin säteellä tapahtuma-alueesta.

Melumittaussuunnitelman, melumittaukset sekä mittaustulosten perusteella tehtävän raportoinnin suorittaa Akukon Oy.

Ilmoituksen käsittely

Ilmoitus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 30.9.2022 ja sitä on täydennetty 26.1.2023 ja 17.5.2023.

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta, kesto ja vaikutus ympäristön melutasoon.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §
Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §
Jätelaki (2011/464) 74 ja 76 §

Päätöksen tiedoksianto ja voimassaolo

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin internetsivulla,
osoitteessa https://paatokset.hel.fi/fi/kuulutukset-ja-ilmoitukset

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on
nähtävillä kuulutuksessa.

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (YSL 200 §).

Detta beslut publicerades 31.05.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
65100 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut 
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Carita Kuparinen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 25927

carita.kuparinen@hel.fi

Beslutsfattare

Katariina Serenius
yksikön päällikkö