Liikenteenohjaussuunnitelma, Esplanadin ja lähialueen katujen kokeilu
- Ledande inspektör 15.05.2023
- Stadsmiljönämnden 13/18.04.2023
- Ledande inspektör 12.04.2023
- Ledande inspektör 12.04.2023
- Ledande inspektör 12.04.2023
- Stadsmiljönämnden 36/15.11.2022
- Stadsmiljönämnden 36/15.11.2022
- Stadsmiljönämnden 35/08.11.2022
- Stadsmiljönämnden 35/08.11.2022
- Stadsmiljönämnden 34/01.11.2022
Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnan päätöksestä 15.11.2022 § 635 Esplanadien ja niihin liittyvien katujen kokeilu
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti jättää tutkimatta ********** tekemän oikaisuvaatimuksen lautakunnan päätöksestä 15.11.2022 (§ 635) Esplanadien ja niihin liittyvien katujen kokeilu.
Perustelut
Kaupunkiympäristölautakunta on 15.11.2022 päätöksellään (§ 635) päättänyt, että kaupunkiympäristötoimialalla valmistellaan Esplanadeille ja niihin liittyville tietyille kaduille liikennejärjestelyiden ja katuympäristön kokeilut alkaen vuodesta 2023.
Kuntalain (410/2015) 136 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.
Lautakunnan päätöksen voidaan katsoa sisältävän vain ohjeita kaupunkiympäristön toimialan viranhaltijoille siitä, mistä kokeilussa on kyse ja mihin kokeilun suunnittelun yhteydessä on kiinnitettävä huomiota. Päätöstä on tästä syystä pidettävä asian valmisteluna.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan ”ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunkiympäristönlautakunta päättää yleis- ja asemakaavoituksen, liikenne- ja katusuunnittelun sekä muun maankäytön ohjaamisesta.”
Lautakunnan päätöksen mukaisesta kokeilusta päättää lopullisesti Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat –palvelukokonaisuuden katutyö- ja sijaintipalveluiden johtava tarkastaja.
Hallintosäännön 16 luvun 8 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan asiakkuusjohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää tieliikennelain mukaisesta tien tilapäisestä sulkemisesta ja liikenteenohjaajan määräämisestä tiellä tai sen läheisyydessä tehtävän työn, tutkimuksen tai pitkäkestoisen liikennehäiriön vuoksi.
Asiakkuusjohtaja on päätöksellään 14.12.2022 § 41 delegoinut edellä mainittua toimivaltaansa palvelut ja luvat –palvelukokonaisuuden katutyö- ja sijaintipalveluiden johtavalle tarkastajalle siltä osin, kun tilapäinen liikennejärjestely liittyy muuhun kuin yleisellä alueella tehtävään kaivutyöhön.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätökseen on liitetty muutoksenhakuohje oikaisuvaatimuksen tekemiseksi, jonka mukaan päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristölautakunnalle. Päätökseen on erehdyksestä johtuen liitetty virheellinen oikaisuvaatimusohje. Virheellinen ohjaus ei muuta päätöksen luonnetta eikä siitä näin voi seurata lisää oikeuksia. Virheellinen ohjaus ei tee päätöksestä muutoksenhakukelpoista. Oikaisuvaatimuksentekijällä ei ole siten oikeutta vaatimuksen tekemiseen. Oikaisuvaatimus tulee jättää tutkimatta.
Asiassa ei ole myöskään perusteita kieltää kuntalain 143 §:n nojalla
päätöksen täytäntöönpanoa, koska lautakunta ei käsittele oikaisuvaatimusta.
Käsittely
Vastaehdotus:
Mika Raatikainen: Esitän, että kaupunkiympäristölautakunnalle tehty oikaisuvaatimus tutkitaan.
Viranhaltijoita konsultoituaan puheenjohtaja totesi, ettei esitystä voida ottaa käsittelyyn, koska lain mukaan lautakunnalla ei ole toimivaltaa tutkia asiaa. Näin ollen esitys raukesi.
Mika Raatikainen jätti eriävän mielipiteen päätöksestä jättää esitys ottamatta käsittelyyn.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Oikaisuvaatimuksen keskeinen sisältö
Hakija on oikaisuvaatimuksessaan 15.12.2022 vaatinut Kaupunkiympäristölautakunnan 15.11.2022 tekemän päätöksen kumoamista.
Hakija katsoo, että kaupunkiympäristölautakunta ei ole lakiin perustuen toimivaltainen tekemään valmisteluun liittyvää päätöstä, joka tosiasiallisesti merkitsee voimassa olevan asemakaavan ja asemakaavaa täydentävien, lainvoimaisesti vahvistettujen ja voimassa olevien katusuunnitelmien muuttamista. Päätös on hakijan mukaan voimassa olevien katusuunnitelmien vastainen.
Hakija katsoo, että asiassa ei ole noudatettu maankäyttö- ja rakennuslain ja -asetuksen mukaisia säännöksiä koskien katusuunnitelmien vuorovaikutusmenettelyä ja toteaa, että maankäyttö- ja rakennuslaki ei sisällä säännöksiä koskien kokeiluluontoista asemakaavan tai katusuunnitelmien muuttamista.
Hakija katsoo, että päätöksenteolle olennainen tarveselvitys on puutteellinen ja tosiasioiden vastainen.
Hakija toteaa, että ajoneuvoliikennettä rajoittava päätös edellyttää MRL 5 §:n mukaista riittävää vaikutusten arviointia, jonka toteuttaminen ei käy ilmi ko. päätöksen päätöstekstistä. Hakija vaatii päätöksen kumoamista vajavaisen vaikutusten arvioinnin perusteella.
Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan esityslistan liitteenä, liite 1.
Vastine oikaisuvaatimuksessa esitettyyn keskeisiin väitteisiin
Oikaisuvaatimus tulee jättää edellä todetun mukaisesti tutkimatta.
Vastineena oikaisuvaatimuksessa esitettyihin väitteisiin voidaan kuitenkin todeta seuraavaa.
Kaupunkiympäristölautakunta on ollut toimivaltainen päättämään Esplanadeille ja niihin liittyville tietyille kaduille liikennejärjestelyiden ja katuympäristön kokeilujen valmistelusta. Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan ”ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunkiympäristönlautakunta päättää yleis- ja asemakaavoituksen, liikenne- ja katusuunnittelun sekä muun maankäytön ohjaamisesta.”
Tilapäisten liikennejärjestelyiden toteuttaminen katuympäristöön ei ole rinnastettavissa katusuunnitelman pysyvään muuttamiseen. Nyt puheena olevassa tapauksessa kyseessä on kokeilu, jonka voidaan katsoa kuuluvan kunnan yleiseen toimialaan (kts. KHO:1972:843). Katujen tilapäinen sulkeminen ratkaistaan tieliikennelain 187 §:n ja 71 §:n nojalla. Kuten edellä on todettu päätöksen asiasta tekee Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat –palvelukokonaisuuden katutyö- ja sijaintipalveluiden johtava tarkastaja.
Oikaisuvaatimuksen täydennys
Oikaisuvaatimuksen hakija on 6.4.2023 toimittanut oikaisuvaatimukseen täydennyksen (liite 2). Oikaisuvaatimuksen täydennyksessä on muun muassa katsottu, että oikaisuvaatimusta ei ole käsitelty viipymättä, ja vaadittu lautakunnan päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä.
Oikaisuvaatimuksen käsittelyn pitkittymisen osalta voidaan todeta, että viivästys on johtunut inhimillisestä virheestä asian kirjauksessa kaupungin sähköiseen asianhallintajärjestelmään.
Kuntalain 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi tai jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin kieltää täytäntöönpanon. Asiassa ei ole perusteita kieltää päätöksen täytäntöönpanoa, koska päätös koskee valmistelua ja oikaisuvaatimusta ei oteta tutkittaviksi.
Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että oikaisuvaatimuksen täydennys tullaan muilta osin käsittelemään hallintolain mukaisena hallintokanteluna.
Kaupunkiympäristölautakunta 15.11.2022 § 635
08.11.2022 Pöydälle
01.11.2022 Pöydälle
Detta beslut publicerades 26.04.2023
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Irene Varila, lakimies, puhelin: 09 310 37451