Vuokraus, vesialue, Hietalahdenlaituri, 1, Länsisatama, Kellaribaarit Oy

HEL 2022-012617
Ärendet har nyare handläggningar
§ 129

Vesialueen, noin 200m², vuokraaminen Kellaribaarit Oy:lle, 20. kaupunginosasta, Länsisatama, Hietalahdenlaituri, 1.11.2022 lukien

Teamchef

Päätös

Kaupunkiympäristön alueidenkäytön tiimipäällikkö päätti vuokrata Kellaribaarit Oy:lle (Y-tunnus 2873304-6) noin 200m²:n suuruisen vesialueen Ravintolalaiva Vernan toimintaa varten. Alue sijaitsee 20. kaupunginosassa, Länsisatama, osoitteessa Hietalahdenlaituri, kiinteistöllä 91-432-5-2, liitekartan mukaisesti.

Tällä päätöksellä irtisanotaan Restomarine Oy:n vesialueen vuokrasopimus HEL 2018- 004797 päättymään 31.10.2022, aluksen myynnin vuoksi ja uusi vesialueen vuokrasopimus tehdään Kellaribaarit Oy:n nimiin.

Vuokrasopimus on voimassa 1.11.2022 lukien toistaiseksi kolmen kuukauden (3) kuukauden molemminpuolisin irtisanomisajoin liitteenä olevan sopimuksen mukaisesti.

1.11.2022 lähtien alueesta peritään 9500 euron vuosivuokraa, joka muodostuu seuraavasti:

Kesäkaudelta 1.4.-31.10 väliseltä ajalta peritään 1000 euron kuukausivuokraa (1000 euroa/500 m2 vesialuetta/kk) ja talvikaudelta 1.11.-31.3. väliseltä ajalta maksetaan 500 euron kuukausivuokra (500 euroa/500 m2 vesialuetta/kk).

Kuukausivuokra muodostuu kesä- ja talviajasta yhteensä 9500e (alv 0%), 7x1000e= 7000e +5x 500e=2500e. Vuokra vuodessa yhteensä 9500e josta laskettuna kuukausivuokra (9500e:12= 791,67/kk).

Vuokra tulee maksaa Helsingin kaupungin lähettämän laskun mukaisesti

Vuokralaisen tulee selvittää rakentamistoimenpiteiden luvanvaraisuus ennen toimenpiteeseen ryhtymistä. Muut vuokrausehdot on määritelty liitteenä olevassa vuokrasopimuksessa.

Päätöksen perustelut

Restomarine Oy on ilmoittanut myyneensä ravintolalaiva Vernan ja ostaja Kellaribaarit Oy on toimittanut kaupungille vesialueen vuokrausta koskevan hakemuksen liitteineen ja ilmoittanut sitoutuvansa liitteenä olevan alueenkäyttöä koskevan vuokrasopimuksen vuokrausehtoihin.

Alueesta perittävän vuokran määrä perustuu kaupunkiympäristölautakunnan päätökseen 15.5.2018 § 238. Hinnaston mukainen vyöhykkeen 1 laivapaikkojen vuokrausten hinta on Kesäkausi 1.4.-31.10. 1000e/kk ja Talvikausi 1.11.-31.3. 500e/kk .

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 6 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää hallintaoikeutensa puitteissa maa-alueiden, tilojen ja laitteiden vuokralle antamisesta sekä muusta käyttöön luovuttamisesta kerrallaan enintään 10 vuoden ajaksi samoin kuin toistaiseksi, jos vuokrasuhde on sovittu päättyväksi enintään kuuden kuukauden kuluttua irtisanomisesta.

Kaupunkiympäristölautakunta on siirtänyt vuokrausta koskevaa toimivaltaansa kaupunkiympäristön toimialan alueiden käytön tiimipäällikölle päätöksellään 15.5.2018, § 251. Tiimipäällikkö on näin ollen toimivaltainen tekemään päätöksen.

Detta beslut publicerades 27.10.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Hannele Virta, tarkastaja, puhelin: 09 310 39544

hannele.virta@hel.fi

Beslutsfattare

Suvi Tuiskunen
tiimipäällikkö

Bilagor

2. Liite 2: Hakemus Kellaribaarit_2022-signed
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Liite 3: Julkisivupiirros_2022_Ravintolalaiva-Kellaribaarit-liite_03
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Liite 4: Leikkauspiirros_2022_Ravintolalaiva-Kellaribaarit-liite_04
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Liite 5: Pohjapiirros_2022_Ravintolalaiva-Kellaribaarit-liite_02
Bilagan publiceras inte på internet.
6. Liite 6: Vuokrasopimusluonnos ja kartta
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.