Hankinta, Kaupunkiakatemian toiminnan arviointi, kaupunginkanslia

HEL 2022-012696
Ärendet har nyare handläggningar
§ 3

Hankinta, Kaupunkiakatemia-tutkimusyhteistyön toiminnan arviointi

Enhetschef

Päätös

Yritysten toimintaympäristöt -yksikön päällikkö päätti hyväksyä Owal Group Oy:n tarjouksen Kaupunkiakatemia-tutkimusyhteistyön toiminnan arvioinnista kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 29 370 euroa. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Palveluhankintaan liittyvät kustannukset maksetaan Kaupunkiakatemia-projektin rahoista, projektinumerolta 1095103001.

Suunniteltu sopimuskausi on 9.1.2023 – 31.3.2023. Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.

Päätöksen perustelut

Kaupunkiakatemia on Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston, Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupunkien tutkimuspohjaisen kaupunkikehittämisen yhteistyöalusta, jossa edistetään kaupunkitutkimuksen ja kaupunkikehittämisen välistä vuorovaikutusta sekä tuetaan monitieteistä yhteistyötä. Kaupunkiakatemian ohjausryhmä on päättänyt hankkia Kaupunkiakatemia-tutkimusyhteistyön toiminnan arvioinnin nykyisen yhteistyökauden päättyessä 31.12.2023.

Hankinnan kohteena on Kaupunkiakatemian toiminnan arviointi sekä kaupunkitutkimusyhteistyöhön liittyvien kehittämisehdotusten esittäminen.

Arvioitsijan tulee yhteistyössä keskeisten toimijoiden kanssa valmistella ja suorittaa arviointi Kaupunkiakatemian toiminnasta vuosina 2016–2022 suhteessa sen tavoitteisiin ja resursseihin. Toimeksiannon tavoitteena on saada arvioitsijalta mahdollisimman objektiivinen kuva siitä, miten Kaupunkiakatemian toiminnalla on onnistuttu saavuttamaan niitä tavoitteita, joita varten yhteistyö on käynnistetty.

Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 3.11.2022 kuudelle palveluntuottajalle. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 25.11.2022 klo 16, johon mennessä saapui sähköpostitse viisi tarjousta:

• 4FRONT Oy
• Demos Helsinki Oy
• Kaupunkitutkimus TA Oy
• MDI Public Oy
• Owal Group Oy

Tarjouksille asetettiin sisältövaatimuksia, jotka määräajassa saapuneet tarjoukset täyttivät.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa laadun painoarvo on 100 %.

Palveluntuottajan valinta perustuu työsuunnitelman laatuun, sisältöön ja toteutettavuuteen sekä arvioijan aikaisempaan kokemukseen ja ymmärrykseen arvioinnin kohteena olevasta aiheesta eli kaupunkitutkimuksesta, tutkitun tiedon hyödyntämisestä sekä verkostoyhteistyöstä. Työsuunnitelmien osuus kokonaisarvioinnissa oli 60 prosenttia, arvioijan osaaminen aihealueella oli 20 prosenttia ja referenssien osuus oli 20 prosenttia. Tarjousten vertailutaulukko liitteenä (liite 1).

Laadukkaimmat työsuunnitelmat ja toimeksiannon kannalta soveltuvimmat referenssit ja projektihenkilöstö arvioitiin olevan paremmuusjärjestyksessä Owal Group Oy:llä ja Kaupunkitutkimus TA Oy:llä. Näissä tarjouksissa oli myös varattu arviointityöhön enemmän henkilötyöpäiviä kuin muissa tarjouksissa.

Sisällöllisesti kokonaisuudessaan laadukkaimman ja tilaajan tarpeisiin parhaiten vastaavan tarjouksen esitti Owal Group Oy. Työsuunnitelma oli prosessikuvauksen ja työskentelymetodien osalta vahva suhteessa muihin tarjouksiin, ja tarjous oli laadittu huolella ottaen selvää arvioinnin kohteesta. Tarjouksessa esitetyn projektihenkilöstön erityisosaaminen kaupunkitutkimuksen sekä verkostomaisen yhteistyön osalta on vahvaa, ja toimijalla on tarjota arviointityöhön neljän henkilön tiimi. Owal Group Oy:n referenssit ovat hankinnan kohteena olevaan työhön sopivia sekä vakuuttavia.

Yritysten toimintaympäristöt -yksikön päällikön oikeus toteuttaa hankintoja perustuu vs. kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 2.8.2022 §151.

Detta beslut publicerades 19.12.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Annina Ala-Outinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 36588

annina.alaoutinen@hel.fi

Beslutsfattare

Heidi Humala
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Tarjousten vertailutaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.