Valtuustoaloite, yksityisautoilun huomioiminen Helsinkiä suunniteltaessa ja kaavoitettaessa

HEL 2022-012710
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 22. / 152 §

Ledamoten Laura Korpinens motion om att privatbilism bör beaktas i planläggningen och planeringen av Helsingfors

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige betraktade motionen som slutbehandlad.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Ledamoten Laura Korpinen och 24 andra ledamöter föreslår följande i sin motion:

För att behålla sin livskraft och locka till sig invånare, besökare och företag behöver Helsingfors ett fungerande gatunät där privatbilister kan röra sig smidigt och parkera sina bilar. Om staden däremot konstant inför hinder för privatbilism och parkering är följden att centrum förtvinar, småbutiker slår igen och barnfamiljer och förvärvsarbetande människor flyttar ut till andra kommuner i allt större antal. Vi som har undertecknat motionen föreslår att Helsingfors i fortsättningen bättre ska beakta bilisternas och parkeringens behov i planeringen och förnyelsen av gatunätet och i planläggningen av områden, så att vi också framöver har kvar en stad som är genuint fungerande för alla.

Stadsmiljönämnden har gett ett utlåtande om motionen 7.3.2023. Dessutom har områdesbyggnadsprojekten vid stadskansliets näringslivsavdelning respektive ekonomi- och planeringsavdelning tagit ställning till motionen.

Stadsstyrelsen konstaterar att gatunätet och markanvändningen i Helsingfors planeras i enlighet med stadsstrategin på ett sätt som säkerställer ett fungerande trafiksystem med tillräcklig kapacitet för alla trafikformer.

I stadsstrategin har det antecknats att vi startar ett livskraftsprojekt för centrum där vi satsar på ett promenadvänligt och trivsamt stadsrum. Utvecklingen av trafikarrangemang som stöder centrums livskraft är en väsentlig del av livskraftsprojektet. Vid trafikprojekt som påverkar tillgängligheten i stadens centrum utreds de övergripande effekterna och vidtas åtgärder för att underjordiska parkeringsanläggningar ska kunna utnyttjas effektivare än för närvarande. Dessutom ser man till att service- och distributionstrafiken löper smidigt i stadskärnan. Stadsstyrelsen anser att staden i sin planering bör ha som mål att beakta bilisternas och parkeringens behov i tillräcklig mån, men också ta hänsyn till sina klimatmål och att det begränsade stadsrummet måste användas effektivt.

Enligt de näringspolitiska mål för markanvändning som stadsstyrelsens näringslivssektion godkände 14.3.2022 ska ”centrum vara lättillgängligt för alla trafikformer året om. I arbetet för att förbättra tillgängligheten ligger fokus på hållbara och kostnadseffektiva trafikformer, dock så att såväl invånarna som de som besöker affärerna kan röra sig smidigt med personbil.” Staden förstärker stadskärnans dragningskraft och olika företags vilja att stanna och fortsättningsvis etablera sig i stadskärnan genom att se till att det är enkelt för besökare att ta sig till centrum och röra sig där med alla trafikformer året om. Samma gäller naturligtvis andra områden. Stadsstrategins mål om att utreda de övergripande effekterna av trafikprojekt som påverkar tillgängligheten i staden centrum stöder detta mål.

Trafiken i det växande Helsingfors planeras alltid tillsammans med markanvändningen. Markanvändningen i Helsingfors utvecklas så att trafiken kan ordnas på ett såväl ekonomiskt, socialt som ekologiskt hållbart sätt. En tillräcklig kapacitet och funktionsduglighet i den allt kompaktare stadens trafiksystem säkerställs genom att planera alla transportsätt och beakta deras koppling till varandra. I trafikplaneringen beaktar man i samband med planläggningen alla trafikformers behov och planerar tillräckliga reserveringar för dem. Staden låter göra särskilda utredningar för att säkerställa att trafiken fungerar. Helsingfors är en stad som använder stadsrummet på ett sätt som är effektivt och förnuftigt för stadsborna och gör plats för människornas varierande behov.

Staden fortsätter sin stegvisa övergång till parkering på marknadsvillkor i enlighet med sin parkeringspolicy. Tillräckliga möjligheter till boendeparkering, infartsparkering och kundparkering tryggas. På nya gator försöker staden ordna med parkeringsplatser särskilt för besöks- och kundparkering. Parkeringsplatserna för invånare, arbetsplatsområden och andra funktioner dimensioneras enligt de beräkningsanvisningar för parkeringsplatser som stadsmiljönämnden har godkänt. Anvisningarnas viktigaste mål är att säkerställa ett tillräckligt antal parkeringsplatser för såväl invånare som andra aktörer i staden på ett sätt som är ekonomiskt rationellt och främjar en förnuftig markanvändning.

Svaret baserar sig på nämndens utlåtande och har kompletterats med stadsstyrelsens näringspolitiska mål för markanvändning och ställningstaganden av stadskansliets avdelningar.

Enligt 30 kap. 11 § i förvaltningsstadgan behandlar stadsfullmäktige svar på en motion som undertecknats av minst 25 ledamöter. Stadsstyrelsens svar ska föreläggas stadsfullmäktige inom åtta månader från att motionen väckts.

Stäng

Kaupunginhallitus 05.06.2023 § 382

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

29.05.2023 Pöydälle

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 07.03.2023 § 143

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuustoaloitteessa esitettiin, että Helsinki huomioi jatkossa paremmin autoilijoiden ja pysäköinnin tarpeet, kun katuverkkoa suunnitellaan ja uudistetaan sekä alueiden kaavoituksessa, jotta kaupunki säilyy aidosti toimivana kaikkien kannalta.

Helsingissä katuverkkoa ja maankäyttöä suunnitellaan kaupunkistrategian mukaisesti, varmistaen liikennejärjestelmän toimivuus kaikkien liikennemuotojen osalta. Nykyiset suunnittelukäytännöt huomioivat autoilijoiden ja pysäköinnin tarpeet riittävällä tasolla ottaen huomioon kaupungin ilmastotavoitteet sekä tarpeen käyttää rajallista tilaa tehokkaasti.

Helsingin kaupunkistrategiaan on kirjattu, että kasvavan Helsingin liikenne suunnitellaan aina yhdessä maankäytön kanssa. Maankäyttöä kehitetään Helsingissä siten, että liikenne on järjestettävissä kestävällä tavalla niin taloudellisesti, sosiaalisesti kuin ekologisesti. Tiivistyvän kaupungin liikennejärjestelmän riittävä kapasiteetti ja toimivuus varmistetaan suunnittelemalla liikkuminen kaikilla kulkumuodoilla ja huomioimalla niiden kytkeytyminen toisiinsa. Helsinki on kaupunki, joka käyttää kaupunkitilaa kaupunkilaisten kannalta tehokkaasti ja järkevästi, tehden tilaa ihmisten erilaisille tarpeille. Pysäköintipolitiikan linjausten mukaisesti jatketaan askeleittain siirtymistä kohti markkinaehtoisuutta. Pysäköintimahdollisuuksien riittävyys varmistetaan asukaspysäköinnissä sekä liityntäpysäköinnissä.

Kaavoituksen yhteydessä tehtävässä liikennesuunnittelussa otetaan huomioon kaikkien kulkumuotojen tarpeet ja suunnitellaan niille riittävät tilavaraukset. Liikenteen toimivuus varmistetaan yleensä erillisien selvityksien avulla. Pysäköintipaikkoja pyritään järjestämään uusille kaduille varsinkin vieras- ja asiointipysäköintiä varten. Asukkaiden, työpaikka-alueiden ja muiden toimintojen pysäköinti mitoitetaan poliittisesti hyväksyttyjen pysäköintipaikkamäärien laskentaohjeiden mukaisesti. Ohjeiden tärkein tavoite on ohjeistaa niin asukkaille kuin muille kaupungin toimijoille tarvittava määrä pysäköintipaikkoja siten, että ne toteutuvat taloudellisesti ja maankäytöllisesti järkevällä tavalla.

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Johanna Iivonen, tiimipäällikkö: 310 37137

johanna.iivonen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 20.06.2023

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi