Virantoimitusvelvollisuuden muuttaminen 1.1.2023 alkaen, sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

HEL 2022-013198
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 317 §

Ändring av tjänsteutövningsskyldigheten hos sektorchefen i social- och hälsovårdssektorn från och med 1.1.2023

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige ändrade tjänsteutövningsskyldigheten hos sektorchefen i social- och hälsovårdssektorn, Juha Jolkkonen, så att han blir sektorchef i social-, hälsovårds- och räddningssektorn från och med 1.1.2023.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Enligt 23 § i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden kan den myndighet i en kommun eller i ett välfärdsområde som beslutar om anställning i ett tjänsteförhållande som gäller tills vidare sedan den gett tjänsteinnehavaren tillfälle att bli hörd besluta att tjänsteinnehavarens tjänsteutövningsskyldighet ska ändras, om en omorganisering av verksamheten eller någon annan grundad anledning så förutsätter.

Sektorcheferna vid Helsingfors stad utses för högst sju år. Sektorchefen i social- och hälsovårdssektorn Juha Jolkkonens mandattid började 20.12.2016 och löper ut 19.12.2023.

I syfte att uppfylla de krav på särredovisning som anges i lagkomplexet som gäller social- och hälsovården, samt förtydliga styrningen av de arbetspaket som följer av vårdlagstiftningen beslutade stadsfullmäktige 16.3.2022 (62 §) att Helsingfors stad har en social-, hälsovårds- och räddningssektor från och med 1.1.2023. Sektorn består av den nuvarande social- och hälsovårdssektorn och det nuvarande räddningsverket. Sektorn leds av sektorchefen i social-, hälsovårds- och räddningssektorn.

Social- och hälsovårdssektorns omkostnader i bokslutet 2021 uppgick till 2 516 miljoner euro och räddningsverkets till 62 miljoner euro. Inom social- och hälsovårdssektorn arbetade cirka 15 000 personer och vid räddningsverket cirka 750 personer år 2021.

På grund av karaktären av förändringarna i anknytning till omorganiseringen av verksamheten är det motiverat att sektorchefen i social- och hälsovårdssektorn, Juha Jolkkonen, kommer att leda den nya sektorn från och med 1.1.2023 och att ingen ny tjänst inrättas eller ledigförklaras.

Sektorchefen i social-, hälsovårds- och räddningssektorn är föredragande i social-, hälsovårds- och räddningsnämnden och dess sektioner samt för biträdande borgmästaren för sektorn. Sektorchefen är chef för direktörerna för de servicehelheter som hör till sektorn och för sektorns förvaltningsdirektör. Sektorchefen utför de uppgifter som kanslichefen föreskriver.

Sektorchefen i social- och hälsovårdssektorn Juha Jolkkonen har blivit hörd om ändringen av tjänsteutövningsskyldigheten och dess grunder 10.11.2022.

I enlighet med 7 kap. 1 § 15 mom. i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om anställning av sektorchefer. Stadsfullmäktige beslutar därmed också om ändring av sektorchefens tjänsteutövningsskyldighet.

Stäng

Kaupunginhallitus 21.11.2022 § 812

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto muuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja Juha Jolkkosen virantoimitusvelvollisuutta siten, että hän toimii sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajana 1.1.2023 lukien.

Käsittely

Esteelliset: Juha Jolkkonen
Esteellisyyden syy: osallisuusjääviys (hallintolain 28.1 § kohta 1)

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Helena Wendorf, asiantuntija, työnantajapolitiikka, puhelin: 09 310 23529

helena.wendorf@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 14.12.2022

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Helena Wendorf, expert, arbetsgivarpolicy, telefon: 09 310 23529

helena.wendorf@hel.fi