Korvauksen hakeminen, kaupunkiympäristön toimiala, Malmin peruskoulun vesivahinko, Helsingin kaupungin vakuutusrahasto

HEL 2022-013306
Ärendet har nyare handläggningar
§ 44

Vakuutusrahastokorvauksen maksaminen kaupunkiympäristön toimialalle

Finansdirektör

Päätös

Rahoitusjohtaja päätti hyväksyä kaupunkiympäristön toimialan vakuutusrahastolle osoitetun vahingonkorvaushakemuksen koskien vesivahingon aiheuttamia vaurioita Malmin peruskoulun kiinteistössä. Vakuutusrahastosta maksetaan tapahtuneesta aiheutuneita kuluja
460 449,43 euroa kaupunkiympäristön toimialalle.

Päätöksen perustelut

Kaupunkiympäristön toimiala on hakenut vakuutusrahastosta
510 449,43 euron suuruista korvausta Malmin peruskoulun kiinteistössä vesivahingon aiheuttamien kustannusten kattamiseksi. Kaupunkiympäristön toimialalle maksetaan vakuutusrahastokorvausta, talousarvion noudattamisohjeen mukainen 50 000 euron omavastuuosuus huomioiden yhteensä 460 449,43 euroa. Haettava korvaussumma sisältää ulkoisia kuluja sekä korjaustöiden johtamisesta vastaavan projektipäällikön palkkakuluja.

Malmin peruskoulun käyttövesiputken rikkoutuminen ullakkotilan putkikanaalissa 18.1.2021-19.1.2021 illan ja yön aikana aiheutti vesivahingon. Vuoto havaittiin vasta aamulla, minkä vuoksi kylmää vettä oli ehtinyt vuotaa runsaasti koulun sisätiloihin. Käynnissä olleella vesikaton korjaustyöllä ei ollut vaikutusta vesivahinkoon. Korjaustyöt alkoivat 19.1.2021 alkaen ja kohteen rakenteiden korjaustöiden vastaanottotarkastus pidettiin elokuussa 2021. Viimeisenä korjaustyönä uusittiin vesivahingon seurauksena pilaantuneet koulun verhot lokakuussa 2022.

Vahingon korvaaminen vakuutusrahastosta

Helsingin kaupungin vakuutusrahaston tarkoituksena on rahaston sääntöjen mukaisesti (Kvsto 23.6.2021, § 214) kaupungin oman ja sen huostassa olevan vieraan vakuuttamattoman omaisuuden vahingonvaaran muuntaminen tasaisiksi vuosikustannuksiksi. Rahaston varoja voidaan käyttää myös huomattavan kaupungin henkilöstöön kohdistuvan vahingon tai kaupungin vastuulla olevan vahingon kattamiseen.

Talousarvion noudattamisohjeissa todetaan Helsingin kaupungin vakuutusrahaston osalta, että vahingosta aiheutuneita kustannuksia on haettava korvattavaksi sen vuoden aikana, jona vahinko on tapahtunut, kuitenkin viimeistään vahinkotapahtumaa seuraavan vuoden loppuun mennessä. Korvaushakemus on toimitettu kaupunginkansliaan 16.11.2022. Ennakkotieto vahingosta ja tulevasta korvaushakemuksesta on tehty sähköpostitse 11.2.2021, jolloin hakemuksen voidaan katsoa tulleen vireille noudattamisohjeen mukaisessa aikataulussa.

Kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosasto on saanut tarkastusvirastolta lausunnon korvausasiasta. Tarkastusvirasto puoltaa kaupunkiympäristön toimialan hakemuksen mukaisten nettokulujen, yhteensä 460 449,43 euroa, maksamista vakuutusrahastosta.

Helsingin kaupungin vakuutusrahaston hallinnosta vastaa kaupunginhallitus ja rahastoa hoitaa kaupunginkanslia (Kvsto 23.6.2021, § 214). Vakuutusrahaston korvauksista päättää rahoitusjohtaja tai hänen määräämänsä viranhaltija. Kaupunginhallituksen päättämää määrää pienempiä vahinkoja ei korvata.

Detta beslut publicerades 02.05.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Pipsa Kotamäki, rahoitussihteeri, puhelin: 09 31036125

pipsa.kotamaki@hel.fi

Beslutsfattare

Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja
Tuomo Mäkinen
rahoituspäällikkö

Bilagor

1. Korvaushakemus
2. Tarkastusviraston lausunto Malmin peruskoulun vesivahinko

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.