Hankinta, digitaalisten tulkkausratkaisujen kokeilu sosiaali- ja terveystoimialan maahanmuuttoyksikössä, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto
Hankinta, digitaalisten tulkkausratkaisujen kokeilu sosiaali- ja terveystoimialan maahanmuuttoyksikössä
Päätös
Yrityspalvelut-yksikön päällikkö päätti hyväksyä Gofore Oyj:n tarjouksen digitaalisten tulkkausratkaisujen kokeilun toteuttamisesta sosiaali- ja terveystoimialan maahanmuuttoyksikössä kokonaistaloudellisesti edullisimpana.
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 27 750 euroa.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.
Hankintaan liittyvistä kustannuksista maksetaan 50 prosenttia vuoden 2022 talousarvion kohdalta 14001, kustannuspaikalta 1812100, kaupunginkanslian elinkeino-osaston innovaatiot ja uudet kokeilut -yksikölle osoitetusta määrärahasta.
Toiset 50 prosenttia maksetaan elinkeino-osaston yrityspalvelut-yksikön vuodelle 2023 osoitettavasta määrärahasta.
Hankinta on osa innovaatiorahaston hanketta Helsinki yritysten kehitys- ja kokeilualustana. Hankinnan kustannukset katetaan elinkeino-osaston hankkeelle varaamasta omarahoitusosuudesta.
Suunniteltu sopimuskausi on 1.12.2022 – 30.6.2023.
Sitova sopimus sopijapuolien välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.
Yrityspalvelut-yksikön päällikkö päätti oikeuttaa innovaatiopalvelut -tiimipäällikön allekirjoittamaan hankintasopimukset.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin Sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaista merkittävä ja kasvava osuus on vieraskielisiä. Vieraskielisten palvelutapoja pyritään toimialalla jatkuvasti kehittämään. Tarjouskilpailun avulla haluttiin hankkia kokeilu, jossa testataan toimialan perhe- ja sosiaalipalvelujen valikoiduissa palveluissa digitaalisten käännösratkaisujen toimivuutta asiakaskohtaamisissa.
Sosiaali- ja terveystoimialalta kokeilussa mukana on maahanmuuttoyksikkö, jossa asioi paljon vieraskielisiä henkilöitä. Kokeilu keskittyy asiakaslähtöisiin tilanteisiin, joissa tarvitaan riittävää ymmärrystä asiakkaan yhteydenoton syistä. Hankittavan kokeilun tavoitteena on selvittää millaisissa tilanteissa käännösratkaisusta voisi olla apua asiakastyössä ja onko mahdollinen laajempi hankinta tarpeellinen.
Kokeilun valmistelut aloitetaan loppuvuonna 2022. Varsinainen kokeilujakso toteutetaan kevään 2023 aikana.
Helsingin kaupunki ilmoitti tarjouspyynnössä (liite 1) ostavansa korkeintaan kaksi kokeiltavaa ratkaisua. Yhden ratkaisun arvonlisäveroton hinta sai olla korkeintaan 30 000 euroa.
Tarjouspyyntöä jaettiin aktiivisesti usean eri kanavan (Testbed Helsinki, sähköposti, Twitter, LinkedIn) kautta alkaen 3.10.2022. Määräaika tarjousten jättämiselle oli 26.10.2022 klo 20.00, johon mennessä saapui sähköpostitse kolme tarjousta yrityksiltä Gofore Oyj, Lingsom Oy ja Youpret Oy.
Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, joka koostui hinnasta (10 pistettä), ratkaisun innovatiivisuudesta (45 pistettä) ja tarjoajan sopivuudesta (45 pistettä).
Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston ja sosiaali- ja terveystoimialan asiantuntijat arvioivat saadut tarjoukset.
Tarjousten vertailussa Gofore Oyj sai parhaimmat pisteet.
Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä (liite 2).
Yrityspalvelut-yksikön päällikön oikeus toteuttaa hankintoja perustuu vs. kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 2.8.2022 §151.
Detta beslut publicerades 18.11.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Sanna Hartman, yritysasiamies, puhelin: 09 310 37978