Hankinta, selvitys Helsingin kaupungin elinvoimatoimintojen organisoitumisvaihtoehdoista, kaupunginkanslia

HEL 2022-013659
Ärendet har nyare handläggningar
§ 24

Hankinta, selvitys Helsingin kaupungin elinvoimatoimintojen organisoitumisvaihtoehdoista

Näringslivsdirektör

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Owal Group Oy:n tarjouksen Helsingin kaupungin elinvoimatoimintojen organisoitumisvaihtoehtojen selvityksestä kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella. Suunniteltu sopimuskausi on 5.12.2022 – 31.5.2023.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 35 000 euroa. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 18110000, kaupunginkanslian elinkeino-osastolle osoitetusta määrärahasta.

Päätöksen perustelut

Kansliapäällikkö päätti 14.4.2022 § 95 ohjausryhmän perustamisesta ohjaamaan Helsingin kaupungin elinvoimatoimintojen uudelleenjärjestelyä koskevaa selvitysprosessia. Ohjausryhmän tehtävänä on antaa mahdollinen esitys elinvoimatoimintojen uudelleenjärjestelystä 31.5.2023 mennessä.

Hankinnan kohteena oleva selvitys Helsingin kaupungin elinvoimatoimintojen organisoitumisvaihtoehdoista on yksi osa selvitysprosessia, jonka havaintoja ohjausryhmä hyödyntää mahdollisessa esityksessään elinvoimatoimintojen uudelleenjärjestelystä. Hankittavan asiantuntijapalvelun tavoitteena on tuoda elinvoimatoimintojen kokonaisuuden tarkasteluun kaupunkiorganisaation ulkopuolinen ja riippumaton näkökulma.

Hankinta perustuu Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston 17.10.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön (liite 1). Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse kymmenelle (10) palveluntarjoajalle. Määräaikaan 2.11.2022 kello 17:00 mennessä saapui kolme (3) tarjousta: KPMG Oy, MDI Oy ja Owal Group Oy. Kaikki saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Hankinnan valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.

Tarjouspyynnön mukaan tarjousten keskinäisessä vertailussa tarjouksen laadun painoarvo on 75 % ja tarjouksen arvonlisäverottoman hinnan painoarvo 25 %. Tarjousten laatua arvioitiin kolmesta samanarvoisesta näkökulmasta: 1) henkilöstön osaaminen ja roolitus, 2) tarjoajan referenssit sekä 3) työsuunnitelman laatu.

Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen on esitetty liitteenä olevassa vertailutaulukossa (liite 2).

Owal Group Oy:n tarjous arvioitiin kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi. Tarjous oli sekä laadultaan paras että hinnaltaan edullisin. Owal Group Oy:n työsuunnitelman arvioitiin vastaavan erinomaisesti tarjouspyynnössä esitettyihin tavoitteisiin. Lisäksi työhön tarjottujen asiantuntijoiden roolituksen arvioitiin tukevan erinomaisesti työsuunnitelman realistista toteutusta.

Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu vs. kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian viranhaltioiden hankintaoikeuksista 2.8.2022 § 151.

Detta beslut publicerades 25.11.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Antti Eronen, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 36159

antti.eronen@hel.fi

Beslutsfattare

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja