Lausuntopyyntö, valtioneuvoston asetus, työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttaminen, työ- ja elinkeinoministeriö
Lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle ehdotetuista muutoksista valtioneuvoston asetukseen työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta
Päätös
Vs. elinkeinojohtaja päätti antaa seuraavan lausunnon työ- ja elinkeinoministeriölle ehdotetuista muutoksista valtioneuvoston asetukseen työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta eli nk. TYP-laista (dnro VN/31273/2022).
Helsingin kaupunki esittää, että kuntakokeilulaissa selkeästi säädettäisiin, että kokeilualueen kuntaan sovelletaan, mitä TYP-lain 7 §:ssä ja sen nojalla annetussa asetuksessa säädetään TE-toimistosta. Vaihtoehtoisesti Helsingin kaupunki esittää, että kuntakokeilujen roolista säädettäisiin erikseen asetuksella.
Kaupungin lausunto
Monialaisen yhteispalvelun järjestäminen ja valtakunnallinen ohjaus
Helsingin kaupunki esittää huolensa kuntien roolista ehdotetun TYP-lain ja -asetuksen mukaisessa johtoryhmässä, ohjausryhmässä sekä yhteistyösopimuksen osapuolena.
Yhteistyösopimuksen osapuolet
TYP-laissa ja -asetuksessa mainitaan ainoastaan TE-toimiston, hyvinvointialueen ja Kelan henkilö- ja toimitilaresurssit, joista sovittaisiin monialaisen yhteispalvelun johtoryhmän tekemässä sopimuksessa. Muistion perusteluista voisi päätellä, että kunta sen sijaan olisi mukana vain vapaaehtoisuuden pohjalta:
”Kuntien mukana olo johtoryhmässä olisi tarkoituksenmukaista, koska johtoryhmä laatii yhteistyösopimuksen, jossa sovitaan muun muassa työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun tavoitteista ja resursseista. Näin kunnat voisivat vaikuttaa työllistymistä edistävää monialaista yhteispalvelua tarvitsevien asiakkaiden työllistymisen edistämiseen, vaikka niillä ei ole velvollisuutta osallistua asiakkaille tarjottavien palvelujen järjestämiseen.”
Kokeilualueen kuntien vaikutusmahdollisuuksiin ja vastuisiin tulisi kiinnittää valmistelussa erityistä huomiota, sillä valtaosa monialaisessa yhteispalvelussa olevista asiakkaista saa palvelunsa kuntakokeiluissa. Mikäli tarkoituksena on, että myös kuntakokeilut osoittaisivat työvoimaviranomaisena resursseja TYP-toimintaan, puuttuu kuntakokeilulaista kaupungin käsityksen mukaan viittaukset TYP-lain 7 §:ään sekä sen nojalla annettuun asetukseen. Todettakoon, että myöskään TYP-laissa tai asetuksessa ei ole nimenomaista mainintaa kuntakokeiluista.
Paikallinen ja valtakunnallinen ohjaus
Ehdotetun TYP-lain ja -asetuksen mukainen jäsenyys monialaisen yhteispalvelun johtoryhmässä voitaisiin kokeilualueen kuntien osalta toteuttaa kunnan jäsenyyden kautta. Sen sijaan jäsenyys valtakunnallisessa ohjausryhmässä on vaara muodostua välilliseksi. Toisin kuin TE-toimistot, jotka päättävät itse nimeämistään henkilöistä, kokeilualueen kunta voisi tulla nimetyksi ohjausryhmään ainoastaan Kuntaliiton toimesta. Hyvinvointialueiden, työvoimaviranomaisen ja kunnallisten palveluiden yhteensovittaminen edellyttää, että ohjausryhmän toimintaan osallistuu palveluita tuottava taho. Helsingin kaupunki pitää välttämättömänä varmistaa, että kokeilualueen kuntien osallistumismahdollisuudet toteutuvat välittömästi (ei ainoastaan edustuksellisesti). Edustuksessa voitaisiin huomioida eri kokoisten kuntien edustus esimerkiksi kuntaliiton luokitukseen perustuen.
Helsingin kaupunki esittää, että kuntakokeilulaissa selkeästi säädettäisiin, että kokeilualueen kuntaan sovelletaan, mitä TYP-lain 7 §:ssä ja sen nojalla annetussa asetuksessa säädetään TE-toimistosta. Vaihtoehtoisesti Helsingin kaupunki esittää, että kuntakokeilujen roolista säädettäisiin erikseen asetuksella.
Detta beslut publicerades 02.12.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Mer information fås av
Hanna Huumonen, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 36869
Marlo Puro, johtava lakimies, puhelin: 09 310 34500